چرا بهار را دوست داریم؟

تحویل سال نو و اعتدال بهاری

در سرتاسر جغرافیای ایران فرهنگی، شروع سال نو مصادف است با نوروز، اعتدال بهاری و آغاز رسمی بهار

اول فروردین ماه برابر با نوروز و آغاز سال نو خورشیدی در جغرافیای ایران فرهنگی است. این روز در ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای فلات ایران جشن گرفته می‌شود و آغاز تعطیلات سال نوی خورشیدی است.

کلمه نوروز از فارسی میانه برگرفته شده و لحظه تحویل سال برابر با اعتدال بهاری است. اما اعتدال بهاری چیست؟

اعتدال به معنای زمانی که صفحه استوایی زمین از مرکز هندسی خورشید عبور می کند. در روز اعتدال طول مدت روز و شب در تمام نقاط زمین با هم برابر است. این اتفاق دو بار در سال در ماه مارس معادل اول فروردین ماه و سپتامبر معادل اول مهرماه اتفاق می‌افتد.

در نیمکره شمالی اعتدال ماه مارس اعتدال بهاری و اعتدال ماه سپتامبر اعتدال پاییزی خوانده می‌شود. اعتدال بهاری زمانی که خورشید از استوای سماوی که خطی فرضی در آسمان و بالای استوا زمین از جنوب به شمال است عبور می‌کند. این اتفاق در روز روز نوزدهم یا بیستم و یا بیست و یکم ماه مارس اتفاق می‌افتد. اما چرا این تاریخ مدام جابجا می‌شود؟

تاریخ اعتدال و انقلاب‌های تابستانی و زمستانی جابجا می شود زیرا طول سال در تقویم رسمی با طول سال اعتدالی برابر نیست. سال اعتدالی مدت زمانی است که طول می‌کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد. اعتدال ماه مارس می‌تواند برای اندازه‌گیری سال اعتدالی استفاده شود.

سال اعتدالی که به سال خورشیدی نیز معروف است حدوداً ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه طول می‌کشد که می‌تواند هر سال تا ۳۰ دقیقه تغییر کند.

  1. مترجم و گوینده مهرناز الماسی
    منبع:
    7EVEN
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.