خداحافظی «معمار تحریم‌ها» با مذاکرات/ مراقب گروه‌های سياسی باشيد/ باز پای فریدون در میان است

مرور روزنامه های صبح کشور

تحلیل اتفاقات برجام، كميته ملي المپيك، نجات بورس، کشاورزی قراردادی، واکسیناسیون کودکان، فساد مالی حسین فریدون و … در صدر توجه مطبوعات بود

روزنامه های امروز صبح از زوایای مختلف به ولادت حضرت زهرای مرضیه‌(س) و مقام زن و مادر پرداختند. در کنار این موضوع تحلیل اتفاقات برجام، كميته ملي المپيك، نجات بورس، کشاورزی قراردادی، واکسیناسیون کودکان، فساد مالی حسین فریدون و … در صدر توجه مطبوعات بود.با هم مروری داریم کوتاه بر روزنامه های امروز؛

مراقب گروه‌هاي سياسي باشيد

اعتماد می نویسد:در آستانه انتخابات كميته ملي المپيك جمعي از پيشكسوتان و كارشناسان ورزش نامه‌اي را خطاب به هيات اجرايي كميته ملي المپيك ارسال كردند و در اين نامه نسبت به انتخاب افراد غيرمرتبط با اغراض سياسي هشدار دادند. اين افراد همچنين گزينه‌هايي براي ورود به هيات را معرفي كرده‌اند. در اين نامه آمده: كميته ملي المپيك نهادي مهم‌ در مديريت ورزش كشور مي‌باشد كه ماموريت‌هاي اساسي و موثري دارد و به عنوان نهاد عمومي غيردولتي و غيرانتفاعي با شخصيت حقوقي مستقل و با مدت فعاليت نامحدود، داراي استقلال مالي و به دور از هرگونه گرايش‌هاي نژادي و سياسي و بدون هرگونه تبعيض است كه در چارچوب مفاد منشور المپيك و با رعايت قوانين و مقررات جاري جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌نمايد.در آستانه انتخابات كميته ملي المپيك مي‌باشيم و از وظايف پراهميت هيات محترم اجرايي تمهيد مقدمات برگزاري مجمع عمومي به عنوان بالاترين ركن تصميم‌گيري كميته ملي المپيك است.

زنان یک گام نزدیک‌تر به سکوهای آزادی

آرمان‌ملی نوشت: سخنــــــان آیت‌ا…علم‌الهدی درباره حجاب زنان در نماز جمعه اول بهمن ۱۴۰۰ مشهد اگرچه بخش‌های انتقادی داشت و گفته‌هایش درباره بدحجابان خبرساز شد اما برای اولین بار یک پیام روشن از علمای بزرگ کشور داشت درباره مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها. سال‌هاست که مسئله ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی به عنوان یک چالش پیش روی ورزش ایران وجود دارد. از سال ۸۴ که محمود احمدی‌نژاد پس از حضور محدود دختران علاقه‌مند به فوتبال در جشن صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی آلمان ابلاغ کرد ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد است و همان ابلاغیه او سبب شد به کلی ورود زنان برای بیش از یک دهه به هر ورزشگاهی ممنوع شود، چون علمای مذهبی در سراسر ایران به این رفتار رئیس‌جمهور وقت واکنشی تند نشان دادند و مانع از اجرای این ابلاغیه شدند و او هم به کلی عقب نشست تا برای حدود ۱۵سال حتی ورود دختران خبرنگار هم به ورزشگاه‌ها ممنوع شود تا همین امروز اتفاقات بسیاری رقم خورده و تلاش‌های بسیاری شده تا زنان با رعایت مسائل شرعی و عرفی بتوانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. در دولت روحانی و پس از حضور محدود دختران در لیگ جهانی والیبال، فشارها برای ورود دختران در ورزشگاه‌های فوتبال هم تشدید شد.

آزمون و خطاها برای نجات بورس

به نوشته ابتکار، این روزها ریزش‌های پی‌درپی و رشدهای کم‌جان شاخص بورس به امری عادی تبدیل شده و سهام‌داران را در بلاتکلیفی رها کرده است. در این میان کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی را از بازار ارائه می‌دهند، برخی‌ها معتقدند بازار تا پایان سال با وضعیت آشفته فعلی دست به گریبان خواهد بود و عده‌ای نیز بر این باورند که وضعیت بورس تا پایان سال اندکی بهتر می‌شود. این در حالی است که منتقدان به وضعیت بازار سرمایه معتقدند که حتی اگر بازار تا پایان سال رشدهایی را تجربه کند باز هم زیان سهام‌داران جبران نخواهد شد.بازار سرمایه در بی‌ثبات‌ترین شرایط به سر می‌برد و در میان این بی‌ثباتی‌ها راه‌حل‌هایی برای بهبود و یا کنترل شرایط بازار مطرح می‌شود. اصلاح فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه و یا حذف شاخص کل از جمله پیشنهاداتی است که اخیرا مطرح شده است. بر اساس گزارشی از تسنیم، محسن علیزاده، رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی تعارض منافع در همه ارکان از جمله شورای‌عالی بورس و هیئت مدیره بورس را آفت اساسی در بازار سرمایه دانست و در مورد شاخص کل بازار سرمایه گفت یا فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه باید اصلاح شود یا شاخص کل حذف شود.

حمله به سود ۳۰۰ درصدی دلالان با کشاورزی قراردادی

روزنامه جوان نوشت:سرانجام طرح وزیر جهاد کشاورزی و اجرای «کشاورزی قراردادی» با وعده رئیس‌جمهور به مرحله عملیاتی شدن برای سال زراعی آینده نزدیک شد. عضو هیئت علمی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: اگر کشاورزی قراردادی خوب مدیریت شود، مدیریت توزیع، اصلاح و فاصله قیمت مزرعه تا بازار مصرف نیز کم می‌شود و حاشیه سودی که در توزیع محصولات کشاورزی و باغی است و بعضاً تا ۳۰۰ درصد نرخ مزرعه می‌رسد، با این روش کاهش می‌یابد.اجرای کشاورزی قراردادی یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی بود که به واسطه آن توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. در ماه‌های گذشته نیز کار مطالعاتی آن آغاز شده است. تشویق صنایع تبدیلی و آمدن آن‌ها پای کار و امضای قرارداد با کشاورزان و مزرعه‌داران در فاز نخست در حال شکل‌گیری است و در سطح کلان نیز رایزنی‌های رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه برای حضور خارجی‌ها و کشور‌های همسایه در بخش کشاورزی ایران نیز آغاز شده و در ماه‌های آتی به ثمر می‌نشیند. رئیس‌جمهور: کشاورزی باید قراردادی شود.رئیس‌جمهور اخیراً در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده درباره وضعیت کشاورزی ایران وعده داد که باید کشاورزی ایران قراردادی شود: «کشاورزی ما باید با پیش‌بینی و قراردادی انجام شود. باید مشخص باشد که محصول تولید شده، مورد نیاز داخل است یا اینکه باید صادر شود و این موضوع کشاورز ما را مطمئن می‌کند و آینده این کشاورزی خوب است.

نوبت واکسیناسیون کودکان

به نوشته روزنامه خراسان، درخواست کمیته علمی کرونا برای واکسیناسیون زیر 12 ساله ها مورد موافقت ستاد ملی قرار گرفت و به زودی ساز و کار تزریق واکسن به این گروه سنی مشخص خواهد شد. «به صورت پلکانی» و «با رضایت والدین» آن طور که وزارت بهداشت اعلام کرده، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز گذشته خود مصوب کرد که واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در سراسر کشور «به صورت پلکانی» و «با رضایت والدین» آغاز شود؛ این همان مطالبه ای است که دو هفته قبل در کمیته علمی کشوری مطرح شد و دبیر این کمیته دلایل این تصمیم را هم اعلام کرد: در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا روی این سنین انجام و ضرورت آن مشخص شده است.   واکسیناسیون این گروه سنی عوارض بسیار کمی داشته بنابراین باتوجه به این که عوارض جدی نبوده، به نظر می‌رسد این واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد. تجربه دیگر کشورها پیش از این دکتر «احسان مصطفوی» عضو کمیته ملی واکسن کووید۱۹ درباره این موضوع به خراسان گفته بود: «اکثر کشورهای دنیا از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا واکسینه کردن افراد زیر ۱۲ سال را مدت هاست که آغاز کرده اند، چرا که کودکان نیز مانند دیگر افراد، در معرض آلودگی به ویروس قرار دارند و می توانند ناقل ویروس هم باشند و منجر به استمرار چرخش بیماری در جامعه شوند، بنابراین مهم است که این گروه سنی هم واکسینه شوند».

این داستان از انتها خواندنی‌تر است

روزنامه کيهان نوشت:  نوبت به زهرای مرضیه‌(س) که می‌رسد، حتی زبان ملائکه نیز در بیان ملکات او به لکنت می‌افتند، زبان انسان‌ها که جای خود دارد، «تن خاکی کجا و عالم پاک» اما، گفته‌اند: «آب دریا را اگر  نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید». از این روی و هم از آن سوی که عرض ارادتی به پیشگاه سیدهًْ نساء‌العالمین برده باشیم، در حد و ‌اندازه بضاعت ‌اندک خویش، به نکته‌ای در وصف آن دُردانه خلقت اشاره می‌کنیم. مگر ماجرای آن پیرزن را نشنیده‌اید که به کلافی نخ به خرید یوسف در بازار مصر رفته بود و در مقابل تعجب آمیخته به ملامت این و آن گفته بود؛ می‌دانم یوسف را به این کلاف نخ بی‌ارزش نمی‌دهند، اما در پی آنم که نام من هم در فهرست خریداران یوسف ثبت شده باشد!  در میان ویژگی‌های فراوانی که در وصف زهرای مرضیه گفته‌اند، دفاع حضرتش‌(س) از ولایت را برجسته‌ترین دانسته‌اند. سخت است در سالروز ولادت فاطمه سلام‌الله‌علیها به روزهای پایانی حیات طیبه آن بانوی بزرگوار اشاره کنیم! اما، این داستان، از انتها خواندنی‌تر است و بخش‌های آخرین کتاب زندگی حضرتش، تفسیر‌کننده بخش‌های آغازین آن است. فاطمه عزیز‌(س) می‌دانست که اگر مردم از ولایت علی(ع) دور شوند بی‌تردید به پذیرش ولایت حاکمان جور، مجبور می‌شوند.

خداحافظی «معمار تحریم‌ها» با مذاکرات

شرق نوشت: ایرانیانی که نام او را می‌دانند، آن را با یکی از کلمات پرکاربرد بحث‌های سیاست خارجی ایران و یکی از بحران‌های جدی کشور مترادف می‌دانند. ریچارد نفیو، معمار ساختار جدید تحریم‌های آمریکا در دوره اوباما بود که انتصابش به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، عمدتا از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران ایرانی به عنوان یک خبر بد تفسیر شد؛ آن‌هم پس از آنکه قرار‌گرفتن رابرت مالی در جایگاه نماینده ویژه، به‌ عنوان یکی از حامیان جدی برجام، نشانه‌ای مثبت تعبیر شده بود. حالا اما ان‌بی‌سی‌نیوز خبر می‌دهد اختلاف بین او و مالی بر سر مسیر گفت‌وگوها باعث شده است او تیم مذاکره‌کننده به ریاست مالی و سمت فعلی‌اش را ترک کند تا به جایی دیگر در وزارت خارجه منتقل شود. ان‌بی‌سی البته جزئیات بیشتری درباره موضوع اختلاف این دو چهره شناخته‌شده منتشر نکرده است، اما شاید نگاهی به سوابق مواضع این دو نفر در قبال تحریم‌ها و برجام بتواند حدس‌های خوبی درباره علت این جداشدن مسیر در اختیار بگذارد.

ناقوس شورش در آمریکای ۲۰۲۲

جام جم می نویسد: سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک‌سال پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، عزم خود را برای حضور پررنگ‌تر در عرصه سیاسی و اجرایی این کشور جزم کرده‌است. سخنرانی انتخاباتی اخیر ترامپ در ایالت آریزونا( جایی که وی در انتخابات ۲۰۲۰ در آن شکست خورده‌بود ) نقطه آغاز فعالیت رسمی‌انتخاباتی دوباره وی محسوب می‌شود. هدف‌گذاری اولیه ترامپ، هدایت جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ۲۰۲۰ است. در صورتی که جمهوریخواهان بتوانند اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را از کنترل دموکرات‌ها خارج کنند، وضعیت سختی برای دولت بایدن رقم خواهدخورد. دونالد ترامپ در شهر فلورانس ایالت آریزونای آمریکا در جمع حامیان خود حاضر شد و برای آنها سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا سخنرانی خود را با حملات لفظی به رسانه‌های آمریکایی و تکرار ادعای خود درباره پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ بر جو بایدن شروع کرد. وی عملکرد جو بایدن و دولت او طی یک سال گذشته را فاجعه‌بار خواند و گفت، به دلایل مختلف، اکنون آمریکا مضحکه جهان شده‌است. ترامپ با تاختن به عملکرد جو بایدن و تمسخر اظهارات او، به گاف‌های رئیس‌جمهور کنونی دموکرات طعنه زد سپس به وضعیت بد اقتصادی، تورم، خالی بودن فروشگاه‌ها از کالاها و شمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا اشاره کرد.

رشد ۳ برابری اعضای هیات علمی زن در ۲ دهه

فرهیختگان نوشت: زنان نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های مختلف جوامع دارند. با توجه به اینکه بخش جالب‌توجهی از جمعیت هر کشوری را زنان تشکیل می‌دهند، میزان حضور آنها در عرصه‌های مختلف نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه‌یافتگی آن کشور دارد، اما آنچه قبل از ورود این قشر به انجام هر نوع فعالیتی در سطح کشوری نیاز است، تخصص آنها برای انجام وظایف محول‌شده خواهد بود، مساله‌ای که نشان‌دهنده اهمیت تحصیل به‌ویژه تحصیلات آکادمیک زنان است. به‌عبارت دیگر تنها از طریق تحصیل زنان در رشته‌های مختلف است که می‌توان زمینه را برای حضور آنها در بخش‌های مختلف مهیا کرد. موضوعی که در طول 4دهه بعد از انقلاب اسلامی موردتوجه ویژه متولیان آموزش عالی قرار گرفته و با درنظر گرفتن سهم قابل‌قبولی از صندلی مراکز آکادمیک برای حضور زنان، وضعیت امروز به نسبت سال‌های قبل به شکل ویژه‌ای تغییر کرده است. اما واقعیت این است که نه‌تنها جمعیت دانشجویان دختر، بلکه اعضای هیات‌علمی زن نیز از دهه 80 به‌بعد با رشد چشمگیری همراه شده است، به‌طوری‌که امروز به گفته وزیر علوم سابق، ۵۰درصد از دانشگاهیان کشور را زنان و در میان اعضای هیات‌علمی هم 33درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند.

ایران‌مادر

به نوشته وطن امروز،ایام ولادت حضرت زهرا(س) که می‌شود، گویی شهر جان دوباره‌ای می‌گیرد، جنب‌و‌جوش‌ها بیشتر می‌شود و به هر سو می‌نگری مردم در تکاپو هستند، آن هم تکاپویی برای قدردانی از زحمات انسانی که همیشه در باور ایرانیان در هاله‌ای از تقدس پوشانده شده: زن! چه در نقش مادرانه و چه در نقش همسرانه.  در عمیق‌ترین لایه‌های روان ایرانیان، زن همیشه به عنوان موجودی لطیف و قدسی که باید در پاسداشت او کوشید، مطرح بوده است. ابوریحان بیرونی در کتاب «آثار الباقیه»، از رسمی به نام مُزدگیران یا مَردگیران نام می‌برد که در این روز زنان در خانه می‌نشستند و با لباس نو خود را می‌آراستند. مردان نیز در پاسداشت مقام زن، به آنها هدیه‌هایی را پیشکش می‌کردند و کارهای روزانه مربوط به خانه را به جای زنان انجام می‌دادند؛ رسمی که تا چند سال پیش از مرگ ابوریحان بیرونی باقی بوده است. در آیین زردشتی و مراحل عرفانی این آیین، از مرحله‌ای یاد شده با نام «سپنتا آرمی تی» که آن را می‌توان «آرمان مقدس» نامید. این مرحله اشاره به ایثار و فداکاری دارد که نماد آن زن بویژه مادر است، لذا ایرانیان از زمان‌های دور جشن اسفندگان را به پاسداشت مقام زن به عنوان نماد ایثار و فداکاری برگزار می‌کردند. به این ترتیب باید اذعان کرد که بزرگداشت زن با نگاه به جنبه‌های ایثارگرانه و مادرانه او، از ریشه‌دارترین باورها و احساس‌های ملی ایرانیان است که با ورود اسلام به این سرزمین، معنایی متعالی‌تر و رشدی چشمگیرتر داشت.

باز پای فریدون در میان است

روزنامه ایران می نویسد: دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت قطعه‌سازی کروز به عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور دیروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در ابتدای دادگاه قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و کیفرخواست را قرائت کند.امیر فولادی نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست متهمان ردیف اول تا هجدهم این پرونده توضیحاتی را در‌خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی آنان ارائه کرد. او گفت: سرمایه ثبتی شرکت کروز در سال ۸۳ مبلغ ۴ و نیم میلیارد تومان بوده و از سال ۸۹ خرید سهام شرکت‌های خودروسازی را آغاز کرده است…. نماینده دادستان بیان کرد: ردیابی چک‌های پرداختی شرکت کروز نشان می‌دهد مبالغ بعد از چند ماه به حساب مسعود احمدی‌زاده – از مرتبطین برادر رئیس جمهور سابق- واریز شده است. طبق بررسی‌ها مشخص شد وجوه واریزی به حساب مسعود احمدی‌زاده متعلق به حسین فریدون بوده و مسعود احمدی‌زاده به عنوان صندوق مالی حسین فریدون ایفای نقش می‌کرده است.  وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت کروز یک شرکت خصوصی بوده است نشان می‌دهد حمید کشاورز و فطرتی برای پیشبرد کار خود اقدام به پرداخت این مبالغ به مسعود احمدی‌زاده می‌کردند تا مسیر‌های کاری آن‍ها از طریق حسین فریدون هموار شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.