لیسانس از مد افتاد/ آن سگ بي‌گناه آمريكايي/ خیانت روشنفکران/ چه‌کسی خاکی شد؟!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تکليف و سرنوشت برجام ، گشت ارشاد برای مدیران ، کاهش تمایل سازندگان به ساخت مسکن ، کاهش تعداد چک‌های برگشتی و بی محل ، خیل بیکاران تحصیلکرده و بی‌پول ، مصرف سرانه بنزین در ایران ، دستگیری تیم‌های تروریستی و جاسوسی وابسته به بیگانگان، مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سيل اخير کشور و تحرکات مسئولان دولتی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تکليف و سرنوشت برجام ، گشت ارشاد برای مدیران ، کاهش تمایل سازندگان به ساخت مسکن ، کاهش تعداد چک‌های برگشتی و بی محل ، خیل بیکاران تحصیلکرده و بی‌پول ، مصرف سرانه بنزین در ایران ، دستگیری تیم‌های تروریستی و جاسوسی وابسته به بیگانگان، مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

در میدان

روزنامه جام جم :برای ما که روزگاری، هشت سال رئیس‌جمهوری داشتیم که در خطیرترین شرایط هم سفر عیدانه یا لاکچریش ترک نمی‌شد و درست وسط سیل به کیش می‌رفت، حالا دیدن تحرکات مسئولان دولتی در این دو سه روزی که کشور دچار سیل شده جالب است، البته این جزو وظایف ذاتی مسئولان قوه‌مجریه است و کار فوق‌برنامه‌ای انجام نمی‌دهند، اما قبول کنیم در این مدت که رخوت خاصی در بدنه اجرایی کشور وجود داشت، دیدن این مدل تحرکات و سرکشی‌های میدانی در بحران برای ما تازگی دارد و باید بپذیریم از مدیریت مانیتوری عبور کرده‌ایم.سیدابراهیم رئیسی، بلافاصله از بازگشت سفر استانی همدان پیگیر موضوع سیل شد و همزمان با این خبر، مخبر، معاون اول اوهم به فیروزکوه رفت. وزیر کشور به داد سیل‌زدگان یزد رسید و خود رئیس‌جمهور دیروز تنها چند ساعت بعد از برگشت به تهران، برای بررسی میدانی شرایط سیل‌زدگان و امدادرسانی در مناطق سیل‌زده راهی شهرستان فیروزکوه شد و در جمع مردم روستای مزداران به آنها اطمینان خاطر داد نیروهای امدادی با تمام توان در حال امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستند. رئیس‌جمهور با بیان این‌که در حال حاضر ۶۶۰ نقطه در کشور دچار سیل شده‌ است، بر تداوم امدادرسانی تا برقراری آرامش در منطقه تاکید کرد. محسن منصوری، استاندار تهران و برخی مسئولان شهری و استانی درحالی رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند که رئیسی در ادامه حضور خود در روستای سیل‌زده مزداران با استماع حرف‌ها و خواسته‌های روستاییان بر پیگیری امور آنان تا رفع مشکلات، دستوراتی صادر کرد.   از اواخر شامگاه چهارشنبه، بارندگی‌های سیل آسا در تهران موجب جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف از جمله فیروزکوه شده و سیلاب در منطقه کن و امامزاده داوود و همچنین روستای مزداران شهرستان فیروزکوه خسارات جانی و مالی زیادی برجای گذاشته، به طوری که به گفته استاندار تهران تا کنون ۱۰نفر در شهرستان فیروزکوه جان خود را از دست داده‌اند و عملیات امدادرسانی کماکان ادامه دارد.

 

سايه بلاتکليفي برجام بر سفره مردم

روزنامه آرمان امروز:تکليف و سرنوشت برجام مساله‌ کليدي سياست خارجي کشورمان در تمامي روزها و ماه‌هاي بعد از خروج «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق آمريکا از اين توافق بوده است که در دولت سيزدهم هم پس از 8 دور مذاکرات وين همچنان به قوت خود باقي مانده است. اين موضوع در روزهاي اخير، پس ارائه پيش‌نويسي جديد از سوي «جوزپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، ديگربار در ميان رسانه‌ها و افکار عمومي رونق گرفته است. در ارتباط با جديدترين تحولات اين موضوع مهم در سياست خارجي کشورمان،  گسترش نيوز با «جلال خوش چهره» کارشناس مسائل بين‌الملل به گفت‎و‌گو پرداخته است.آنچه در پي مي‌خوانيد چکيده‌اي از اين گفت‌وگوست.جلال خوش چهره، در رابطه با اينکه چه ميزان احتمال دارد طرفين برجام شکست توافق را اعلام کنند، اظهار کرد: بايد به خاطر داشت قضاوت درباره يک سياست با نتايج آن ارزش‌گذاري مي‌شود. تيم ديپلماسي دولت کنوني وعده‌هايي در مورد مطالبات حداکثري پيرامون به نتيجه رسيدن مذاکرات داده بود اما وضع در حالت انجماد باقي مانده است. اين حالت بيش از آن که طرف‌هاي مذاکره کننده ايران را در منگنه يا بلاتکليفي قرار دهد،  اقتصاد ايران و اوضاع  را در حالت  انجماد مي‌گذارد.وي با بيان اين‌که دولت پيرامون سياست هاي خود در مورد برجام بلاتکليف است، ادامه داد: بار  بلا تکليفي دولت در برجام قطعا بر دوش مردم و امروز متوجه سفره‌هاي مردم است.

 

گشت ارشاد در ادارات برای مدیران یا کارکنان

روزنامه آرمان ملی: «ما گشت ارشاد خواهیم داشت؛ اما برای مدیران» این جمله‌ای از آیت‌ا… رئیسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری دیروز و رئیس‌جمهور امروز است که بسیار نیز به آن تاکید شد اما با گذشت یک سال از روی کارآمدن دولت جدای از وعده‌هایی چون حل مشکلات اقتصادی، احیای برجام، ایجاد اشتغال، ساخت 4میلیون مسکن و…  که می‌شود آنها را به آینده نیز احاله داد و موانعی هم در راستای عدم تحقق آنها برشمرد؛ رئیس‌جمهور و مردانش هنوز رویکرد مشخصی در خصوص وعده گشت ارشاد برای مدیران مطرح نکرده‌اند تا این گمانه در برخی اذهان مطرح شود که این وعده صرفا کارکرد انتخاباتی داشته  است. آن هم در شرایطی که امروز جامعه به جهت نوع برخورد گشت ارشاد و فیلم‌هایی که از این برخوردها در فضای مجازی منتشر می‌شود رضایت چندانی ندارد. حال پرسش اینجاست؛ دولت که به اذعان بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته در امر اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم آنطور که باید و شاید عمل کند؛ احیای برجام نیز همچنان با گره‌هایی مواجه است و معلوم نیست چه زمانی توافق حاصل ‌آید پس اگر دولت نتوانسته در این حوزه‌ها یا دیگر حوزه‌ها توفیقی حاصل کند چرا به سراغ تحقق دیگر وعده‌ها نمی‌رود. اتفاقا وعده «گشت ارشاد برای مدیران» وعده جذابی بود که بسیاری منتظر تحقق آن بودند، چرا که با توجه به سابقه خوب آیت‌ا… رئیسی در مبارزه با فساد در دستگاه قضایی این انتظار می‌رفت که با ایجاد گشت ارشاد برای مدیران امر نظارت بر عملکردها نیز به درستی پیش برود.

 

متری ۴۵ میلیون تومان!

روزنامه ابتکار:احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش تمایل سازندگان به ساخت مسکن می‌گوید: کاهش تمایل به ساخت و ساز کاملا طبیعی است، هنگامی که تورم در کشور افزایشی باشد و بازار با کاهش مشتری روبه‌رو می‌شود، رکود در بازار ایجاد می‌شود و در این شرایط دیگر تمایلی برای ساخت وجود نخواهد داشت.قیمت مسکن در سال‌های اخیر با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد فعلا پایانی برای گرانی‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر برخی‌ها معتقدند که کاهش تمایل به ساخت‌وساز به افزایش قیمت‌ها تا پایان سال دامن می‌زند. به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل همچون حرکت بازارهای موازی، رفتار سازندگان مسکن، رابطه میان عرضه و تقاضا و میزان تولید است بنابراین وقتی میزان تولید مسکن پایین باشد طبیعی است که قیمت‌ها افزایشی شود. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز با توجه به آمار منتشرشده در شرایطی که تولید مسکن در کشور با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است، قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته رو به افزایش قرار دارد.طبق آمار رسمی سالانه نیاز به ساخت ۹۰۰ هزار خانه در کشور وجود دارد. کف این نیاز ساخت ۵۶۰ هزار خانه در سال است. در حالی که هر ماه به‌طور متوسط، تنها حدود ۴۷ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود. تفاوت این آمارها نشان می‌دهد که بازار مسکن نتوانسته تعدادهای خانه‌های مورد نیاز را تولید کند. این روند در گرانی و قفل شدن معاملات تاثیر بسزایی دارد. کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز عاملی مهم برای کناره‌گیری انبوه‌سازان از این بازار شده است. این روزها شاهد کوچ سرمایه‌گذاران از بازار مسکن به بازارهای موازی یا بازار ساخت و ساز در کشورهای دیگر هستیم. ادامه داشتن این روند می‌تواند ضربه مهلکی به بازار ساخت و ساز کشور بزند.

 

خداحافظی با چک‌های بی‌محل

روزنامه ایران: با اجرایی شدن قانون جدید چک به تدریج تعداد چک‌های برگشتی و بی محل در حال کاهش است. در حالی که در سال‌های نه‌چندان دور چک‌های برگشتی به یکی از معضلات اقتصاد ایران تبدیل شده بود، تغییرات قانونی چک باعث شد تا اعتبار را به این اوراق بهادار مهم و تأثیرگذار در مبادلات اقتصادی بازگرداند. براساس گفته‌های مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در سال‌های قبل تا ۱۵ درصد از چک‌ها برگشت می‌خورد، اما اخیراً این رقم به ۱۰ درصد کاهش یافته و در حال حاضر برای چک‌های جدید صیادی به ۶.۵ درصد رسیده و برای چک‌های قدیمی حدود ۱۰ درصد چک‌ها برگشت می‌خورد. قانون جدید چک که از سال ۹۷ تصویب شد، باعث تسهیل در امور چک شده و براساس مصوبه نمایندگان مجلس و این قانون، قرار شده است مانده کسری چک برگشتی از سایر حساب‌های فرد صادرکننده چک به میزان کسری مبلغ مورد نیاز در حساب صادرکننده چک مسدود شود. از هفتم خرداد امسال این طرح عملیاتی شد که قبل از آن طرح به صورت آزمایشی انجام می‌شد، در روزهای اول روزانه ۵۰۰ فقره چک با مسدودی به دلیل کسری اعتبار مواجه می‌‌شد که این رقم به روزانه هزار چک و هم اکنون از ۱۰ هزار چک دارای کسری با مسدودی منابع در سایر حساب‌های فرد عبور کرده و پیش‌بینی می‌‌شود، تعداد مسدودی‌ها برای چک برگشتی به ۵۰ هزار حساب هم برسد.علاوه براین، آن طور که رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور خبر داده، از زمان اجرای قانون جدید چک محکومیت‌های ناشی از چک 50 درصد کاهش یافته است.

 

درخواست تکراری اروپا بدون توجه به منافع ایران

روزنامه تجارت:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار موضع اخیرش درباره احیای برجام تاکید کرد که اکنون زمان تصمیم‌گیری است. به گزارش تجارت، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار استفاده از فرصت کنونی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد.وی نوشت: اکنون باید تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق استفاده شود.بورل هفته گذشته نیز در یک یادداشت در روزنامه فایننشال تایمز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را یک دستاورد دیپلماتیک برجسته توصیف و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.وی افزود: هم‌اکنون باید برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت تصمیماتی اتخاذ کنیم و پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین نوشت: هر روزی که توافقی در وین حاصل نشود، رسیدن به منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران از طریق رفع تحریم‌های آمریکا و همچنین منافع عدم اشاعه هسته‌ای برای جهان را به عقب می‌اندازد. به پایان رساندن توافق در این زمان مزایای اقتصادی و مالی چشم‌گیری به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت خواهد کرد.سفیر آلمان در تهران نیز خواستار حمایت از موضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه شد.

 

لیسانس از مد افتاد!

روزنامه جوان:تا چند روز دیگر قرار است کارنامه‌های اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ منتشر شود و داوطلبان وارد مرحله انتخاب رشته شو‌ند؛ مرحله‌ای که چند سالی می‌شود حدود نیمی از داوطلبان کنکور از حضور در آن انصراف می‌دهند. گزارش‌های سازمان سنجش حکایت از آن دارد که در دو، سه سال اخیر بیش از ۵۰ درصد از کنکوری‌ها انتخاب رشته نکرده‌اند. این بدین معناست که برای دهه هشتادی‌ها لیسانس گرفتن از مد افتاده و مانند دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها به دنبال این نیستند که به هر قیمت و در هر رشته‌ای مدرک دانشگاهی بگیرند. شاید خیل بیکاران تحصیلکرده و بی‌پول، اصلی‌ترین مسئله‌ای باشد که تحصیلات دانشگاهی را در چشم این گروه از داوطلبان از سکه انداخته‌است. گذشته از این در شرایط کنونی جامعه، تحصیلات دانشگاهی دیگر معیار منزلت اجتماعی نیست و پارادایم‌های اجتماعی منزلت را از تحصیلات به پول تغییر داده است. بر این اساس چیزی نزدیک به ۱۰، ۱۵ درصد از داوطلبان کنکور سر صندلی‌های رشته‌های پول‌سازی همچون پزشکی با هم رقابت دارند و بقیه کنکوری‌ها هم اگر هدفشان تنها رفتن به دانشگاه باشد، عملاً بی‌هیچ مشکلی وارد آن خواهند شد. از تمام این‌ها گذشته، هم بچه‌ها هم خانواده‌ها متوجه شده‌اند مسیر موفقیت و خوشبختی تنها از دانشگاه نمی‌گذرد و اصلاً قرار نیست همه افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. جامعه به تعداد کمی دکتر و مهندس نیاز دارد، اما به تعداد زیادی کارگر و تکنسین خلاق نیازمند است!

 

هدررفت 50 درصد بنزین کشور

روزنامه خراسان:مصرف بنزین در خودروهای‌ داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه 270 هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است. به گزارش فارس، بعد از گذشت پنج ماه از سال 1401، پیش‌بینی‌ها درباره سر‌به‌سر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور محقق شده و بنا بر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین می‌شود. این در حالی است که بخش عمده ای از این مصرف بالا ناشی از استانداردهای پایین خودروهای داخلی است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.  اما دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی بازمی‌گردد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، در این‌باره می‌گوید: تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم 50 درصد یعنی روزانه 50 میلیون لیتر کاهش مصرف خواهیم داشت و این حجم کاهش، ارزش افزوده بالا و برای کشور، ارزآوری دارد. اگر قیمت بنزین بین 0.5 تا 0.7 دلار در هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه 10 میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، خسارتی بیش از 270 هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود.

 

آن سگ بي‌گناه آمريكايي!

روزنامه کيهان:  ۱- دوازده سال قبل (مهر ۱۳۸۹) لطیفه‌ای برگرفته از یک واقعیت در نیویورک روي خروجي يكي از سايت‌هاي اينترنتي قرار گرفته و در فاصله‌اي كمتر از 36 ساعت به پربيننده‌ترين مطلب با ميليون‌ها مراجعه‌كننده تبديل شده بود. شمار فراواني از چند ميليون كاربر آمريكايي كه اين لطيفه را مشاهده كرده بودند در بخش نظر كاربران -‪COMMENTS- از آن با عناويني نظير «بهترين»، «گوياترين» و «لطيفه‌اي برگرفته از يك واقعيت تلخ» ياد كرده‌اند… پیش از این ترجمه فارسي اين لطيفه پرسروصدا را در صدر یکی از یادداشت‌های کیهان آورده بودیم و امروز هم تکرار آن را بی‌مناسبت نمی‌دانیم. بخوانید!«مردي در پارك مركزي شهر نيويورك مشغول قدم زدن بود كه ناگهان متوجه مي‌شود يك سگ‌هار به دختربچه‌اي حمله كرده و قصد دريدن او را دارد. مرد، با عجله خودش را به آنها كه چند ده متر آن طرف‌تر بودند، مي‌رساند و با سگ درگير مي‌شود، بعد از مدتي كشمكش و در حالي كه چند تكه از لباسش پاره شده بود، سگ را مي‌كشد و دختربچه را نجات مي‌دهد.مردمي كه در آن حوالي پرسه مي‌زدند و با شنيدن صداي گريه آميخته به التماس دخترك و غرش سگ ‌هار و دخالت آن مرد در اطراف آنها حلقه زده بودند، بعد از مشاهده فداكاري مرد و پايان خوش ماجرا، براي مرد فداكار هورا مي‌كشند. پليس وارد صحنه مي‌شود، دست مرد فداكار را به نشانه پيروزي بر سگ‌‌هار بلند مي‌كند و به او مي‌گويد «هي، تو واقعا يك قهرماني و نشانه انسان‌دوستي و شجاعت مردم نيويورك.» مرد ضمن تشكر مي‌گويد؛ اما، من اهل نيويورك نيستم و پليس مي‌گويد؛«چه فرقي مي‌كند، فردا روزنامه‌ها مي‌نويسند يك‌آمريكايي‌قهرمان دختربچه بي‌پناهي را از چنگال يك سگ درنده و‌ هار نجات داد. تو قهرمان و باعث افتخار همه مردم آمريكا هستي و فردا رسانه‌هاي آمريكايي با تيترهاي درشت و پخش كليپ‌هاي تلويزيوني داستان فداكاري تو را در صدر اخبار خود قرار مي‌دهند.»

 

کارمای سوئدی

روزنامه وطن امروز: در طول 4 دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، بویژه طی سال‌های گذشته، رویارویی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی و همچنین رژیم صهیونیستی همواره در بالاترین سطح خود بوده است. تنها در چند ماه اخیر نهادهای اطلاعاتی – امنیتی کشورمان بارها از دستگیری تیم‌های تروریستی و جاسوسی وابسته به بیگانگان خبر داده‌اند که همین موضوع مهر تأییدی است بر اینکه دشمنی غربی‌ها با مردم ایران نه‌تنها تمام نشده که در لایه‌های امنیتی ادامه دارد.  به گزارش «وطن‌امروز»، در جدیدترین مورد از جاسوس‌گیری سربازان گمنام امام زمان(عج)، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از شناسایی و بازداشت یک تبعه‌ کشور پادشاهی سوئد خبر داد. این نهاد امنیتی کشورمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سربازان گمنام امام زمان(عج) یک تبعه‌ کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند. در این اطلاعیه آمده است: متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ پیشین به ایران، به ‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلا خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شد) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقا تحت نظر مأمورین زبده ضدجاسوسی این وزارتخانه قرار می‌گرفت. وزارت اطلاعات در بیانیه مورد اشاره اعلام کرده است: یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند، ارتباط برقرار می‌کرد.

 

چه‌کسی خاکی شد؟!

روزنامه همشهری:شهردار تهران و وزیر کشور قبل از انتشار خبر رسمی سیل امامزاده داوود در محل حاضر شدند و شخصا مدیریت بحران را در دست گرفتند.تا انتهای متن همراه باشید تا وقتی سخن از جنگ روایت‌ها می‌شود ببینیم منظور چیست؟یکم؛ سؤال ساده؛ چرا این خبر دشمن را عصبی کرد؟ دقت کردید؟ کلا چرا خبر خوب صدای دندان قروچه‌های دشمن را در می‌آورد؟یک پیشنهاد رسانه‌ای: همواره در جنگ روایت از تحلیل آرایش دشمن شروع کنید. ببینید دشمن در چه موضعی است و سود و زیانش از این عملیات رسانه‌ای چیست وگرنه حیرت‌زده دچار خطای تشخیص می‌شوید.بازگردیم به سؤال اصلی؛ عصبانیت دشمن از چیست؟روشن است؛ هر خبر خوبی از حاکمیت که اعتماد اجتماعی به انقلاب بسازد، مثل زلزله بر دیواره سست رسانه‌ای اهریمن است.با این توضیح خودتان را یک‌بار جای دشمن بگذارید. چه واکنشی به این خبر خواهید داشت؟ لطفا امتحان کنید.دوم؛ اجازه دهید کمک‌تان کنم. پیش‌تر که خبری از رسانه‌های اجتماعی نبود و رسانه‌ها در انحصار فراعنه رسانه‌ای قرار داشتند، اخباری از این دست یک سرنوشت بیشتر پیدا نمی‌کرد: «بایکوت کامل». راهپیمایی چند سال پیش اربعین را خاطرتان هست؟ بی‌بی‌سی در اوج حقارت یک خط ننوشت و عبور کرد.اما امروز به مدد رسانه‌های اجتماعی هیچ خبری پنهان نمی‌ماند. سوم؛ دشمن با لباس‌های گلی مسئولان ما در سیل باید چه می‌کرد؟ بنویسد این حضور میدانی ضرورت نداشت؟ مخاطب نمی‌پذیرد. بنویسد ضرر داشت؟ خب مضحک است. بنویسد ثمر نداشت؟ ثمر نداشت که نمی‌ترسیدند.چه کنند این جماعت جیره‌بگیر با خبر خوب؟ بالاخره باید حقوقی که می‌گیرند حلال که نه، حداقل کارانه خباثت‌شان را که پر کند.بهترین راه چیست؟ تمسخر و استهزا.

 

خیانت روشنفکران

روزنامه شرق:در جریان بازدید رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده از برلین غربی در سال ۱۹۸۷ به او گفته شد کمونیست‌ها در برلین شرقی دستگاه‌های شنود دوربرد دارند. همان‌طور‌که در زندگی‌نامه او بازگو شده است، پاسخ او ‌چنین بود: «یکی از مقامات آلمان گفت که مراقب حرف‌هایتان باشید. وقتی این حرف را شنیدم، به سمت پاگردی که به ساختمان نزدیک‌تر بود رفتم و در مورد این صحبت کردم که درباره دولتی که مردمش را مانند حیوانات مزرعه در آغل نگه می‌دارد، چه فکری می‌کنم. دقیقا یادم نیست که چه گفتم اما ممکن است در اظهار‌نظرم در‌ مورد کمونیسم کمی ناسزا نیز چاشنی کار کرده باشم، به این امید که صدایم شنیده شود». با وجود جنایت‌های فراوانی که حکومت‌های کمونیستی در طول تاریخ مرتکب شده‌اند، همواره مورد حمایت روشنفکران بودند اما این تنها یکی از موضع‌گیری‌های فاجعه‌بار این قشر و ایستادن مداوم آنها در سمت غلط تاریخ محسوب می‌شود. شاید بهترین توصیف برای روشنفکران این جمله توماس سوئل (Thomas Sowell) باشد: «آنها بدون آنکه جزء بدترین انسان‌ها باشند، کمک کردند تا بدترین نتایج ممکن به بار بیاید». توماس سوئل نویسنده کتاب مهم «روشنفکران و جامعه؛ آنجا که روشنفکران خطا می‌کنند» که اکنون 92 سال‌ دارد و بیش از 40 کتاب به نگارش درآورده، نویسنده‌، نظریه‌پرداز، اقتصاددان و مفسر سیاسی سرشناس آمریکایی است که مزیت او نگاه محافظه‌کارانه‌اش در نقد عملکرد روشنفکران چپ‌گراست. سوئل از دانشگاه کلمبیا در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرده است. او در دانشگاه‌های هاروارد، راتگرز، کورنل، دانشگاه براندیس، کالج آمهرست و دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، اقتصاد تدریس کرده است و از ۱۹۸۰ در انستیتو هوور در دانشگاه استنفورد مشغول به کار بوده ‌است.

 

سفر به نقطه جوش شرق

روزنامه فرهیختگان: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از روز جمعه درحالی تور خود برای دیدار از منطقه شرق‌آسیا را آغاز کرد که به‌دلیل احتمال سفرش به منطقه تحت‌مناقشه تایوان، آتش تنش‌های جدیدی را در این منطقه برافروخته است. او پیش از این قرار بود چهارماه قبل، در ماه آوریل از تایوان دیدن کند که به‌دلیل ابتلایش به کرونا این سفر لغو شد.کارن ژان پیِر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنجشنبه‌گذشته خود درباره این سفر و واکنش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به آن گفت: «بایدن خودش 36 سال سناتور بوده و به‌خوبی می‌داند در کنگره روندها چگونه کار می‌کند و ربطی به او ندارد که رئیس مجلس نمایندگان به کجا سفر می‌کند، پس مخالفت علنی نمی‌کند.»این موضع درحالی از سوی سخنگوی کاخ سفید اتخاذ شد که بایدن پیش‌تر اعلام کرده بود مقامات ارتش معتقدند سفر پلوسی به تایوان در شرایط فعلی ایده خوبی نیست و آنها از این سفر حمایت نمی‌کنند. وی به پلوسی توصیه کرده بود به این سفر نرود.پنجشنبه هفته‌ گذشته نیز شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا که پس از افزایش تنش‌ها صورت گرفت، به واشنگتن هشدار داد در قضیه تایوان با آتش بازی نکند.نانسی پلوسی در گذشته نیز دست به اقدام یکجانبه درخصوص چین زده است. وی در سال 1991 درحالی‌که به‌عنوان عضو مجلس نمایندگان به پکن سفر کرده بود به‌طور خودسرانه در میدان «تیان آن من» این شهر حضور یافت تا در دومین سال از وقوع حادثه سرکوب مخالفان در این میدان، مراسم بزرگداشتی برای آنها برگزار کند.این میدان در جریان شورش‌های سال 1989 به محل رویارویی دولت چین و مخالفان تبدیل شده بود و شاهد وقایع مهمی در جریان سرکوب شورش‌ها بود.

 

حقوق بازنشستگان دراغما

روزنامه اعتماد: با گذشت 11 روز از ابلاغيه رييس مجلس درباره غيرقانوني بودن مصوبه خرداد سال جاري هيات وزيران درباره افزايش 10 درصدي مستمري تعدادي از بازنشستگان تامين اجتماعي، اخبار جديدي درباره سرپيچي دولت از بازگشت به قانون و اجراي مفاد اساسنامه تامين اجتماعي و تمكين از مصوبات شوراي عالي كار شنيده مي‌شود؛ اينكه دولت در يك موافقت ضمني و غيرمستقيم، راضي شده ماده 96 اساسنامه تامين اجتماعي براي افزايش و همسان‌سازي مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي را اجرا كند مشروط به اينكه اجراي اين ماده قانون، در اختيار محمد مخبر؛ معاون اول رييس‌جمهوري باشد.  غير از اين شرط عجيب، تا امروز دولت هيچ واكنش مستقيمي به ابلاغ رييس مجلس درباره تخلف هيات وزيران بابت مداخله در رقم مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي نداشته در حالي كه امروز كه اين گزارش منتشر شده، طبق قانون مجلس، مصوبه هيات دولت خودبه‌خود باطل و از اعتبار ساقط شده اما دولت همچنان بي‌تفاوت به اين اتفاقات، سكوت اختيار كرده است.  تنها واكنش 11 روز اخير دولت اين بوده كه رييس‌جمهوري، 4 روز بعد از ابلاغ رييس مجلس، در جلسه ستاد اقتصادي دولت اعلام كرد كه مستمري بازنشستگان بعد از بررسي‌هاي كارشناسي، به نفع معيشت آنها ترميم خواهد شد.  ابراهيم رييسي، شامگاه يكشنبه دوم مردادماه، در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت با بيان اينكه دولت با رعايت عقلانيت در تصميم‌گيري‌ها خود را مكلف به اجراي عدالت مي‌داند، بدون هيچ اشاره‌اي به ابلاغي كه درباره غيرقانوني بودن مصوبه كابينه خود از رييس مجلس دريافت كرده، گفت: «چنانكه پيش از اين هم بارها اعلام شده، دولت به‌طور كامل در جريان مسائل اقتصادي جامعه و معيشت اقشار مختلف از جمله بازنشستگان قرار دارد و توجه به اين مساله حياتي و تلاش براي بهبود آن، لحظه‌اي از اولويت‌هاي اينجانب خارج نشده است.

 

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.