محیط زیست با کرونا نفس کشید!

IEA (آژانس بین‌المللی انرژی) از کشورها می‌خواهد کاهش انتشار CO2 را پس از محو کرونا ادامه دهند

کرونا عامل زدودن آلاینده‌های محیط زیست شده است. انتظار می‌رود این همه‌گیری باعث کاهش مصرف انژی در جهان و به دنبال آن کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در سال 2020 شود.آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) می‌گوید دولت‌ها اقدامات کافی برای جلوگیری از بازگشت سریع به حالت قبل از همه‌گیری کرونا انجام نمی‌دهند. IEA تأکید می‌کند که ثابت شده است پاندمی عاملی تسهیلگر و شتاب‌دهنده برای دور شدن از زغال سنگ و رفتن به سمت انرژی خورشیدی است.

شهروندآنلاین: انتظار می‌رود انتشار دی‌اکسید‌کربن حاصل از مصرف انرژی در سال 2020 به 33.4 گیگاتون کاهش یابد؛ پایین‌ترین سطح از سال 2011.

گروه ناظر بر انرژی جهانی گفت که پاندمی کرونا باعث افت شدید فعالیت‌های اقتصادی در جهان شده است. انتظار می‌رود تقاضای انرژی در سال 2020، پنج درصد کاهش یابد؛ یعنی بزرگ‌ترین کاهش در قرن گذشته.

اگر منابع انرژی تجدیدپذیر zero-carbon به رشد خود ادامه دهند و استفاده از منابع سوخت فسیلی به‌شدت افت کند، انتشار گاز دی اکسید کربن سریع‌تر کاهش می‌یابد.

فاتیح بیرول، مدیر اجرایی  IEA، گفت: «ثابت شده است که پاندمی عاملی تسهیلگر و شتاب‌دهنده برای دور شدن از زغال سنگ و رفتن به سمت انرژی خورشیدی است.»

زغال سنگ که یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌های فسیلی است، به زودی فقط یک‌پنجم مصرف جهانی انرژی را به خود اختصاص خواهد داد که پایین‌ترین سطح از زمان انقلاب صنعتی است.

مدیر اجرایی  IEA گفت: «جهان اقدامات کافی برای کاهش ساختاری انتشار گاز دی اکسید کربن انجام نداده است. اگر تغییر بزرگی در سیاست‌های دولت‌ها ایجاد نشود، تولید گاز دی اکسید کربن با رونق اقتصاد دوباره به حالت قبل برمی‌گردد.»

همچنین انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در دهه آینده به تدریج کاهش یابد، اما بیرول ابراز امیدواری کرد که بیماری همه‌گیر کرونا به کاهش تقاضای نفت یا انتشار دی اکسیدکربن برای همیشه کمک کند.

او گفت نشانه‌های روشنی از اوج تقاضای برای نفت یا کاهش سریع بر اساس سیاست‌های فعلی نمی‌بیند.

براساس مدل‌سازی IEA ، با سیاست‌های فعلی دولت‌ها، انتشار دی‌اکسیدکربن در سال 2021 دوباره به جای اول برمی‌گردد، در سال 2027 از سطحی که در سال  2019 داشت، فراتر می‌رود و تا سال 2030 به 36 گیگاتون افزایش می‌یابد.

با توجه به سناریوی خوش‌بینانه توسعه پایدار، ممکن است انتشار جهانی گاز دی اکسید کربن در سال 2019 به اوج خود رسیده باشد، اما بیرول هشدار داد که این امر به تغییر سریع سیاست‌های انرژی جهانی نیاز دارد.

او گفت: «جهان اقدامات کافی برای کاهش ساختاری انتشار گاز دی اکسید کربن انجام نداده است. اگر تغییر بزرگی در سیاست‌های دولت‌ها ایجاد نشود، تولید گاز دی اکسید کربن با رونق اقتصاد دوباره به حالت قبل برمی‌گردد.»

او افزود: «وقتی به مقیاس چالش نگاه می‌کنم، می‌بینم دولت‌ها امروز وظیفه‌ای تاریخی در این زمینه دارند که به‌کارگیری انرژی پاک را تسهیل و در برخی موارد مستقیماً در زیرساخت‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری کنند.»

بیرول گفت آثار زخم بحران کووید-19 سال‌ها باقی خواهد ماند، به ویژه برای فقیرترین مردم جهان.

IEA  گفت که افزایش سطح فقر ممکن است بیش از 110 میلیون نفر را از دریافت خدمات اساسی برق محروم و پیشرفت چندین ساله در دسترسی به برق را معکوس کند.

به گفته بیرول، گر بخواهیم با بحران آب و هوا مقابله کنیم، سرمایه‌گذاری سالانه جهانی در انرژی پاک باید افزایش یابد.

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی، تمرکز اصلی دولت انگلیس است؛ به این معنی که منابع انرژی تجدیدپذیر سهم بیشتری از نیازهای جدید انرژی جهان را به خود اختصاص خواهد داد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که انرژی خورشیدی بین سال‌های 2020 تا 2030 به طور متوسط ​​سالانه 13 درصد افزایش می‌یابد.

IEA  گفت که افزایش سطح فقر ممکن است بیش از 110 میلیون نفر را از دریافت خدمات اساسی برق محروم و پیشرفت چندین ساله در دسترسی به برق را معکوس کند. به گفته بیرول، مدیر اجرایی  IEA، اگر بخواهیم با بحران آب و هوا مقابله کنیم، سرمایه‌گذاری سالانه جهانی در انرژی پاک باید افزایش یابد.

انرژی خورشید سلطان جدید بازارهای جهانی برق است. رشد این نوع انرژی در سراسر جهان و در دسترس بودنش باعث می‌شود انرژی خورشیدی در برخی موارد جزو ارزان‌ترین منابع برق در جهان باشد.

با  وجود این، IEA گفت، گرچه همه‌گیری ممکن است باعث بهبود در سیستم انرژی شود، اما آگاهی محیط زیستی مصرف‌کنندگان در کشورهای ثروتمند کافی نیست.

او همچنین به نقطه کور مهمی در بحث جهانی آب و هوا در مورد لزوم بهبود زیرساخت‌های انرژی موجود اشاره کرد.

IEA دریافت که استفاده از زیرساخت‌های انرژی موجود مانند قبل باعث افزایش دمای جهانی به 1.65 درجه سانتیگراد می‌شود، بنابراین هدف 1.5 درجه سانتیگراد توافق‌نامه پاریس در سال 2015، از دست رفته است.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.