دولت بایدن آغاز ناامیدکننده‌ای داشته است

خطیب‌زاده: «این شرم برای دولت بایدن است که کارزار انتخاباتی با عمل ایشان متفاوت است»

سخنگوی وزارت امورخارجه با تأکید بر اینکه اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد، گفت: «اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم، پاسخ متناسب خواهیم داد.»

شهروندآنلاین: سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به اعلام نظر ایران درباره پیشنهاد جوسپ بورل برای جلسه مشترک با آمریکا و اروپا تصریح کرد: «مواضع ایران را صریح، آشکار و کامل اعلام کردیم. هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است. مسیر آمریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی آمریکاست و هیچ تغییری در این سیاست ضد ایرانی و فشار حداکثری رخ نداده است. حتی آمریکا رسما اعلام به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نکرده است.»

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه کشور‌های اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: «پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام و تعهداتش را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد. این مسأله نیاز به بده بستان ندارد.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

 دولت آمریکا براثر اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ موفق نشده، با چند جانبه‌گرایی پیش ببرد که موفق نخواهد شد.

 اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم پاسخ متناسب خواهیم داد.

شرکای اروپایی برجام در نظر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد مسیر اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد و ایران مسیر همکاری متقابل پاسخ می‌دهد.

وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی مسأله جدیدی نیست ولی حاکی از آشفتگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است که حاصل رفتار‌های ماجراجویانه این رژیم است.

 ایران به دقت شرایط را رصد کرده و این فرافکنی‌ها به درد نخست‌وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد. در دکترین ایران سلاح هسته‌ای جایی ندارد ولی دنیای غرب چشم خود را بر صد‌ها سلاح اتمی اسراییل بسته است.

اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است، روشن است. دولت بایدن آغاز ناامیدکننده‌ای درعمل به تعهدات آمریکا داشته است. مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن بوده و ادامه می‌یابد.

طرف‌های برجام حسن نیت ایران در همکاری سه ماهه با آژانس را قدر بدانند. ایران اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل انجام می‌دهد.

دیپلماسی یک واژه نیست بلکه یک مفهوم است. با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد و سیاست فشار حداکثری دولت قبل را ادامه داد و دو ماه مسیر ارسال دارو را مسدود کرد. نمی‌شود به اسم دیپلماسی سیاست‌های قبلی را با زرورق ادامه دهید. تیمی که مذاکرات برجام را انجام داد امروز هم می‌گوید مذاکرات فشرده‌ای انجام شده و بده بستان‌ها انجام شده و دیروز و امروز وقت عمل است.

نگاه باید در حل مسائل در داخل باشد. ایران مسیر دیپلماسی را باز کرده بلکه مسیر را روشن کرده است. سه گام باید انجام شود؛ اعلام بازگشت به توافق، رفع موثر تحریم‌ها و بازگشت به میز مذاکره. مسیر برعکس نیست که فکر کنند تحریم‌ها ادامه یابد، گردن‌کشی‌ها ادامه یابد و در میز مذاکره باشند.

دولت آمریکا مسیر خود را در قبال ایران نه تنها اصلاح نکرده بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خودشان فشار را علیه ایران افزایش دهد.

گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و وقتی آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح نکند، تغییری در سیاست ایران رخ نمی‌دهد. در دو ماهه گذشته، دولت بایدن رسما بازگشت خود را به تعهدات در کلام اعلام نکرده است.

این شرم برای دولت بایدن است که کارزار انتخاباتی با عمل ایشان متفاوت است. حرف‌های خوبی زده شده است و ما هم آنها را شنیده‌ایم ولی تا عمل مشاهده نکنیم، سیاست خود را با براساس حرف تنظیم نمی‌کنیم. تلخ است برجام توسط آمریکا و تیم مذاکره‌کننده‌ای که آن را گفت‌وگو کرد، در محاق نابودی است. تاریخ این مسأله را فراموش نمی‌کند.

مسیر دیپلماسی همواره باز است. در مسیر کمیسیون مشترک اتفاقی رخ نداده و این نشست‌ها ادامه می‌یابد. آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره باید تعهدات خود را انجام دهد.

خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه هراس‌افکنی را به آنها نمی‌دهیم. نتانیاهو دچار بیماری هراس‌گونه‌ای درباره ایران است و فکر می‌کند مسیر مشکلات داخلی‌شان همین فرافکنی است. در مسیر امنیت ملی اسراییل می‌داند پاسخ ایران دقیق و فنی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.