گاهی برای پیجم از خوابم هم زده‌ام!

گفت‌وگو با ملیکا پنبه‌زن، یکی از جوان‌ترین بلاگرهای کتاب

تولید محتوا می‌تواند به دست جوانی 18 ساله در دزفول باشد. فضای مجازی در واقع شرایط را طوری مهیا کرده که هر کسی در هر کجای ایران می‌تواند برای مخاطبان مورد نظرش محتوا تولید کند و امید به جذب مخاطب و حتی کسب درآمد داشته باشد. هرچند در حوزه‌های فرهنگی از جمله کتاب چنین کاری سخت و دشوار و گاهی حتی غیرممکن به نظر می‌رسد. اما آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با ملیکا پنبه‌زن که هنوز به دانشگاه نرفته اما در مدتی کوتاه توانسته به تعداد دنبال‌کنندگان قابل قبولی در این حوزه برسد.

ملیکا پنبه‌زن

متولد دزفول، 1382

مسئول صفحه «ملیکا بوک»

تعداد دنبال‌کنندگان: 11هزار

رشته تحصیلی: انسانی

چه مدتی است صفحه معرفی کتاب‌تان را راه انداخته‌اید؟

تابستان می‌شود دو سال.

عموما می‌گویند ابتدای راه‌اندازی یک صفحه، کار خیلی سخت است، اما بعد از تعدادی جذب فالوور، دیگر کار آسان‌تر می‌شود. برای شما هم همین‌طور بود؟

دقیقا همین بود. آدم اول از دوستان و فامیل شروع می‌کند تا کم‌کم کارش را گسترده‌تر کند. در این زمان وقتی فالوور شما هنوز کم است، دنبال‌کنندگان کمتری هم برای دنبال‌کردن صفحه سراغ‌تان می‌آیند. مگر اینکه محتوای شما به همراه عکس و کاور و مابقی مسائل خیلی خاص باشد که صفحه‌تان را دنبال کنند. من از  هزار به بالا،‌ خیلی سریع‌تر رشد کردم. یعنی وقتی شما وارد اکسپلور می‌شوید، دیگر خیلی سخت امکان دارد که از آن بیرون بیایید. یعنی این تعامل باعث می‌شود هر پست شما، چه بخواهید چه نخواهید، وارد اکسپلور شود و تعدادی دنبال‌کننده برای‌تان داشته باشد.

پس شاید باید اینطور بپرسم که چه شد به 8هزار دنبال‌کننده رسیدید؟

من برای محتوا خیلی کار کردم و گاهی حتی از خوابم هم زده‌ام. روی عکاسی برای محتوای صفحه هم خیلی تمرکز کردم. برای کپشن نوشتن و ادیت ویدیوها هم واقعا زمان می‌گذاشتم. نکته دیگری هم وجود دارد که من دیر متوجه‌اش شدم. آن هم این است که استوری خیلی مهم است. چون وقتی تعامل شما از طریق استوری بالا می‌رود، باعث می‌شود که پست‌ها هم دیده شوند. البته باید دقت داشت که پست را استوری نکنیم، اما من با استوری‌های پیشرفته‌تر تعاملم را بالاتر بردم.

منظور از استوری‌های پیشرفته‌تر چیست؟

استوری‌هایی که جذاب باشد و مخاطب را با شما همراه کند.

همه کارهای مربوط به صفحه را هم خودتان انجام می‌دهید؟

بله.

چه رشته‌ای خوانده‌اید؟

سال آخر دبیرستانم، رشته انسانی.

چه جالب! در واقع دانش‌آموز هستید. پس این صفحه وقت‌تان را برای درس‌خواندن نمی‌گیرد؟

این دو سال که آموزش مجازی و زمان من هم کاملا آزاد بود، بنابراین اکثر وقتم را برای صفحه گذاشتم. البته همین الان هم که درس‌های خودم را دارم، ولی باز هم از پیجم نمی‌زنم.

 کنکور را چه می‌کنید؟

نه، کنکور نمی‌دهم.

چرا؟!

من هدفم چیز دیگری است.

یعنی نمی‌خواهید بروید دانشگاه؟

من اصلا دفترچه نگرفته‌ام و می‌خواهم بروم آزاد. دانشگاه البته خیلی برایم مهم است، اما نمی‌خواهم از طریق کنکور بروم. یک رشته‌ای را بدون کنکور می‌خواهم بروم بخوانم.

کتاب سفارشی هم در صفحه‌تان پیشنهاد می‌کنید؟ کتاب‌هایی که بابتش برای تبلیغ پول بگیرید؟

همان زمانی که تعداد دنبال‌کنندگان صفحه‌ام به 2هزار نفر رسید، برایم کتاب می‌فرستادند. ولی خب به این شکل که هزینه بگیرم از اسفندماه شروع کردم. چون دیدم خیلی از بلاگرها چنین کاری می‌کنند و واقعا حق ما است بابت کاری که انجام می‌دهیم، هزینه بگیریم.

اگر از کتابی خوش‌تان نیامد چطور؟ باز هم انجام می‌دهید؟

اتفاقا الان کتابی دستم است که دارم می‌خوانم و خیلی خوشم نیامده. هزینه‌ای که من می‌گیرم بابت همین خواندن کتاب‌هاست. یعنی کتاب را می‌خوانم، اگر خوشم بیاید معرفی کنم. البته کم هم پیش آمده که خوشم نیامده باشد.

کتابی هم بوده معرفی کنید و بعد پشیمان بشوید؟

بله.

چرا؟

چون برخورد نویسنده را دیدم و پشیمان شدم!

مگر برخوردش چطور بود؟

وقتی به بعضی نویسنده‌ها می‌گویید کتاب‌تان ایراد دارد یا من دوستش نداشتم، خیلی جبهه می‌گیرند. می‌گویند من زمان گذاشته‌ام، هزینه کرده‌ام، ولی با خودشان نمی‌گویند که ما هم زمان گذاشته‌ایم و برای جذب مخاطب در صفحه‌های‌مان هزینه می‌کنیم.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. ثنا می‌گوید

    تو ایران رو مجازی وقت گذاشتن اشتباهه عین فیس بوک و تلگرام میبندنش شما میمونی و وقتی که کشتی پای این صفحات بعدم شما فکر کن کلا تا ده سال اینده کسی پاشو تو این صفحات نمیذاره اینقدر چیزهای جدید اومده پس اینا یه کار موقته کار دائمی پیدا کنید خانمی که میگه دانشگاه نمیخوام برم صفحه میخوام بگردونم پول تو رشته های تاپ دانشگاه هست البته مطالب خوبی گذاشتید ولی به هر حال.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.