وداع با مدیر مسئول روزنامه «مستضعفین»/ آبروی مومن؛ دغدغه مدیرمسئول

مروری کوتاه بر زندگی حجت الاسلام والمسلمین دعایی

بیستم اردیبهشت‌ماه 1359 بود که امام خمینی (ره) در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی را به عنوان سرپرست موسسه «اطلاعات» معرفی کرد. امام خمینی (ره) در آن نامه بر یک موضوع تاکید داشت و آن این بود که روزنامه‏‎ ‎‏اطلاعات مربوط به مستضعفین است. بنیانگذار انقلاب اسلامی در آن نامه خطاب به‌ آقای دعایی نوشت: «از آنجا که مطبوعات کشور در ساختن جامعه نقش موثری را ایفا می‌نماید، جنابعالی‏‎ ‎‏را به خاطر شایستگی و لیاقتی که در اداره اینگونه امور دارید به سرپرستی روزنامه‏‎ ‎‏اطلاعات که مربوط به مستضعفین است، منصوب می‌نمایم و البته متوجه هستید که‏‎ ‎‏مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم و کشور باشند و آزادی‌ها در حدود‏‎ ‎‏قوانین مقدس اسلام و قانون اساسی به بهترین وجه تامین شود. امید است به یاری خدا و‏‎ ‎‏با همکاری کارمندان متعهد، این روزنامه را در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی اداره نمایید.»

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، از نگارش این نامه تا 15 خردادماه 1401 چهل و دو سال و بیست و پنج روز گذشته است. از نگاه بسیاری از اهالی مطبوعات در این چهار دهه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات، یکی از قدیمی‌‌ترین روزنامه‌های کشور را در خدمت گفتمان انقلاب اسلامی به خوبی هدایت کرد. روحانی‌ای که در پرواز سال ۵۷ از پاریس به تهران از جمله همراهان امام «ره» بود و قاب تصویر او و رهبر کبیر انقلاب در ذهن‌ها ماندگار شد. «شهروند» سعی کرده مروری کوتاه داشته باشد بر زندگی این روحانی رسا‌نه‌ای.

متولد یزد

سال ۱۳۲۰ در «زارچ» یزد به دنیا آمد. «دعایی» درباره تولد خود گفته است: «پدرم دنبال همسری بود که نازا باشد! دست بر قضا مادر من را به او معرفی کردند که از همسر نخست فرزندی نیاورده بود و گمان می‌کرد نازاست.»

حسابداری که عمامه سر کرد!

«سید محمود» پس از دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد. آن دوران کار حسابداری نیز می‌کرد، اما علاقه او به طلبگی پای او را مدرسه علمیه «معصومیه» باز کرد. او سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال 1346 سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش‌های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند که به سرانجام نرسید. او در آن‌ سال‌ها گوینده خوش‌صدای بخش فارسی رادیو عراق بود که هر روز اعلامیه‌های ضد رژیم پهلوی را می‌خواند.

انقلابی پای‌ کار

پس از انقلاب به توصیه امام«ره» سفیر ایران در عراق شد و با آغاز جنگ و پایین آمدن سطح روابط دو کشور به تهران بازگشت و سرانجام بیستم اردیبهشت‌ماه 1359 به عنوان سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات منصوب شد. سید محمود دعایی از همراهان امام خمینی (ره) در نجف بود. او از اعضای مجمع روحانیون مبارز بود که از سال ۱۳۵۹ سرپرستی موسسه اطلاعات را به عهده داشت. دعایی همچنین سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

تکریم اهل قلم 

امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره در یادداشتی در شهروند نوشت:  شکل‌گیری مجله «حضور» سرآغاز آشنایی من با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی بود. در دهه 60 در جلسه‌ای که با حضور افرادی همچون علی معلم دامغانی و شهید آوینی برگزار شد، من به عنوان سردبیر مجله انتخاب شدم. در آن جلسه که در جماران برگزار شد، آقای دعایی نیز حضور داشت. ایشان پس از آن جلسه همواره با روی گشاده از کار و تلاش قدردانی می‌کرد.

منش ایشان تکریم اهل قلم بود. احترام خاصی برای اهالی فرهنگ و اندیشه قائل بود و همواره سعی می‌کرد در مراسم‌ نکوداشت بزرگان عرصه علم و فرهنگ حضور یابد. در هفته ارتباطات، دانشگاه سوره نکوداشتی ویژه استاد باقر ساروخانی برگزار کرد که با استقبال ایشان مواجه شد. آقای دعایی رسانه را به‌خوبی‌ می‌شناخت و از آغاز نهضت در این عرصه فعالیت می‌کرد. گویندگی اخبار در دوران تبعید در نجف یکی از فعالیت‌های ایشان به شمار می‌آمد.

عدم ورود به نزاع‌های سیاسی ویژگی دیگر این روحانی بزرگوار بود. ایشان سعی می‌کرد که در روزنامه اطلاعات به تمام سلایق مخاطبان با هر نگاه و در هر سنی بپردازد. نکته دیگر حمایت ایشان از روزنامه‌نگاری در کشور بود. فقدان این روحانی رسانه‌ای یقینا ضایعه‌ای بزرگ برای روزنامه‌نگاری در کشور به شمار می‌آید.

آبروی مومن؛ دغدغه دعایی

فتح‌الله جوادی روزنامه‌نگار اطلاعات نیز در یادداشتی نوشت: عالم بزرگوار، سید محمود دعایی، را باید شخصيتی ممتاز، موثر و محترم توصیف کرد که حفظ آبروی مومن در نشریه بارزترین دغدغه ایشان بود. تواضع، فروتنی و ادب از خصوصیات این مبارز انقلابی به شمار می‌آمد که این  تواضع، فروتنی و ادب در برابر میهمانان و شخصیت‌های فرهنگی ایران‌دوست نمود روشن‌تری داشت.

ایشان همواره تاکید داشتند که در نوشتار و مقالات ادب و شأن افراد بایستی حفظ و از اهانت و رنجش دیگران خودداری شود. ضمن بیان مسائل و مشکلات جامعه و حساسیت نسبت به درد مردم، اعضای تحریریه را به عدم انتشار شایعه و اخبار زرد و حاشیه‌ها توصیه می‌کردند. انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) خط قرمز ایشان بود و خود را پاسبان انقلاب می‌دانست و در حفظ آن می‌کوشید.

لازم به ذکر است مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری این یار دیرین امام به شرح زیر می باشد:

دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران

سه شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام آیت الله حاج سید حسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.