اصلاح یارانه دارو در 2 مرحله/ چه داروهایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای جلوگیری از شوک و تنش در بازار دارو؛ اصلاح یارانه دارو در دو مرحله صورت می‌گیرد، در ۳ ماه اول ۱۴۰۱ اطلاع رسانی و آموزش روی دارو‌های تحت پوشش بیمه پایه اجرایی و در ۳ ماه دوم همه دارو‌ها را شامل شود.

دکتر محمد مهدی ناصحی در گفت‌وگوی اختصاصی با واحد مرکزی خبر افزود: ما پیشنهادمان این است که اجرای طرح مرحله‌ای باشد، ۳ ماه اول را فرصت اطلاع رسانی آموزش و تمرین روی دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه پایه هستند و کدینگ مناسب اصالت دارو دارند و با اولویت دارو‌هایی که مصرف آنها محدود‌تر است مثل دارو‌های بیماران خاص که البته صد در صد آن را پرداخت می‌کنیم و فرانشیزی پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قطعا در ۳ ماه بعدی می‌توانیم به طور کامل دارو‌ها را تحت پوشش قرار دهیم، افزود: در مرحله بعد دارو‌هایی که فراگیر هستند مثل دارو‌های فشار خون و دارو‌های بیماری‌های قلبی که عده‌ی زیادی از مردم از آنها استفاده کنند را وارد این طرح می‌کنیم تا بازار هم متاثر نشود؛ چرا که حذف یارانه در کار نیست و در حقیقت انتقال ارز دارو به مصرف کننده واقعی صورت می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: نظر وزیر بهداشت هم این است که به صورت مرحله‌ای این اقدامات انجام شود. پول علی‌الحساب در اختیار بیمه‌ها باشد اطلاع رسانی و آموزش کامل و کافی برای جامعه و ارایه دهندگان خدمت داشته باشیم واز طریق رسانه‌های جمعی عمومی مجازی و سیستم سلامت هم آموزش کافی ارایه شود تا در اجرا، دچار مشکل نشویم.

دکتر ناصحی با بیان اینکه برای جلوگیری از تنش در بازار دارو بعد از اجرای طرح، جلسات مختلفی میان سازمان بیمه سلامت و سازمان غذا و دارو برگزار شده است گفت: سازمان‌های بیمه‌ای و بیمه‌های مکمل و سایر قسمت‌های حوزه دارو باید پای کار بیایند، ما پیش بینی‌های لازم را انجام داده ایم به طور مثال با تغییر قیمت دارو، فرانشیز دارو هم قطعا افزایش پیدا می‌کند و ما حتی پیش‌بینی کردیم که با تغییر فرانشیز، افزایش پرداخت از جیب مردم به وجود نیاید.

شرط اصلاح یارانه دارو؛ تامین منابع بموقع و کافی است

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که پیش‌تر بودجه کافی برای انجام هدفمندی یارانه دارو را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بودید، اما در مجلس ۷۰ هزار میلیارد تومان رای آورده، آیا امکان اجرای درست طرح وجود دارد؟ گفت: میانگین که برای این کار در نظر گرفته شده از ۴۶ هزار تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده، یکی از شروط اجرای درست این کار؛ تامین منابع به موقع و کافی است، این میانگین بر اساس هزینه‌ای که تا الان می‌شده و ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت واقعی ارز که حدود ۲۵ تومان است درنظر گرفته و این قول را هم داده که در میانه راه با منابعی این بودجه را ترمیم کنند.

دکتر ناصحی گفت: درخواست ما این است که به صورت علی الحساب مبالغی در اختیار بیمه قرار بگیرد تا قبل از اجرا منابع تامین شده باشد.

وی افزود: اگر همه این مولفه‌ها به درستی در کنار هم قرا بگیرد بدانید که این طرح به مراتب برای مردم و کسانی که می‌خواهند منابع سلامت به درستی هزینه شود، مفید و بسیار موثر خواهد بود چراکه از طریق این سیستم، دارو‌ها نشان دار می‌شود و به دست مصرف کننده می‌رسدو با ساماندهی صحیح قیمت دارو افزایش پیدا نمی‌کند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که چرا برخی دارو‌ها بیمه نیستند گفت: بخشی از دارو‌ها بیمه می‌شوند. امسال برای دارو‌های دیابت و برخی از دارو‌های دیگر از شورای عالی بیمه مصوبه گرفتیم تا در سال ۱۴۰۱ به فهرست بیمه‌ای داروهایمان اضافه شوند.

دکتر ناصحی با بیان اینکه ما دو نوع دارو داریم گروه دارو‌های بیمه‌ای و دارو‌های غیر بیمه ای، افزود: ممکن است دارویی بیمه نباشداما مابه التفاوتی که ناشی از اختصاص ارز بوده را محاسبه و در سیستم الکترونیک اعمال کنیم تا برای مصرف کننده قیمتش تغییری نکند.

وی در پاسخ به دغدغه خانواده‌ها در خصوص گرانی اقلام خاصی مثل شیر خشک که در زمره دارو نیست، گفت: مطمئنا این اقلام خاص هم در مسیر ساماندهی اصلاح خواهد شد و به آن‌ها هم یارانه اختصاص پیدا می‌کند و جای نگرانی نیست.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت همچنین در پاسخ به این سوال که حدود ۶ تا ۹ میلیون نفر از جمعیت کشورفاقد بیمه هستند، وضعیت آنها در اجرای این طرح چه خواهد شد؟ گفت: ما به صورت فعال استان‌ها و شهرستان‌ها را رصد می‌کنیم؛ هر فرد ایرانی که بیمه نیست با مراجعه به سامانه بیمه سلامت یا پیشخوان‌های مستقر در سراسر کشوررایگان بیمه خواهد شد.

دکتر ناصحی گفت: هدف از راه اندازی بیمه سلامت این بوده که یک بیمه واحدی در کشور ایجاد شود و سیاست گذاری حوزه سلامت از طریق این بیمه با تجمیع همه بیمه‌ها انجام شود، اکنون بیمه سلامت حداقل نصف جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و این روال با توجه به فعالیت‌هایی که بیمه سلامت در حوزه‌های مختلف مخصوصا نسخه الکترونیک و اجرای آن داشته است کم کم بعد از دو دهه در حال تحقق است.

وی با بیان اینکه اجرای قوانین بالادستی می‌تواند تغییری در شرایط خدمت گذاری به مردم ایجاد کند گفت: سازمان بیمه سلامت با وجود زیر ساخت‌هایی که ما فراهم کرده ایم ظرفیت اجراو تحقق قوانین بالا دستی را دارد. این آمادگی را داریم که بتوانیم ارز ترجیحی که تا کنون برای تولید یا واردات دارو به کارخانه ها، شرکت‌ها و موسسات داده می‌شد را از طریق بیمه‌ها به دست مصرف‌کننده برسانیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.