کاری که «دیزباد»ی ها کردند…

حسن فراهانی، مسئول هماهنگی خانه های هلال جمعیت هلال احمر- خانه های هلال یک مدل خدمت و شیوه ای نوین  برای استفاده از ظرفیت های جمعیت هلال احمر به ویژه ظرفیت داوطلبی و توجه به توانمند سازی جوامع محلی است.در واقع طرح خانه های هلال به عنوان یک روش کارآمد مدیریت واجرای فعالیت ها با رویکرد اجتماع محور است که اعتقادو  اتکا به حضور و مشارکت مردم محله و بهره مندی از ظرفیت مشارکتی آنها در ایجاد شرایط بهتر محیط زندگی و سهیم بودن آنها در تصمیم گیری وتصمیم سازی ، مبنای اصلی در هدف گذاری های این روش محسوب می گردد.

علاوه بر جایگاه خانه های هلال در مدیریت بحران و کمک به ارتقا سطح آمادگی و تاب آوری جوامع محلی  ، خانه های هلال در توجه و تاکید به مقوله سرمایه اجتماعی در نظام برنامه ریزی توسعه محله محور، حائزاهمیت  هستند.یک برنامه توسعه ای مشخص هیچ وقت بدون مشارکت و حضور ساکنین محلی آن موفق نخواهد شد.

افزایش سرمایه اجتماعی عامل اصلی ایجاد همبستگی و موتور فعالیت های اجتماعی است ،از این رو تقویت سرمایه اجتماعی در یک جامعه مشخص به منزله افزایش توانمندی های آن جامعه است. مضافا بر اینکه صرف تجمع مردم در یک جا (خانه هلال) صرف نظر ازاهداف و دستاورد های آن به تقویت همدلی ،امید وسرمایه اجنماعی می انجامد.

به همین دلایل است که  در دوره  مدیریتی فعلی در هلال احمر، هوشمندانه گسترش کمی و کیفی خانه های هلال مورد تاکید و پیگیری رییس ودبیرکل جمعیت قرار گرفته است.

خانه های هلال در حال حاضر به دلیل توجه به توانمند سازی جوامع وسپردن امور به مردم و استقبالی که مردم از این طرح داشته اند ، به یک اولویت و راهبرد در این سازمان مردم نهاد، تبدیل شده است و می توان ادعا کرد طرح خانه های هلال در زمره معدود طرحها و برنامه هایی است که بدلیل مدل وروش اجرای آن ، همگان در فلسفه ایجاد ،تاسیس و فعالیت آن هم نظر هستند.

از این رو خانه های هلال نقش اساسی در ایجاد و تقویت روابط سازنده بین جمعیت بعنوان یک  نهاد مردمی و مردم در جوامع محلی را دارد و از آنجائیکه ایجاد وتاسیس  خانه های هلال بر اساس نیاز واقعی مردم و انتخاب و تقاضای ایشان شکل گرفته ، به نوعی  نشانگراعتماد متقابل جمعیت هلال احمر ومردم  است .

اعتماد جمعیت به حضور ،مشارکت ومدیریت فعالیت ها توسط مردم  بر این اساس شکل گرفته که مردم میتوانند برای محل زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند و انتخاب کنند چه کاری را و چگونه باید انجام دهند.

الگوی توسعه محلی و فعالیت های مبتنی بر رویکرد اجتماع محور ، ضامن افزایش سرمایه اجتماعی و حفظ پایداری می باشدکه میتواند از طریق فرایند توانمند سازی ،جامعه را به سمت بهبود و ارتقاء ظرفیتها سوق دهد ،ظرفیت های بی بدیلی که یکی پس از دیگری امکان ظهور و بروز خواهند یافت.

برای نمونه می توان به طرح توانمندسازی جوامع محلی در مقابله با ویروس کرونا به عنوان یکی از چندین پروژه ای که امکان پیگیری و اجرا در خانه های هلال را دارد اشاره کرد.پروژه ای که به همت خانه هلال روستای دیزباد خراسان رضوی پروپوزال آن تهیه و به شبکه جهانی توسعه ملل متحد(undp) به عنوان مرجع کمک کننده برای توسعه کشور ها ارسال شد و موفق به کسب مشارکت آن سازمان در تامین مالی اجرای طرح و تخصیص اعتباری در حدود 5 میلیارد ریال گردید.این طرح هم اکنون با محوریت خانه هلال روستای دیزباد و مشارکت خانه های هلال شهرستان های نیشابور و زبرخان در حال اجرا ست و نمونه ای است از صد ها فرصت و توانمندی فوق العاده ای که در جمعیت هلال احمرو خانه های هلال آن به همت هموطنان عزیز وداوطبان هلال احمر وجود دارد و می تواند به عنوان الگویی از توسعه محلی ،جلب اعتماد،تقویت سرمایه اجتماعی و در نهایت به عنوان موفقیتی کوچک ولی بسیارارزشمند برای سایر خانه های هلال کشور معرفی شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.