قتل سرهنگ با چاقو؛ ماجرا چه بود؟

گزارش «شهروند» از شهادت مامور پلیس شیراز در درگیری با اوباش

سکانس‌ها بسیار تلخ و دردناک است. سبزپوش نیروی انتظامی از خودروی پلیس بیرون می‌آید. در دفاع از سربازش، سعی در آرام کردن یک اوباش دارد. مردی که چاقو به‌دست گرفته، از خودروی پراید سفیدرنگش پیاده می‌شود و مستقیم به سراغ سرباز ناجا می‌رود.

سرباز را مجروح می‌کند و حالا سرهنگ رنجبر وارد این درگیری هولناک می‌شود. اسلحه‌اش را به‌طرف مجرم می‌گیرد، ولی شلیک نمی‌کند. آسمان را هدف می‌گیرد. با این‌حال مجرم آرام نمی‌شود. چاقو را به سمت این مامور فداکار می‌برد، چندین بار سعی می‌کند او را بزند. ولی سرهنگ رنجبر مانع می‌شود. با این‌حال از اسلحه‌اش برای هدف‌گیری مجرم استفاده نمی‌کند. خودش هم هرگز تصور نمی‌کرد که ناگهان قربانی خشم وحشتناک این تبهکار شود. قاتلی که در عرض چندثانیه مامور پلیس شیراز را گرفت، روی زمین انداخت و با چاقو به جانش افتاد. سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر به لیست شهدای ناجا اضافه شد. سبزپوشانی که در هرجا و در هرشرایطی جان‌شان را کف دست‌شان گذاشته و درپی اجرای عدالت و قانون بودند.

ساعت 19:48 چهارشنبه ۱۳ بهمن سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر جانشین پاسگاه بیدزرد در راستای ماموریت روزانه همراه با یک سرباز به گشت‌زنی در مسیر جاده اصلی شیراز به کوار رفت. آنها در حال گشت‌زنی بودند که در مقابل یک رستوران پارک کردند. همزمان خودروی پراید سفیدرنگ نیز، در کنار خودروی این ماموران پلیس، توقف کرد. مردی از خودروی پراید پیاده شد و با سرباز که راننده بود، درگیر شد.

اینجا بود که سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر از خودروی پلیس پیاده شد. همزمان سرباز مجروح توانست از دست این مرد عصبانی فرار کند. این بار راننده پراید به‌سراغ سرهنگ رنجبر می‌رود. او اسلحه خود را مسلح کرد، ولی بدون آنکه شلیک کند، به مجرم هشدار داد.

حال سرباز رضایت‌بخش است

سرهنگ کاووس محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس در باره جزئیات این ماجرا به «شهروند» گفت: «قاتل در وهله اول با چاقو به سرباز ضربه زده و او را زخمی کرد. وقتی سرهنگ رنجبر این صحنه را می‌بیند برای دفاع از جان سرباز از ماشین پیاده می‌شود. او بدون آنکه شلیک کند، به مجرم هشدار می‌دهد. به سمت او رفته و با او درگیر می‌شود. در نهایت فرد مهاجم با چاقو به جانشین پاسگاه ضربه می‌زند. هنگامی که او می‌افتد ضربه‌ای نیز به گلوی او زده و سوار خودرو شده و فرار می‌کند. در این درگیری سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر براثر ضربه چاقو از ناحیه گردن به‌شدت مجروح و در اثر خونریزی شدید شهید می‌شود. همچنین یک سرباز وظیفه نیز در این درگیری مجروح شد و به مرکز درمانی انتقال یافت که حال او رضایت‌بخش است.»

سرهنگ حمید افرامن، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس فارس نیز در گفت‌وگو با «شهروند» در این باره توضیحاتی ارایه کرد: «سرهنگ رنجبر 40 روز پیش به پاسگاه بیدزرد منتقل شده بود. پیش از آن در یک پاسگاه دیگر در شیراز مشغول به خدمت بود. او سرهنگی وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر بود. شغلش را دوست داشت و 23 سال در این حرفه مشغول به کار بود. سرهنگ رنجبر یک دختر و یک پسر داشت و به‌شدت خانواده‌دوست بود. حالا اما داغ بزرگی بر دل ما و خانواده‌اش برجای گذاشت. او در حال انجام ماموریت بود و همیشه از کارش لذت می‌برد. در آخر هم در همین راه جانش را داد.»

پس از این اتفاق تلخ، اکیپی از ماموران پلیس، برای دستگیری مجرم، وارد عمل شدند. همزمان نیز فیلم این درگیری دردناک نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست چرخید و افکارعمومی را جریحه‌دار کرد. تا اینکه ظهر روز جمعه، خبر رسید که قاتل را دستگیر کرده‌اند.

دستگیری قاتل فراری

حجت‌الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه این قاتل ظهر روز جمعه در شهرستان شیراز دستگیر شد گفت: «پس از متواری شدن قاتل، تحقیقات به‌صورت شبانه‌روزی در دستور کار قرار گرفت. تا اینکه با تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات عملیاتی پلیس انتظامی استان فارس و همکاری اطلاعاتی ویژه سربازان گمنام امام‌زمان(عج) محل اختفای متهم در شهرستان شیراز شناسایی شد. در ادامه قاتل شهید رنجبر دستگیر شد.»

این مقام قضائی افزود: «تحقیقات در خصوص انگیزه متهم توسط مقام قضائی ادامه دارد. در سریع‌ترین زمان ممکن و پس از تکمیل تحقیقات با صدور کیفرخواست و حکم قاطع، متهم پرونده به مجازات قانونی خواهد رسید.»

رسیدگی خارج از نوبت اصلاحات« قانون استفاده از سلاح»

پس از این اتفاق، محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی طی توییتی در واکنش به شهادت مامور وظیفه‌شناس ناجا اعلام کرد: «اصلاحات قانون استفاده از سلاح خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تامین نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع‌وقت اصلاحات موردنیاز قانون استفاده از سلاح برای ماموران شجاع ناجا را به مجلس ارایه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.»

ضرورت حمایت از پلیس

همچنین سردار اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او با بیان اینکه امنیت مردم، خط‌قرمز پلیس و برخورد مقتدرانه با اراذل‌واوباش مطالبه به‌حق مردم است گفت: «اقتدار پلیس، لازمه امنیت است. ضرورت دارد همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و وزارت دادگستری نسبت به تقنین قوانین موردنیاز پلیس و اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح و بخشی از آیین دادرسی کیفری و قضات قوه قضائیه با حمایت‌های جدی قضائی و صداوسیما با حمایت رسانه‌ای پلیس مقتدر را در استقرار نظم‌وتامین امنیت و آرامش مردم همراهی و یاری کنند.»

تغییر قانون استفاده از سلاح گرم

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: «قطعا کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نسبت به نواقص قوانین استفاده از سلاح توسط نیروی انتظامی و پلیس ورود خواهد کرد تا دوباره اقتدار لازم را به این نیروی وظیفه برگرداند. آنچه که مسلم است باید قانون حمل سلاح برای نیروهای انتظامی و پلیس در مواقع ناامنی و مقابله با حوادث تقویت شود.»

جریحه‌دار شدن احساسات مردم فارس

سرتیپ پاسدار رهام‌ بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس نیز جزئیات دیگری از این ماجرای تلخ را روایت کرد: «هنگام رخ دادن این حادثه، مردم در رستوران بودند. آنها بعد از درگیری و شنیدن سروصدا به صحنه می‌آیند، اما دیگر کار از کار گذشته بود. مجرم ضربه را زده و سوار خودرو شده و فرار کرد.»

او در خصوص اینکه آیا ماموران پلیس بر حسب تماس تلفنی در آن صحنه حاضر شده یا در حال مأموریت بوده‌اند نیز گفت: «تماس تلفنی در کار نبود. تردد مأموران پلیس در آن مسیر طبق معمول و برنامه روزانه همیشگی در راستای رصدواشراف در منطقه انجام شده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد فرد مجرم با قصدونیت برای زدن پلیس وارد عمل شده است. همچنین بعد از این حادثه احساسات عمومی مردم فارس جریحه‌دار شده است. به‌طوریکه از روز پنجشنبه شاهد تماس‌های متعدد اقشار مختلف مردم با پلیس و همدردی آنها هستیم که خواهان دستگیری و مجازات فرد مجرم و برخورد قاطع با مخلان امنیت هستند.»

او با بیان اینکه ناجا افتخار می‌کند که مامورانش برای حفظ آسایش مردم از جان خود می‌گذرند، ادامه داد: «پدر شهید رنجبر نیز بازنشسته ناجا بوده‌ که فوت کرده‌ است. دیداری هم با خانواده شهید از جمله مادر، همسر و دو فرزند شهید داشتیم.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.