5G ایرانسل، به آب و آتش می‌زند

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران فردا در بوستان آب و آتش افتتاح می‌شود؛ مطالعه 6G در دستور کار قرار دارد

ایرانسل روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، از چهارمین سایت 5G ایران در بوستان آب و آتش رونمایی می‌کند. معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در نشست تخصصی «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و توسعه نسل پنجم تلفن‌همراه»، ضمن اعلام این خبر، در زمینه واگذاری باندهای فرکانسی و توسعه شبکه اپراتورها، با حاضران در نشست به بحث و تبادل نظر پرداخت.

نشست تخصصی «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و توسعه نسل پنجم تلفن‌همراه» در حاشیه رویداد هفته ایران دیجیتال و در نخستین روز از نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا (IoTEX)، با حضور مهندس نسترن محسنی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل، مهندس یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل، مهندس مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه همراه اول و مهندس جهانگیر آقازاده رئیس هیأت‌مدیره شرکت فرابرد داده‌های ایرانیان (زیتل)،  ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در سالن ۲۷ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در این نشست، به سرمایه‌گذاری ایرانسل در اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) اشاره کرد و گفت: با افزایش قابل توجه تقاضا در شبکه دیتا که طی یک سال اخیر و در پی شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است، ایرانسل سرمایه‌گذاری قابل توجهی در اینترنت پرسرعت ثابت انجام داده و خدمات TD-LTE خود را به طور گسترده‌ای توسعه داده است.

تقاضای مصرف دیتا، به خاطر شرایط کرونایی، در بالاترین سطح است و در چنین شرایطی، تصمیم‌های ناگهانی برای تغییر در باند فرکانسی مشکل‌ساز است و نارضایتی عمومی به دنبال خواهد داشت.

بولوردی افزود: در حال حاضر، درصد جمعیتی زیادی از مشترکان ایرانسل در حال استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت ثابت هستند. این درصد جمعیتی، قابل چشم‌پوشی نیست و این نکته باید در تصمیم‌گیری برای واگذاری باندهای فرکانسی، مد نظر قرار گیرد.

او تصریح کرد: هم‌اکنون تقاضای مصرف دیتا، به خاطر شرایط کرونایی، در بالاترین سطح است و در چنین شرایطی، تصمیم‌های ناگهانی برای تغییر در باند فرکانسی مشکل‌ساز است و نارضایتی عمومی به دنبال خواهد داشت.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل، چالش دیگر را مشکلات موجود روی خدمات TD-LTE، از جمله اختلالات GPS عنوان و تأکید کرد: با راه‌اندازی 5G، این مشکلات به مراتب بیشتر خواهد شد و باید از هم‌اکنون به فکر حل این مشکل باشیم.

بولوردی همچنین با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری سنگین از طرف اپراتورها برای توسعه 5G، انتظار برای بازگشت سریع سرمایه را خوشبینانه دانست و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست تا حداقل در چند سال نخست ارایه سرویس، در زمینه حق فرکانس و مسائل مشابه، با اپراتورها همکاری کند.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل گفت: ایرانسل در راه‌اندازی 5G، علاوه بر استفاده‌های تجاری و ارایه خدمات به مشترکان خود، اهداف علمی و پژوهشی و نیز فرهنگ‌سازی برای توسعه کاربست‌های آن را نیز از نظر دور نداشته و همزمان، مطالعه 6G را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

بولوردی همچنین در بخش دیگری از این نشست، با بیان اینکه 5G بدون فیبر، مفهوم و کارایی نخواهد داشت، بر ضرورت ورود رگولاتوری و سیاست‌گذاری در زمینه توسعه و تأمین فیبرنوری تأکید کرد.

او با اشاره به مشکلات موجود در توسعه سایت‌های جدید به دلیل افزایش نرخ ارز و پیچیدگی اخذ مجوز سایت جدید، افزودن لایه‌های جدید در سایت‌های موجود را سریعترین راه‌حل ارتقای کیفیت خدمات اینترنت دانست.

ایرانسل و دانشگاه تربیت‌مدرس، در زمینۀ توسعۀ 5G و مطالعۀ فناوری‌های نوین (از جمله زیرساخت‌های 6G)، قرارداد همکاری امضا کردند

رویداد «هفته ایران دیجیتال» و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیای ایران (IoTex)، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار ‌شد. ایرانسل یکی از حامیان اصلی این رویداد است.

مطالعۀ فناوری‌ زیرساخت‌های 6G

در همین راستا و در حاشیۀ نمایشگاه اینترنت اشیا، ایرانسل و دانشگاه تربیت‌مدرس، در زمینۀ توسعۀ 5G و مطالعۀ فناوری‌های نوین (از جمله زیرساخت‌های 6G)، قرارداد همکاری امضا کردند.

این قرارداد با هدف استفادۀ مشترک از ظرفیت‌های ایرانسل و دانشگاه تربیت‌مدرس برای برگزاری دوره‌های آموزشی، هم‌افزایی در زمینۀ تحقیق و توسعه، طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای نوآورانه، بومی‌سازی زیرسیستم‌های موجود برای شبکه‌های نسل آینده، توسعۀ خدمات ارزش افزوده و دیجیتال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در حوزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات منعقد شده است.

بر اساس این قرارداد، چندین همکاری مشترک در راستای توسعۀ نسل پنجم تلفن‌همراه (5G) و ایجاد زیرساخت‌های نسل ششم (6G) از جمله امضای قرارداد «اشتراک طیفی» آغاز شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. Armin می‌گوید

    بنده خدا مدیرعامل رایتل جناب رضا خواه تو این عکس هیچ حرفی برای گفتن ندارن و داره پیشرفت های ایرانسل و همراه اول نگاه می کنه!!!!!! رایتل الان می بایست قطب سوم ارتباطی کشور میشد اما متأسفانه به علت سیاست های شستا و فرصت سوزی های مکرر از رقابت عقب موند! امیدوارم به زودی با عرضه در بورس رایتل به رشد و توسعه برسه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.