جزئیات و پشت‌‌پرده دزدی ناکام نفتکش ایرانی

استیصال آمریکا در ادامه اعمال تحریم‌های نفتی

خبرهای دریافتی از مراجع رسمی حکایت از آغاز موج جدید افزایش صادرات نفت ایران همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم دارد.

شهروندآنلاین: روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه جان‌ برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان  ناکام ماند.» این اطلاعیه می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»

در این اطلاعیه با اشاره به اقدام همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در ناکام‌سازی این عملیات آمده است: «رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت‌شده  آن را  تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران  هدایت کردند.» این اطلاعیه تصریح کرده است: «نیروهای ارتش تروریست آمریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.»

در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام مجدد آمریکایی‌ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش آمده است: «آمریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، از ادامه ماجرا منصرف شدند و منطقه را ترک کردند،  تاکید کرده است: «این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان ماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است.»

روابط عمومی کل سپاه در پایان  اعلام کرده است: «تصاویر شفاف، گویا و غیر قابل انکار این رخداد تا ساعتی دیگر در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.»

 آغاز موج جدید افزایش صادرات نفت ایران و عصبانیت شدید آمریکا

خبرهای دریافتی از آغاز موج تازه افزایش صادرات نفت ایران حکایت دارد و آمریکا در حالی که خود را در پروژه تحریم نفت ایران شکست‌خورده دید، عصبانیت خود را با اقدام مذبوحانه سرقت دریایی نشان داد.

اقدام به‌موقع و مقتدرانه جان‌ برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ناکام گذاشتن عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شده است.

ظاهر ماجرا یک دزدی دریایی است که ناکام مانده است، ولی اصل ماجرا به اتفاقی برمی‌گردد که در حوزه افزایش اخیر صادرات نفت ایران علی‌رغم فشارهای تحریمی آمریکا رخ داده است.

درحالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وعده صفر شدن صادرات نفت ایران را در محافل رسمی داده بود، با اتمام دوران ریاست‌جمهوری خود، آرزوی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را با خود برد.

بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نیز در ادامه اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، در تلاش برای جلوگیری از رشد صادرات نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم برآمد، اما در پی موفق نبودن اعمال فشار همه‌جانبه دولت آمریکا برای توقف فرآیند رشد صادرات نفت کشور و آغاز موج تازه‌ای از افزایش صادرات نفت ایران، شاهد اقدامی از سوی این کشور بودیم که نشان‌دهنده استیصال شیطان بزرگ در ادامه اعمال تحریم‌های نفتی و شکستن هیمنه این تحریم‌هاست.

خبرهای دریافتی از مراجع رسمی حکایت از آغاز موج جدید افزایش صادرات نفت ایران همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم دارد. اینکه آمریکا به‌جای فشار به مشتریان نفتی ایران برای عدم انجام معامله با کشورمان و به‌جای فشار به ایران برای کاهش قدرت فروش نفت، دست به دزدی دریایی محموله‌های نفتی ایران زده است، نشان می‌دهد این ابرقدرت پوشالی، از افزایش رشد صادرات نفت ایران و شکست سیاست‌های مذبوحانه خود برای توقف ایران عصبانی شده و راهکاری جز دزدی دریایی برای آسیب زدن و ایجاد اختلال حتی کوچک و مقطعی در روند یک محموله صادراتی نفت ایران، پیشِ‌روی خود ندیده و این مسأله، مبین شکست آمریکا در پیاده‌سازی فشار حداکثری برای توقف و تحریم صادرات نفت ایران است‌.

آغاز صادرات فرآورده‌های نفتی تا 2 هفته آینده

طی پنج ماه اخیر صادرات فرآورده‌های نفتی ایران متوقف شده بود، اما اکنون وزیر نفت خبر ازسرگیری این صادرات را اعلام کرده و قرار شده است که از دو هفته آینده روال صادرات فرآورده‌های نفتی مانند گذشته آغاز شود.

به گفته تحلیلگران باید گفت طی سال‌های گذشته در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه غرب به کاهش شدید صادرات نفت خام  کشور منجر شده بود، انتظار می‌رفت که با تکیه بر اقداماتی چون بهینه‌سازی و نوسازی واحدهای پالایشی میزان بیشتری از ذخایر نفتی را پالایش کرد تا در نتیجه صادرات نیز رونق بیشتری بگیرد.

مجموعه این شرایط موجب شد تاجواد اوجی، وزیر نفت در شهریورماه اعلام کند که صادرات فرآورده‌های نفتی از دو ماه گذشته متوقف شده است و ما هم این سیاست را ادامه خواهیم داد. در بخش بنزین نیز کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های بنزین متوقف شده و در حال افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ها هستیم.

به گفته او متاسفانه به لحاظ اینکه در بخش پالایشی و پتروپالایشگاهی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شکل نگرفته و تقریبا می‌توان گفت ارقام تولید در حال نزدیک‌شدن به مصرف است، این نگرانی هم وجود دارد که پس از رفع شیوع ویروس همه‌گیر کرونا بی‌شک سفرها افزایش می‌یابد، بنابراین این موضوع نیز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت نفت است.

اکنون با گذشت پنج ماه از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی، وزیر نفت وعده ازسرگیری صادرات را تا دو هفته آینده داده است و به نظر می‌رسد که میزان محدودیت‌های تامین ذخایر داخلی کاهش یافته است.

سیاست و وعده‌های وزیر نفت و مدیران جدید صنعت پالایش نفت کشور بیانگر توسعه پالایشگاه‌سازی است، آن‌طور که وزیر نفت وعده داده طی چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایشی کشور ۱.۴میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز معتقد است توسعه صنایع پالایشی خط بطلانی بر تفکر سنتی خام‌فروشی است، در عین حال این اعتقاد را دارد که هرچه از خام‌فروشی منابع هیدروکربوری به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و سپس توسعه صنایع تکمیلی حرکت کنیم، میزان ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی و تحریم‌گریزی به‌ازای هر گامی که برداشته می‌شود به طورقابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

بر این اساس باید از این پس شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت پالایش نفت ایران و دور شدن هرچه بیشتر از خام‌فروشی باشیم و به نظر می‌رسد که برنامه‌های دولت در این راستا نیز کارساز باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.