معلم هم زندگی دارد
۱۰ نکته در آستانه بازگشایی مدارس: درخواست بررسی تکالیف خارج زمان اداری را نداشته باشید
حدود یک هفته دیگر مدارس در سراسر کشور بازگشایی و سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و آنطور که مسئولان وزارت آموزشوپرورش اعلام کردهاند مدارس در مناطق مختلف کشور ترکیبی از آموزشهای حضوری و مجازی را تجربه خواهند کرد.
وزارت آموزشوپرورش در کانال اطلاعرسانی شبکه شاد ۱۰ نکته پیرامون آموزش مجازی و آغاز سال تحصیلی برای دانشآموزان و خانوادهها منتشر کرده که به این شرح است:
۱- آموزش مجازی آسان نیست و اگر واقعا قصدتان از به مدرسه فرستادن فرزندانتان آموزش است و نه نمره گرفتن باید بر شرکت منظمشان در کلاسها نظارت داشته باشید.
۲- شما معلمتان را نخریدهاید و معلم موظف نیست در تعطیلات و ساعات غیرکاری پاسخگوی شما باشد. او هم انسان است و در ساعات غیراداری وظایف و گرفتاریهای خانوادگی دارد. اگر معلمی پاسخ شما را میدهد از سر لطف و دلسوزی او است، نه وظیفه.
وزارت آموزشوپرورش در کانال اطلاعرسانی شبکه شاد ۱۰ نکته پیرامون آموزش مجازی و آغاز سال تحصیلی برای دانشآموزان و خانوادهها منتشر کرده است
۳- هنگام پیام دادن به معلمتان او را با کلمات رسمی مخاطب قرار دهید. درست است که او را نمیبینید ولی دخترخالهتان نیست که او را «عزیزم» خطاب کنید.
۴- کلاس مجازی مسابقه «کی از همه باهوشتره» نیست. مکانی است برای یادگیری و تعامل. پس کنار فرزندتان ننشینید تا در رقابت با دیگر شاگردان کمکش کنید. این مسأله علاوه بر لطمهزدن به اعتمادبهنفس او، فرآیند یادگیری را نیز مختل میکند.
۵- در آموزش مجازی اکثر معلمان فیلم تدریسشان را ضبط میکنند. آن را جایی ذخیره کنید تا هم بتوانید چندین بار مرور کنید و هم شب امتحان دربهدر دنبال فیلمها نباشید.
۶- اگر تمرینات خود را از روی دیگران رونویسی کنید، معلم ضرر نمیکند، بلکه به گمان اینکه همه یاد گرفتهاند به سرعت سراغ مبحث بعدی میرود. اگر در آزمونها تقلب کنید، به معلم آسیبی نمیرسد، بلکه فقط آمار قبولیهایش بالاتر میرود. اگر جواب سوالات معلم را به فرزندتان میرسانید، از حقوق معلم کم نمیکنند، فرزندتان را با تقلب و دروغ بزرگ نکنید. بگذارید فرزندتان تلاش کند، بگذارید از مغزش استفاده کند، قول میدهم استفاده از مغز عوارض جانبی نداشته باشد.
۷- مشخص شده که ۳۲ گونه مختلف هوش در بشر وجود دارد و فرزندان ما حتما در یک یا چند شاخه استعداد بیشتری دارند. کسی که هوش ریاضی خوبی ندارد، شاید در ادبیات، هنر یا ورزش موفق باشد. آنها را تحت فشار نگذارید، تحقیر نکنید، با دیگران مقایسه نکنید. اجازه بدهید راه خودشان را پیدا کنند. جهان ما جهان تفاوتهاست.
۸- تنبیه و تحسین اغراقشده هر دو به یک میزان مخل آموزش و پرورشاند. تشویق باید متناسب با نوع فعالیت باشد و گاهی باید اجازه بدهیم فرزندمان از کارش فقط لذت ببرد و وابسته به تشویق ما باشد.
۹- برخی مدارس از شما میخواهند از آموزشهای کودکتان فیلم بردارید تا در فضای مجازی مبلغ کارشان باشد. به شخصه با این کار مخالفم. کودک ناچار میشود برای فیلمبرداری یک اجرای بیعیب و نقص داشته باشد. برخی کودکان ذاتا درونگرا هستند و علاقهای به این کار ندارند و این دست رقابتها فقط باعث میشود حس ناکافی بودن و عقب ماندن از دیگران را بیجهت تجربه کنند.
۱۰- کودکان را وابسته به لایک و تأیید و تماشاچی بزرگ نکنیم و از آنها شخصیتهای نمایشی نسازیم. بگذاریم خود واقعیشان را زندگی کنند.