چگونه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نقشه ژئوپلیتیکی اروپا را تغییر خواهد داد؟

تأثیرات ژئوپلتیکی پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو

دو کشور بی‌طرف سوئد و فنلاند به دلیل حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفتند به ناتو ملحق شوند که باعث نزدیک شدن پایگاه‌های نظامی ناتو به مرز مشترک فنلاند و روسیه خواهد شد

به گزارش شهروند آنلاین؛ فنلاند و سوئد به طور رسمی روز ۱۸ مِی درخواست ملحق شدن به پیمان ناتو را داده‌اند که نقشه ژئوپلیتیکی اروپا را تغییر خواهد داد. پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی باعث نزدیک شدن پایگاه‌های نظامی ناتو به مرز مشترک فنلاند و روسیه خواهد شد.

پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو با ۳۰ عضو از جمله آمریکا، کانادا و انگلستان قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان است که در سال ۱۹۴۹ امضا شد. در مقابل این پیمان، سازمان پیمان امنیت جمعی CSTO با شش عضو از جمله روسیه، بلاروس، تاجیکستان و… قرار دارد.

بر اساس بند ۵ پیمان ناتو، حمله نظامی به هر یک از اعضای عضو پیمان، حمله به تمام اعضا محسوب شده و باعث مداخله نظامی آنها خواهد شد. مثلاً پس از حمله ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در آمریکا، نیروهای ناتو در افغانستان مستقر شدند.

طی سال‌ها اعضای ناتو مدام افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون دو کشور بی‌طرف سوئد و فنلاند به دلیل حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفتند به ناتو ملحق شوند اما برای ملحق شدن این دو کشور، موافقت تمام ۳۰ عضو این ائتلاف الزامی است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تا کنون با ملحق شدن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نکرده است.

جزئیات بیشتر را در ویدیو با هم ببینیم.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
aljazeeraenglish

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.