چگونه از یوتیوب درآمد کسب کنیم؟

قوانین یوتیوب برای کاربرانی که قصد درآمدزایی دارند

در بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق تولیدکنندگان، یوتیوب بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌­کند. اگر شما تنها برشی از یک موسیقی را در کار خود قرار دهید، یوتیوب آن­ را تشخیص می­‌دهد و اجازه کسب درآمد به شما نمی‌­دهد. اگر از فیلم‌­های تولید محتوای کانال دیگری استفاده کنید، آن شخص می‌­تواند از شما شکایت کند.

صبا خوشه‌گیر: یکی از سوالاتی که در ذهن شما ممکن است ایجاد شود این است که یوتیوب در ازای هر بازدید از ویدیو، چقدر پرداخت می­‌کند؟ یوتیوب به‌ازای هر 1000 بازدید حدودا یک تا 2 دلار به شما پول می‌­دهد. اما به این مسأله توجه کنید که این شبکه اجتماعی در ازای تماشای تبلیغات ویدیو به شما پول می­‌دهد و بازدیدکنندگان ویدیو شما باید تبلیغات را تماشا کنند. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ، چند ثانیه فیلم را رد می‌­کند تا تبلیغ نمایش داده نشود. گاهی هم از راه‌های مسدودکردن تبلیغات استفاده می‌­کند یا از نسخه ویژه و بدون تبلیغ یوتیوب. در این موارد یوتیوب به شما مبلغی پرداخت نخواهد کرد. ممکن است با خود بگویید این مبلغ بسیار ناچیز است، اما توجه داشته باشید اکثر فیلم‌­ها حداقل دو تبلیغ دارند؛ هرچند شما می‌­توانید چندین تبلیغ در فیلم خود قرار دهید. 1000 بازدید که بالاتر گفته شد فقط برای یک تبلیغ است، اما اگر برای مثال چهار تبلیغ در ویدیوی خود قرار دهید، یوتیوب در ازای 1000 بازدید، حدود 4 تا 8 دلار به شما پرداخت خواهد کرد. اگر هر فیلم شما تقریبا 100هزار بازدید داشته باشد و چهار تبلیغ در آن قرار دهید، در ازای هر فیلم حدود 400 دلار درآمد خواهید داشت؛ دقت کنید در ازای هر فیلم!

برای آنکه کانال شما به مرحله کسب درآمد برسد، شرایطی وجود دارد. شما باید 1000 مشترک و 4000 ساعت نمایش فیلم و تماشای عمومی داشته باشید. توجه کنید شما باید طی یک سال این آمار را حفظ کنید. این نکته را هم از یاد نبرید که 12 ماه گذشته برای یوتیوب ملاک است. باید تمرکز اصلی­‌تان را روی جذب 1000 مشترک بگذارید، زیرا رسیدن به 4000 ساعت نمایش فیلم، ساده‌تر است. پس برای جذب مشترک خود تلاش کنید و ایده داشته باشید. بعد از رسیدن به این آمار می‌توانید به یوتیوب استودیو­ی خود مراجعه کنید و درخواست بررسی بدهید. پس از تایید کانال شما توسط یوتیوب، می­‌توانید کسب درآمد خود را آغاز کنید و برای فیلم‌های‌تان تبلیغات بگذارید.

درآمدزایی از طریق سرویس «یوتیوب رِد»

یکی از سرویس‌های یوتیوب برای کسب درآمد، سرویس «یوتیوب رد» است. این روش با بقیه روش­‌های کسب درآمد از یوتیوب تفاوت دارد. در این روش، تبلیغاتی که در ابتدای ویدیو قرار می‌­گیرد برای کسی نمایش داده نمی‌­شود. یوتیوب حاضر است بخشی از درآمد را به تولیدکننده محتوای کانال بدهد. پس در این روش برای اینکه بتوانید درآمدزایی داشته باشید، سعی کنید مخاطبان سرویس «یوتیوب رد» را افزایش دهید. هرچقدر مخاطبان این سرویس گسترده‌تر شود، درآمد شما بیشتر خواهد بود و می­‌توانید درآمدزایی از یوتیوب داشته باشید.

بازدید و مشترک فیک

یکی از موضوعاتی که درباره کسب درآمد از یوتیوب فراوان درباره آن گفته‌اند، موضوع بازدیدها و مشترکان جعلی (فیک) است. بهتر است در این مورد بدانید یوتیوب بازدید و مشترک شما را بررسی می­‌کند. این بررسی تنها مخصوص زمان کسب درآمد نیست و به صورت مداوم انجام می­‌شود. یوتیوب بازدید و مشترک جعلی را به راحتی تشخیص می­‌دهد و آن را کم می‌­کند.

متاسفانه برخی از کانال‌­ها تعداد بسیار زیادی تبلیغات در ویدیو­های خود قرار می‌دهند که این مورد، باعث آزار بیننده می­‌شود و کاربران چنین چیزی را دوست ندارند. تعداد استاندارد تبلیغات، بستگی به زمان ویدیو­ی شما دارد. باید بدانید ممکن است بعد از یک یا دو سال، کانال شما به حد مطلوبی برسد. پس در شروع ناامید نشوید و روی موارد گفته‌شده تمرکز کنید. همچنین بدانید برای شروع به امکانات یا تجهیزات استودیویی پیشرفته نیاز ندارید. اکثر یوتیوبر­های موفق بعد از یک تا دو سال به موفقیت رسیده‌اند.

کپی‌رایت

در بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق تولیدکنندگان، یوتیوب بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. اگر شما تنها برشی از یک موسیقی را در کار خود قرار دهید، یوتیوب آن­ را تشخیص می‌­دهد و اجازه کسب درآمد به شما نمی‌­دهد. اگر از فیلم‌­های تولید محتوای کانال دیگری استفاده کنید، آن شخص می­‌تواند از شما شکایت کند. حتی ممکن است تمام دریافتی شما از فیلم را از آن خود کند یا درخواست حذف ویدیو از کانال را بدهد. البته یوتیوب این امکان را می‌دهد تا قسمت کپی‌شده را حذف، بی‌صدا یا جایگزین کنید.

چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم

شما می‌توانید بعد از پذیرفته‌شدن در «یوتیوب پارتنر پروگرم»، کسب درآمد کنید. یوتیوب پارتنر پروگرم یا برنامه شریک یوتیوب، پاسخی است به سازندگان محتوای محبوب در این شبکه. این برنامه به تولیدکنندگان اجازه می‌­دهد تا از ویدیو­های خود سودی کسب کنند و درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب را در کانال خود به اشتراک بگذارند.

چند نکته

* ما به شما نمی‌گوییم چه محتوایی در کانال یوتیوبی خود به اشتراک بگذارید، اما در قبال بازدیدکنندگان از کانال‌ها، تولیدکننده محتوا و تبلیغ‌کننده مسئولیم. اگر شما عضو برنامه شریک یوتیوب نیستید، می‌­توانید از یوتیوب کسب درآمد کنید، اما با عضویت در برنامه شریک یوتیوب، این شبکه استاندارد­های مالی و کیفی بیشتری را در قبال شما ایجاد خواهد کرد.

* برای اطمینان از آنکه جوایز به بهترین سازندگان اعطا شود، یوتیوب کانال شما را قبل از پذیرش در برنامه شریک یوتیوب بررسی می‌کند. همچنین یوتیوب برای اینکه بداند کانال‌ها از قوانین و شرایط تخطی نمی­‌کنند، بررسی و بازدیدهای بی‌وقفه را مدنظر دارد.

* کانال‌ها برای اینکه درخور دریافت بودجه ساخت ویدیو از جانب یوتیوب باشند، نیازی نیست پیش‌پرداخت یا هرگونه اقدامی از این دست داشته باشند. سازندگانی که عضو برنامه شریک یوتیوب یا ام‌سی‌ان هستند، کماکان از این امکان بهره‌­مند خواهند بود.

* ام­سی­ان شرکتی است که به تولید­کننده‌های محتوای ویدیویی، خدمات ارایه می‌هد. این شرکت‌­ها مورد تایید یوتیوب هستند و به صورت رسمی در اروپا یا آمریکا ثبت شده­‌اند و به جای یوتیوب، سرویس‌های مختلفی را به تولیدکنندگان ویدیو ارایه می‌دهند. شرکت‌­های ام­سی­ان، در اصل شرکت‌­های واسط بین شما و یوتیوب هستند که هر کدام یک اکانت ادسنس مرکزی دارند. به این اکانت‌ها، چندین کانال یوتیوب متصل است و پول تمامی کانال‌­ها در انتهای ماه به آن حساب ادسنس منتقل می­‌شود. در اصل این رابط، فرآیند قانونی دریافت وجه از یوتیوب را ساده‌تر می‌کند.

راه‌های کسب درآمد از برنامه شریک یوتیوب

از طریق ویژگی‌­های زیر می‌توانید از یوتیوب کسب درآمد کنید:

* داشتن عایدی از تبلیغات: از طریق نمایش تبلیغات حین پخش ویدیو، نمایش و… می‌توانید دریافتی داشته باشید.

* عضویت در کانال: اعضای کانال شما می­‌توانند در ازای پرداخت مبلغی از پیشنهاداتی که شما در اختیارشان قرار می‌دهید، از محتوای خاصی بهره­‌مند شوند و در ازای آن، به شما پرداخت داشته باشند.

* ویترین فروش: این امکان را به فروشندگان کالا در یوتیوب می‌دهد تا با استفاده از ویترین فروش یوتیوب، کالای تجاری خود را به فروش بگذارند، برند خود را معرفی کنند و از این راه کسب درآمد داشته باشند.

* سوپر چت‌­ها و سوپراستیکر­ها: طرفداران شما می‌­توانند نظرات خود را در سوپر چت به شکل بهتری ارایه کنند. این امکان برای مدت زمان مشخصی بسته به میزان پرداختی آن­ها، پین خواهد شد.

* درآمد از طریق عضویت ممتاز داشتن: عضو بخش ویژه یوتیوب و مشترکان ممتاز باشید تا وقتی محتوای شما را دنبال می‌کنند، کسب درآمد کنید.

هر یک از راه‌های درآمد در یوتیوب، منوط به میزان مشترکان و بازدیدکنندگان محتوا و کانال شماست. اگر بازرسان کانال یا ویدیو شما به این باور برسند که ویدیو­های شما تحت ضوابط یوتیوب نیست یا کیفیت مطلوب را ندارد، تسهیلات مطرح‌شده در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. این موضوع به دو دلیل عمده در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌­ترین علت آن است که در تمامی قسمت‌ها، قوانین و ضوابط به درستی رعایت شوند، ویژگی‌ها تحت قوانین و ضوابط در دسترس قرار گیرند و تخلفی صورت نگیرد. دلیل دیگر آنکه محتوای شایسته و باکیفیت، محق دریافت جایزه باشد. بنابراین باید از سابقه و بافت محتوای کانال شما اطلاع حاصل شده باشد.

به­ خاطر داشته باشید محتوای هر کانال به دقت مورد بررسی قرار می­‌گیرد تا یوتیوب مطمئن باشد تمام قوانین و مقررات در آن به درستی اجرا می‌شود.

شرایط دریافت وجه

حداقل شرایط مورد نیاز جهت فعال کردن ویژگی‌­های دریافت وجه از طریق یوتیوب:

به خاطر داشته باشید که دسترسی به هر بخش، منوط به رعایت‌کردن الزامات هر قسمت و دانستن نکات هر بخش به صورت جداگانه است. همچنین امکان استفاده از آن بخش باید در کشور شما قابل دسترسی باشد.

به محض آنکه در برنامه شریک یوتیوب پذیرفته شوید، می‌توانید به ویژگی‌های زیر جهت دریافت وجه دسترسی داشته باشید:

دریافتی از تبلیغات:

  1. شما باید حداقل 18 سال داشته باشید. اگر سن‌تان پایین‌تر است، می‌توانید از یکی از دوستان یا خویشاوندان بالای 18 سال کمک بگیرید. او می‌تواند به حساب ادسنس شما و دریافت وجه، دسترسی داشته باشد.
  2. محتوایی داشته باشید که با شرایط دریافت تبلیغات، مغایرت نداشته باشد.

عضویت در کانال:

  1. نیاز به حداقل 18 سال سن
  2. داشتن بیش از 1000 عضو

ویترین فروش:

  1. نیاز به حداقل 18 سال سن
  2. داشتن بیش از 10هزار دنبال‌کننده

چت­‌ها و استیکر­ها:

  1. نیاز به حداقل 18 سال سن
  2. باید در منطقه یا کشوری زندگی کنید که دسترسی به چت گروهی در آنجا فعال است.

درآمد از طریق عضویت ممتاز:

محتوایی تولید کنید که توسط کاربران ممتاز یوتیوب دیده شود.

بودجه اختصاصی یوتیوب

به ویدیو­های زیر 60 ثانیه در یوتیوب که به صورت عمودی منتشر شده­‌اند، «یوتیوب شورتس» می­‌گویند. یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوایی که محتوای خلاقانه، نوآورانه و اصل داشته باشند و ایده آن متعلق به خودشان باشد، 100 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است. این مبلغ به تولیدکننده چنین محتوایی، جایزه داده خواهد شد. این ویدیو باید با تمام قوانین و ضوابط یوتیوب، هم­خوانی و تطبیق داشته باشد. هر ماه به 1000 تولیدکننده محتوا، پیامی با این مضمون ارسال می‌شود که شایستگی دریافت این پاداش را پیدا کرده و این ویژگی برای این افراد تحقق یافته است.

شرایط لازم برای دریافت درآمد ویدیوهای کوتاه به شرح زیر است:

  1. کانال‌­های یوتیوبی باید در 180 روز گذشته حداقل یک­ بار ویدیوی کوتاه منتشر کرده باشد.
  2. در کانال نباید هیچ ویدیویی با واترمارک و لوگوی دیگر شبکه‌­های اجتماعی و یا ویدیو از کانال شخص دیگری آپلود شده باشد.

کشور­های مورد تایید برای «یوتیوب شورتس»

کشورهای مورد تایید برای «یوتیوب شورتس» عبارتند از الجزایر، آرژانتین، استرالیا، بحرین، امارات متحده عربی، تایوان، تایلند، ترکیه، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، عراق، ایتالیا، ژاپن، اردن، کویت، لبنان، مالزی، مکزیک، مراکش، هلند، نیوزلند، نیجریه، نروژ، فیلیپین، لهستان، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ویتنام. یوتیوبر­ها در ایالت متحده باید حداقل 13 سال و در دیگر کشور­ها حداقل سن قانونی را داشته باشند.

پرداخت مالیات

به ­خاطر داشته باشید ممکن است در کشور شما بر درآمد شما از یوتیوب مالیات تعلق بگیرد. ضمنا از شرایط مالیات و نحوه پرداخت آن در کشور خود آگاه باشید و از جزئیات آن مطلع شوید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.