120 سال از سیطره آل سعود بر عربستان گذشت

18 ژانویه 1902 میلادی، شهر ریاض توسط نیروهای ملک عبدالعزیز آل سعود تصرف شد

ترکان عثمانی از نخستین حکمرانان غیرعرب بودند که بر عمده سرزمین‌های عربی خصوصا حجاز تسلط یافتند و ساکنان آنها را تحت تسلط خود درآوردند. یکی از اثرات اضمحلال امپراتوری عثمانی (به دنبال شکست در جنگ جهانی اول)، تجزیه سرزمین‌های زیر سیطره و تشکیل کشورهای ریز و درشت بود. این میان اما حجاز حکایتی دیگر داشت و بریتانیا با هدف بسط سلطه آل سعود (که آن زمان فقط حکومت منطقه نجد را در دست داشتند)، زمینه سقوط خاندان‌‌ هاشمی را که از دیرباز بر این سرزمین حکم می‌راندند، فراهم آورد.

شهروند آنلاین| چنین شد که 120 سال پیش در چنین روزی، برابر 18 ژانویه 1902 میلادی، شهر ریاض به تسخیر نیروهای ملک عبدالعزیز بنیان‌گذار کشور عربستان سعودی درآمد. پروسه بر تخت نشستن ملک عبدالعزیز که با حاکمیت بر ریاض آغاز شد و سپس به تصرف مناطق مرکزی عربستان انجامید، از آغاز تا انتها با کشت و کشتار بسیار همراه بود. به دلیل حمایت‌ قدرت‌های جهانی خصوصا بریتانیا از شخص عبدالعزیز، دیگر رقبای او نتوانستند در صحنه زورآزمایی میدانی به موفقیت دست یابند و کشف نفت در منطقه هم جای پای آل سعود را در این کشور تازه‌تاسیس عربی محکم‌تر از پیش کرد.لورنس عربس

در این ایام نماینده لندن در عرصه رتق و فتق امور خاورمیانه خصوصاً ناحیه حجاز، کسی نبود جز توماس ادوارد لورنس (معروف به لورنس عربستان)، دیپلمات و نظامی انگلیسی که به دلیل سال‌ها حضور در خاورمیانه و سرزمین‌های عربی با فرهنگ مردم کشورهای منطقه آشنایی داشت تا جایی که قادر بود همانند یک عرب بیابانگرد، به عربی تکلم کند. لورنس با آغاز جنگ بین‌الملل اول بزرگترین مأموریت زندگی خود را از دولت انگلستان دریافت کرد، یعنی سازماندهی قبایل عرب بر ضد عثمانی‌ها، رساندن سلاح به اعراب شورشی، انفجار خطوط راه‌آهن برای ایجاد وقفه در حمل‌ونقل سلاح و… . نهایتاً لورنس از پس اجرای این وظایف به خوبی برآمد اما این تازه اول ماجرا بود، زیرا وظیفه اصلی او بعد از شکست امپراتوری عثمانی رخ نمود که همانا به قدرت رساندن آل سعود در عربستان بود. وظیفه‌ای که آن هم با تصرف ریاض توسط افراد ملک عبدالعزیز به سرانجام رسید.

سال 1953 و در پی مرگ ملک عبدالعزیز، داستان پادشاهی نوبتی پسران او کلید خورد و طی سال‌های آتی، برخلاف دیگر خاندان‌های پادشاهی که ولیعهدی به اولاد ذکور می‌رسید، در عربستان سعودی این مقام از برادری به برادر دیگر منتقل شد. به این ترتیب طی نزدیک به 7 دهه، ملک سعود، ملک فیصل، ملک خالد، ملک فهد، ملک عبدالله و ملک سلمان (پادشاه فعلی) در این کشور بر تخت نشستند. این میان دو فرزند ملک عبدالعزیز نیز پیش از رسیدن به قدرت فوت کردند.

ملک عبدالعزیز
ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار عربستان سعودی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.