زلزله 5 ریشتری خواب اهالی نقده را آشفته کرد

هلال احمر در حالت آماده‌باش

پیش لرزه 3 و 6 دهم ریشتری تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر را به سمت مناطق مختلف شهرستان نقده روانه کرده بود که زلزله 5 ریشتری‏، جمعه شب اهالی نقده آذربایجان غربی را آشفته کرد.
زلزله اصلی در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داده بود و دومین گروه از تیم‌های ارزیاب هم به سمت روستاها و مناطق زلزله‌زده روانه شدند.
این زمین لرزه خسارت جانی نداشت و تنها تعدادی از خانه‌های روستایی ترک خورده بودند. با این حال وقوع پس‌لرزه‌ها‏، امدادگران آذربایجان غربی را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

زمین لرزه اصلی ساعت 20:19  بود که شهرستان نقده را لرزاند و در پیرانشهر و اشنویه هم احساس شد‎؛ درست همان زمانی که تیم‌های ارزیاب راهی روستاهای نقده شده بودند تا از جزئیات خسارت‌های زلزله 3 و 6 دهم ریشتری دقایقی قبل اطلاعاتی به دست بیاورند.

با وقوع دومین زمین لرزه که شدت بیشتری هم داشت، تیم‌های بیشتری به نقاط مختلف شهرستان نقده راهی شدند. «امیر جعفرزاده» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی می‌گوید :«بلافاصله بعد از وقوع زمین‌لرزه تیم‌های ارزیاب به مناطق روستایی اعزام شدند تا از خسارت‌های احتمالی اطلاعات به‌دست بیاوریم.

این زلزله که در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد‏، با اینکه به دلیل شدت زیاد در پیرانشهر و اشنویه هم احساس شد‏، اما خوشبختانه خسارت جانی و مالی نداشت. گزارش‌هایی از ترک‌خوردگی تعدادی از دیوارهای خانه‌های روستایی به دست ما رسیده و به جز این موارد دیگری از خسارت در هیچ منطقه‌ای گزارش نشده است.»

3 تیم ارزیاب با وقوع این زلزله به روستاهای نقده و محل کانون زمین‌لرزه اعزام شدند. از طرفی ارتباط سریع با دهیاری‌ها هم باعث شد تا در ساعات اولیه بعد از زلزله، تیم‌های امدادی و مدیریت بحران از وضعیت این روستاها و چندوچون خسارت‌ها باخبر شوند.

آموزش‌های مختلف کمک‌های اولیه و دوره‌های عمومی هلال‌احمر در 60 روستای شهرستان نقده ارایه شده است.

این آموزش‌ها همچنان در خانه‌های هلال دایر است و با وقوع زمین‌لرزه‏، شهروندان بیشتری برای شرکت در این دوره‌ها اعلام آمادگی می‌کنند چراکه ضرورت آن را بیشتر احساس می‌کنند

پس لرزه‌های احتمالی زلزله

تیم‌های ارزیاب به حدود 20 روستای نقده سرکشی کردند و گزارش وضعیت این روستاها بعد از زمین‌لرزه را به هلال‌احمر شهرستان اعلام کردند. هماهنگی با دهیاری‌ها برای دریافت اطلاعات اولیه و ارزیابی وضعیت‏، یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمین‌لرزه برای دریافت اطلاعات دقیق و سریع از خسارت‌های احتمالی بود.

«سیدحجت مدنی» رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان نقده می‌گوید: «پس‌لرزه‌هایی را بعد از زلزله 5 ریشتری روز جمعه شاهد بودیم و به همین دلیل نیروهای امدادی ما در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به مردم کمک‌رسانی کنند. در حال حاضر وضعیت شهرستان نقده و روستاهایی که زمین‌لرزه در آن احساس شده بود در حالت عادی قرار دارد.

از سال‌های گذشته با دهیاری‌ها هماهنگی‌هایی برای وقوع حوادث غیر مترقبه انجام شده بود و در این زمین‌لرزه هم این هماهنگی‌ها کمک زیادی برای سرعت‌بخشی به ارزیابی‌ها کرد.»

در ساعات اولیه بعد از زمین‌لرزه 7 تیم امدادی برای وقوع زمین‌لرزه‌های شدیدتر آماده بودند و در حال حاضر هم 5 تیم آماده‌باش هستند تا در صورت وقوع دوباره زمین‌لرزه‏، به مردم امدادرسانی کنند.

زندگی در کنار زلزله را یاد بگیریم

آماده برای روزهای سخت

کانون‌های روستایی از سال‌های پیش در این شهرستان فعال بودند و علاوه بر آموزش دهیاری‌ها و بخشداری‌ها‏، به مردم هم آموزش‌های لازم در زمینه کمک‌های اولیه و همچنین آمادگی در برابر حوادث را ارایه می‌دادند.

این روزها هم 9 خانه هلال در شهرستان نقده این مسئولیت را بر عهده دارند و فعالیت‌های هلال‌احمر را در نقاط مختلف این شهرستان دنبال می‌کنند. مدنی می‌گوید: «آموزش‌های مختلف کمک‌های اولیه و دوره‌های عمومی هلال‌احمر در 60 روستای شهرستان نقده ارایه شده است.

در حال حاضر هم این آموزش‌ها در خانه‌های هلال دنبال می‌شود. مردم از آموزش‌های کمک‌های اولیه و همچنین آمادگی در برابر مخاطرات استقبال خوبی می‌کنند.

این آموزش‌ها همچنان در خانه‌های هلال دایر است و با وقوع زمین‌لرزه‏، شهروندان بیشتری برای شرکت در این دوره‌ها اعلام آمادگی می‌کنند چراکه ضرورت آن را بیشتر احساس می‌کنند.»

تشکیل تیم‌های امدادی و ارزیابی اولیه در هر روستا، از اهدافی است که این خانه‌های هلال دنبال می‌کنند تا در صورت بروز هر حادثه مشابهی با زلزله اخیر نقده، بتوانند از این نیروهای بومی آموزش‌دیده برای ارزیابی و امدادرسانی اولیه استفاده کنند.

زلزله 5 ریشتری در نزدیکی شهر نقده

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.