ثبت ۸ ژئوپارک جدید توسط یونسکو

دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس در انتظار ارزیابی میدانی

مدیر ژئوپارک جهانی قشم درباره‌ وضعیت دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس که تأیید اولیه دفتر یونسکو را  گرفته‌اند، گفت: این دو پرونده در انتظار ارزیابی میدانی هستند که در بهار و تابستان امسال انجام خواهد شد

ارزیاب بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو از ثبت هشت ژئوپارک جدید در یونسکو خبر داد و آخرین وضعیت پرونده ژئوپارک‌های «ارس» و «طبس» را توضیح داد.

علیرضا امری‌کاظمی به ایسنا خبر داد: هشت ژئوپارک از کشورهای سوئد، لوکزامبورگ، رومانی، یونان، آلمان، فنلاند و برزیل (دو ژئوپارک) به خانواده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اضافه شدند. به این ترتیب، تعداد ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ۱۷۷ ژئوپارک از ۴۶ کشور رسید.

به گفته او، این ژئوپارک‌ها سال گذشته مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته بودند و پس از تأیید توسط شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو نهایتاً با تایید شورای اجرایی به عنوان اعضای جدید پذیرفته شدند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم همچنین درباره‌ وضعیت دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس که تأیید اولیه دفتر یونسکو را  گرفته‌اند، گفت: این دو پرونده در انتظار ارزیابی میدانی هستند که در بهار و تابستان امسال انجام خواهد شد.

امری‌کاظمی درباره مراحل ثبت جهانی ژئوپارک‌ها توضیح داد: ارسال پرونده، تأیید اولیه دفتر یونسکو، ارزیابی میدانی، رأی‌گیری و تأیید در شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو، پذیرش و تنفیذ حکم در شورای اجرایی یونسکو مراحلی است که برای پذیرش ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو لازم است طی شود.

قشم درحال حاضر تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو درآمد. ژئوپارک قشم سال ۱۳۹۱ به دلیل ناتوانی در انجام معیارهای ثبت جهانی، کارت قرمز گرفت و از این شبکه خارج شد. در سال ۱۳۹۶ پس از رفع معایب و اصلاح مدیریت، دوباره در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو پذیرفته شد و اکنون با ۲۰۶۳ کیلومتر مربع یکی از باسابقه‌ترین ژئوپارک‌های غرب آسیا و خاورمیانه شناخته می‌شود.

ایران هم‌اکنون دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس را در نوبت بررسی دارد.

ژئوپارک‌ها و به عبارتی پارک‌های زمین‌شناسی، گستره‌ای از پدیده‌ها و میراث زمین‌شناسی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند هستند که باید توان بالا بردن توسعه اقتصادی جوامع محلی و جلب همکاری‌های مردمی را داشته باشند و به صورت پایدار حفظ و مدیریت شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.