40 شهرستان کشور زیر چتر امدادی هلال‌احمر

امدادرسانی به حدود 12هزار نفر با افزایش شمار مناطق متاثر از سیل‌ و آبگرفتگی

بارش برف و باران طی روزهای گذشته اغلب استان‌های کشور را درگیر بحران سیل و کولاک‌های شدید در محورهای مواصلاتی کرده است. به گفته «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال‌احمر طی پنج روز گذشته، ۲۸ استان متاثر از برف و کولاک و آبگرفتگی شده که ۲۵۵ تیم عملیاتی هلال‌احمر شامل ۱۰۹۷ امدادگر تاکنون در ۵۷ شهرستان به ۶۸۱۳ نفر امدادرسانی کرده‌اند. براساس این گزارش امدادگران در ١٤ استان آذربایجان‌غربی، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، خراسان‌جنوبی، هرمزگان و یزد که شامل ٢٧ شهر، ٦٦ روستا، ٩ منطقه عشایری و ٢٤ جاده کوهستانی می‌شود، ۲۰۳۶ نفر را اسکان اضطراری داده‌ و تا این لحظه سه اردوگاه در چابهار با ظرفیت ٥٠٠ نفر و کنارک با ظرفیت ١٠٦ نفر برپا کرده‌اند.
امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این مدت علاوه بر انتقال ٦٦ نفر به منطقه امن، انتقال یک نفر به مرکز درمانی، رهاسازی ۱۴۱ دستگاه خودرو از میان برف و تخلیه آب از ۲۶ واحد مسکونی، ۱۱۰ دستگاه چادر، ۷۱۳ تخته موکت، ۸۹۰ تخته پتو، چهار هزار و ۴۳۱ کیلوگرم نایلون، ۱۰۴۲ ست شست‌وشو، ۱۳۶ بسته غذایی، ۲هزار و ۷۴۰ کیلوگرم برنج و یک‌هزار و ۷۱۵ قوطی کنسروجات، ۴۱ کیلوگرم خرما و دو هزار و ۴۱۵ بطری آب‌معدنی را هم میان آسیب‌دیدگان توزیع کردند.
رئیس سازمان اورژانس کشور هم تعداد جانباختگان سیل‌ اخیر در جنوب کشور را سه ‌نفر در شهرهای لامرد، بیرم و لار اعلام کرده و یادآور شده در شهرهای سیل‌زده جنوب 11 نفر هم زخمی شده‌اند. امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ناپایدار جوی امدادرسانی در ٣٤ شهرستان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان و خراسان‌جنوبی را همچنان دنبال می‌کنند.

باران به شدت می‌بارید. امدادگران و داوطلبان شعبه هلال‌احمر «لامرد» برای کمک به مردم سیل‌زده و تخلیه خانه‌های آب‌گرفته در سطح شهر مشغول امدادرسانی بودند. هر لحظه بر شدت جریان سیلاب خروشان افزوده می‌شد. قدرت سیلاب به حدی بود که راننده چهار خودروی متوقف‌شده در حاشیه خیابان را در چشم به‌هم‌زدنی غافلگیر کرد و با خود برد. بخت با سرنشینان این خودروها یار بود. امدادگرانی که برای تخلیه آب خانه‌ها در نزدیکی وقوع این حادثه حاضر بودند، بی‌مهابا برای نجات 9 سرنشین خودروها دل به میانه سیلاب زدند.

زنجیره انسانی امدادگران برای نجات 9 نفر در سیل لامرد

«محمد قادری» رئیس شعبه لامرد و فرمانده عملیات امدادونجات سیل اخیر در این منطقه از شجاعت نیروهایش برای نجات جان مردم می‌گوید: «در چشم به‌هم‌زدنی زنجیره انسانی داوطلبان و نجاتگران هلال‌احمر در میانه سیلاب خروشان شکل گرفت. زور سیلاب به جثه امدادگران می‌چربید، اما این مسأله باعث عقب‌نشینی آنها نشد. همگی با هم سد دفاعی بزرگی را در برابر سیلاب درست کردند و موفق شدند ابتدا سرنشینان سه خودرو را پیاده کنند. هر چند یکی از خودروها را همراه با تک‌سرنشین آن سیل با خود برد.»

 

دوازده امدادگر حاضر در این عملیات بعد از پیاده‌کردن سرنشینان سه خودرو با تلاش و سختی فراوان در جنگی نابرابر با موج‌های سیلاب هر سه خودرو را به حاشیه مسیر سیل هدایت کردند.

جست‌وجو برای نجات 5 مفقودی سیلاب لامرد ادامه دارد

ظهر روز یکشنبه نیز با اعلام مفقودی پنج نفر دیگر در سیلاب لامرد بار دیگر تیم نجات جمعیت هلال‌احمر این شهرستان برای نجات این افراد دست به کار شد: «این حادثه هم در پی بی‌احتیاطی دو نفر از شهروندان برای عبور از میانه سیلاب با موتور اتفاق افتاد. بعد از اینکه سه نفر از همشهریان این دو موتورسوار شاهد افتادن آنها در سیلاب بودند، برای کمک به این افراد وارد جریان سیلاب می‌شوند. اما شدت جریان به حدی بوده که این افراد نیز متاسفانه مفقود می‌شوند و عملیات جست‌وجو و نجات آنها توسط نجاتگران هلال‌احمر ادامه دارد.»

به گفته حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس  ۱۷ شهرستان سپیدان، ارسنجان، ممسنی، قیر کارزین، رستم، شیراز، اقلید، فیروزآباد، لامرد، داراب، استهبان، جهرم، زرین‌دشت، فسا، لارستان، نی‌ریز و خرامه درگیر سیلاب و آبگرفتگی هستند و تاکنون به 490 خانوار و 1939 حادثه‌دیده امدادرسانی شده است. اسکان اضطراری 27 نفر، امدادرسانی به 85 خودروی گرفتار در آبگرفتگی معابر  و تخلیه 90 منزل نیز از سیل، از دیگر خدمات امدادی ارایه‌شده توسط هلال‌احمر به مردم سیل‌زده استان فارس بوده است.

نجات یک خانواده از باتلاق در بوشهر

در بوشهر نیز نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با حضور به‌موقع خود یک خانواده گرفتار در باتلاق جاده ساحلی را نجات دادند. «اسماعیل چهله‌زاده» رئیس شعبه هلال‌احمر بوشهر که از روز یکشنبه با همکاران و نیروهای داوطلب مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق مختلف شهرستان بوشهر هستند، در تشریح این عملیات از حضور سریع و به‌موقع نجاتگران می‌گوید: «متاسفانه با وجود تمام هشدارهای هواشناسی و اطلاع‌رسانی جمعیت مبنی‌بر عدم‌حضور خانواده در سواحل یک خانواده سه نفره شامل پدر، مادر و کودک خردسال‌شان در گل‌ولای باتلاقی حاصل از بارندگی‌های اخیر گرفتار شده بودند و اگر نیروهای امدادی ما به‌موقع حاضر نمی‌شدند روزگار خوبی برای این خانواده نمی‌شد تصور کرد. نجاتگران بلافاصله خودرو را از میان گل‌ولای باتلاقی رها کردند و بعد از آرام‌کردن شرایط روحی و روانی برای خانواده آنها را تا محور اصلی جاده همراهی کردند.

به دنبال وقوع بارندگی شدید در استان بوشهر که از ٨ لغایت ١٣ دی ماه ادامه داشت، امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از شروع بارش اولیه در ٩ شهرستان توسط ۴۶ تیم عملیاتی ادامه دارد. به گفته غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر  تعداد ٣٠٣ خانوار در بارندگی‌های اخیر استان  آسیب دیدند که ١٢٠٧ نفر از آسیب‌دیدگان  توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی شدند و برای  ٢٧ خانوار هم شرایط اسکان اضطراری فراهم شد. توزیع  ٢١٠ تخته موکت، ۵۴٠ تخته پتو، ٢١۵۴ کیلوگرم نایلون، ١٠ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۵٣ شعله والور و فانوس میان آسیب‌دیدگان سیل اخیر از دیگر خدمات جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر به مردم این منطقه بوده است.

رهاسازی 32 خودرو از برف در چهارمحال‌وبختیاری

هرچه در جنوب کشور بارش باران شدید بود و سیل را میهمان خانه‌های مردم کرد، در مناطق سردسیری این بارش برف و کولاک شدید بود که خیلی از مسافران در حال تردد در محورهای مواصلاتی را زمینگیر کرد. از محورهای برفگیر و حادثه‌خیز در آذربایجان‌شرقی و غربی گرفته تا گردنه شاه منصوری و محور مونج. مهدی ارشادی معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری از حجم بالای ماموریت امدادگران در پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای این استان می‌گوید: «در طول یکی دو روز گذشته متاسفانه ما در محورهای مواصلاتی شهرستان کوهرنگ اعم از گردنه شاه منصوری،گردنه چری، گردنه‌های شهرستان کیار و محور مونج شاهد حوادث ترافیکی بسیاری در دو روز اخیر بودیم که خوشبختانه با کمک نجاتگران پایگاه‌های امداد جاده‌ای به درراه‌ماندگان امدادرسانی شد.»

ایرج کیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری هم از امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر به ۳۲ خودروی گرفتار در برف و کولاک محورهای مواصلاتی خبر داد: «در جریان امدادرسانی به این خودرو ۵۸ نفر و ۱۵ خانواده حاضر در این خودروها از کمک‌های امدادی نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، کیار و لردگان بهره‌مند شدند.»

به گفته او در این ۳۲ عملیات ۲۸ نیروی امدادی با هفت دستگاه آمبولانس، یک خودروی نجات و دو دستگاه خودروی کمک‌دار به یاری افراد گرفتار در برف شتافتند.

امدادرسانی به 2870 آسیب‌دیده سیل در سیستان‌وبلوچستان

در سیستان‌وبلوچستان نیز بارش‌های شدیدی که از 9 دی‌ماه در این منطقه شروع شده، به بخش‌های مختلفی از استان خسارت وارد کرده است. به گفته علیرضا میربهاء‌الدین مدیرعامل هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان  در پی بارندگی‌ها 2870 نفر از وقوع سیل و آبگرفتی در پنج شهرستان کنارک، چابهار، نیکشهر، سرباز، فنوج و 20 روستای این مناطق خسارت دیدند: «جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان کنارک در محل مدرسه زینبیه روستای پزم، دو اردوگاه در شهرستان چابهار در محل سالن ورزشی روستای کمب و سالن ورزشی کوثر 1724 نفر از مردم سیل‌زده این مناطق را اسکان داده و در مجموع به 2870 آسیب‌دیده ناشی از سیل و آبگرفتی امدادرسانی کرده است.»

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با اشاره به تداوم آماده‌باش امدادگران هلال‌احمر از آماده‌باش 195 نجاتگر این استان در قالب 39 تیم امدادی با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید و صدور هشدار سطح قرمز و تداوم بارندگی‌ها در استان خبر داد: «تا به حال همچنین 45 دستگاه چادر امدادی، 409 تخته پتو، 360 تخته موکت، 289 کیلو نایلون پوششی، 70 بسته غذایی 72 ساعته، 2480 کیلوگرم برنج و اقلام دیگری از قبیل آب‌معدنی، فانوس، والور و کنسروجات توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.