گذر از جنگ لبنان؛ آماده برای جشن صعود

در روزی که تیم‌ملی ایران مشکلات زیادی داشت، با 3 امتیاز ورزشگاه صیدای لبنان را ترک کرد

شاگردان اسکوچیچ با کسب 13 امتیاز، آماده دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی می‌شوند؛ جایی که با نیمی از این امتیازات هم می‌توانند صعود خود به جام‌جهانی 2022 قطر را قطعی کنند.

تیم‌ملی در آستانه یک صعود دیگر قرار گرفته است. صعود به جام‌جهانی 2022 قطر. در صورت این اتفاق ایران سه دوره متوالی حضور در جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد. تیم‌ملی این بار با هدایت اسکوچیچ در بازی‌های دور رفت از 15 امتیاز ممکن 13 امتیاز را به دست آورده است و با شرایط روحی و روانی خوب مهیای بازی‌های برگشت و نبرد با سوریه در شهر امان می‌شود.

اما سه امتیاز آخری که در لبنان صید شد، شاید از 10 امتیاز قبلی شیرین‌تر بود؛ با اینکه همچنان انتقادات زیادی به نحوه بازی تیم‌ملی می‌شود. 90 دقیقه تیم‌ملی موفق به باز کردن دروازه لبنان نشد و یک گل دریافت کرد، اما در وقت‌های تلف‌شده دو گل پیروزی‌بخش توسط آزمون و نورالهی به ثمر رسید تا ایران صدرنشین باقی بماند.

اتلاف وقت آزاردهنده لبنان!

اتلاف وقت توسط تیم‌های عربی ریشه تاریخی داشته و به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. زمانی که بازیکنان در برخوردهای حتی کوچک و ساده روی زمین می‌افتادند و برای کشتن زمان بازی و خارج‌شدن از زیر فشار حریف، به این حربه ناجوانمردانه روی می‌آوردند. البته این بدعت غلط تنها مختص به کشورهای عربی نیست و در بسیاری از تیم‌های باشگاهی و ملی سراسر دنیا نیز این مسأله رخ می‌دهد. اتفاقی که در بازی ایران و لبنان بارها و بارها از سوی تیم میزبان رخ داد و همین مسأله باعث عصبانیت ملی‌پوشان از جمله سرمربی تیم‌ملی شد که گل تساوی سردار نیز آن شادی‌های ویژه و جنجال کنار زمین را در پی داشت.

کادرپزشکی تیم‌ملی لبنان روز گذشته یکی از پرکارترین تیم‌های پزشکی دنیای فوتبال بود. جایی که آنها چندین و چند بار برای معالجه بازیکنان روی زمین افتاده میزبان وارد زمین شدند که بعضا این آسیب‌دیدگی‌ها ساده و سطحی و تنها برای اتلاف زمان بازی بود و در مواردی نیز بازیکنان واقعا دچار آسیب‌دیدگی شده بودند که منجر به تعویض‌های اجباری برای تیم‌ملی لبنان شد که البته ممکن است آن موارد نیز به دلیل خستگی بازیکنان میزبان بوده و آنها برای خروج از زمین، ترجیح داده‌اند کمی نیز زمان بازی را بکشند تا لبنان به یک پیروزی ارزشمند دست پیدا کند.

ایران در بازی نخست در مسابقه‌ای که کمی ناهماهنگ بود، یک بر صفر سوریه را شکست داد. در دوحه 3 گل به عراق زدیم و این یکی از بهترین بردهای تیم‌ملی در سال‌های اخیر بود. امارات هم در دوبی با یک گل در برابر تیم‌ملی فوتبال ایران شکست خورد. تساوی در برابر کره‌جنوبی امتیازات ایران را به عدد 10 رساند و درنهایت هم 2 بر یک لبنان را بردیم تا 13 امتیازی شویم

اسکوچیچ و مشت‌های گره کرده

با وجود خویشتن‌داری بازیکنان ایران در طول مسابقه و تا لحظه آخر بازی، درنهایت سبک ضد فوتبال بازی لبنان، وقت‌کشی‌های مکرر، خوابیدن‌های روی زمین بعد از هر برخورد عادی و البته حمایت قابل توجهی که داور از همین روند بازی داشت، باعث شد که نیمکت ایران پس از به ثمر رساندن گل، حرکتی انفجاری را از خود به نمایش بگذارد؛ اگرچه تصویربرداری و کارگردانی بسیار بد بازی ایران و لبنان مانع از تماشای اتفاقات حاشیه‌ای آخر بازی شد. نکته جالب مسابقه ایران و لبنان، حضور تعداد زیادی تماشاگر در ورزشگاه صیدا بود، در حالی که گفته می‌شد این مسابقه بدون تماشاگر برگزار می‌شود. با این حال تیم میزبان پشت محل استقرار دوربین، تعدادی تماشاگر را وارد ورزشگاه کرده بود که آنها در لحظات مختلف بازی مشغول ایجاد سروصدا علیه تیم‌ملی بودند. اسکوچیچ بعد از گل آزمون به سمت بازیکنان ایران دوید و درست روبه‌روی نیمکت لبنان ایستاد و با مشت‌های گره کرده رو به جمعیتی که در ورزشگاه حاضر بودند، شادی کرد. کاری که به مذاق نیمکت‌نشینان لبنان خوش نیامد و آنها به سمت سرمربی تیم‌ملی ایران هجوم آوردند. البته اسکوچیچ واکنش دیگری در این صحنه نداشت و در حالی که داور مشغول بررسی صحنه گل آزمون بود، با نظر داور چهارم و رأی داور، از کنار زمین اخراج شد و ادامه بازی را از روی سکوها تماشا کرد.

تیم پرحاشیه در آستانه صعود زودهنگام

تیم‌ملی با برتری 2 بر یک در برابر لبنان با 13 امتیاز به کار خود پایان داد. این بدین معنی است از 15 امتیاز تنها دو امتیاز را به دست نیاوردیم که این دو امتیاز هم در بازی با کره‌جنوبی در استادیوم آزادی از دست رفت. تیم‌ملی دیدار با لبنان را با یک حاشیه پیش‌بینی‌نشده شروع کرد. عدم حضور مهدی طارمی در اردوی تیم‌ملی که موجب شد تیم‌ملی در این بازی با تک مهاجم بازی کند؛ سردار آزمون. خوشبختانه اتفاقات دقایق پایانی بازی به سود ما بود. دو گل سردار آزمون و احمد نورالهی رأی به برتری 2 بر یک ایران داد. 12 بازی 11 برد؛ این تیم به باختن عادت نکرده است و به همین دلیل شکست در برابر لبنان را در دقایق پایانی بازی به پیروزی تغییر داد. تیم‌ملی بدون مهدی طارمی هم به پیروزی و 3 امتیاز رسید. ایران در بازی نخست در مسابقه‌ای که کمی ناهماهنگ بود، یک بر صفر سوریه را شکست داد. در دوحه 3 گل به عراق زدیم و این یکی از بهترین بردهای تیم‌ملی در سال‌های اخیر بود. امارات هم در دوبی با یک گل در برابر تیم‌ملی فوتبال ایران شکست خورد. تساوی در برابر کره‌جنوبی امتیازات ایران را به عدد 10 رساند و درنهایت هم 2 بر یک لبنان را بردیم تا 13 امتیازی شویم. باید گفت ایران با عبور از این بحران مهیای بازی با سوریه می‌شود. مسابقه‌ای که 25 آبان یعنی سه‌شنبه در شهر امان برگزار می‌شود؛ باز هم بدون مهدی طارمی. در صورت کسب دو برد دیگر احتمال صعود ایران حتی روی کاغذ هم قطعی می‌شود؛ در شرایطی که پنج بازی هنوز از دور برگشت باقی مانده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.