نرخ میوه و آجیل شب یلدا

سعید راد: قیمت محصولات در همه ایام براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

پسته نسبت به سال گذشته ۳۸.۱درصد گران شده و تا بیش از ۳۴۲هزار تومان قیمت خورده، ولی متوسط قیمت آن در بازار به ۲۸۷هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان میادین میوه‌و تره‌بار شهرداری تهران گفت: «قیمت محصولات در همه ایام از جمله در شب یلدا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.»

سعید راد، رئیس سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران گفت: «در حال حاضر و به فاصله ۱۵ روز تا شب یلدا، میوه‌های یلدایی شامل انار با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۹۰۰ تومان، هندوانه با قیمت هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان، خرمالو با قیمت هر کیلوگرم ۱۸هزارو۷۰۰ تومان و ازگیل با قیمت هر کیلوگرم ۱۵هزار تومان در میادین میوه‌وتره‌بار تهران به فروش می‌رسند.»

او افزود: «این در شرایطی است که به طور متوسط قیمت انار در میادین میوه‌وتره‌بار ۴۰درصد از میانگین قیمت سطح شهر ارزان‌تر است و این اختلاف قیمت در هندوانه، خرمالو و ازگیل به ۲۵درصد می‌رسد.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون هر کیلوگرم پسته درجه یک با قیمت ۲۶۰هزار تومان، تخمه جابانی ممتاز ۹۸هزار تومان، تخمه کدوی درشت مرمری ۱۴۸هزار تومان، توت خشک سفید ۱۴۸هزار تومان، فندق درجه یک ۲۰۲هزار تومان، کشمش سبز درجه یک ۷۷هزار تومان، مغز بادام درجه یک ۲۲۵هزار تومان، مغز بادام‌زمینی ممتاز ۹۸هزار تومان، مغز گردوی دو پر سفید ۲۴۹هزار تومان، نخودچی دو آتیشه ۵۰هزار تومان، انجیر خشک درجه یک ۱۵۵هزار تومان، بادام هندی درجه یک ۲۹۰هزار تومان، برگ زردآلوی ممتاز ۸۳هزار تومان و برگ قیسی سکه‌ای ۱۲۲هزار تومان در میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شود که قیمت‌های آن بین ۱۶ تا ۲۴درصد از سطح شهر پایین‌تر است.»

راد با تاکید بر اینکه قیمت محصولات در همه ایام از جمله در شب یلدا عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: «سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا میوه‌های ویژه شب یلدا و سایر محصولات مورد نیاز شهروندان در این شب با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از سطح شهر و با تفاوت قیمتی بین ۲۵ تا ۴۰درصد ارزان‌تر از میانگین قیمت سطح شهر در میادین میوه‌وتره‌بار عرضه کنند.»

گرانی ۳۸درصدی پسته در آستانه شب یلدا

اما در بیرون میادین چه خبر است؟ تغییر قیمت در گروه آجیل‌ نشان می‌دهد گردو، پسته و بادام افزایش قیمت بین ۱۱ تا ۳۸درصدی داشته و تا بیش از ۳۴۰هزار تومان هم فروش داشته است. آنچه که در رابطه با وضعیت تورم در آبان ماه سال‌جاری از سوی مرکز آمار ارایه شد نشان داد که با وجود کاهشی‌شدن این شاخص همچنان نرخ تورم تا بیش از ۴۴درصد در شاخص سالانه و ۳۵.۷درصد در نقطه به نقطه است، در این بین خوراکی‌ها نسبت به پارسال ۴۶.۹درصد گران شده بود.

بررسی جزئیات تغییر قیمت اقلام خوراکی در ماه گذشته از این حکایت دارد که در بین آجیل‌ها، مغز گردو ۱۱.۶درصد نسبت به آبان سال گذشته و ۳.۶ درصد در مقایسه با مهر ماه امسال گران شده است؛ به طوری که متوسط قیمت آن حدود ۲۷۷هزار تومان بوده و تا بیش از ۲۹۶هزار تومان هم فروش رفته است. اما پسته نسبت به سال گذشته ۳۸.۱درصد گران شده و تا بیش از ۳۴۲هزار تومان قیمت خورده، ولی متوسط قیمت آن در بازار به ۲۸۷هزار تومان رسیده است.

در مورد مغز بادام درختی هم قیمت متوسط در آبان ماه سال‌جاری حدود ۲۷۸هزار تومان و حداکثر آن بیش از ۳۴۰هزار تومان است. بادام درختی ۲۴.۳درصد در مقایسه با پارسال و 3درصد نسبت به مهر امسال افزایش قیمت دارد. بر این اساس در آبان ماه سال گذشته هر کیلوم مغز گردو به طور متوسط ۲۴۸هزار تومان، پسته ۲۰۸هزار و بادام درختی ۲۲۳هزار تومان فروش رفته که نشان می‌دهد به طور متوسط مغز گردو در آبان سال‌جاری نسبت به پارسال حدود ۳۰هزار تومان، پسته ۸۰هزار تومان و بادام بیش از ۵۰هزار تومان گران شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.