شرکای روحانی طلبکار نشوند/اعتراض به صحنه‌آرايي

مرور روزنامه های صبح امروز

چهل و سومین سالگرد انقلاب، شیوع واریانت «اُمیکرون» کرونا ، حواشی برنامه جهان آرای تلویزیون، ماجرای برج آزادی تهران، افزایش حقوق‌ها، اجحافات خودروسازان و وضعیت تالاب‌های کشور موضوعات مورد توجه روزنامه ها بودند

روزنامه های امروز علاوه بر توجه به خبر رحلت آیت الله صافی گلپایگانی به موضوعاتی همچون چهل و سومین سالگرد انقلاب، شیوع واریانت «اُمیکرون» کرونا ، حواشی برنامه جهان آرای تلویزیون، ماجرای برج آزادی تهران، افزایش حقوق‌ها، اجحافات خودروسازان و وضعیت تالاب‌های کشور پرداختند. نگاهی داریم به برگزیده این اخبار؛

شرکای روحانی طلبکار نشوند

وطن امروز می نویسد: اگر چه «اعتماد به نفس» جزو فضایل و مواهب شخصیتی و عامل پیش‌برنده‌ای در امور انسانی و تشکیلاتی و اجتماعی محسوب می‌شود اما آنگاه که با بی‌مسؤولیتی و خودبزرگ‌بینی تعویض می‌شود، جای خود را به چیزی غیر از فضیلت می‌دهد. محتوای بیانیه مشترک اخیر مجمع روحانیون مبارز و مجمعی که خود را محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نامگذاری کرده است، جزو آن پدیده‌هایی است که به لحاظ سیاسی و اجتماعی و حتی روانشناختی می‌تواند محل بررسی قرار گیرد که از یک سو چگونه جمعی که خود باعث و بانی بسیاری از مشکلاتند، شخصاً بتوانند با این جسارت، از پرده و مانع خجلت عبور کنند و متن مفصلی در نقد دیگران بنویسند و حتی اشاره‌ای به اشتباهات خود نکنند؟ و دیگر اینکه اگرچه سخن گفتن و نقادی کردن عموم مردم جزو افتخارات یک نظام مردمسالار است اما کجای مناسبات سیاسی و اجتماعی در این جامعه معیوب است که آن گروه سیاسی می‌تواند به جای قرار گرفتن در جایگاه متهم و پاسخگویی در برابر مردم، ردای مدعی را بپوشد و خطاب به همان مردم سخن‌سرایی و ادای فضل کند؟

قرنطينه فـوري لازم است تا…

آرمان ملی نوشت: شیوع واریانت «اُمیکرون» کرونا با سرعت خیــره کننده‌ای جهان و کشــور ما را تحــت تاثیر قرارداد و به غیر از شهرهای نارنجی و قرمـز که روزانه، رنگ آبی آنها تغییر پیــدا می‌کند، به طور میانگین 200 درصد بر تعداد مبتلایان روزانه افزوده می‌شود و 50 درصد مـرگ و میر بیماران افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی کارشناسان بهداشتی از این وضعیت، این است که «در هفته‌های آینده روزانه تا ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به این ویروس وجود داشته باشد.»  این پیش بینــی زمــانی‌ رنگ و بوی واقعیت و جدی پیدا می‌کند که در ســه روز گذشتــه آمار ابتلا به کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت از روزانه 10 هزار نفر به 35 تا 40 هزار نفر رسیده، آن‌هم در شرایطی که ایران به اندازه کافی و نیـاز همه مبتلایان کیت تشخیص اُمیکرون نــدارد و پزشکان به مبتلایان این ویروس با عوارضــی همچون درد عضلانی، تب و گرفتگی صدا، توصیه می‌کنند که حداقل پنج روز خود را در خانه قرنطینه کنند و اگر در این مدت بهبود نیافتند حتما به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

نمایش پرچم چین بر روی برج آزادی تهران!

آفتاب یزد می نویسد: دوشنبه شب در آستانه شروع جشن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در یک ویدئو مپینگ، پرچم کشورچین در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی برج آزادی به نمایش گذاشته شد. این نمایش کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دهند چرا که برج آزادی برای آن‌ها نماد روزهای مبارزه مردم در زمان رژیم شاهنشاهی است. البته گفته می‌شود این شب، مصادف با شب سال نو چینی نیز بوده است بر همین اساس شعارهایی همچون «عید بهار چین مبارک باد»، «آرزوی موفقیت برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن نماد صلح و دوستی است» و «جاده ابریشم، نماد دوستی ملت ایران و چین»، «به ایران با تمدن کهن خوش‌آمدید» و… به زبان‌های چینی و فارسی بر روی برج آزادی به نمایش در آمدند. حتی امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هم با انتشار پیامی فرارسیدن سال نو چینی را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت.

 چالش دستمزدهای جا مانده از تورم

به نوشته ابتکار،سیر صعودی قیمت‌ها طی سال‌های اخیر مشکلات بی‌شماری را برای معشت افراد جامعه به وجود آورده است. مشکلات و چالش گذران زندگی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که دخل‌ و خرجت با یکدیگر جور نباشد و حقوق خردت کفاف هزینه‌های کلانت را ندهد، در چنین شرایطی بسیاری مجبور می‌شوند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند. خانوارهای کارگری از جمله کسانی هستند که این وضعیت را به خوبی درک می‌کنند.چالش تعیین دستمزد کارگران سال‌های سال است که در کشور وجود دارد و افزایش حقوق‌ها نیز تا کنون نتوانسته رضایت این قشر را جلب کند چراکه طی این سال‌ها فشار عقب ماندن حقوق از تورم به خانوارهای کارگری تحمیل شده و دیگر توانی برای تحمل باقی نگذاشته است. حال با نزدیک شدن به پایان سال و موعد تعیین حداقل دستمزد کارگران بار دیگر مسئله حقوق نگرانی خانوارها و فعالان این بخش‌ را دوچندان کرده است.

100000 میلیارد تومان ناقابل!

ایران نوشت:خودرو‌سازی که روزی به امید صنعتی‌سازی اقتصاد ایران و اهرمی برای توسعه کشور بنا نهاده شد، امروزه به چالشی عظیم تبدیل شده که می‌تواند پایه‌گذار یک بحران عظیم در اقتصاد ایران باشد. امروزه حجم زیان خودروسازان به قدری است که سیاستگذار در مواجهه با این صنعت راهی جز مدارا ندارد. خودروسازان با توجه به معافیت‌های فراوان و کمک‌های زیادی که طی سالیان گذشته از طرف دولت گرفته اند و همچنان با وجود انحصاری بودن بازارخودرو داخلی، همچنان با زیان انباشته بیشترو بیشتری روبه‌رو می‌شوند. این گزارش به بررسی عملکرد دوشرکت ایران خودرو و سایپا با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده، م با انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه سایپا، مشخص شد که عملکرد مالی شرکت همچنان با مغایرت‌ها و ابهامات زیادی روبه‌رو است. این شرکت با‌ وجود تداوم فروش محصولات و ممنوعیت واردات خودرو خارجی همچنان زیان ده است.

مانع نشوید؛حمایت پیشکش!

به نوشته روزنامه خراسان ، این جمله فعالان اقتصادی را تاکنون زیاد شنیده ایم که به این مضمون می گویند: «ما از دولت حمایت نمی خواهیم فقط پیش پای ما سنگ نیندازد…». موضوعی که مربوط به دخالت دولت در اقتصاد بوده و به خصوص در اقتصادهای نفتی زیاد دیده می شود. دولت از طریق انواع و اقسام فرایندهای مصنوعی و ناکارآمد نظارت که به خصوص از مسیر کاغذبازی های اداری می گذرد، فضای تولید و سرمایه گذاری را بیش از پیش برای فعالان اقتصادی تنگ کرده است. در این خصوص، رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر فعالان و مسئولان اقتصادی با ایشان، بر ضرورت رفع موانع تولید تاکید کردند و فرمودند: «امسال ما گفتیم «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، حالا پشتیبانی یک مقوله است، به نظر من مانع‌زدایی از پشتیبانی هم بالاتر است». با این حال، این سوال هم اینک مطرح است که مهم ترین موانع پیش روی بنگاه های اقتصادی چیست؟

خواب‌های آشفته با فاکتورهایی به نام مردم

روزنامه کيهان نوشت:انقلاب اسلامی در حالی چهل و سومین سالگرد خود را جشن می‌گیرد که علی‌رغم تمامی سختی‌ها و مشکلات این چهار دهه و برخلاف سیاه‌نمایی‌ها همچنان اکثریت قاطع مردم- به گواه واقعیت‌های عینی و غیرقابل کتمان- حامی اصلی انقلاب در صحنه‌های حساس بوده‌اند. البته این حمایت مردمی که به اذعان کارشناسان بین‌المللی در هیچ‌یک از انقلاب‌های دنیا تاکنون سابقه نداشته و یقینا عامل مانایی نظام هم بوده، به مذاق دشمنان خارجی و داخلی انقلاب خوش نیامده و اینان در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده‌اند با انواع ‌ترفندهای رسانه‌ای، جادوگری‌های هالیوودی و بیانیه‌های حزبی خواب آشفته خویش مبنی بر جدایی ملت از انقلاب را برای لحظاتی به رویایی واقعی بدل سازند؛ بر همین مبنا نیز روزگاری مدعی «خستگی مردم از جنگ و امام شدند»، روز دیگر ادعای «ختم انقلاب» را سر دادند، یک‌روز با نظرسازی‌های جعلی و خودساخته مدعی شدند» 85 درصد مردم از حکومت ناراضی‌اند»، روزهایی که با دست رد ملت در انتخابات مواجه شدند مدعی «غیاب مردم در انتخابات شدند» و حالا هم به بهانه سالگرد انقلاب بیانیه صادر می‌کنند و مدعی می‌شوند که «بسیاری از مردم نسبت به اصل انقلاب دچار ‌تردید شده و امیدشان به آینده بهتر کمتر شده است».

کیسه‌هایی که خودروسازان برای مردم می‌دوزند

فرهیختگان می نویسد: سال‌ها است آدم‌های مختلف در جایگاه‌ها و سمت‌های کوچک و بزرگ وضعیت صنعت خودرو را نقد می‌کنند و هیات تفحص تشکیل می‌شود و گزارشی ارائه می‌شود و وزیری می‌رود و وزیر دیگری با برنامه‌های ویژه برای سروسامان دادن به صنعت خودرو می‌آید و مدیرعاملانی عوض می‌شوند و کمپین خودرو نخریدن تشکیل می‌شود و وام می‌دهند و باز صف ثبت‌نام می‌شود و چندوقت یک‌بار قطعه‌سازی، سلطانی، چیزی دستگیر می‌شود و مستندی ساخته می‌شود درباره مافیای خودرو و برای خودروساز خط‌ونشان می‌کشند که واردات آزاد می‌شود و ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند که درصد داخلی‌سازی چنان بشود و … اما همان است که همان است؛ نه تنوعی حاصل می‌شود در محصولات و نه کیفیتی بالا می‌رود و نه قیمتی پایین می‌آید و نه کیسه هوایی باز می‌شود.پس گیر کار کجاست؟ چرا هرچه می‌روند و می‌آیند و طرح می‌دهند و سخنرانی می‌کنند و برنامه تحول بنیادین ارائه می‌دهند چیزی عوض نمی‌شود؟

ترمز بلندپروازی‌های بودجه‌ای کشیده شد

شرق نوشت: هم مهدی چمران بیمار بود و هم علیرضا زاکانی. چمران هنوز یک هفته‌ای از زمان استراحتی که پزشکان برایش تجویز کرده بودند، مانده بود و زاکانی هم در میانه سخنانش نفس کم می‌آورد و گاهی سرفه می‌کرد. مهدی چمران می‌گفت که صبح زود به او گفته‌اند که شهردار سرما خورده است؛ اما شهردار سرماخورده در زمانی که پشت تریبون قرار گرفت، ماسک از صورت برداشت و از لایحه بودجه 56‌هزار‌و 800 میلیاردی‌اش دفاع کرد.‌اما مهدی چمران آمده بود که از کاهش بودجه دفاع کند و اعضای شورای شهر را نسبت به خطرات افزایش 51‌درصدی آگاه کند. حتی زمانی که به هیجان آمده بود و به او یادآوری کردند عصبانیت برایش خوب نیست. گفت یک جان که بیشتر ندارم، آن را هم برای مردم می‌دهیم. بگذارید این جان تلف شود. چمران معتقد بود در تاریخ شهرداری چنین افزایش بودجه‌ای وجود نداشته و اگر داشته محقق نشده است.

34 تالاب ارزشمند در ایران

همشهری نوشت: حال بیشتر تالاب‌های کشور ناخوش است. تالاب‌های ایران به طور معمول در انتهای حوضه آبریز قرار دارند؛ در نتیجه اصلی‌ترین مشکل آنها حقابه‌ حداقلی است که از آنها دریغ می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست با وجود جایگاه بالای حاکمیتی که در دولت دارد، سالهاست که نتوانسته حقابه‌های زیستی اکوسیستم‌های تالابی را آنچنان که قانون برای متولیان تکلیف‌کرده مطالبه کند و بدست بیاورد.  این را بگذارید کنار چشم‌اندازی که  تغییر اقلیم پیش روی فلات ایران خواهد گذاشت.  امروز روز جهانی تالاب‌هاست و به همین مناسبت نگاهی به وضعیت چند تالاب مهم ایران که در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده‌اند می‌اندازیم. ایران  ۱۵۴ تالاب دارد ۳۴تای آنها در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.

فهرست تحریم‌هایی که فرصت شدند بلند‌بالاست

به نوشته جوان،با گذشت بیش از چهار‌دهه از انقلاب اسلامی ایران، غرب اقتصاد ایران را پیوسته در وضعیت تحریم قرار داد تا حقوق اقتصادی ملت ایران تضییع شود، اما با این حال اقتصاد ایران به‌زعم یک کارشناس اقتصادی تهدید تحریم را به فرصت تبدیل و در حوزه‌هایی ورود کرد که انحصار تولید در این حوزه‌ها صرفاً در اختیار کمپانی‌های بزرگ غربی است، از این رو شاید اقتصاد ایران در حوزه‌هایی کاستی داشته باشد، اما به‌طور کل آینده روشنی برای آن متصور است آینده‌ای که تحقق آن عاری از وابستگی به غرب و شرق است و صرفاً با تکیه بر توان تولید داخلی می‌توان آن را محقق کرد.امروزه پیشرفت‌های ایران اسلامی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب بر کسی پوشیده‌نیست؛ پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های داخلی و عرصه‌های بین المللی زبانزد کشور‌های غرب و شرق است؛

اعتراض به صحنه‌آرايي

به نوشته اعتماد،شامگاه شنبه هفته پيش، وقتي قسمت جديد برنامه «جهان‌آرا» با حضور دو ميهمان زن آغاز شد تا «4 دهه سياستگذاري زنان» در اين برنامه و از طريق آنتن شبكه افق سيما مورد بحث و بررسي قرار گيرد، احتمالا حتي مجري جوان و ديگر سازندگان اين برنامه تلويزيوني هم تصور نمي‌كردند كه نه‌تنها آن شب برنامه‌اي بحث‌انگيز و متعاقبا پرمخاطب‌تر را روي آنتن مي‌فرستند، بلكه اين مباحث و چالش‌هاي بعد آن، تا بيش از 10 روز بعد هم همچنان ادامه خواهد يافت و نه فقط محتواي اين برنامه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، بلكه علاوه ‌بر آن، بر محتواي بسياري از رسانه‌هاي تصويري و غيرتصويري ديگر نيز اثر خواهد گذاشت. «جهان‌آرا» البته از برنامه‌هاي چالشي تلويزيون است اما اين واقعيت غيرقابل‌ انكار كه اين برنامه تلويزيوني، برنامه‌اي چالشي متعلق به طيفي خاص از جناح راست است، در عمل باعث شده كه مباحثي در اين برنامه مطرح شود كه سليقه‌اي خاص و بنا بر شواهد و قرائن، در اقليت را راضي مي‌كنند و اكثريت جامعه، احتمالا جز اينكه ببينند و بگذرند يا همچون اغلب اوقات، نديده، از كنارش عبور كنند، واكنشي به آن نخواهند داشت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.