هلال احمر «امید» را زنده کرد

گفت و گوی شهروند با دکتر علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر

66 سال از عمر سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر کشور می گذرد؛ سازمانی که با هدف تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی جمعیت هلال احمر فعالیت خود را از سال 1334 آغاز کرد و تحت عنوان «سها» طی این سالها به فعالیت خود ادامه می دهد. این روزها که حسابی موضوع دارو و مشکلات تامین آن داغ است، سراغ دکتر علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر رفته ایم تا درباره ماموریت ها و رسالت های این سازمان در هفته هلال احمر بیشتر بدانیم. سازمانی که با واردات یک میلیون و چهارصد هزار دوز واکسن کرونا به عنوان بزرگترین محموله های وارداتی، امید را در دل افزاد در معرض آسیب زنده کرد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی از این سازمان به عنوان بازوی توانمند نظام و وزارت بهداشت در تولید دارو‏‏، تجهیزات پزشکی و … یاد می کند و می گوید: «ما در هلدینگ تدارکات پزشکی، تامین و تهیه داروها، تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را بر عهده داریم، ضمن این که می کوشیم با فعالیت های بازرگانی گسترده نسبت به تامین نیازهای این بخش خارج از مرزها هم اقدام کنیم.»
عسکری با اشاره به شرایط بحرانی کشور و جمعیت هلال احمر طی سال های اخیر توضیح می دهد: «به علت شرایط نشات گرفته از اوضاع و احوالی که سالهای گذشته بر جمعیت هلال احمر گذشت و در کنار آن شرایط پیش روی کشور در دوره تحریم ها، هلدینگ ما هم دچار نوساناتی در عرصه تولید و عرضه محصولات شد اما با تمهیدات اندیشیده شده توانستیم با حرکت در مسیر خودکفایی و تولید محصولات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران کشور قدم های خوبی برداریم که از جمله آنها می توان به تولید صافی دیالیز اشاره کرد.»

خودکفایی در تولید صافی دیالیز
«صافی دیالیز، محصول استراتژیک ماست» مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی این جمله را با تاکید می گوید و با اشاره به اینکه جامعه هدف این محصول بیماران مستاصل و درمانده دیالیزی هستند که به شدت نیازمند حمایت های مدیکالند و صافی دیالیز یکی از نیازهای مهم و اساسی آنهاست، موضوع مهمی را یادآور می شود: «زمانی تمام سهم تولید صافی دیالیز کشور توسط شرکت تجهیزات پزشکی سها تولید می شد، بنا به دلایلی این سهم تولید از دست ما خارج شد تا از مجموع 5 میلیون صافی دیالیز تولیدی تنها سالانه 200 هزار عدد در سها تولید شود. این در حالی است که امروز مجددا توانسته‌ایم این سهم را به سها برگردانیم و شاهد تولید سالانه 2 میلیون صافی دیالیز در این هلدینگ باشیم.»
عسکری گرچه از افزایش سهم تولید صافی های دیالیز در سها خوشحال است اما روند افزایشی تعداد بیماران دیابتی در کشور را نگران کننده می داند: «متاسفانه نرخ تولید بیماران دیابتی در کشور به خاطر مشکلات تغذیه، سبک تغذیه و مانوس نبودن مردم با تحرک و ورزش بالاست.»
هر چند در بخش تولید تجهیزات پزشکی و درمانی جوانان فعال در شرکت سها تمام توانشان را به کار گرفتند و سطح تولیدات را بالا برده اند اما حوزه تولید دارو به واسطه تحریم ها هنوز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند: «این حوزه وابسته به تامین مواد اولیه است. نه تنها ما، بلکه بسیاری از تولید کنندگان دارو این روزها با چالش بسیاری روبرو هستند. اگرچه در مقام شعار گفته می شود که تحریم ها در حوزه دارو اثر نداشته اما واقعیت این طور نیست. چالش های فراروی کشور در حوز مبادله ارز و پول‏، سایه اش را بر سر حوزه دارو هم انداخته است. همچنین برخی محدودیت ها در حوزه حمل و نقل هم در نهایت بخش دارو را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند خوشبختانه علیرغم همه این مشکلات‏، خطوط تولید دارویی ما به قوت به کار خود ادامه می دهد.»

مشکلات داخلی در بخش تولید دارو
او در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» می گوید:« امیدواریم با این شعار برخی مشکلات داخلی در بخش تولید از میان برداشته شود و دولتمردان بتوانند با تامین ارز مناسب چالش های فراروی بخش دارو و تجهیزات پزشکی را رفع کنند. ما در تامین مواد اولیه در عرصه بین المللی نیازمند انتقال پول هستیم، خیلی از بانک ها به علت تحریم ها این همکاری را با ما ندارند. علاوه بر آن خیلی از شرکت های تامین کننده مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی هم از ترس و واهمه جرائم آمریکا حاضر به همکاری جدی نیستند و شرکای تجاری باسابقه ما هم در این وادی کم نیستند. هلدینگ سها در کنار تمام این چالش های ریز و درشت طی یک سال گذشته شاهد فعالیت مستمر خطوط تولید و زحمت کارگران شریف خود در این مسیر بوده است. معتقدیم اگر خودمان کمک کنیم و مسائل را پیش ببریم اوضاع بهتر خواهد شد.»

اگرچه در مقام شعار گفته می شود که تحریم ها در حوزه دارو اثر نداشته اما واقعیت این طور نیست. چالش های فراروی کشور در حوز مبادله ارز و پول‏، سایه اش را بر سر حوزه دارو هم انداخته است. همچنین برخی محدودیت ها در حوزه حمل و نقل هم در نهایت بخش دارو را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند خوشبختانه علیرغم همه این مشکلات‏، خطوط تولید دارویی ما به قوت به کار خود ادامه می دهد.

بخش دیگری که مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی به تشریح آن می پردازد عملکرد این سازمان در حوزه واردات داروهای مورد نیاز کشور است: «احصاء نیاز کشور برای واردات داروها وظیفه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. بعد از اعلام این سازمان ما نسبت به واردات داروهای فوریتی یا تک نسخه ای اقدام می کنیم. گرچه مدتی در این عرصه دچار رکود شدیم و سهم ما به عنوان شرکت بازرگانی با سابقه در واردات دارو کم شده بود اما اکنون ورق برگشته و اعتماد بازگشته است. »

واردات واکسن در راستای وظایف انسانی بود
یکی از اقدامات خوبی که اخیرا به همت سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر صورت گرفته است، واردات واکسن برای مقابله با ویروس کرونا است؛ اقدامی که امید را بین مردم کشور زنده کرده است. عسکری می گوید: «ما اگر در این عرصه قدم گذاشتیم و خدا لطف کرد، فقط به علت احساس وظیفه ای است که در قبال هر ایرانی صورت گرفته. بحث انتفاع به هیچ عنوان مطرح نیست. ما در بحث واکسن هر کاری کردیم برای خوشحالی مردم بود. ما همه ایرانی هستیم و همه از این که یک ایرانی داغدار کرونا شود ناراحت می شویم. این غم عالم گیر است. به همین علت علیرغم همه چالشها و مشکلات، وارد بازار پر آشوب خرید واکسن شدیم، بدون این که به سود و منفعت حاصل از آن فکر کنیم.»
او با تاکید بر اینکه بسیاری از فعالیت ها‌ در سازمان تدارکات پزشکی بنگاهداری اقتصادی صرف نیست و حتی ممکن است سودی به همراه نداشته باشد توضیخ می دهد: «واردات واکسن دقیقا از این دسته است. ما این کار را برای مملکت انجام دادیم و وظیفه انسانی ما و در راستای اهداف بشردوستانه هلال احمر است. امیدوارم با واردات بزرگترین محموله واکسن به کشور ضمن کاهش دغدغه های رهبری و نگرانی های مردم، فضای کشور را برای پیش بردن مراحل تولید واکسن داخلی آرام تر کنیم و روزی برسد که واکسن های تولیدی در کشور را به سایر کشورهای دنیا صادر کنیم.»
او درباره نحوه توزیع این واکسن ها هم می گوید:« آنچه ما وارد کردیم و از این به بعد هم وارد می کنیم در همان فرودگاه تحویل وزارت بهداشت و درمان می شود چرا که رسالت توزیع واکسن ها بر عهده آنهاست. تا بر اساس معیارهای تعریف شده و اولویت های دریافت واکسن اقدام کنند.»

ما اگر در این عرصه قدم گذاشتیم و خدا لطف کرد، فقط به علت احساس وظیفه ای است که در قبال هر ایرانی صورت گرفته. بحث انتفاع به هیچ عنوان مطرح نیست. ما در بحث واکسن هر کاری کردیم برای خوشحالی مردم بود. ما همه ایرانی هستیم و همه از این که یک ایرانی داغدار کرونا شود ناراحت می شویم.

تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده
سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در راستای مقابله با کرونا تنها در بخش واکسن ورود نکرده است بلکه این سازمان با ورود به موقع به عرصه تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اوایل شیوع کرونا اجازه نداد تا بازار سیاه بر مردم چیره شوند: «درست است بخش عمده تولید تجهیزات پزشکی ما به تولید تجهیزات پزشکی و تخصصی حوزه تالاسمی‏، دیالیز و جراحی قلب خلاصه می شود اما در ماه های ابتدایی شیوع کرونا با نیازی که در کشور احساس شد، در تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده به جد وارد شدیم، به طوری که امروز می توانیم ادعای خودکفایی در تولید این محصولات را داشته باشیم. اشباع بازار از این محصولات گویای این مهم است.»
او ادامه می دهد: «از همان ابتدا در تامین داروی کرونا هم در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بودیم و هرکدام از این داروها که در سبد دارویی کرونا استفاده می شد، طبق سیاست های وزارت بهداشت به ما ابلاغ می شد و ما در تامین این داروها اقدام می کردیم.»
گرچه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر یک هلدینگ اقتصادی است اما روحیه دستگیری از نیازمندان که یکی از اصول جمعیت هلال احمر است را در اولویت کاری خود قرار داده و می کوشد به بیماران نیازمند یاری رساند: «‌برخی اوقات ممکن است بیمار به مجموعه داروخانه های ما مراجعه کند اما در تامین حداقل هزینه فرانشیز هم مستاصل باشد، در این مواقع ما با کمک سازمان داوطلبان تلاش می کنیم با بهره گیری از ظرفیت خیرین و سازمان های مردم نهاد و زیر ساخت های دیگر به این دسته از افراد کمک کنیم.»

آماده راه اندازی داروخانه ای آنلاین هستیم
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در ادامه از آمادگی این مجموعه برای راه اندازی داروخانه آنلاین در کشور ویژه بیماران خاص خبر می دهد و می گوید: «با وجود این داروخانه ها دیگر لازم نیست بیماران یا خانواده های آنها برای تامین هر دارویی مسافت زیادی را تا داروخانه های هلال طی کنند. داروخانه های معتمد می توانند به صورت آزمایشی این طرح را اجرا کنند و در صورت موافقت میئولان مربوطه آماده راه اندازی اینگونه داروخانه ها مخصوصا برای برخی داروهای ویژه بیماران خاص مطابق دستورالعمل های ابلاغی هستیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.