خرید سربازی آقازاده‌ها/ کامبک تاریخی به سعودی‌‌ها/ مرور روزنامه های صبح کشور

سفرهای رئیسی به مسکو و کرمان ، بازدید میدانی مخبر از بازار، رزمایش دریایی، سرمای هوا، کرونا، تیم ملی فوتبال زنان ، فروش نفت ایران و مذاکرات وین از اخبار مورد توجه رسانه ها بودند

بیشتر روزنامه های امروز به شرح سفرهای رئیسی به مسکو و کرمان پرداختند و در کنار آن به بازدید میدانی مخبر از بازار، رزمایش دریایی، سرمای هوا، کرونا، تیم ملی فوتبال زنان ، فروش نفت ایران و مذاکرات وین پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

خرید سربازی آقازاده‌ها

آرمان ملی نوشت:  با وجود کسری منابع ارزی کشــور، حال نمایندگان طرحی ارائـه کـــرده‌اند که بر اساس آن، افرادی خاص می‌تواننــد سربــازی را با یورو خریداری کنند. در شرایطــی که هنوز تکلیف بسیاری از مشمولان برای فــرار از سربازی، در کشورهای دیگر مانده‌اند و به کشــور بازنگشته‌اند (مانند مهرداد پولادی، بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران، که از استرالیا و اردوی تیم‌ملی پس از حذف ایران دیگر به کشورش بازنگشت چون مجبور بود به خدمت سربازی برود.) حــال کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، طرحی ارائه داده که افراد مشمول خارج از کشور با مبلغ ناچیز 150‌هزار دلار! می‌توانند از معافیت خدمت برخوردار شوند، این در حالی است که 70 تا 80 درصــد افراد جوانی که از ایران برای ادامه تحصیل و کار خــارج می‌شوند، هیچگاه به زادگاه‌شان باز نمی‌گردند، مگر اینکه منظور مجلس آقازاده‌هایی باشند که در میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی در رفت و آمد هستند و به باور کارشناسان این طرح نیز پس از مدتی و رفع مشکل برخی از افراد، برداشته و غیرمنطقی خوانده می‌شود.

چین بازی را عوض کرد؟

آفتاب یزد می نویسد: در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می‌کند. از سوی دیگراوپک در گزارش جدید خود قیمت نفت ایران را ۵ دلار ارزان‌تر از نفت بقیه اعضا اعلام کرده است. این در حالی است که رئیس جمهور، خبر از افزایش۴۰ درصدی درآمدهای نفتی می‌دهد و حالا نگرانی از ارزان‌فروشی نفت در کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال مسئولان معتقدند فروش نفت تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است. سوال اینجاست که اگر ایران توانایی فروش نفت را دارد چرا مذاکرات وین در حال انجام است؟برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است.چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان می‌کرد.

۱۰ بندی که روی سر بازار آوار شد

به نوشته ابتکار، هر فرد کارشناس و غیرکارشناسی با یک نگاه سرسری به وضعیت بازار سرمایه می‌تواند متوجه این موضوع شود که هنوز وعده‌های دولت در مورد بازار سرمایه که قرار بود اولویت اول باشد محقق نشده است. تیر آخر دولت نیز قیمت گاز و سوخت گاز در لایحه بودجه بود. تعدد تصمیم در مورد این موضوع و در نهایت تغییر آن در دقیقه ۹۰، آخرین قطره‌های اعتماد مردم به بورس را هم خشکاند. به طوریکه شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه، پس از شش ماه کف خود را شکست و به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد.در این راستا، حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه وعده‌هایی که قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم از سوی برخی مسئولان فعلی ارائه شد بسیار کلی بود، اظهار کرد: زمانی که این وعده‌ها داده می‌شد انتظار می‌رفت بعد از روی کار آمدن دولت جدید، وعده‌های کلی که داده شده بود به وعده‌های عملیاتی تبدیل شوند. اما برنامه عملیاتی با تاخیر زیادی رخ داد. از مردادماه که دولت سیزدهم مستقر شد تا حدود یک ماه قبل که بسته حمایتی ۱۰ بندی از سوی دولت پیشنهاد شد شاهد هیچ اقدامی نبودیم.

امتیاز رؤیایی با درخشش کودایی

روزنامه ایران نوشت: تیم ملی فوتبال زنان ایران که برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا راه یافته، در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها از ساعت 17:30 پنجشنبه در ورزشگاه دی وای پاتیل بمبئی مقابل هند میزبان به میدان رفت. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی برای این دیدار از زهره کودایی، بهناز طاهرخانی، غزاله بنی‌طالبی، فاطمه عادلی، ملیکا متولی، ثنا صادقی، ملیکا محمدی، زهرا سربالی، هاجر دباغی، سمانه چهکندی و نگین زندی در ترکیب اصلی استفاده کرد. دقایق ابتدایی بازی پایاپای پیش رفت و اتفاق مهم دقیقه ۱۱ افتاد که ضربه سر زندی به تیر افقی دروازه هندی‌ها برخورد کرد. دقیقه ۳۱ نیز موقعیت خطرناکی برای هند به دست آمد که بازیکن این تیم آن را از دست داد تا نیمه اول بدون گل به پایان برسد. در نیمه دوم، هندی‌ها توپ و میدان را در اختیار داشتند اما نتوانستند موقعیت خطرناکی روی دروازه ایران خلق کنند. با ادامه فشار هند، ایراندوست 2 تعویض پیاپی انجام داد؛ دقیقه 59 مرضیه نیکخواه و زهرا معصومی به جای سربالی و چهکندی وارد زمین شدند.

از کرملین به کرمان

روزنامه جوان می نویسد:«مستقیم از کرملین به کرمان»، تنها یک سفر نیست و تنها یک تجانس حروفی نیست و حتی فقط یک مانور مردم‌داری نیست، یک مکتب است که به شما می‌گوید متعلق به همان مردمی هستی که در همه سختی‌ها و مصائب برآمده از بلا‌های طبیعی و تصمیم‌های مدیریتی، پای نظام ایستاده‌اند و تو حتی اگر سفری به کرملین داری برای توسعه میدان منافع ملی همین کرمانی‌هاست. این مکتب در تضاد با مکتب دیگری است که وقتی چهار قدم در کنار رود «رون» با مردی که «امضایش تصمین بود» راه می‌رفتی، مردم پایین‌دست و بالادست رود‌های ایرانی را فراموش می‌کردی و به خاطر نمی‌آوردی که «مردم بالادست، چه صفایی دارند، بی‌گمان پای چپر‌هاشان جاپای خداست. مردمش می‌دانند که شقایق چه گلی است.» آری! بی گمان مردمان سر رود، آب را می‌فهمند، گل نکردندش، ما نیز آب را گل نکنیم.پرواز مسکو به تهران که در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان مسافر این هواپیماست که از سفر دو روزه مهم خود از روسیه بازمی‌گردد. او به محض ورود به مهرآباد، تماسی تلفنی با استاندار کرمان برقرار می‌کند تا آخرین وضعیت سیل‌زدگان کرمانی را پیگیری کند. در این تماس تلفنی رئیس‌جمهور ضمن آنکه میزان خسارات سیل، جزئیات رسیدگی به آسیب دیدگان و اسکان موقت آن‌ها را از استاندار کرمان پیگیری کرده، دستورات لازم برای تسریع در خدمات رسانی به سیل‌زدگان را هم به استاندار ابلاغ می‌کند.

کابوس مثلث شرقی برای غرب

روزنامه خراسان نوشت:یک روز پس از سفر موفق سید ابراهیم رئیسی به مسکو و ملاقات مهم او با پوتین رئیس جمهور روسیه که نشان از تحول جدید در روابط راهبردی ایران با روسیه در راستای نگاه به شرق دولت جدید دارد ،در حوزه نظامی نیز در شمال اقیانوس هند سه کشور ایران ، روسیه و چین دومین رزمایش مشترک خود موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 » را با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی سه کشور و با شعار «با هم برای صلح و امنیت» برگزار کردند . این رزمایش پس از سفر هفته قبل وزیرخارجه ایران به چین و سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه ،  تکمیل کننده بخش دیگری از  زنجیره سیاسی دفاعی بود که می تواند پیام های مهمی برای دنیا به ویژه غرب مخابره کند تا احساس بسته بودن دست تهران در تعاملات سطح بالایش را نداشته باشند .به گزارش خراسان، ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناو‌های موشک‌انداز زره و تبرزین و شناور‌های بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن ادمیرال تریبوتس و سوخت رسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.

اتحاد تهران – مسکو چه کسانی و چرا می‌ترسند؟

به نوشته روزنامه کيهان،  سفر رئیسی به مسکو بار دیگر روابط ایران و روسیه را در کانون توجهات قرار داد. روابطی که هر چقدر در بعد ژئوپلتیکی و امنیت منطقه، موفق و امتحان ‌پس ‌داده است اما باید با تاسف گفت در ابعاد دیگر – به‌خصوص اقتصادی- دچار ضعف‌های جدی است. سفر رئیس جمهور به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین»، همتای روسی خود، گامی بلند در راستای رفع این نواقص خواهد بود. رابطه تهران و مسکو را می‌توان به عمارتی بلند و با پی محکم تشبیه کرد. می‌توان گفت سفت‌کاری این عمارت به پایان رسیده اما نازک‌کاری آن باقی ‌مانده و روند تکمیل آن تاکنون کند بوده است. چنین عمارتی صاحبانش را از گزند تهدیدات و ناامنی‌ها حفظ می‌کند اما برای استفاده و لذت بردن از آن باید به فکر تکمیل جزئیات و نصب و فراهم کردن امکانات رفاهی آن بود.وزرای نفت و اقتصاد کشورمان که رئیسی را در این سفر همراهی می‌کردند گفته‌اند نتیجه رایزنی‌های آنها با همتایان خود در مسکو فراتر از انتظار بوده است. آنان اعلام کردند توافق‌هایی در زمینه تجارت، انرژی، حمل و نقل و روابط بانکی داشته‌اند که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی نتایج آن ملموس خواهد بود. افشا نشدن جزئیات این توافقات البته چندان جای تعجب ندارد چرا که آمریکا درصدد است هرگونه همکاری اقتصادی سایر کشورها با ایران را تحت فشار گذاشته و قطع کند. نباید فراموش کرد که کاخ سفید به ریاست بایدن طی یک سال اخیر همچنان ادامه دهنده سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

روایت داغ از امداد در سرما

همشهری نوشت: پس از هفته‌ای که با بارش باران و وقوع سیل و آبگرفتگی گذشت، حالا بارش برف اغلب نقاط کشور را سفیدپوش کرده است. هرچند این بارش‌ها موجب خوشحالی مردم شده اما سرما و یخبندان گرفتاری‌هایی را هم به‌دنبال داشته، موجب بسته‌شدن برخی راه‌ها شده و حتی افراد زیادی را تا یک‌قدمی مرگ پیش برده است. در 2روز گذشته افراد زیادی شامل مسافران، رانندگان، کارکنان سازمان‌های خدماتی، زنان باردار و بیماران و… در محاصره برف و بوران گرفتار شده‌اند اما نیروهای امدادی توانسته‌اند آنها را از سرما و یخ‌زدگی نجات دهند. این روزها سرمای زمستان و بارش برف به اوج خود رسیده و بیشتر مناطق کشور پوشیده از برف شده است. یکی از این استان‌ها، لرستان است که نیروهای امدادی در آنجا آخر هفته پرکار و نفسگیری را پشت‌سر گذاشتند. یکی از حوادثی که در لرستان اتفاق افتاد، مفقود‌شدن 2راهدار در جاده برفی بود که هر دو نفر را تا یک‌قدمی مرگ پیش برد. ماجرا از این قرار بود که این دو راهدار بعد از مسدود‌شدن جاده الیگودرز – نورآباد به‌خاطر بارش برف برای بازگشایی جاده راهی آنجا شدند. آنها از عصر پنجشنبه برای برف‌روبی راهی این منطقه شدند اما ادامه بارش برف و بوران آنها را گرفتار کرد. چند ساعت گذشته بود و همزمان با بارش برف، هوا نیز تاریک شده و خبری از 2راهدار نبود.

خندیدن به آمریکا

فرهیختگان می نویسد: آدام مک‌کی را به خاطر کارگردانی فیلم‌های سیاسی مثل «معاون» یا «رکود بزرگ» می‌شناسند. البته او خصوصا تا یک دهه پیش، به‌عنوان بازیگر و کمدین هم شناخته می‌شد و در آثار مختلفی حضور داشت. حالا «بالا را نگاه نکن» درحالی از او منتشر می‌شود که فهرست پروپیمان بازیگران حاضر در آن، قبل از تماشای فیلم، توقعاتی چند برابر در مخاطب ایجاد می‌کند. همین باعث می‌شود که این فیلم خیلی بیشتر از سهم توجهی که معمولا و به‌طور طبیعی، نصیب یک طنز تلخ با موضوعیت محیط‌زیست می‌شود، از طرف مخاطبانش مورد توجه قرار بگیرد اما بعضی از این مخاطبان که توقع‌شان به شکل حبابی بالا رفته، بعد از تماشای کار با یأس درباره‌اش صحبت می‌کنند. فیلم به هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا طعنه می‌زند. رئیس‌جمهوری که در این فیلم می‌بینیم، به شکل واضحی یک نسخه بازسازی شده از روی شخصیت هیلاری کلینتون با بازی مریل استریپ است؛ نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷؛ اما خیلی از رفتارهایش به ترامپ شباهت دارد و اتفاقا تحلیلگران بسیاری بودند که این فیلم را تکه‌پرانی به ترامپ می‌دانستند.

مذاكرات در انتظار شوك مثبت

به نوشته اعتماد ،تلاش براي احياي توافق هسته‌اي ميان ايران و تركيب اوليه 1+5 (روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، ايالات متحده و آلمان) در هتل «كوبورگ» وين بي‌وقفه ادامه دارد. سالن مستطيل‌شكل بزرگي كه به مذاكرات احياي برجام اختصاص يافته گاه شاهد رايزني‌هاي هيات‌هاي 1+4 و ايالات متحده و گاه ميزبان مذاكره‌كنندگان ايران و 1+4 در كارگروه‌هاي رفع تحريم، تعهدات هسته‌اي يا ترتيبات اجرايي است. هيات‌هاي كارشناسي كه از بيش از دو هفته پيش خود را براي شركت در هشتمين دور از مذاكرات احياي برجام به پايتخت اتريش رسانده بودند بي‌وقفه به مذاكرات فشرده ادامه مي‌دهند تا فاصله اختلاف‌ها ميان دو هيات ايران و ايالات متحده كه البته تن به مذاكره مستقيم نمي‌دهند را كم و كمتر كنند. در حالي كه بسياري انتظار برخاستن دود سفيد – به نشانه حصول توافق- از كوبورگ را دارند آب‌وهواي حاكم بر مذاكرات در پشت درهاي بسته اين هتل تاريخي با چنين نتيجه‌اي، فاصله‌اي قابل توجه دارد.

شرحی بر پول سرکش

‌شرق نوشت: عجیب است که بانک مرکزی به جای اعتراف به ناتوانی مطلق خود در غلبه بر تورم مزمن و نرخ‌های سود بالای اقتصاد، به عدم تسلط بر ابزارهای سیاست پولی برای رسیدن به اهداف خود اشاره می‌کند؛ موضعی که همیشه در بیان مدیران سیستم بانکی وجود داشته است. دکتر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، اخیرا اشاره کرد که فشار دولت به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت، موجب دامن‌زدن به ناترازی بانک‌ها و رشد 180 هزار میلیارد تومانی پایه پولی (به واسطه انجام عملیات ریپو) شده است. در نظر او، بانک‌ها (نهادهای مالی) در جایگاهی منفعل می‌نشینند و نکاتی ظاهرا بدیهی در مذمت سلطه مالی دولت بر بانک مرکزی تکرار می‌شود. لازم است برای شفاف‌شدن سیاست پولی بانک مرکزی و نقش دولت در ناکامی آن به تحلیل دقیق‌تری پرداخت.عملیات بازار باز مهم‌ترین ابزاری است که بانک مرکزی در دو سال اخیر به آن متوسل شده است؛ به نحوی که بتواند با خرید‌و‌فروش اوراق دولت به تزریق و تجمیع نقدینگی کشور بپردازد.

کامبک تاریخی به سعودی‌‌ها

وطن امروز می نویسد: ملی‌پوش و لژیونر هندبال ایران می‌گوید در مسابقات قهرمانی آسیا پله پله پیش می‌رویم تا به هدف‌مان که حضور در جمع ۴ تیم برتر و کسب سهمیه جهانی است، برسیم. سجاد استکی، لژیونر هندبال ایران پس از پیروزی تیم ایران مقابل عربستان در مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار کرد: بازی بسیار سنگینی بود، در نیمه اول کمی ضعیف شروع کردیم. برخی بازیکنان نخستین تجربه خود را در چنین جوی پشت سر می‌گذاشتند اما خدا را شکر در نیمه دوم خیلی خوب بازی کردیم و توانستیم مسابقه را کنترل کنیم. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. ما باید بتوانیم به جمع ۴ تیم برتر راه یابیم و سهمیه مسابقات جهانی را کسب کنیم. لژیونر هندبال ایران درباره جو سالن و حضور هواداران عربستانی در خاک خود نیز عنوان کرد: جو سالن مثل گذشته سنگین نبود و به دلیل کرونا تنها نیمی از سالن پر بود اما باز هم کمی ما را اذیت کردند. تماشاگران حاضر در سالن خیلی دوست داشتند ما شکست بخوریم، خدا را شکر توانستیم برنده بازی شویم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.