اینجا خانه دوم ماست

گزارشی از تنها خانه هلال روستایی شهرستان شمیرانات در روستای کندعلیا

تنها خانه هلال روستاهای شمیران تهران، از بدو تأسیس سر شلوغی دارد؛ اهالی روستای «کندعلیا» و دیگر روستاهای این منطقه، بلافاصله بعد از تأسیس این مرکز آن را خانه دوم خود می‌دانستند و از روز اول برای کمک‌های داوطلبانه در این مرکز، آستین بالا زده‌اند.
خانه هلال کندعلیا اسفندماه 97 افتتاح شد؛ درست چند هفته قبل از آغاز وقوع سیلاب در کشور. از همان روزها اهالی کندعلیا چراغ این خانه را روشن نگه داشته‌اند. علاوه بر آموزش و برگزاری دوره‌های مختلف آمادگی در برابر مخاطرات، خانه هلال کندعلیا به مرکزی برای مشارکت اهالی این روستا تبدیل شده است.

با حضور همه اهالی

اسفند سال 97 بود که خبر افتتاح خانه هلال کندعلیا در شمیران پیچید؛ اولین خانه هلال روستاهای شمیران. «حسن سجودیان» مسئول خانه هلال کندعلیا می‌گوید: «روستای کندعلیا از نظر وسعت، یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شمیران است که 1700 نفر جمعیت ساکن دارد.

این روستا، اولین روستای شمیران است که در آن خانه هلال تأسیس شده. این خانه هلال 100 متر وسعت دارد و به دلیل در اختیارداشتن فضاهای آموزشی و امکانات مختلف از جمله سیستم رایانه و… مجهزترین خانه هلال‌احمر کشور است.»

چند روزی از افتتاح خانه هلال و آغاز به کار آن نگذشته بود که خبر سیل از گوشه و کنار کشور به گوش رسید. فعالیت‌های خانه هلال از همان زمان آغاز شد؛ گرچه هنوز عضوگیری از اعضای این مرکز آغاز نشده بود.

سجودیان می‌گوید: «بلافاصله بعد از افتتاح خانه هلال روستا، مردم کشور درگیر سیل بودند و نیازمند ارسال کمک. هنوز ثبت‌نامی از اعضای داوطلب در خانه هلال انجام نشده بود. با این حال مردم که دیدند خانه هلال دراین روستا تشکیل شده، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای سیل‌زده‌ها به خانه هلال آوردند.

مشارکت مردم روستا در اولین حادثه بزرگ کشور بعد از احداث خانه هلال بی‌نظیر بود.»

از سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغات روستا در سال گذشته می‌گوید که عملا باعث شده بود مردم روستای کندعلیا درآمدی نداشته باشند: «مردم روستا درحالی به سیل‌زدهها کمک میکردند که خودشان سال گذشته شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و تقریبا 100درصد محصول باغ‌های روستا از بین رفته بود.»

 

کتابخانه درحال تکمیل است

درحال حاضر بیش از 170 داوطلب عضو خانه هلال کندعلیا در شهرستان شمیرانات هستند و در برنامه‌های مختلف آن مشارکت می‌کنند.

مردم روستا درحالی به سیل‌زده‌ها کمک می‌کردند که خودشان سال گذشته شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و تقریبا 100درصد محصول باغ‌های روستا از بین رفته بود

«نجمه اسدیان» مسئول داوطلبان خانه هلال کندعلیا می‌گوید: «در کنار فعالیت‌های آموزشی و جلب مشارکت‌های مردم روستا، در دوران کرونا جوانان و داوطلبان روستا توزیع ماسک و الکل را انجام دادند.

توزیع اقلام معیشتی و بسته‌های غذایی هم توسط اهالی روستا انجام می‌شود و در مناسبت‌های مختلف این اقلام به دست نیازمندان روستا می‌رسد. غبارروبی مزار شهدا هم از دیگر اقداماتی است که با همراهی اعضای خانه هلال انجام می‌شود.»

کتابخانه خانه هلال روستا درحال تکمیل است و خیران تعدادی کتاب به این کتابخانه اهدا کرده‌اند. داوطلبان روستا در ایام مختلف به سالمندان روستا سر می‌زنند و اگر نیاز به کمک داشته باشند، به آنها کمک می‌کنند.

 

سیل مهربانی

اوج فعالیت‌های اهالی روستا در خانه هلال را روزهای وقوع سیل در شهرهای مختلف کشور در سال 98 می‌داند؛ وقتی خانه هلال تازه پا گرفته بود و حتی بسیاری از اهالی روستا هنوز فرصت ثبت‌نام در این خانه هلال را هم نکرده بودند.

اسدیان می‌گوید: «قدیمی‌های روستا لحاف کرسی‌های خود را به اینجا می‌آوردند و از هرکدام از لحاف کرسی‌ها، 4 لحاف جدید درست می‌کردیم. اهالی روستا همچنین به دسته‌بندی اقلام ارسالی و به‌خصوص لباس‌ها هم کمک زیادی کردند.

این کمک‌ها تنها از روستای کندعلیا ارسال نشده بود و از روستاهای دیگر شمیران هم کمک به سیل‌زده‌ها به خانه هلال کندعلیا ارسال می‌شد. هرکس هر کاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد، حتی بچه‌های کوچک‌تر به محض تعطیلی مدرسه یکراست به حسینیه می‌آمدند که اقلام اهدایی در آن جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌شد.

به بسته‌بندی و جابه‌جایی این اقلام کمک می‌کردند یا حتی از بزرگ‌ترهایی که سخت مشغول کار بودند، پذیرایی. زنان روستا چرخ خیاطی‌های خود را به حسینیه آورده بودند و از صبح تا غروب مشغول دوخت و دوز بودند.»

اعضای همیشه فعال

خانه هلال کندعلیا اعضای فعالی دارد. نمونه‌اش «زینب منصوری» از اعضای فعال این خانه که آشنایی دیرینه‌ای با هلال‌احمر دارد.

او می‌گوید: «رشته تحصیلی من پرستاری است و به دلیل علاقه‌ای که به موضوع امداد و کمک‌های اولیه داشتم، از سال‌ها پیش در کلاس‌های مختلف هلال‌احمر شرکت کردم و دوره‌هایی را پشت‌سر گذاشتم.

آن زمان هنوز خانه هلال در روستا دایر نشده بود و من از کندعلیا در لواسان به فرمانیه می‌رفتم. دایرشدن خانه هلال در روستای کندعلیا یکی از بهترین اتفاق‌های این روستا بود.

مردم علاقه و انگیزه زیادی برای یادگیری دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و آشنایی با مخاطرات دارند، ضمن اینکه این آموزش‌ها بسیار کاربردی هستند و می‌توانند در شرایط بحرانی، جان افراد را نجات دهند.»

از تجربه ماه‌های اخیر خود می‌گوید که خواهرزاده کوچکش را از خفگی نجات داده بود؛ با همان راهکارهایی که در هلال‌احمر آموزش دیده.

منصوری می‌گوید: «آموزش‌هایی که در هلال‌احمر ارایه می‌شود، در شرایط مختلف زندگی می‌تواند نجات‌بخش باشد. علاوه بر موقعیت‌هایی مثل ایست قلبی و خفگی و خونریزی، آمادگی در بحران‌ها هم موضوع مهمی است که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود.»

شرایطی مثل زلزله یا سیل را مثال می‌زند که در صورت وقوع در منطقه شمیران، بیش از 80 روستا را درگیر خود می‌کند. درحالی که تا رسیدن نیروهای امدادی و کمک‌های اولیه به این روستاها، ممکن است زمان طلایی برای نجات از دست برود.

او می‌گوید: «اگر افراد آموزش‌های اولیه را دیده باشند، می‌توانند در دقایق اول بعد از وقوع حادثه، جان خود و اطرافیان‌شان را نجات دهند و منتظر رسیدن امداد از مرکز شهرستان یا استان تهران نمانند. برخی از این اقدامات آنقدر ساده است که صرف دانستن و آگاهی از آن، می‌تواند جلوی بسیاری از تلفات و آسیب‌ها را بگیرد.»

هر خانه هلال، یک مأموریت خاص

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.