13متولی و 4هزار کودک زباله‌گرد

طی سال‌جاری و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی 600 کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده است.

شهروندآنلاین- چهار هزار کودک شغل‌شان زباله‌گردی است؛ شغلی غیرمعمول و پرخطر. آمارهای وزارت کار می‌گویند در سال 96 حدود 500هزار کودک کار در سطح کشور وجود دارند. کودکانی که در سه دسته کارگاهی، کودکان کار و زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. چهارهزار کودک زباله‌گردی که اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد از آنها خبر می‌دهند.

جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود 14هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین زده شده است.

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می‌گوید کودکان زیر 18سال منع کار دارند، اما در قانون کار جمهوری اسلامی عنوان شده کودکان بین 15 تا 18سال در صورتی که کار به آنها آسیب نرساند، بلامانع است.

هربار صحبت از کودکان کار به میان می‌آید، بیشترین آمار به اتباع و مهاجران کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش اختصاص می‌یابد. کودکان کار در سال‌های اخیر تداعی‌گر طرح ساماندهی است؛ طرحی که به نظر می‌رسد خیلی موفق ظاهر نشده، هرچند به گفته علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی کشور  طی سال‌جاری و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی 600 کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده است. محمود علی‌گو معتقد است قدرت و بودجه کافی برای رسیدگی به این مسأله وجود دارد و نیازمند اهتمام مضاعف است. «وضعیت مرزها یک مسأله اجتماعی است و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده، کافی نیست.»

کودکان کار، کودکان زباله‌گرد و… هرازگاهی تیتر خبرها می‌شوند. خبرهایی بر پایه تعداد این کودکان و اینکه باید فکری برای این آسیب داشت. هرچند 13 دستگاه هم مسئول این امر شدند تا شهر کودک کاری به خود نبیند؛ 13 دستگاه مسئول که بعد از گذشت بیش از 4دهه هنوز آمار مشخصی از این کودکان ندارد، چه رسد بر ساماندهی آنها.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.