مرهمی بر درد بیماران خاص

تلاش هلال احمر برای کاهش آلام بیماران در مراکز دارویی و درمانی جمعیت

جمعیت هلال‌احمر که تلاش در جهت کاهش آلام‌بشری را به عنوان ماموریت اصلی خود دنبال می‌کند، همواره می‌کوشد تا در مجموعه‌های درمانی و دارویی خود یاریگر بیماران خاص باشد. بیمارانی که همواره از یک سو درمان بیماری‌های صعب‌العلاج‌ و دردآور دغدغه‌شان هست و از سوی دیگر تامین داروهای مورد نیازشان به واسطه گران و محدود بودن، عرصه درمان را بر آنها تنگ می‌کند. جمعیت هلال‌احمر در طول یک سده فعالیت خود کوشیده تا با تمرکز بر این مهم بخشی از مشکلات پیش روی این بیماران را بکاهد و این ماموریت را با ایجاد مراکز درمانی، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و 39 داروخانه فعال خود در سراسر کشور دنبال می‌کند. در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر ایران در مرکز مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران و بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار کار درمان بیماران خاص را دنبال می‌کند و در مجموعه توانبخشی خود خدمات توانبخشی را به بیماران نیازمند ارائه می‌کند.چراغ روشن 39 داروخانه هلال هم کاری کرده که بیماران اسیر بازار سیاه داروهای خاص نباشند.

شهروند آنلاین_ فاطمه عسگری نیا؛ بی‌رمق و رنگ‌پریده گوشه‌ای از داروخانه مرکزی هلال‌احمر به دیوار سفیدی تکیه داده است و غرق در اندیشه‌های خود است. زنی حدودا 55 ساله. می‌گوید به سرطان سینه مبتلاست و 5 سالی می‌شود که برای تامین داروهای موردنیاز خود یک پایش داروخانه هلال‌احمر است و پای دیگرش در بیمارستان: «تنها مرکزی که داروهایم را می‌توانم پیدا کنم داروخانه هلال‌احمر است آن هم با قیمت دولتی! بارها پیش آمده حتی قدرت تامین مبلغ فرانشیز داروها را هم نداشته‌ام اما دست خالی از این داروخانه بیرون نرفته‌ام.»

او و دیگر بیماران شیمی‌درمانی از وقتی داروخانه تخصصی هلال‌احمر به محل توزیع داروهای بیماران شیمی‌درمانی اختصاص یافته است دیگر دغدغه معطلی در صف‌های طولانی دارو را ندارند. دکتر «فراز امامی»، مدیر داروخانه هلال‌احمر  معتقد است تفکیک بیماران، هم موجب کاهش دغدغه‌های آنها شده و هم سرعت خدمت‌رسانی را افزایش داده است: «بیماران شیمی‌درمانی که اغلب جزو بیماران صعب‌العلاج هستند و دریافت دارو در اسرع‌وقت برای آنها یک اولویت اساسی و مهم محسوب می‌شود. از سوی دیگر پایین بودن سیستم ایمنی آنها باعث شده تا در هر بار مراجعه به داروخانه و معطلی در صف دریافت دارو به‌واسطه ارتباط با بیماران عفونی و… با خطر تهدید سلامتی روبه‌رو شوند. موضوع دیگری که ضرورت راه‌اندازی داروخانه تخصصی شیمی‌درمانی را دوچندان می‌کرد زمان زیاد موردنیاز برای آماده‌سازی نسخ این بیماران بود که با توجه به نیاز ثبت در اینترنت و تایید UID همه بیماران مراجعه‌کننده به داروخانه هلال را معطل می‌کرد. توجه به همه این شرایط ما را برآن داشت تا با تفکیک این بیماران از سایر مراجعان هم موجبات کاهش تراکم حضور بیماران در داروخانه مرکزی را فراهم کنیم و هم افزایش ضریب ایمنی آنها را افزایش دهیم.»

ارائه تجهیزات شیمی‌درمانی در داروخانه‌های هلال‌احمر

البته این تنها خدماتی نیست که به بیماران شیمی‌درمانی از سوی هلال‌احمر ارائه می‌شود بلکه به گفته مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر از این پس تامین و ارائه سوزن‌های بیوپسی، پورت شیمی‌درمانی، پمپ شیمی‌درمانی و سوزن پورت نیز در داروخانه تجهیزات پزشکی هلال‌احمر صورت می‌گیرد: «مجموعه تدارکات پزشکی به صورت شبانه‌روزی برای تامین مایحتاج و تجهیزات دارویی بیماران خاص تلاش می‌کند و در این راستا تامین و ارائه سوزن‌های بیوپسی، پورت شیمی‌درمانی، پمپ شیمی‌درمانی و سوزن پورت در داروخانه تجهیزات پزشکی تداوم دارد و تلاش می‌شود تا در حوزه تجهیزات شیمی‌درمانی نیازهای بیماران برطرف شود.»

علاوه بر این در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران حدود 35 قلم انواع تجهیزات پزشکی یکبارمصرف همچون انواع سرنگ، سرنگ انسولین، انواع صافی دیالیز، ست دیالیز، محلول دیالیز، فیلتر لکوسیت، میکروست، ست تالاسمی، فلاکن، آنژیوکت، کیسه و کارتریج بی‌کربنات سدیم، سوزن فیستولا، ماسک سه‌لایه، محلول ضدعفونی‌کننده دست، شیلد و نظایر آن تولید می‌شود و با خودکفایی در تولید صافی‌های دیالیز دغدغه بیماران خاص این بخش را رفع کرده‌اند.

 

39 داروخانه در خدمت بیماران خاص

سه دهه از فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر می‌گذرد و حالا تعداد این داروخانه‌ها در سراسر کشور به 39 داروخانه رسیده است. به گفته حسین صدیقی، مدیر امور دارویی جمعیت هلال‌احمر هدف از تاسیس داروخانه‌های هلال، تامین داروهای استراتژیک بود که یا به صورت محدود در داخل تولید می‌شوند یا از خارج کشور وارد می‌شوند: «حاشیه سود پایین این داروها باعث شده تا بخش خصوصی انگیزه‌ای برای عرضه و تامین آنها نداشته باشد؛ لذا جمعیت هلال‌احمر به عنوان مرجع مطمئن تامین‌کننده این داروها وارد میدان شده و سعی کرده با ایجاد سیستم نظارتی چندلایه، تامین دارو با کمترین هزینه و حمایت از بیماران نیازمند در بخش تامین دارو از دغدغه‌های این گروه از بیماران بکاهد. به همین منظور زنجیره‌ای از داروخانه‌های هلال را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.»

او با اشاره به این شعار داروخانه‌های هلال که «اجازه نمی‌دهیم بیمار نیازمندی به‌خاطر پول، دست خالی از داروخانه‌ها بیرون برود» ادامه داد: «تلاش برای انعقاد قرارداد با انجمن‌های بیماران خاص و موسسات حمایت از این بیماران از اولویت‌های اساسی ماست تا جامعه هدف بتواند بی‌دغدغه به داروی موردنیاز خود دسترسی داشته باشد.»

 

بیماران خاص زیر چتر حمایتی سازمان داوطلبان

بیماران نیازمند همچنین می‌توانند پس از ارائه اسناد درمانی و دارویی، پس از انجام امور مددکاری، هزینه درمان و داروی خود را از جمعیت هلال‌احمر دریافت کنند. وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید جمعیت برای درمان شهروندان مبتلا به بیماری‌های خاص که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مشکل مواجهند، تمام تلاش خود را خواهد کرد: «این کمک‌های بلاعوض به همت خیرین و از طریق سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر صورت گرفت و اولویت اصلی سازمان داوطلبان این است تا خدمات حمایتی به بیماران نیازمند همچنان ادامه داشته باشد.»

 

اعطای وام به بیماران

با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته در خصوص کمک به امر درمان بیماران نیازمند و معسر، مبتلایان به سرطان و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، از محل بودجه امسال، اعتبار 2 هزار میلیاردریالی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت به جامعه هدف در سراسر کشور در قالب تسهیلات وام قرض‌الحسنه به جمعیت هلال‌احمر تخصیص یافته است. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت در این‌باره می‌گوید: «سازمان داوطلبان با کمک صاحبنظران در قالب کمیته مشورتی، ضمن نیازسنجی خدمات مختلف موردنیاز بیماران، شیوه‌نامه حمایت از بیماران نیازمند و صعب‌العلاج را که شامل استاندارد تشخیص، درمان، توانبخشی و داروهای موردنیاز است تدوین و به استان‌ها ابلاغ خواهد کرد. در این خصوص، بیماران نیازمند می‌توانند پس از ارائه اسناد درمانی و دارویی و پس از انجام فرآیند مددکاری در شعب تابعه جمعیت هلال‌احمر از تسهیلات مذکور تا سقف مشخص‌شده بهره‌مند شوند.» به گفته سلیمی این اعتبار قرار است از طریق بانک‌های عامل رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران براساس برش استانی به مراکز جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها، تزریق شود: «اعتبار تخصیص داده‌شده امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و امید است تا بسته حمایتی جمعیت هلال‌احمر از بیماران مذکور بیش‌ازپیش تقویت شده تا بخشی از مشکلات این عزیزان از این طریق مرتفع شود.»

 

بیمارستان نورافشار خانه امید کودکان بیمار

یکی دیگر از مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر که به جرأت می‌توان از آن به‌عنوان خانه امید کودکان بیمار یاد کرد، مرکز توانبخشی کودکان بیمارستان نورافشار است. این مجموعه عمدتا پذیرای کودکانی است که با فلج کامل به این مرکز مراجعه می کنند و بعد از دریافت خدمات درمانی بی‌نظیر در حالی که روی پاهای خود ایستاده‌اند بیمارستان را ترک می‌کنند. در این مرکز درمانی اعمال جراحی‌ نادر با قدرت ریسک بسیار بالای خاصی در حوزه ارتوپدی، مغز و اعصاب و ستون فقرات انجام می‌شود که اغلب بیماران هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنند و از خدمات حمایتی جمعیت در طول درمان بهره‌مند می‌شوند.

علاوه بر این بیمارستان در حوزه توانبخشی، جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های  خود را برای ماموریت‌ها و اهداف بشردوستانه از سال 1341 تحت عنوان مرکز ارتوپدی فنی آغاز کرد. با گسترش حیطه خدمات و افزوده شدن سایر رشته‌های توانبخشی به خدمات مذکور، مرکز جامع توانبخشی در سال 1379 با فضایی به مساحت حدود 11 هزار مترمربع و بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی‌های روز و بکارگیری کادری مجرب، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محوری‌ترین مراکز توانبخشی جمعیت در سطح کشور راه‌اندازی شد. این مرکز با برخورداری از کلینیک‌های ارتز، پروتز، کفش طبی و اسکن کف پا، فیزیوتراپی، کاردرمانی، توانبخشی سالمندی، آسیب‌های نخاعی، شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی، تغذیه، حرکات اصلاحی، توانمندسازی مغز، ذهن و روان و همچنین کلینیک‌های چندتخصصی قطع عضو، ناهنجاری‌های ستون فقرات و سکته مغزی، خدمات باکیفیت و متمایزی را به عموم مردم ‌به‌خصوص اقشار کم‌درآمد ارائه می‌کند. بدلیل ارائه خدمات جامع و چندتخصصی توانبخشی با کیفیت و تعرفه مناسب به‌صورت متمرکز و پیش‌بینی پارکینگ جهت استقرار خودروهای مراجعان، بهره‌گیری از خدمات این مرکز را در اولویت بیماران قرار داده است و سالانه بیش از 60هزار خدمت در این مرکز ارائه می‌شود.

انتهای پیام//

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.