«خورشید» مجید مجیدی هم می‌تواند اسکار بگیرد!

منتقدان نشریه ورایتی شانس‌های اسکار امسال را برگزیدند

نشریه ورایتی با انتشار فهرست فیلم‌هایی که مدعی کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نودوسوم هستند، نشان داد که «خورشید» مجید مجیدی را نیز در میان ۱۰ شانس اول دریافت اسکار فیلم‌های خارجی می‌داند.

شهروندآنلاین: در شرایطی که منتقدان سینمای ایران بر این باور بودند که امسال در اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سینمای ایران شانس چندانی برای دریافت جایزه این بخش ندارد، یکی از نشریات معتبر سینمایی دنیا در گمانه‌زنی اسکار نام نماینده سینمای ایران را در بین «10 فیلمی که امسال شانس دریافت اسکار را دارند» جای داده است.

ساعاتی پیش نشریه ورایتی با انتشار فهرست فیلم‌هایی که مدعی کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نودوسوم هستند، نشان داد که «خورشید» مجید مجیدی را نیز در میان ۱۰ شانس اول دریافت اسکار فیلم‌های خارجی می‌داند. این در حالی است که منتقدان این نشریه به تازگی «خورشید» را در ردیف ۱۰ فیلم دوم از نظر داشتن شانس برای گلدن گلوب جای داده بودند.

یک دور دیگر

نمایی از فیلم یک دور دیگر ساخته توماس وینتربرگ

البته برخلاف سال‌هایی که سینمای ایران با نمایندگانی چون «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در رقابت اسکار حاضر بود، از نظر منتقدان نشریه ورایتی «خورشید» شانس اول اسکار نیست. در حقیقت بر اساس فهرست منتشرشده «10 فیلمی که امسال شانس دریافت اسکار را دارند» فیلم «دور دیگر» از دانمارک بیشترین شانس را برای دریافت این جایزه مهم بین‌المللی دارد. اتفاقی که اگر بیفتد، در پنجاه‌وهشتمین حضور اسکاری دانمارک شاهد سیزدهمین نامزدی این کشور و شاید هم چهارمین جایزه اسکار برای سینمای دانمارک خواهیم بود.

«دور دیگر» فیلمی به کارگردانی سینماگر سرشناس بین‌المللی، توماس وینتربرگ است که پیشتر جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن را از آن خود کرده و داستان مرد میانسالی را روایت می‌کند که به علت افسردگی حاصل از مشکلات خانوادگی و کاری شروع به مصرف الکل می‌کند.

شانس‌های دوم

نمای

از نظر منتقدان این نشریه که برای «خورشید» ما جایگاه نهم را قائل شده‌اند، فیلم «من دیگر اینجا نخواهم بود» ساخته فرناندو فریاس سینماگر مکزیکی شانس دوم دریافت اسکار بین‌المللی امسال است. فیلمی که پیش از ورود به رقابت اسکار در فستیوال‌های پرشماری از جمله فستیوال ترایبکا حضور داشته و موفق به دریافت جوایز ارزشمندی نیز شده است.

«دو نفر از ما» ساخته فیلیپو منگتی از کشور فرانسه نیز شانس سوم اسکار بین‌المللی امسال است. فرانسه که تاکنون ۴۰ بار نامزدی اسکار را کسب کرده، ۱۲ بار جایزه اسکار را برده و ۶۶ بار در رقابت اسکار حضور داشته است؛ با فیلم «دو نفر از ما» که سال گذشته در بخش كشف استعدادهای جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و در اوایل سال ۲۰۲۰ هم در فرانسه اکران شد، این شانس را دارد تا رکوردهایش را در اسکار بهتر کند.

«خواهر کوچک من» ساخته استفانی چوآت و ورونیک ریموند از سوییس نیز دیگر فیلمی است که منتقدان ورایتی عقیده دارند می‌تواند امسال مجسمه طلایی اسکار را دریافت کند. چهل‌وهشتمین نماینده سینمای سوییس در اسکار؛ درباره برادر و خواهری که ابتلای یکی از آنها به بیماری سرطان، روابط‌شان را دوباره پیوند می‌زند؛ که بعد از رونمایی در جشنواره فیلم برلین می‌خواهد افتخارات سوییس را در اسکار که پنج بار نامزد شده و دو بار هم این جایزه را برده، بیشتر کند.

برندگان احتمالی

نمایی از فیلم رفقای عزیز

«شب پادشاهان» ساخته فیلیپ لاکوته از ساحل عاج؛ «رقفای عزیز» ساخته آندری کونچالفسکی از روسیه؛ «کجا بودی آیدا؟» ساخته جاسمیلا زبانیک از بوسنی و هرزگوین؛ «یک خروشید» ساخته چانگ مونگ-هونگ از تایوان؛ «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران و «شارلاتان» ساخته آگنسکا هالند از جمهوری چک دیگر فیلم‌هایی هستند که تماشای مجسمه طلایی اسکار در دستان کارگردانش تعجب کسی را برنخواهد انگیخت. در این میان روسیه و ایران در اسکار سابقه بیشتری دارند. روسیه که «رقفای عزیز» را از کارگردان سرشناسش آندری کونچالفسکی در رقابت اسکار دارد، تاکنون در ۲۷ بار حضور در اسکار هفت بار نامزدی اسکار را کسب کرده و یک بار هم برنده شده است. ایران نیز با معرفی ۲۵ فیلم تاکنون به اسکار توانسته سه بار نامزدی اسکار را به دست آورد که از این سه نامزدی دو بار منجر به دریافت جایزه شده است. جالب اینکه تنها نامزدی ناکام ایران با فیلم کارگردانی حاصل آمده که امسال نیز نماینده سینمای ایران در این رقابت است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.