ماست مالی گرانی اینترنت/ هیچ‌کس از برادران لیلا خبر ندارد/ تحریم را از کره جنوبی آغاز کنیم!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

موضوعاتی همچون بازار سرمایه و بورس در سال 1401 ، شناسايي عوامل پشت پرده گراني‌ها ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، کنترل تورم ، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حق پناهندگی ، افزایش قیمت اینترنت ، مرگ و میر ناشی از کرونا ، طلب ۷ میلیارد دلاری ما از کره جنوبی ، فیلم سعید روستایی در جشنواره کن هفتادوپنجم و طرح شفافیت مورد توجه روزنامه ها بود

بیشتر روزنامه های امروز به موضوع تهاجم روز گذشته رژیم صهیونیستی ، به فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی پرداختند و در کنار آن به موضوعاتی همچون بازار سرمایه و بورس در سال 1401 ، شناسايي عوامل پشت پرده گراني‌ها ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، کنترل تورم ، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حق پناهندگی ، افزایش قیمت اینترنت ، مرگ و میر ناشی از کرونا ، طلب ۷ میلیارد دلاری ما از کره جنوبی ، فیلم سعید روستایی در جشنواره کن هفتادوپنجم و طرح شفافیت پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس

روزنامه ابتکار:مصطفی صفاری می‌گوید: مطمئناً وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی برای بازار زیان‌بار خواهد بود و به نظر می‌رسد وزارت صمت توجه کمتری به ملزومات بازار سرمایه دارد.بورس، سال 1401 را متفاوت از سال گذشته آغاز کرد و روزهای بیشتری را با رشد همراه بود و شاخص کل بورس حتی از یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد نیز فراتر رفت. البته در میان روزهای خوب بازار، خبر وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، شاخص را تحت تاثیر قرار داد و شاخص را نزولی کرد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال شود. همچنین با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض، به نظر می‌رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات کرده‌اند؛ بنابراین تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه‌دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.»

اين قيمت‌هاي بازيگوش!

روزنامه اعتماد:سه روز پس از دستور سيدابراهيم رييسي به نهادهاي نظارتي براي «شناسايي عوامل پشت پرده گراني‌ها»، معاون وزير صنعت نيز در جمع برخي مديران صنايع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي در سخنان عجيب و دستوري گفت: «هرگونه افزايش قيمت كالايي كه امسال صورت گرفته همين امشب اصلاح شود و به قيمت سال قبل برگردد.» عباس تابش با تاكيد بر اينكه «در دنيا هيچ كشوري نيست كه در اقتصاد دخالت نكند و دولت‌ها نقش تنظيم‌گر در اقتصاد جوامع را دارا هستند»، گفت: «هرگونه افزايش قيمت كالا همين امشب اصلاح شود. به استناد قانون، دولت با هرگونه افزايش قيمت برخورد قانوني خواهد كرد. نبايد بر هم زننده نظم عمومي توزيع كالا باشيم و اگر توليدكنندگان به قيمت قبل از سال برنگردند با آنها برخورد خواهد شد.» در اين ميان نكته جالب اين است كه روزنامه جوان، از روزنامه‌هاي پيش‌روي اصولگرا و از حاميان سيدابراهيم رييسي نيز نسبت به برخورد دستوري دولت با معضل گراني، انتقادات تندي را مطرح كرده است. روزنامه جوان در شماره روز پنجشنبه هفته‌ پيش نوشت: «رييس‌جمهور ديروز اعلام كرد، دستگاه‌هاي نظارتي پشت پرده گراني‌هاي اخير را بررسي و دلايل آن را شناسايي كنند. اگر گراني‌ها علتش «پشت‌پرده» است يعني اين پشت‌پرده است كه دارد مديريت مي‌كند نه دولت‌ها. دولت سيزدهم مثل بقيه دولت‌ها با مردم «عهد» بست و «مسووليت» پذيرفت و «قول» داد و «انتظار» ايجاد كرد. تا اينجا طبيعي بود. بعد از اين مقداري انتظارها بيش از اندازه شد، زيرا همگان ديدند كه هماهنگي قوا و نهادها در اوج قرار گرفته است و اين، انتظارها را چند برابر كرد.»

مسجدالاقصی در آغوش مقاومت

روزنامه ایران: رژیم صهیونیستی روز گذشته در جدیدترین تهاجم خود، به فلسطینی‌هایی که در مسجد الاقصی در حال برپایی مراسم عبادی ویژه ماه رمضان بودند، حمله کرده و با محاصره قبله‌گاه نخست مسلمانان جهان، دست‌کم 152 نفر را مجروح کردند. با این حال فلسطینیان با وجود همه فشارها نماز جمعه را با شکوه تمام برپا داشتند.به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به گفته مؤسسه وقف اسلامی مسجدالاقصی، نظامیان رژیم صهیونیستی اندکی پیش از اذان صبح در حالی که هزاران فلسطینی برای برپایی نماز و عبادات ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی گرد آمده بودند، وارد صحن این مسجد شده و به فلسطینی‌ها حمله بردند. ویدیوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز نشان می‌دهد، در حالی که نظامیان صهیونیست به سمت فلسطینی‌ها گلوله و گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند، مردان فلسطینی نیز تلاش می‌کنند، با پرتاب سنگ مانع آنها شوند. با این حال شدت گاز اشک‌آور در حدی بود که شماری از نمازگزاران مجبور شدند در داخل مسجدالاقصی پناه گیرند. به گفته مؤسسه وقف اسلامی مسجدالاقصی، یکی از زخمی شدگان محافظ مسجد است که یک گلوله پلاستیکی به چشمش برخورد کرده است.جمعیت هلال احمر فلسطین نیز خبر داد، هر چند آمبولانس‌های این جمعیت بلافاصله پس از یورش صهیونیست‌ها، به محل اعزام شدند تا زخمی‌های این حمله را به بیمارستان منتقل کنند، اما نظامیان صهیونیست مانع ورود آنها برای امداد زخمی‌ها شدند. آمبولانس‌های هلال احمر در پایان این درگیری‌ها 59 نفر را به بیمارستان منتقل کردند.

هشدار امواج تورمی در 1401

روزنامه تجارت: یک کارشناس اقتصادی معتقد است مهمترین اولویت اقتصادی در سال جدید کنترل تورم است که مجموعه دولت باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشد، در غیر این صورت با توجه به وضعیت بودجه 1401 احتمال امواج تورمی شدید در سال جاری وجود دارد. «حسن فروزان‌فرد» در گفت و گو با «تجارت» عنوان کرد: آنچه فکرم را در حال حاضر به خود مشغول کرده و فکر می‌کنم مهمترین اولویت است مسئله تورم است. اگر بخواهم بگویم که آنچه ریشه‌ای است و بر همه بخش‌ها اثر می‌گذارد و تمام همت دولت و حاکمیت باید بر آن صرف شود موضوع تورم است، البته نه با این روش‌هایی که چندی پیش دیده‌ایم. اینکه فکر کنیم می‌شود به تورم و قیمت‌ها دستور داد و با دستور می‌شود قیمت‌‌ها را کنترل کرد.او افزود:‌ باید واقع بینانه و مبتنی بر مفاهیم اقتصادی مبانی تورمی را مورد توجه قرار دهیم. 50 سال است که در ایران شوربختانه با همین روش‌ها به مقابله با تورم رفته‌ایم و مدام فرافکنی کردیم، در جایی که دانش اقتصاد به روشنی دلایل ریشه‌ای تورم را نمایان می‌کرده و قابل بررسی و اصلاح بوده، ما دست از این روش‌ها برنداشتیم و به بازار، مردم و قیمت‌ها دستور کاهش قیمت‌ دادیم.

لندن مردمان پناهجو رابه آفریقا تبعید می‌کند!

روزنامه جوان:انگلستان دیگر مقصد پناهجویانی نیست که با قایق‌هایی کوچک از کانال مانش خودشان را به این سرزمین می‌رسانند! پناهندگانی که از طریق کانال مانش خود را به انگلیس می‌رسانند، از این به بعد با بلیتی یک طرفه به ۶هزار مایل دورتر در آفریقا فرستاده خواهند شد. طبق اعلام دولت انگلیس قرار است در روآندا به درخواست پناهندگی این افراد رسیدگی شود. این تصمیم دولت انگلیس در حالی است که طبق ماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر حق پناهندگی جزو حقوق بشر محسوب می‌شود و علاوه بر این به موجب کنوانسیون‌مربوط به وضع پناهندگان مصوب‌۲۸ ژوئیه‌۱۹۵۱، دولت‌های عضو به موجب این کنوانسیون ملزم و متعهد به اجرای قواعد کنوانسیون به صورت بدون تبعیض نسبت به پناهجویان هستند. شورای پناهندگان انگلیس هم از این سیاست انتقاد کرده و آن را «ظالمانه» خوانده و خواستار تجدیدنظر شده است. حزب کارگر، حزب مخالف دولت انگلیس، این طرح را «غیرقابل اجرا و غیراخلاقی» دانسته و آن را تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن جریمه‌شدن آقای جانسون به دلیل نقض قوانین کووید توصیف کرده‌است. لیبرال دموکرات‌ها هم گفته اند که این پیشنهاد به زیان مالیات‌دهندگان تمام خواهد شد، در حالی که هیچ کاری برای متوقف کردن عبور از گذرگاه‌های خطرناک کانال یا مقابله با باند‌های قاچاق صورت نمی‌گیرد. طبق ماده (۱۴) اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ میلادی هر انسانی مستحق و سزاوار پناهجویی و پناهندگی است و حق پناهندگی جزو حقوق بشر محسوب می‌شود.

ماست مالی گرانی اینترنت

روزنامه خراسان: وزارت ارتباطات بر قانونی بودن افزایش قیمت اینترنت صحه گذاشت و وعده داد با یک بسته حمایتی، این گران شدن را برای اقشار کم‌برخوردار جبران کند؛ بسته‌ای که از همین ابتدا ابهاماتی درباره آن وجود دارد. رگولاتوری: افزایش قیمت قانونی بود دو روز قبل بود که صادق عباسی شاهکوه رئیس رگولاتوری، نتیجه بررسی افزایش قیمت اینترنت را اعلام کرد که بر اساس آن، مشخص شد «غیر از یک ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت، که بلافاصله تا تکمیل بررسی‌ها برگردانده شده، بقیه تغییرات بر اساس مصوبه بوده و تخلفی رخ نداده است».  او همچنین گفت: «توجیهاتی که اپراتور‌ها برای افزایش قیمت داشته‌اند تا حدی قابل‌ قبول است». رسمیت یافتن برداشت از جیب مردم  با این اوصاف به نظر می‌رسد افزایش قیمت اینترنت قطعی است و دیگر امیدی به تغییر این رویه غلط نیست. دلیل غلط بودن هم این‌که، طبق تجربه جهانی، دولت باید با کاهش سهم خود از درآمد اپراتورها، آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه کند؛ اما ما اول اینترنت را گران می‌کنیم و بعد وعده نسیه افزایش کیفیت می‌دهیم! مثل این حرف رئیس رگولاتوری که گفته است: «از اپراتورها خواسته‌ایم برنامه خود را به‌صورت گام‌های یک‌ساله برای پوشش کامل پهن‌باند سیار، افزایش دوبرابری کیفیت و پوشش  5Gحداقل برای 10 درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده ارائه کنند». البته او به ارائه بسته جبرانی حمایتی هم اشاره کرده که ماجرای جدید، از همین‌جا آغاز می‌شود.

تحریم را از کره جنوبی آغاز کنیم!

روزنامه کيهان:  گزارش‌های جسته و ‌گریخته و برخی از شواهد حکایت از آن دارند که قرار است طلب ۷ میلیارد دلاری ما از کره جنوبی در مقابل آزادی سه تن از جاسوسان کهنه‌کار که به طور مشترک در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بوده‌اند، به ایران پرداخت شود! به بیان دیگر، کره‌جنوبی به بهانه تحریم‌های آمریکا ۷میلیارد دلار از دارایی‌های ما را که در ازای فروش نفت به آن کشور بوده است در بانک‌های خود بلوکه کرده و مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائيل برای اینکه پول خودمان را به خودمان پس بدهند، آزادی سه جاسوس را به عنوان جایزه مطالبه می‌کنند! دست‌اندر‌کاران امور احتمالاً – تاکید می‌شود احتمالاً- در پاسخ به این پرسش که چرا باید به این معامله خسارت‌بار تن بدهیم؟! نیاز کشور به دارایی بلوکه شده را پیش می‌کشند! که ظاهراً نگاهی برخاسته از خیرخواهی است ولی این روند، دندان طمع دشمنان را برای باج‌خواهی تیزتر می‌کند و حال آنکه دست ما نیز برای وادار کردن حریف به تسلیم در مقابل خواسته‌های قانونی خود، خالی نیست و از اهرم‌های موثر و کارآمدی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا برخورداریم و می‌توانیم به کشورهایی نظیر کره جنوبی که تحریم‌های آمریکا را برای بلوکه کردن دارایی‌های کشورمان بهانه می‌کنند نشان بدهیم که این اقدام آنها بی‌هزینه نیست و حتی می‌تواند هزینه‌ای سنگین‌تر از آنچه در صورت نقض تحریم‌های آمریکا متحمل می‌شوند را به دنبال داشته باشد. بخوانید!

پرسه کرونا در مدارس

روزنامه وطن امروز:روند ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در چند روز گذشته تقریبا ثابت بوده و افزایش چندانی نداشته است. کارشناسان و دست‌اندرکاران نظام سلامت معتقدند احتمال ایجاد پیک کوچک کرونا در روزهای آتی وجود دارد و بر همین اساس از خانواده‌ها و کادر مدارس خواسته‌اند توجه بیشتری به سلامت دانش‌آموزان داشته باشند.  به گزارش «وطن‌امروز»، مطابق پیش‌بینی‌های قبلی، شمارش معکوس برای وقوع پیک هفتم کرونا در کشور آغاز شده است، از این رو مدیران و کارشناسان از مردم می‌خواهند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق دوز سوم و مراقبت از کودکان و نوجوانانی که در مدرسه حاضر می‌شوند، از شدت و سرعت همه‌گیری پیک هفتم بکاهند.  البته مروری بر آمار ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد که تغییر محسوسی در این روند ایجاد نشده است. در شبانه‌روز منتهی به 26 فروردین در ۱۹ استان، هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی گزارش نشده و در ۵ استان نیز یک نفر جان خود را از دست داده است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، زنجان، سمنان، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، بوشهر، خراسان شمالی، ایلام، مرکزی، اردبیل، یزد، کردستان، قم، همدان، البرز، خوزستان، مازندران و خراسان رضوی بدون مورد فوتی بوده‌اند و استان‌های کرمان، لرستان، کرمانشاه، گلستان و هرمزگان یک نفر فوتی داشته‌اند.

هیچ‌کس از برادران لیلا خبر ندارد

فرهیختگان: فیلمی از سعید روستایی قرار است در جشنواره کن هفتادوپنجم به نمایش دربیاید؛ در بخش رقابتی آن؛ و نه حتی یک جمله خلاصه داستان از آن به هیچ زبانی منتشر شده نه یک کلمه لااقل عنوان کرده‌اند که موضوعش چیست. حتی مسئولان سازمان سینمایی وزارت ارشاد هم یک فریم از آن را ندیده‌اند. سرمایه‌گذار فیلم هم مشخص نیست. فقط عنوان شده که شرکت وایلد بانچ Wild Bunch AG پخش‌کننده این فیلم است. شرکتی که از سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شد و علاوه‌بر فروش بین‌المللی، توزیع‌کننده مستقیم فیلم در ایتالیا، اتریش، آلمان و اسپانیا هم هست. این شرکت اتفاقا موفق‌ترین حضور جشنواره‌ای خودش را تا به حال در فستیوال کن تجربه کرده و شروع این حضور موفقیت‌آمیز با «تخته سیاه» اثر سمیرا مخملباف در سال ۲۰۰۰ بود. در ادامه فیلم‌های متعددی از این کمپانی در کن موفقیت‌هایی کسب کردند؛ ازجمله «پیر پسر» اثر پارک چان ووک کره‌ای که در ۲۰۰۴ جایزه ویژه هیات‌داوران را برنده شد یا «آبی گرم‌ترین رنگ است»؛ فیلمی درباره همجنس‌گرایان که در ۲۰۱۳ نخل طلا گرفت یا «دزدان فروشگاه» فیلم‌ تلخ ژاپنی در ۲۰۱۸ برنده نخل طلا شد. سعید‌ روستایی فیلم اولش را با سرمایه‌گذاری محمد امامی ساخت و فیلم دوم را با سرمایه محمدصادق رنجکشان. درباره سرمایه‌گذار فیلم سوخ او اما هیچ‌کس چیزی نمی‌داند. نه خلاصه‌ای از داستان، نه اطلاعاتی درباره اینکه کدام فرد یا کدام‌ کمپانی روی این اثر سرمایه‌گذاری کرده و نه حتی اطلاعی جزئی از اینکه فیلم روستایی طبق چه سازوکاری به فستیوال کن معرفی شده، وجود ندارد. آ

شفافیت کدر

روزنامه شرق: اگرچه «طرح شفافیت» نخستین بار توسط محمدجواد فتحی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم مطرح شد و بیش از صد نماینده خواستار شفافیت در آرا شدند، اما دیری نپایید که با سیاسی‌کردن طرح از سوی رقبای اصولگرایشان و تهدید به استفاده ابزاری از رأی آنها برای ردصلاحیتشان، نظر برخی تغییر کرد. یعنی زمانی که در 14 شهریور 97 طرح شفافیت برای نخستین بار به رأی مجلس گذاشته شد، برخی از آنها با وجود تأکید بر شفافیت در رسانه‌ها، در صحن به آن رأی ندادند. همین مسئله سروصدای زیادی در جامعه به پا کرد و اصولگرایان مجلس دهم که اکثریت را نداشتند نیز با تدوین طرحی مشابه سعی کردند این طرح را به نام خودشان به ثبت برسانند. ‎بعد از رأی‌نیاوردن شفافیت آرا در صحن علنی، قرار شد طرح‌های موازی این دو جریان سیاسی در هم ادغام شود و به رأی دوباره گذشته شود، اما پس از فراز و فرودهای فراوان این امر محقق نشد و مهر عدم شفافیت بر پیشانی مجلس‌دهمی‌ها خورد.‌‎پس از آن بود که نمایندگان‌ جدید کوشیدند از اسم «شفافیت» برای خود اعتباری دست و پا کنند و با این شعار پا به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان بگذارند. اگرچه آنها هم خلف وعده کردند، اما هر زمان که بخواهند توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند، انگشت روی «شفافیت آرا» که حالا به مطالبه‌ای ملی بدل شده است، می‌گذارند.

تیرهای زنان ایرانی طلایی شد

روزنامه همشهری: 4مدال؛ یک طلا، یک نقره و 2برنز. 13تیرانداز ایرانی که به جام‌جهانی برزیل اعزام شده بودند، هرچند نتوانستند در مسابقات انفرادی به مدالی برسند اما در مسابقات تیمی و میکس روی سکو رفتند. بهترین مدال که طلا بود، نصیب زنان شد.در مسابقات تیمی تپانچه‌بادی، تیم ایران با ترکیب الهام هریجانی، گلنوش سبقت‌الهی و هانیه رستمیان روی سکو رفتند. آنها در مرحله مقدماتی در رقابت با 3تیم دیگر با امتیاز 865.27 اول شدند و به مرحله پایانی رسیدند. در فینال هم این تیم مقابل تایلند 16 بر 12 و با رکورد 565.11 به پیروزی و عنوان قهرمانی رسید. آلمان و برزیل دیگر تیم‌های حاضر در این ماده بودند که سوم و چهارم شدند.تیم مردان هم در تپانچه روی سکوی دوم قرار گرفت. جواد فروغی، وحید گل‌خندان و سجاد پورحسینی برای رقابت در این ماده انتخاب شده بودند. آنها در مرحله مقدماتی و در رقابت با 4تیم دیگر با امتیاز 871.28 اول شدند و در مرحله دوم هم با رسیدن به رکورد 578.15 به‌عنوان تیم اول فینالیست شدند. این تیم در فینال با آلمان روبه‌رو شد و 10 بر 16 شکست خورد و نتوانست به مدال طلا برسد.تیراندازان ایران 2مدال برنز هم داشتند. تیم گلنوش سبقت‌الهی و جواد فروغی به مدال برنز مسابقات میکس تپانچه‌بادی رسیدند. فروغی با مدال طلای المپیک بهترین تیرانداز ایران بود و انتظار می‌رفت در مسابقات انفرادی هم به مدال برسد اما نتوانست روی سکو برود.

آموزش بدون پرورش

روزنامه جام‌جم:در حالی که داشتیم به ماسک، به تهویه هوای کلاس‌ها،‌ به واکسن زدن یا نزدن بچه‌ها و به نبود فاصله فیزیکی میان آنها فکر می‌کردیم انتشار دو ویدئوی اعصاب خردکن،‌ ما را از حال‌و‌هوای کرونایی‌مان خارج کرد. حالا، هم کرونا هست و هم خشونت،‌ هم خطر بیماری هست و هم خطر آسیب‌های روانی؛‌ یک ملغمه روح‌خراش که پایانش حتما خوش نیست.ویدئوها رسما با اعصاب و روان بیننده بازی می‌کنند. شخصی که به احتمال زیاد ناظم مدرسه است درحالی که پسران دانش‌آموز در حیاط صف کشیده‌اند به نوبت کنارشان می‌ایستد و هرجای موی سرشان را که بلند تشخیص می‌دهد با قیچی می‌چیند. در ویدئوی دوم، شخصی که مدیر مدرسه معرفی شده است یک دانش‌آموز را کنج کلاس گیر انداخته و در حالی که پسرک روی دوپا نشسته و با «تو رو خدا» گفتن‌هایش مشغول التماس کردن است با این پرسش که «چرا کله‌ات را روغنی کردی؟» و با صدای «هیس» مرد، مثل جانوری وحشت‌زده کز می‌کند و به «تو رو خدا» گفتن‌هایش پناه می‌برد. همین شخص در همین کلاس، دانش‌آموز دیگری را پای تخته نگه داشته و با لحنی اضطراب‌زا می‌پرسد: «صدبار بهت چی گفتم؟» و خودش جواب می‌دهد: «صدبار گفتم دستت رو از جیبت دربیار» و ناگهان با چیزی شبیه خط‌کش به دانش‌آموز حمله‌ور می‌شود و یک ضربه وارد می‌کند در حالی که سیل کلمات کوبنده و خردکننده‌اش همچنان ادامه دارد. این ویدئوها یک نمایش تمام‌عیار از خشونت‌اند، یک تراژدی کامل در جایی که نامش مدرسه است و هیچ‌کدام از این اتفاقات، حتی کمتر از اینها زیبنده‌اش نیست. ما یک‌سند بلندبالای تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش داریم و یک طومار از حرف‌های خوب که همگی به حیات طیبه به‌عنوان هدفی متعالی ختم می‌شود،‌ حرف‌های قشنگی که ویدئوهای منتشر شده اخیر (آن هم با گذشت ۱۰ سال از عمر سند) آنها را حسابی به ریشخند می‌گیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.