گلسرخی، چریک و شاعر عاشق امام حسین(ع)

2 بهمن 1322 خورشیدی، خسرو گلسرخی در شهر رشت به دنیا آمد

گلسرخی 30 سال بعد، برابر 29 بهمن 1352، به حکم دادگاه مقابل جوخه آتش ایستاد. اتهام او و دیگران، طراحی نقشه برای ربودن برخی از افراد خانواده سلطنتی (ولیعهد) بود.

شهروند آنلاین| «انما الحیاه عقیده و الجهاد»، «اسلام حقیقی در ایران همواره دِین خود را به جنبش‌های رهایی‌بخش ایران پرداخته است»، «زندگی مولا حسین نمودار زندگی اکنون ماست که جان بر کف برای خلق‌های محروم میهن خود، در این دادگاه مبارزه می‌کنیم»، «حسین در اقلیت بود و یزید، بارگاه، قشون، حکومت و قدرت داشت. او ایستاد و شهید شد. هرچند یزید گوشه‌ای از تاریخ را اشغال کرد، ولی آنچه که در تداوم تاریخ تکرار شد، راه مولا حسین و پایداری او بود، نه حکومت یزید»…

این بخشی از دفاعیات خسرو گلسرخی در دادگاه پهلوی است که نهایتاً به اتهام طراحی نقشه ربودن برخی از افراد خانواده سلطنتی، 29 بهمن 1352 مقابل جوخه آتش قرار گرفت و تیرباران شد. باقی متهمان این دادگاه با طلب بخشش از شاه زندگی خود را نجات دادند، اما گسرخی و کرامت دانشیان حاضر به این کار نشدند که نتیجه آن اعدام بود.

این شاعر، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ ایرانی، 78 سال پیش در چنین روزی، برابر 2 بهمن 1322 خورشیدی، در شهر رشت به دنیا آمد. او که سال 1347 سردبیری بخش هنری روزنامه کیهان را برعهده داشت، جزو روشنفکران زمان خود بود که از جنبش‌های چریکی بر علیه حکومت پهلوی حمایت می‌کرد. بازخوانی دفاعیات او نشان از آن دارد که گلسرخی دیدگاهی احترام‌آمیز و توام با علاقه به اسلام داشت.

خسرو گلسرخی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.