پرسه داوطلبانه در شهر قرنطینه‌شده

«شهروندآنلاین» از خدمت‌رسانی داوطلبانه در منطقه هرندی گزارش می‌دهد

قرارشان رأس یک ساعت مشخص در یکی از محله‌های جنوبی شهر است؛ جایی که سال‌هاست محلی برای بسته‌بندی و انتقال بسته‌های غذایی میان نیازمندان است. اما این‌روزها سبد‌ها متفاوت‌تر از سال‌های پیش است. حالا دیگر اقلام بهداشتی در سبدها جای گرفته است؛ بسته‌هایی شامل اقلام ضروری و مورد نیاز یک خانواده در این روزها از قبیل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده، برخی وسایل کمک‌های اولیه همچون باند و گاز استریل و… . این یکی از فعالیت‌های داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهر تهران است. داوطلبانی که این روزها در ‌پویشی جهادی به توزیع پک‌های غذایی و بهداشتی در مناطق محروم استان تهران می‌پردازند و با تجهیزات مناسب و احتیاط کامل در سالم‌سازی شهر می‌کوشند. آنچه در ادامه می‌آید شرحی از این فعالیت‌های داوطلبانه است. در این گزارش معاون جذب و سازماندهی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، برنامه‌های متنوع هلال‌احمر در کنار سایر دستگاه‌ها به منظور ساماندهی محله هرندی تهران را تشریح کرده است.

+جمعیت هلال‌احمر در راستای برنامه‌های مختلفی که ستاد مرکزی مقابله با کرونا برعهده‌اش گذاشته، در طول یک‌سال گذشته گام‌هایی برای مقابله با این بیماری در حوزه‌های مختلف آموزش، حمایت، پیشگیری و پاسخگویی برداشته است. اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر به تهیه و بسته‌بندی پک‌های آموزشی و بهداشتی اقدام و در بین اهالی محله‌های محروم  و مناطق محروم توزیع کردند.

این پک‌ها حاوی اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده و برخی وسایل کمک‌های اولیه همچون باند و گاز استریل است. در بخش حمایتی نیز داوطلبان این سازمان مردم‌نهاد با پویش‌های جهادی، در تولید ماسک، گان، شیلد و مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع آن مشارکت‌ داشته‌اند. بنا به گفته مسئولان جمعیت هلال‌احمر، این تیم‌ها با همکاری خیریه‌ها و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته‌ است. به گزارش «شهروندآنلاین» محله هرندی، یکی از محله‌هایی است که این داوطلبان به ارایه خدمات در این محله در یک‌سال گذشته پرداختند.

همراه با مدافعان سلامت

وحید سلیمی، معاون جذب و سازماندهی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در تشریح این برنامه‌ها می‌گوید: «از سنوات قبل به واسطه مشکلاتی که در محله هرندی وجود داشت و انواع و اقسام آسیب‌ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی مختلف که در آن محل رقم می‌خورد، تشکل‌های مردم‌نهاد مختلفی در آن منطقه شروع به فعالیت کردند و به موازات آن، سازمان‌های دولتی نیز به صورت موردی و مقطعی یا در قالب طرح‌های موضوعی در این محدوده خدمات و فعالیت‌های خود را ارایه می‌کردند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه و خدمات در این محله، ارایه خدمات متنوع از سوی نهادهای مختلف به صورت موازی و ناهماهنگ بود.»

چشم امیدِ فرودستان

سلیمی معتقد است به علت اینکه مطالعات اصولی و بررسی‌های دقیق از وضعیت آسیب‌های شایع و به خصوص افراد آسیب‌پذیر در این محدوده صورت نگرفته است، خدماتی که تاکنون ارایه می‌شد، به صورت متناسب و عادلانه نبوده است. او در تبیین سیاست‌ها و رویکرد جمعیت هلال‌احمر در این خدمت‌رسانی می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال 98 در تهران سبب شد تا سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر براساس رسالت و مأموریت اصلی خود که کمک به کاهش آلام بشری است و با توجه به اهداف کلان جمعیت هلال‌احمر، اقدامات میدانی خود را برای خدمت‌رسانی به جوامع و گروه‌های حاشیه‌نشین در دستور کار ویژه قرار دهد.»

 توزیع بسته‌های بهداشتی در محله هرندی

این مقام مسئول در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌افزاید: «در مرحله اول به صورت آزمایشی در 13 اسفند 98 با مشارکت 400داوطلب از نیروهای جمعیت هلال‌احمر و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه همکار، توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در سطح محله هرندی آغاز و همچنین در زمان توزیع این اقلام آموزش‌های لازم نیز به خانوارهای ساکن در محله هرندی و در ادامه سایر مناطق ارایه شد. پس از مطالعه دقیق و احصای نقاط ضعف و قوت این اقدام که از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 به صورت مستمر در هر منطقه و محدوده که ساکنان نیازمند و کم‌برخودار در آن محل بودند، در تمام شهرها و استان‌ها کشور اجرا شد.»

 تأسیس خانه هلال در محله هرندی

سلیمی در معرفی تجربه اجراشده در محله هرندی نیز می‌‌گوید: «در هرندی، محله به 10 پهنه عملیاتی تقسیم شد و ضدعفونی محیطی به همراه توزیع اقلام بهداشتی رایگان در دستور کار قرار گرفت. این طرح با مشارکت خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد آغاز شد و 25هزار بسته بهداشتی به شهروندان این منطقه در محل زندگی تحویل داده و همزمان نیز آموزش‌های لازم ارایه شد. در راستای سازماندهی این طرح یک خانه هلال با همکاری شهرداری تهران در آن محل نیز تأسیس و پذیرش عضویت افراد بومی آن محل نیز آغاز شد.»

هزار جوان در قرار مهربانی

معاون جذب و سازماندهی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به جذب جوانان مستعد در خانه هلال اظهار کرد: «طرحی تحت عنوان شهرداران کوچه نیز در محله هرندی تعریف و با جذب و توانمندسازی و هدایت جوانان مستعد محله، اطلاعات افراد نیازمند جمع‌آوری و اقدامات حمایتی با همکاری سایر سازمان‌های همکار عملیاتی شد، همچنین با انجام اقدامات کارشناسی و همکاری با مرکز آمار ایران و با حمایت مالی شرکت ایران‌خودرو در بخش مسئولیت اجتماعی، سرشماری دقیق این محله آغاز و در دست اجرا بوده و امید است پس از تحلیل این اطلاعات بتوان خدمات بسیار بهتری را به ساکنان محله ارایه داد.»

سلیمی ادامه می‌دهد: «اتاق تعاون، بانک مسکن، آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهرداری منطقه 12 تهران، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد احسان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، پست بانک، سازمان بهزیستی، نیروی مقاومت بسیج، صندوق کارآفرینی امید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورایاری و مدیریت محله، جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز در این طرح همراه سازمان داوطلبان هلال‌احمر هستند و جلسات مدیریتی و هماهنگی اقدامات در محله هرندی به صورت هفتگی با این دستگاه‌ها برگزار می‌شود تا اقدامات به صورت هدفمند و با بهره‌وری بهتر انجام شود. با توجه به این اتفاقات و بازدیدهایی که طی دو مرحله فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران از این محل داشتند، خدمات هلال‌احمر در هرندی بسیار خوب ارزیابی شد و واگذارکردن کار مردم به خود مردم از نگاه مسئولان بسیار مورد توجه قرار گرفت.»

 درمان رایگان بیماران کرونایی در محله هرندی

این مقام مسئول در سازمان داوطلبان ضمن بیان بهره‌گیری از ظرفیت مددکاران هلال‌احمر می‌افزاید: «یکی دیگر از اقدامات مهم سال 99 بهره‌گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی جمعیت هلال‌احمر بود که به صورت داوطلبانه با جمعیت همکاری می‌کنند و خانواده‌هایی که علایم کرونا داشتند، به کمک این مددکاران غربال شده و اگر سطح بیماری آنها شدید نبود، به صورت رایگان دارو در اختیار این شهروندان قرار می‌گرفت و رویه درمان آنها در همان منزل توسط پزشک ادامه پیدا می‌کرد. موارد ابتلای حاد به کرونا نیز به مراکز درمانی منتقل شده و تا بهبودی کامل تحت مراقبت قرار می‌گیرند. همچنین در صورت نیاز از بانک امانات تجهیزات پزشکی کپسول و دستگاه‌های اکسیژن به صورت امانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

سلیمی با اشاره به تأسیس تعاونی توسعه محله شهید هرندی توسط جوانان محله با حمایت اتاق تعاون و همکاری صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: «ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد و کارآفرینی از جمله اقدامات دیگر بود که به صورت تعاونی‌های مستقل در سطح پهنه‌های مختلف توسط ساکنان تأسیس و اعتبارات قرض‌الحسنه در اختیار این تعاونی‌ها قرار گرفته تا بتوانند در راستای اشتغالزایی از آنها استفاده کنند.»

کوچه‌گردی داوطلبانه

یک تیم را تشکیل می‌دهند تا تسکین‌دهنده‌ و آرام‌بخش درد مردم‌ کم‌برخوردار جنوب‌شرق استان تهران شوند، آنها آستین‌هایشان را بالا می‌زنند برای یاریگری. صف‌به‌صف و با لباس یکدست سرخ و سفید آماده‌اند برای خدمت. نظم‌شان، نظم پادگانی است و اراده‌شان، اراده‌ای جهادی. آماده به خدمت هستند، خدمت نوع‌دوستانه. در این کاروان‌ها در قدم اول بسته‌های بهداشتی اهدایی خیران و نیکوکاران میان زنان سرپرست خانوار، فرودستان و اقشار کم‌درآمد وآسیب‌دیده توزیع می‌شود و در گام دوم پزشکان و کادردرمانی داوطلب به ارایه خدمات درمانی و معاینه رایگان می‌پردازند. همچنین مربیان حاضر نکات آموزشی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را به روستاییان شرح می‌دهند و طرح پایش سلامت ساکنان و ضدعفونی‌کردن معابر عمومی در روستای لهک این شهرستان اجرا می‌شود.

توسعه طرح پزشک خانواده در جنوب تهران

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «راه‌اندازی، تجهیز و ارایه خدمات در مرکز درمانی مسجد الهادی با همکاری بنیاد احسان برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و ارایه آموزش‌های بهداشتی در راستای ارتقای سلامت شهروندان محله هرندی که با هماهنگی با مرکز بهداشت شرق تهران بزرگ همچنان در حال انجام است. ویزیت الکترونیک و تلاش در راستای استقرار و توسعه طرح پزشک خانواده نیز در دستور کار قرار گرفت که به صورت پایلوت در محله شهید هرندی اجرا می‌شود. همچنین از منابع حمایتی، هزینه تأمین داروهای خاص و پرداخت کمک‌هزینه‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به کرونا نیز توسط هلال‌احمر ادامه دارد.»

 بهداشت روان کودکان هرندی ارزیابی می‌شود

این مقام مسئول در سازمان داوطلبان هلال‌احمر می‌گوید: «در محله هرندی توزیع بسته‌های معیشتی و غذایی بین خانواده‌های نیازمند واقعی شناسایی‌شده همچنان ادامه دارد، در عین حال اقدامات لازم برای تعمیر و مرمت منازل این خانواده‌ها به همراه تأمین و تعمیر وسایل زندگی به واسطه کمک‌های گسترده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در حال اجرا است. همچنین با حمایت مالی شرکت ایران‌خودرو در بخش مسئولیت اجتماعی، جشنواره پرواز آرزوها با محوریت بیان آرزوها، دلنوشته‌ها و نقاشی‌های کودکان محله هرندی در زمستان 1399 برگزار شد و در این رویداد، روانشناسان توانستند با ارزیابی آثار دریافت‌شده برنامه‌ریزی توسعه و ارایه خدمات بهتری را در راستای بهداشت روان به اهالی و کودکان و نوجوانان محله ارایه کنند.»

خدمت بی‌مزد، اما عاشقانه

معاون سازمان داوطلبان هلال‌احمر با یادآوری شعار روز جهانی داوطلب در سال 2021 می‌افزاید: «تمام مقامات و دستگاه‌های مرتبط با موضوع آسیب‌های اجتماعی و توسعه محلی در محله هرندی شعار با هم می‌توانیم به واسطه داوطلبی را در مسیر توسعه و خدمت‌رسانی به ساکنان آن پیاده کردند و امیدوار هستیم که بتوانیم این جریان و اقدامات را در سایر نقاط محروم و کم‌برخوردار کشور توسعه و تعمیم دهیم.» به گزارش «شهروندآنلاین» داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهر تهران همچنین در اقدامی دیگر مناطق پر رفت‌وآمد شهری، ترمینال‌های شهری و برخی از ایستگاه‌های تاکسیرانی را ضدعفونی می‌کنند؛ به‌طور مثال اعضای داوطلب جایگاه‌های پمپ بنزین، ترمینال شرق، پایانه بی‌آرتی، ایستگاه تاکسیرانی ترمینال شرق و پارک‌ها و بوستان‌ها را ضدعفونی کردند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.