هیچ‌جا خانه خود آدم نمی‌شود!

لژیونرهای مطرح فوتبال در مسیر بازگشت به لیگ برتر ایران

ستاره‌های فوتبال ایران که در کشورهای دیگر نتوانستند توانایی‌هایشان را نشان بدهند، احتمالا به لیگ برتر برگردند. خبرهای زیادی درباره آنها وجود دارد.

شهروندآنلاین: فوتبال ایران طی سالیان گذشته لژیونرهای زیادی را به خود دیده است؛ اگرچه دیگر مانند سال‌های دور خبر زیادی از حضور فوتبالیست‌های مطرح ایران در لیگ‌های معتبر و تیم‌های بزرگ اروپایی نیست، اما در کشورهای درجه دو و سه حالا ایرانی‌های زیادی توپ می‌زنند.

در این بحث البته مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون سردمداران بازیکنان فوتبال ایران هستند که اکنون در پورتوی پرتغال، فاینورد هلند و بایر لورکوزن آلمان روزهای خوبی را سپری می‌کنند، اما سایر بازیکنانی که در اروپا و آسیا توپ می‌زنند تیم‌هایشان چندان بزرگ نیستند.

حضور پرتعداد بازیکنان فوتبال ایران در کشورهای درجه دو و سه البته پیامدهایی نیز دارد که مهم‌ترین آنها به بازگشت نفرات بعد از مدتی به لیگ ایران مربوط می‌شود. همین حالا ستاره‌های زیادی هستند که برای بازگشت به ایران لحظه‌شماری می‌کنند. ستاره‌هایی که حتی شرایط‌شان در تیم ملی فوتبال هم به خطر افتاده و به دنبال آن هستند تا با بازگشت به لیگ برتر به شرایط خوب گذشته برگردند و البته با بودن در چشم سرمربی تیم ملی فوتبال، جام جهانی قطر را از دست ندهند.

در ادامه به وضعیت برخی از ستاره‌های بزرگی که در کشورهای دیگر شرایط خوبی ندارند، اشاره شده است:

علیرضا بیرانوند؛ بازگشت به پرسپولیس؟

دروازه‌بان مطرح فوتبال ایران که چند ماه قبل در انتقالی مهم از پرسپولیس به تیم آنتورپ بلژیک رفت، در این تیم شرایط خوبی پیدا نکرد و به ناچار فوتبال بلژیک را ترک کرد. او با قراردادی قرضی به تیم بواویشتای پرتغال منتقل شد، اما با وجود امیدواری‌های بسیار، فرصت کمی برای بازی کردن در مسابقات این تیم پرتغالی به دست می‌آورد.

بیرانوند تنها در هشت بازی از رقابت‌های این فصل لیگ فوتبال پرتغال به میدان رفته که در دو بازی موفق به کلین‌شیت شده و نمایشش طوری نبوده که بتواند نظر قطعی سرمربی تیم را به خود جلب کند. این همان مساله‌ای است که باعث شد این گلر باتجربه پس از مدت‌ها یکه‌تازی در عرصه تیم ملی و فیکس بودن در جام جهانی روسیه، در سه بازی گذشته ایران جای خود را به امیر عابدزاده بدهد. بی‌تردید بیرانوند دوست ندارند جایگاه قبلی خود را از دست بدهد و به همین خاطر است که شایعاتی درباره بازگشتش به پرسپولیس هم مطرح شده است. چند روز قبل بیرانوند وقتی خبری درباره علاقه‌اش برای بازی در اروپا و برنگشتن به پرسپولیس منتشر شد، بلافاصله در فضای مجازی واکنش نشان داد و اعلام کرد که ظاهرا بازگشتش به ایران منافع برخی را به خطر می‌اندازد. همین موضوع شایعه بازگشت بیرانوند به فوتبال ایران را در فاصله چند ماه تا پایان لیگ برتر داغ کرده است. با توجه به مشکلات دروازه‌بانی که پرسپولیس با آن روبه‌رو است حالا بیرانوند با بازگشت به ایران می‌تواند درون چارچوب سرخ‌ها دوباره خوش بدرخشد و بازگشت او را باید محتمل بدانیم.

فرشید اسماعیلی پیراهن شماره 8 استقلال را می‌خواهد؟

فرشید اسماعیلی یکی از بازیکنان خوب استقلال در سال‌های گذشته بود. او که به پیراهن شماره 8 این تیم هم رسید، به خاطر مشکلاتی که با مدیران سابق باشگاه پیدا کرد، دیگر نتوانست در استقلال بماند. البته با حضور آجورلو پیشنهادهایی برای بازگشت به استقلال دریافت کرد، اما در نهایت او ترجیح داد به لیگ قطر برود و در تیم العربی توپ بزند.

حالا رقابت‌های لیگ ستارگان قطر به پایان رسیده و بحث‌های زیادی درباره بازگشت فرشید به ایران و پوشیدن دوباره پیراهن استقلال توسط او مطرح است.

از آنجایی که تیم العربی در نظر دارد با افزایش تعداد خارجی‌های مسابقات بازیکنان دیگری را به خدمت بگیرد، آن وقت شرایط برای اسماعیلی سخت‌تر می‌شود. تیم العربی در حال حاضر 5 بازیکن خارجی به نام‌های یوسف مساکنی، آرون بوبندزا، آرون گونارسون، فرشید اسماعیلی و آداما دیومندی را در اختیار دارد و شایعاتی پیرامون بازگشت فرشید به ایران مطرح شده است.

بی‌تردید اگر اسماعیلی بخواهد به ایران برگردد، استقلال بهترین گزینه برای اوست. اینکه کادر فنی استقلال به جذب دوباره اسماعیلی علاقه‌مند است یا نه، بحث دیگری است اما باید دید خود این بازیکن چه تصمیمی برای آینده‌اش دارد و آیا به بازگشت به ایران فکر می‌کند یا خیر.

علی کریمی؛ کامبک از ترکیه؟

ستاره سابق استقلال و تیم ملی در ماه‌های گذشته دچار بدشانسی بزرگی شده است. علی کریمی بعد از آنکه در لیگ قطر خوش درخشید به ترکیه رفت و قراردادی مهم با کایسری اسپور بست. با اینکه پیش‌بینی می‌شد حضور کریمی در ترکیه سرآغاز موفقیت‌های بیشتر این بازیکن باشد اما او در بدو ورود مصدوم شد و نتوانست تیمش را همراهی کند.

کریمی حالا با بهبود کامل به تمرینات کایسری اسپور برگشته، اما مساله مهم قرارداد او با باشگاه ترکیه‌ای است. هافبک سابق تیم ملی بعد از مصدومیت قراردادش را با کایسری فسخ کرد و قرار شد در بازگشت به میادین قرارداد جدیدی ببندد که حالا شنیده می‌شود او هنوز این قرارداد را امضا نکرده است.

درباره کریمی نیز شایعاتی پیرامون بازگشتش به فوتبال ایران شنیده می‌شود. این بازیکن که دو فصل برای استقلال توپ زد و عملکرد خوبی هم داشت، حالا در ترکیه وضعیت مبهمی پیدا کرده و بحث‌هایی درباره کامبک او به لیگ برتر شنیده می‌شود.

حسین کنعانی‌زادگان؛ فقط پرسپولیس!

مدافع تیم ملی فوتبال که فصل گذشته را در الاهلی قطر سپری کرد هم در پایان رقابت‌های لیگ این کشور شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. کنعانی با الاهلی قطر قراردادی یک‌ساله امضا کرده بود که این قرارداد تا خردادماه جاری است، اما با توجه به اینکه این تیم بازی رسمی تا شروع لیگ ستارگان در پیش ندارد، اگر کنعانی تصمیم به تمدید نگیرد عملا کارش با این تیم قطری تمام می‌شود.

الاهلی قطر در حالی لیگ را با 25 امتیاز در رده هفتم به پایان رساند که در آن سوی آب‌های خلیج فارس، پرسپولیس خود را برای هفتمین فصل متوالی در کورس قهرمانی نگه داشته اما به دلیل ساختار دفاعی افت کرده از تیم‌های قعر جدولی هم گل می‌خورد و این آمار بد دفاعی باعث شده سرخ‌ها 6 امتیاز از صدر فاصله داشته باشند.

پرسپولیس در سال‌های اخیر تعداد زیادی از بازیکنان باکیفیت خود را بدون اینکه سود خاصی از فروش آنها داشته باشد از دست داده و این بازیکنان که اغلب ملی‌پوش هستند راه فوتبالی خود را در لیگ‌های حاشیه خلیج فارس یا اروپا ادامه می‌دهند.

قرمزها پس از رفتن کنعانی سه مدافع آخر یعنی علی نعمتی، علیرضا ابراهیمی و وحدت هنانوف را جذب کردند اما نتوانستند کیفیت دفاعی سال‌ قبل خود را تکرار کنند. یحیی گل‌محمدی در طول بیست و دو بازی گذشته لیگ مدام با خط دفاعی تیمش کلنجار رفته و آرایش و بازیکنان متفاوتی را آزموده اما هنوز پیش از هر بازی برای چینش دفاعی پرسپولیس تردیدهای زیادی وجود دارد.

در این شرایط کنعانی درست پس از پایان لیگ ستارگان قطر در حالی که در 20 بازی از 22 بازی این لیگ به میدان رفته و احتمالا پیشنهاد تمدید نیز دریافت خواهد کرد، عبارت “only perspolis”  را به بایو پیج اینستاگرام خود افزود تا در فاصله چند ماه تا شروع نقل و انتقالات تابستانی به شایعه بازگشت زودهنگامش به پرسپولیس دامن بزند و  در صفحات هواداری ترند شود.

هواداران پرسپولیس به رفتن‌های متعدد بازیکنان‌شان در سال‌های اخیر خو گرفته‌اند، اما بازگشت ستاره‌هایی چون امیری، ترابی و رضاییان نشان داده راه برگشت به پرسپولیس در صورت داشتن کیفیت مطلوب هموار است و کنعانی اگر به یک سال لژیونر بودن بسنده کند، می‌تواند دوباره در قلب خط دفاع پرسپولیس به میدان برود. البته احتمال اینکه این مدافع در سال جام جهانی در قطر ماندگار شود و با تیم دیگری در لیگ ستارگان ادامه دهد، وجود دارد و از روی پیج اینستاگرام تشخیص آنچه در سر افراد می‌گذرد کار راحتی نیست.

لیگ بیست و دوم پرستاره‌تر می‌شود؟

طبیعتا هر کدام از این بازیکنان اگر بخواهند به لیگ ایران برگردند، باید در لیگ آینده این اتفاق را رقم بزنند. پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال تا پایان فصل جاری بسته است و آنها در نقل و انتقالات تابستانی می‌توانند با تیم‌های لیگ برتری قرارداد امضا کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه سازمان لیگ در نظر دارد لیگ آینده را تا قبل از جام جهانی قطر (پایان آذر 1401) به نیم‌فصل برساند، فرصت خوبی برای ستاره‌ها مهیاست تا در لیگ بعدی خود را به اسکوچیچ و کادر فنی تیم ملی نشان بدهند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد لیگ برتر بیست و دوم فوتبال ایران بسیار پرستاره‌تر از حال حاضر پیگیری شود. بازیکنان زیادی درصدد آن هستند تا به لیگ برتر برگردند و باید دید در روزهای منتهی به پایان خرداد 1401 چه اتفاقاتی حول این ماجرا رخ خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.