جدی‌شدن شرط‌بندی در والیبال؛ خیانتی در کار است؟

بحث شرط‌بندی در لیگ برتر والیبال این روزها خیلی جدی‌تر شده و برخی هم آن را تأیید می‌کنند

بارها از شرط‌بندی در مسابقات فوتبال در رده‌های مختلف شنیده بودیم، اما گویا این پدیده شوم به والیبال هم رسیده؛ اگر چه فدراسیون همچنان شایعات را تأیید نمی‌کند.

برگزاری متمرکز لیگ برتر والیبال در تهران به خاطر شیوع ویروس کرونا این فرصت را به برخی از سایت‌های شرط‌بندی داده تا بهتر بتوانند پای به این رشته گذاشته و شرط‌بندی را روی مسابقات والیبال هم باب کنند. در این میان اما ابهامات زیادی پیرامون دست‌داشتن عوامل برگزاری مسابقه و حتی بازیکنان در اتفاقاتی که سایت‌های شرط‌بندی رقم می زنند، وجود دارد.

محمدرضا تندروان، سرمربی تیم فولاد سیرجان که تیمش بعد از قهرمانی در نیم فصل اول، دچار افت شدیدی در نیم فصل دوم شده، صحبت‌های معناداری را مطرح کرده: «می‌توانم بگویم که رقم‌خوردن برخی نتایج عجیب برای من که فیلم بازی‌ها را کامل تماشا می‌کنم، شبهه‌برانگیز است. گاهی عملکرد برخی بازیکنان و تیم‌ها عجیب است و این سوال پیش می‌آید که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی مورد غیرعادی را در فیلم بازی تیم‌ها ببینیم برای ما عجیب خواهد بود.»

از سوی دیگر مصطفی کارخانه، یکی از مربیان باسابقه در لیگ برتر والیبال هم طی روزهای اخیر صحبت‌هایی را مطرح کرده بود که به فضای متشنج فعلی دامن زد: «من هم شنیده‌ام که در لیگ ایران شرط‌بندی وجود دارد؛ اما خدا کند این موضوع درست نباشد زیرا این کار والیبال را نابود خواهد کرد. شرط‌بندی امری غیرقانونی و خارج از عرف و شرع است؛ در این بین برخی‌ها روی برد تیم خود شرط‌بندی می‌کنند که در این شرایط حداقل تلاش خود را بیشتر می‌کنند تا به هدف‌شان برسند و درنهایت تیم‌شان هم برنده می‌شود. بین بد و بدتر، برخی روی باخت تیم خود شرط‌بندی می‌کنند که این کار یعنی جنایت، یعنی خیانت. از صمیم قلب دعا می‌کنم که این موضوع صحت نداشته باشد و شاهد چنین رفتارهای غیرقانونی و غیرشرعی در والیبال کشورمان نباشیم.»

این شائبه که برخی از عوامل تیم‌ها در ارسال اطلاعات به سایت‌های شرط‌بندی دست دارند بسیار آزاردهنده خواهد بود؛ زیرا مسابقات بدون تماشاگر برگزار می‌شود و خیلی از بازی‌ها هم پوشش زنده ندارد. خبرگزاری فارس مدعی شده که عوامل گرداننده سایت‌های شرط‌بندی برای گرفتن اطلاعات هر بازی مبلغی حدود 20 تا 30 دلار هم هزینه می‌کنند که با توجه به حجم پایین کار و قیمت ارز شاید هر فردی برای همکاری با آنها ترغیب شود.

با وجود تمام شایعات مطرح‌شده و اخباری مبنی بر دستگیری چند نفر به علت شرط‌بندی در لیگ دسته اول والیبال، فدراسیون همچنان این موضوع را رد می‌کند. میلاد تقوی، دبیر فدراسیون در واکنش به شایعات مطرح‌شده، می‌گوید: «چند باری به صورت شفاف و مشخص موضع خود را اعلام کرده‌ایم. تاکنون هیچ مستند قانونی به فدراسیون درباره شرط‌بندی ارایه نشده است. این صحبت‌ها در هاله‌ای از ابهام است. همه قوانین و بخشنامه‌هایی که از سوی فدراسیون ابلاغ شده با نگاه پیشگیرانه نسبت به این موضوع بوده است. تمامی عوامل برگزاری مسابقات موظفند با حساسیت ویژه بازی‌ها را برگزار کنند. فدراسیون والیبال تا پایان بررسی‌ها عکس‌العمل جدیدی به این شایعات نخواهد داشت. اگر هم موردی یافت و یا گزارش مستندی ارایه شود، با تمام توان برای جلوگیری از ادامه این اتفاقات ورود می‌کنیم.»

باید دید فدراسیون چه از طریق کمیته انضباطی و چه با کمک نهادهای قضائی می‌تواند ردی از شرط‌بندی در لیگ برتر این رشته بزند و به صورت رسمی برخوردی با افراد تأثیرگذار این پروژه داشته باشد یا تا پایان لیگ منتظر رسیدن مستندات قانونی خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.