شکار ریگی، «عملیات غیرممکن» بر فراز آسمان

12 سال پیش، برابر 4 اسفند 1388، عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک ترویستی جندالله دستگیر شد

«لیما یانکی نوامبر 454، ادامه پرواز شما با اشکال مواجه شده است. شما باید در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به زمین بنشینید.» این فرمان، نقطه آغاز واقعه‌ای بود که امروز از آن با عنوان یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های امنیتی تاریخ ایران یاد می‌شود.

شهروند آنلاین| ماجرا از ساعاتی قبل از این مکالمه آغاز شده بود، به عبارتی دقیقاً از لحظه به صدا درآمدن زنگ تلفن قرمز (خط ویژه و غیرقابل شنود) سر فرماندهی پایگاه نهم شکاری بندرعباس در ساعت 23:45 سوم اسفند 1388 و ابلاغ دستور ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش با این مضمون: «یک فروند هواپیما ساعت نیم بامداد از فرودگاه دبی پرواز، به سمت بیشکک حرکت خواهد کرد و از کریدور هوایی ایران خواهد گذشت. این هواپیما را رهگیری و وادار به فرود اجباری در فرودگاه بندعباس کنید».

چنین شد که از ساعتی بعد، مسئول رادار منطقه مشغول دیالوگ‌های یکطرفه و بی‌پاسخ خطاب به خلبان بوئینگ 737 خطوط هوایی قرقیزستان شد: «لیما یانکی نوامبر 454 که در کریدور هوایی A-419 در ارتفاع 25 هزار پا در حال پرواز هستید، تکرار می‌کنم، شما توسط شکاری‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران رهگیری شده‌اید و باید در فرودگاه بندرعباس عمل فرود اجباری را انجام دهید.»

از اینجا به بعد فانتوم‌های نیروی هوایی که از مدتی قبل سایه به سایه بوئینگ 737 در حال پرواز هستند وارد عمل می‌شوند تا شاید گوش خلبان آن را برای شنیدن حرف حساب باز کنند: «لیما یانکی نوامبر454 ، این صدای هواپیمای شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. شما رهگیری شده‌اید و باید طبق مقررات بین‌المللی هوایی در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید».

بی‌توجهی خلبان مسافربری به این فرمان‌ها، شلیک تیرهای اخطار بیخ گوش بوئینگ 737 را در پی دارد و این جمله خلبان فانتوم که: «خلبان لیما یانکی نوامبر454 ، برای آخرین بار اخطار می‌کنم…». حرکتی که عاقبت خلبان قرقیزی را سر عقل می‌آورد تا با تغییر مسیر و گفتن جمله «قربان، هواپیمای مسافربری، گردش به چپ را برای بازگشت آغاز کرد»، شکست را بپذیرد.

به این ترتیب 12 سال پیش در چنین روزی، برابر 4 اسفند 1388 خورشیدی، خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک ترویستی جندالله طی یک عملیات پیچیده امنیتی، به تیتر یک همه رسانه‌های ایران تبدیل شد. انتشار جزئیات بعدی مشخص کرد در شب موعود، ریگی پس از ورود به فرودگاه دوبی (با گذرنامه جعلی) سوار یک بوئینگ 737 به مقصد بیشکک پایتخت قرقیزستان می‌شود، غافل از این که خط سیر او از مدت‌ها قبل توسط نیروهای اطلاعاتی ایران زیر نظر گرفته شده است.

ریگی پس از دستگیری در دادگاه انقلاب به جرم 15 فقره آدم‌ربایی مسلحانه، قتل عمدی ده‌ها نظامی و غیرنظامی، بمب‌گذاری، سرقت مسلحانه و… به اعدام محکوم شد. حکمی که نهایتا 30 خرداد 1389 خورشیدی در زندان اوین تهران به اجرا درآمد.

عبدالمالک ریگی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.