فقط امدادگران ایران!

محموله های امدادی هلال احمر ایران به مناطق زلزله زده افغانستان رسید

بامداد چهارشنبه اول تیرماه بود که زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان روستاهای خشت و گلی این منطقه و خوست را با خاک یکسان کرد. این زلزله که در عمق 51 کیلومتری زمین اتفاق افتاد، شرق افغانستان در نواحی مرزی پاکستان را لرزاند. علاوه بر ده‌ها روستا در پکتیکا، کابل، خوست، لغمان ، غزنی و لوگو هم در زمان وقوع این زمین لرزه لرزیدند تا مردمی که در خواب بودند خانه خراب شده و اغلب زیر خروارها خاک بمانند. گرچه در ساعت‌های اولیه صحبت از 200 تا 300 کشته در این زمینلرزه بود اما در زمان کوتاهی تعداد کشته‌ها چندبرابر شد. حالا طبق آخرین آمار، این زلزله 1500 کشته و 2هزار مصدوم به جای گذاشته است. جمعیت هلال‌احمر ایران تنها جمعیت‌ ملی دنیا بود که از اولین روز وقوع این حادثه با اعزام تیم‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر و به امدادرسانی زلزله‌زدگان پرداخت.

در پی وقوع این زلزله در افغانستان رئیس جمهور در شورای اداری خراسان‌شمالی دستور کمک به مردم زلزله زده افغانستان را صادر کرد و گفت:«هلال‌احمر، استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی باید کمک‌های بشردوستانه را به مرد زلزله‌زده تسریع کنند. »

سیدابراهیم رئیسی با عرض تسلیت به مردم زلزله‌زده افغانستان اظهار داشت: «زلزله افغانستان بسیار دلخراش بود و این حادثه ما را آزرده‌خاطر کرد.»

او تصریح کرد: «بر اساس آمار، این حادثه تاکنون هزار و ۵۰۰ فوتی داشته است و مسئولان در راستای کمک به مردم مظلوم، مسلمان و داغدیده این کشور تلاش کنند.»

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کمک‌های بشردوستانه همواره پیشقدم بوده است، افزود: «هلال‌احمر باید کمک‌های بشردوستانه را به مردم زلزله‌زده این کشور تسریع کند و استان‌های مرزی سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی اقدامات امدادی را در این زمینه انجام دهند.»

او بیان کرد: «وظیفه انسانی ماست که به مردم مظلوم افغانستان که سال‌ها تحت ستم ناتو و آمریکا قرار داشتند و این روزها هم گروه‌های تروریستی به جان مردم این کشور افتاده‌اند و امنیت این کشور را مختل کرده‌اند؛ امدادرسانی و کمک کنیم.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما سال‌هاست که میزبان مردم این کشور هستیم و اروپایی‌ها باوجود تمامی ادعاها، هیچ کمکی به مردم این کشور نکرده‌اند و ایران اسلامی نشان داده که همواره در کنار مردم مظلوم و ستمدیده قرار دارد.»

جمعیت هلال‌احمر ایران کنار مردم زلزله‌زده افغانستان

رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز که زمان وقوع زلزله در نشست‌های مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی در ژنو به‌سر می‌برد در حاشیه این نشست ضمن دیدار با همتای افغانستانی خود و اظهار تاسف از چنین حادثه و کشته شدن شماری از مردم این کشور در حادثه تلخ فوق در همان ساعات اولیه حادثه از آمادگی هلال‌احمر برای اعزام تیم‌های امدادی به افغانستان خبر داد. دکتر پیرحسین کولیوند در این دیدار دوستانه گفت: «افغانستان کشور دوست و همسایه ایران است و ما ضمن ابراز همدردی با داغدیده‌ها و صدمه‌دیدگان این حادثه اعلام می‌داریم جمعیت هلال‌احمر ایران آماده است تا در بخش‌های امدادرسانی، ارسال محموله، توزیع کمک‌های امدادی و پاسخگویی به نیازهای مردم آسیب‌دیده در این زلزله خدمات امدادی خود را ارایه دهیم.»

او با بیان اینکه  جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در کنار امدادگران هلال‌احمر افغانستانی به منظور کاهش آلام مردم آسیب‌دیده افغانستان تلاش می‌کند و این قول را داد که جمعیت هلال‌احمر ایران در کمک به مردم زلزله‌زده از هیچ تلاشی دریغ نکند.

درخواست کمک هلال‌احمر افغانستان از ایران

بعد از اعلام آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده افغانستان، سرپرست هلال‌احمر افغانستان در پاسخ به هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان این کشور، به کشته، مصدوم و آواره‌شدن هزاران  نفر در پی وقوع زلزله در ولایت خوست اشاره و از ایران برای کمک به زلزله‌زدگان کشورش درخواست استمداد کرد.

الحاج ملانورالدین ترابی، معاون و سرپرست هلال‌احمر افغانستان در پاسخ به اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان این کشور گفت: «براساس گزارش‌های ابتدایی به‌دنبال وقوع زلزله در جنوب‌شرق این کشور، صدها نفر جان باخته و مصدوم شده‌اند و صدها منزل مسکونی ویران و ساکنان آنها آواره شده‌اند.»

او با تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر افغانستان از تمام امکانات خود برای کمک به زلزله‌زدگان استفاده می‌کند، یادآور شد: «این امکانات و تجهیزات با توجه به وسعت حادثه، برای رسیدگی به آوارگان کافی نیست. بنابراین از هلال‌احمر ایران درخواست داریم در حد امکانات و توان، به زلزله‌زدگان افغانستانی امدادرسانی کند.»

اعزام نیروهای متخصص تیم نجات و جست‌وجو به افغانستان

در دومین روز زلزله تیم 18 نفره امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران همراه 2 فروند هواپیمای 130 ارتش جمهوری اسلامی حامل اقلام زیستی، چادرهای امدادوتجهیزات موردنیاز دوم تیرماه به افغانستان رسیدند .

به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به محض وقوع زلزله در ایالات خوست و پکتیکا در افغانستان جمعیت هلال‌احمر ایران برای امدادرسانی به حالت آماده‌باش درآمد: «با دریافت گزارش وقوع حادثه و خسارت‌های ناشی از آن، به هلال‌احمر استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و تهران اعلام آماده‌باش شد. همچنین پس از هماهنگی با بخش پاسخ به حوادث بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، برای ارسال اقلام و تیم‌های امدادی به افغانستان اعلام آمادگی و همچنین با ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت در اختیار گذاشتن هواپیما برای انتقال اقلام امدادی، هماهنگی‌های لازم انجام شد.»

سلیمانی با اشاره به اعزام محموله نخست امدادی ایران به مناطق زلزله‌زده افغانستان گفت: «بامداد پنجشنبه 2 تیرماه جاری یکهزار دستگاه چادر، 1050 بسته غذایی و 2 هزار تخته موکت از طریق هوایی، با کمک 2 فروند هواپیماهای 130 ارتش به‌همراه 18 نفر از امدادگران متخصص سازمان امدادونجات هلال‌احمر به افغانستان اعزام و در آنجا این اقلام به نیروهای هلال‌احمر افغانستان تحویل داده شد.»

بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده

اعضای تیم اعزامی از جمعیت هلال‌احمر ایران بعد  از رسیدن به افغانستان طی نشستی با مسئول هلال‌احمر خوست اولویت‌های امدادی خود را شناختند. مسئول هلال‌احمر خوست در این دیدار با تاکید بر ضرورت تمرکز ارایه کمک‌های امدادی در مناطق خسارت‌دیده بیشتر گفت: «در خوست حدود هزار خانوار خانه‌هایشان ویران و چشم‌انتظار کمک هستند.»

دکتر پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر که همراه تیم اعزامی هلال احمر ایران در افغانستان است گفت: «تیم 18 نفره امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران با ارزیابی مناطق زلزله‌زده نیازهای مناطق خسارت‌دیده شناسایی شدند و اقلام امدادی براساس این نیازسنجی در حال توزیع است.»

ارسال 2 محموله امدادی در روز جمعه

ارسال کمک‌های جمعیت هلال‌احمر ایران به افغانستان در روز جمعه سوم تیرماه هم ادامه داشت اما این‌بار از دو استان خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان. به گفته مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در روز سوم تیرماه دو محموله امدادی جمعیت هلال‌احمر ایران به مناطق زلزله‌زده افغانستان اعزام شدند: «این کمک‌ها شامل یک هواپیما حامل اقلام غذایی و دارویی بود که از مشهد به سمت افغانستان پرواز کرد و کمک دوم شامل سه تریلی 600 چادر، 1200موکت و یکهزار بسته  غذایی بود که از سیستان‌وبلوچستان راهی افغانستان شد.»

تا به‌حال مجموعا یکهزار چادر، 2 هزار موکت ، یکهزار بسته غذایی و 10 تن برنج به ارزش 15 میلیارد تومان از طرف جمعیت هلال‌احمر ایران به مناطق زلزله‌زده افغانستان هدیه شده است . تیم درمان اضطراری،  آنست و نیروهای امدادی نیز آماده اعزام به افغانستان هستند که درصورت اعلام نیاز به این مناطق اعزام خواهند شد.

ولی‌پور افزود:«تا به‌حال مجموعا یکهزار چادر، 2 هزار موکت ، یکهزار بسته غذایی و 10 تن برنج به ارزش 15 میلیارد تومان از طرف جمعیت هلال‌احمر ایران به مناطق زلزله‌زده افغانستان هدیه شده است . تیم درمان اضطراری،  آنست و نیروهای امدادی نیز آماده اعزام به افغانستان هستند که درصورت اعلام نیاز به این مناطق اعزام خواهند شد.»

زلزله‌های مرگبار افغانستان

این زلزله ششمین زلزله مرگبار در سی‌سال گذشته بوده که افغانستان به خود دیده است. اولین زلزله مرگبار افغانستان در سال 1997 (1376) در قائن نزدیک مرز ایران و افغانستان رخ داد که در آن 1500 نفر در هر دو کشور قربانی زلزله 7.2 ریشتری شدند. دومین و سومین زلزله مرگبار افغانستان زلزله‌های تخار بود که در ماه‌های فوریه و مه سال 1998 (1376 و 1377) اتفاق افتاد و در آن بیش از 7 هزار نفر قربانی زلزله‌های 5.9 و 6.5 ریشتری شدند. زلزله چهارم هم به بزرگی 7.4  و  6.1 بود که در سال 2002 اتفاق افتاد و در آن بیش از 1100 نفر جان خود را از دست دادند. پنجمین زلزله بزرگ افغانستان سال 2015 به بزرگی 7.5 ریشتر بود که در کوه‌های هندوکش اتفاق افتاد و بیش از 100 نفر را به کام مرگ فرستاد. حالا در آخرین زلزله مرگبار این کشور که 6.1 ریشتر بوده بیش از 1500 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تفاوت زلزله آخر با دفعات قبل شرایط جوی و سیاسی خاص حاکم بر افغانستان هم است. بارش باران‌های شدید، سیل‌آسا و کوهستانی بودن ایالت‌هایی که زلزله ویران‌شان کرده است روند امدادرسانی به این مناطق را سخت کرده است. خانواده‌هایی که عزیزان‌شان زیر خروارها خاک و سنگ و چوب دفن شده‌اند، ساعات اولیه وقوع زلزله را در بهت‌وسردرگمی بسیار به‌سر می‌بردند. نه امکاناتی بود برای آواربرداری و نه جانی در تن‌شان داشتند برای بیرون کشیدن اعضای خانواده‌شان از زیر آوارها.

اطلاعیه هلال‌احمر برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان افغانستان

در پی وقوع زلزله در افغانستان و جان‌ باختن تعداد زیادی از شهروندان این کشور و همچنین مصدوم و آواره شدن شمار زیادی از مردم ایالت خوست، هلال‌احمر برای کمک به زلزله‌زدگان اطلاعیه صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به زلزله اخیر در کشور دوست و برادر افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 1500 نفر از مردم عزیز افغانستان شد، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم آسیب‌دیده و نیازمند این کشور اعلام می‌دارد.»

لذا مردم نوعدوست کشورمان می‌توانند کمک‌های بشردوستانه خود را به‌صورت نقدی و از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹  یا کد دستوری # ۱۱۲ * ۷۳۷ * یا شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۸ نزد بانک مرکزی واریز کنند.

کمک ها و امدادگران هلال احمر به افغانستان رسیدند/ آغاز عملیات خوست

ببینید/ بازماندگان زلزله افغانستان در جستجوی گمشدگان خود

اعزام تیم درمان اضطراری و 18 امدادگر متخصص هلال‌احمر به افغانستان/ افزایش شمار جانباختگان زلزله “خوست”

انتهای پیام//

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.