آموزش از راه دور و مشکلات اسکلتی و عضلاتی دانش‌آموزان

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی نسبت به شرایط جدید محصلان هشدار داد

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در شرایط شیوع گسترده کرونا همچنان محور آموزش رسمی در مدارس کشور بر بستر فضای مجازی ارایه می‌شود به ضرورت آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش‌آموزان از سوی خانواده‌ها و مسئولان آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

دکتر علیرضا رجایی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه آموزش مجازی تجربه‌ای جدید برای دانش‌آموزان است که در سایه کرونا ایجاد شده، اظهار کرد: «طولانی‌شدن زمان استفاده ازابزارهای آموزش مجازی و بی‌توجهی به حالت صحیح نشستن می‌تواند مشکلات اسکلتی را در دانش‌آموزان ایجاد کند.

او با تأکید بر اینکه والدین باید ابزارهای مناسب آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار دهند، افزود: «هر وسیله‌ای اعم از گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ یا رایانه نحوه استفاده خاص خود را دارد و نحوه نشستن و قرارگیری دانش‌آموزان در زمان استفاده از این ابزارها اهمیت بالایی دارد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خم‌کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله کمک‌آموزشی دیگری فشار زیادی به گردن وارد می‌کند، توصیه کرد: «والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزش‌های از راه دور سر را خم نکنند و کاملا گردن دانش‌آموز صاف و بدون زاویه  باشد؛ به شکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود.»

او توصیه کرد: «هنگام کار با رایانه و تلفن همراه از قوزکردن و خم‌کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد.»

به گفته دکتر رجایی مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات با گذر زمان و بالاتررفتن سن ایجاد می‌شود. بنابراین والدین و بزرگ‌ترها باید نحوه درست‌نشستن و استفاده صحیح از ابزارهای آموزش مجازی را با دقت و وسواس به فرزندان خود آموزش دهند.

به گزارش وبدا،این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه احتمال ایجاد درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن در پی استفاده نادرست از ابزار‌های الکترونیکی وجود دارد، هشدار دارد: «به این دردها اصطلاحا دردهای نقطه‌ای می‌گویند که مشخصا در استفاده طولانی و نادرست از موبایل و لپ‌تاپ و سایر ابزارهای الکترونیکی ایجاد می‌شود.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی خالی از چالش و مشکل  نیست، توضیح داد: «یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش‌و پرورش و خانواده‌ها باشد، زمانبندی است؛ زیرا آموزش مجازی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه است و حداکثر در چهار پارت زمانی در روز عملا کارایی و بازدهی لازم را ندارد.»

دکتر رجایی با بیان اینکه واژه اختلالات اسکلتی و عضلانی ناشی از آموزش‌های مجازی در مباحث پزشکی شناخته‌شده است، افزود: «آموزش‌های مجازی و از راه دور طولانی‌مدت عوارض و بیماری‌های عضلاتی و اسکلتی فراوانی در کودکان و افراد بالغ ایجاد می‌کند که مشخصا این مهم به دلیل اشکالاتی در نشستن ایجاد می‌شود.»

عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه اختلالات اسکلتی و در پی آن ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات بیشتر در کودکان شایع  است، تأکید کرد: «فرم استخوان و ستون فقرات در بالغان شکل گرفته است و بعید به نظر می‌رسد است که تغییر ماهیت دهد ولی این اتفاق در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است و می‌تواند منجر به عواقب درازمدت شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.