تلاش کل دنیا برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران!

در جلسه رئیس فدراسیون با معاون زنان وزیر ورزش چه گذشت؟

مسئولان ورزش و فوتبال در تلاش هستند تا بتوانند مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تا قبل از حضور اینفانتینو در ایران بگیرند.

شهروندآنلاین: حضور هواداران زن در ورزشگاه‌های فوتبال مربوط به امروز و دیروز نیست؛ از سال‌ها قبل این بحث مطرح بوده اما هر بار به نتیجه نرسیده است. همین حالا که بازی‌های فوتبال به‌خاطر شرایط کرونایی بدون تماشاگر برگزار می‌شود هم برخی اعتقاد دارند به‌خاطر الزام‌های فیفا برای ورود تماشاگران زن به ورزشگاه‌هاست که مسئولان مجوز با تماشاگرشدن بازی‌ها را صادر نمی‌کنند.

در یکی دو سال گذشته بحث‌های مختلفی در این خصوص مطرح شده؛ حتی یکبار اقدامات دستوری فدراسیون جهانی فوتبال در این مورد باعث شد که زنان برای مسابقه ایران با کامبوج با تعداد محدود راهی ورزشگاه آزادی شوند. بعد از آن اما دیگر چنین اتفاقی رخ نداد و بعد هم که موضوع کرونا و بدون تماشاگرشدن بازی‌ها پیش آمد.

حالا در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا ورود تماشاگران را به ورزشگاه‌ها آزاد کرده‌اند در ایران چنین اتفاقی نیفتاده و طبیعی است که زنان هم مثل مردان نمی‌توانند به ورزشگاه بروند.

مسأله اصلی اما در زمان آزادشدن ورود تماشاگران است؛ اینکه آیا زنان هم در آینده می‌توانند به ورزشگاه بروند؟ طبیعتا جواب منفی است. این در شرایطی است که فدراسیون جهانی فوتبال روی این مسأله تاکید بسیار زیادی دارد و بعید است از مواضع خود هم کوتاه بیاید.

اینفانتینو می‌خواهد پیش رئیس‌جمهوری برود

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) همواره عدم اختصاص جایگاه به تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه‌ها را به‌عنوان یکی از دغدغه‌هایش درباره فوتبال ایران مطرح کرده است. اینفانتینو چندی قبل در یکی از مراسم‌های خود با شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون ایران دیدار داشت و در آن جلسه نیز ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به‌عنوان یک دغدغه مهم مطرح کرد.

در خبری که سایت رسمی فدراسیون روز 19 شهریور 1400 از دیدار روسای فیفا و فدراسیون ایران، روی خروجی خود قرار داد، از قول اینفانتینو آمده بود: «پیگیری فدراسیون فوتبال در بحث میزبانی و اصرار بر آن ستودنی است و امیدوارم دو مسأله مهم VAR و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حل شود.»

در آن دیدار رئیس فیفا تاکید کرد در سفری که به ایران خواهد داشت علاقه‌مند است که با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری دیدار کند و درباره مسأله زنان با او به گفت‌وگو بنشیند.

مسئولان فوتبال به تکاپو افتادند

هشدارهای فیفا درباره آزادسازی ورود زنان به ورزشگاه‌ها سبب شده تا فدراسیون فوتبال تلاش‌هایی در این خصوص داشته باشد. صبح روز سه‌شنبه شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون نشستی را با معاون امور زنان وزارت ورزش داشت.

شهاب‌الدین عزیزی خادم به همراه غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون، انسیه خزعلی و کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان در جلسه‌ای درباره فوتبال بانوان و موفقیت‌های اخیر تیم ملی فوتبال بانوان و همچنین موضوع مهم ورود بانوان و خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها به تبادل‌نظر پرداختند.

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و خانواده موفقیت تیم ملی بانوان را تبریک گفته و اعلام کرد معاونت بانوان و خانواده ریاست جمهوری آماده هرگونه حمایت، پشتیبانی و همکاری در خصوص امور مربوط به ورزش فوتبال بانوان و توسعه آن هستند.

از سوی دیگر عزیزی خادم جلساتی را با برخی نمایندگان مجلس داشته تا شاید بتواند از آن طریق هم با مسئولان ذی‌ربط ارتباط بگیرد و شرایط را برای ورود زنان مهیا کند و یکی از الزام‌های فیفا رعایت شود.

ایران- عراق با حضور تماشاگران زن؟

تیم ملی ایران در بهمن‌ماه مسابقه حساسی با عراق دارد ‌که می‌تواند به صعود ایران به جام جهانی قطر ختم شود و از همین رو بحث حضور تماشاگران در آن بازی اهمیت ویژه‌ای دارد و فدراسیون باید زودتر در این خصوص به جمع‌بندی برسد. در صورت برگزاری مسابقه در حضور تماشاگران، حضور بانوان هم یکی از الزامات این بازی خواهد بود. موضوعی که فیفا روی آن تاکید زیادی دارد و باید دید در نهایت چه اتفاقاتی درباره تماشاگران آن بازی رخ می‌دهد.

سفر رئیس فیفا به ایران چاره‌ساز می‌شود؟

در روزهای منتهی به دیدار ایران و عراق اینفانتینو، رئیس فیفا هم به ایران خواهد آمد؛ اینفانتینو همانطور که خودش اعلام کرده قصد دارد با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند. او که در گذشته یکبار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت قبل دیدار داشت سعی دارد از ابراهیم رئیسی نیز موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در ایران طلب کند و امیدوار است به خواسته خود در این خصوص دست پیدا کند که اگر اینطور نشود، ممکن است تبعات عجیبی در انتظار فوتبال ایران باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.