تماشاگران آمدند، حواشی فوتبال بیشتر شد!

گزارش «شهروند» از همه مشکلاتی که بازگشایی ورزشگاه‌ها ایجاد کرد

اگرچه حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها اتفاق خوب و مثبتی برای فوتبال است، اما سازوکار ورود و رفتارهای آنها مشخص نیست و این موضوع حاشیه‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، برگزاری بدون تماشاگر مسابقات هفته اول لیگ برتر فوتبال صدای بسیاری از اهالی این رشته ورزشی را درآورد و باعث شد انبوهی از شایعات فضای فوتبال را پر کند. از آنجایی که فوتبال بدون تماشاگر از جذابیتش کاسته می‌شود، بدون شک علاقه‌مندان به این رشته امیدوارند در همه بازی‌ها تماشاگران به ورزشگاه بروند و تیم‌های میزبان نیز بتوانند به‌خوبی از امتیاز میزبانی خود بهره ببرند.

در هفته دوم مسابقات لیگ برتر، سازمان لیگ فوتبال مجوز ورود تماشاگران به برخی ورزشگاه‌ها و آنهایی را که از نظر استانداردبودن گیت‌های ورودی و همچنین راهروهای منتهی به سکوها مشکلی نداشتند، صادر کرد، اما هنوز ورزشگاه‌هایی هستند که در این‌خصوص نقص دارند و اجازه برگزاری بازی با حضور تماشاگر به آنها داده نشده است.

اگرچه ورود تماشاگران با رعایت شرایط لازم به ورزشگاه‌های فوتبال دوباره از سر گرفته شده، اما حالا شاهد ایجاد شرایط نامناسب روی سکوها هستیم که این مسأله زشتی‌هایی را پدید آورده است.

فقط 3 بازی با حضور تماشاگران

سازمان لیگ فوتبال روز سه‌شنبه هفته گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد باشگاه‌هایی که سامانه بلیت‌فروشی‌شان مشکلی ندارد و می‌توانند میزبان تماشاگران باشند، اقدام به فروش بلیت‌های بازی‌های هفته دوم کنند. بعد از استعلام‌های لازم درنهایت سازمان لیگ مجوز ورود تماشاگران به سه ورزشگاه آزادی تهران، نقش‌جهان اصفهان و اختصاصی مس‌رفسنجان را صادر کرد تا همچنان اکثر بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر باشد.

سازمان لیگ فقط به ورزشگاه‌هایی مجوز حضور تماشاگران را داد که گیت‌های الکترونیکی آنها فعال باشد و دلیل این مسأله هم غربالگری درست افراد برای دریافت سه دوز واکسن بود. برخی ورزشگاه‌های ایران گیت الکترونیکی دارند، اما این گیت‌ها خراب است و به سامانه وزارت بهداشت متصل نیست و به همین خاطر غربالگری افراد برای آنکه حاضران در ورزشگاه حتما دوز یادآور واکسن را تزریق کرده باشند، به‌درستی انجام نمی‌شد.

از این‌رو با توجه به ایجاد فضای استاندارد در سه شهر ، مجوز ورود تماشاگران در مسابقه تیم‌های مس رفسنجان- گل‌گهر، پرسپولیس- فولاد و سپاهان- نساجی صادر شد.

بازی‌های بدون تماشاگر هم تماشاگر داشت!

با وجود اینکه پنج مسابقه دیگر هفته دوم لیگ برتر فوتبال بدون تماشاگر بود، اما شاهد حضور تماشاگران در ورزشگاه بودیم که این مسأله عجیب به نظر می‌رسید. در همه بازی‌های دیگر هفته دوم تعدادی تماشاگر که منتسب به تیم میزبان بودند به ورزشگاه‌ محل برگزاری مسابقه رفتند و البته که این مسأله حاشیه‌هایی را نیز ایجاد کرد.

به عنوان نمونه حضور حدود 100 تماشاگر در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی و در جریان بازی ملوان و استقلال باعث شد تا قبل از شروع مسابقه مدیر و سرمربی آبی‌ها بسیار اعتراض و اعلام کنند تا تماشاگران بیرون از زمین نروند، بازی نخواهند کرد. این غائله البته خیلی زود با وساطت پژمان نوری، مدیرعامل ملوان ختم به خیر شد و جالب اینکه با وجود اصرارهای ناظر مسابقه، تماشاگران در جایگاه ویژه حضور پیدا کردند!

مسابقه مس کرمان و پیکان نیز به همین خاطر با 7 دقیقه تاخیر شروع شد‍! دقایقی پیش  از شروع مسابقه بود که داوود رفعتی ناظر مسابقه به دلیل حضور نزدیک به صد تماشاگر تیم فوتبال مس کرمان به مسئولان این باشگاه و همین‌طور مسئولان هیأت فوتبال که میزبانی مسابقه را برعهده دارند، تذکر داد، ولی این افراد اقدام به ترک سکوها نکردند تا رفعتی که معمولا روی چنین اتفاقاتی که کوتاه نمی‌آید به بیرون رفتن این افراد اصرار داشته باشد؛ موضوعی که سبب وقفه 7 دقیقه‌ای در آغاز بازی شد.

درنهایت با بیرون رفتن این تماشاگران بازی از ساعت 19:37 دقیقه با سوت ایمان کهیش آغاز شد؛ البته این تماشاگران در اواسط نیمه اول دوباره در جایگاهی دیگر مستقر شدند که بازهم جنجال‌هایی ایجاد شد و رفعتی چند بار مجبور شد با تماشاگران غیرقانونی برخورد داشته باشد!

در ورزشگاه‌های دیگر نیز این اتفاقات تکرار می‌شود و در بازی‌هایی که بدون تماشاگر است هم شاهد حضور برخی تماشاگران که منتسب به باشگاه‌های میزبان هستیم، می‌شویم.

هواداران میهمان و مشکلات زیاد در خرید بلیت

یکی دیگر از مصائب ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها برای تیم‌های میهمان لیگ برتر به وجود می‌آید؛ در همین سه بازی مذکور که با حضور تماشاگران برگزار شده،‌ طبق قوانین از تمام ظرفیت بلیت‌فروشی 10درصد باید در اختیار تیم‌های میهمان قرار می‌گرفت، اما هواداران سه تیم فولاد خوزستان، نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان در خرید بلیت بازی‌های گذشته دچار مشکل شدند.

نمونه مهم این اتفاق هم در بازی پرسپولیس و فولاد رخ داد که هواداران تیم اهوازی نتوانستند بلیت‌های مربوط به سکوی خود را بخرند و تعداد کمی از آنها موفق به این کار شدند. جالب اینکه هواداران پرسپولیس هم بیشتر از ظرفیت وارد ورزشگاه شدند، اما فولادی‌ها تعداد کمی از صندلی‌ها را در اختیار گرفتند. در حالی که طبق قانون 2500 صندلی باید به هواداران فولاد اختصاص پیدا می‌کرد.

فروش بلیت بیشتر از ظرفیت اعلام‌شده

فروش بلیت بیشتر از ظرفیت اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در بحث ورود تماشاگران وجود دارد. البته این مسأله در هفته دوم در شهرستان‌ها رخ نداد، اما در تهران و ورزشگاه آزادی به وضوح این مسأله را مشاهده کردیم.

با اینکه طبق قانون باشگاه‌ها به خاطر شرایط کرونایی فقط امکان بلیت‌فروشی برای 30درصد ظرفیت ورزشگاه را دارند، اما در ورزشگاه آزادی این موضوع رعایت نشد. باشگاه پرسپولیس باید 25هزار بلیت را که 22هزارو500 بلیت برای هواداران خود بود، به فروش می‌رساند، اما عصر جمعه حدود 50هزار هوادار در ورزشگاه آزادی حضور داشتند و بازی را از نزدیک تماشا کردند که این کاملا خلاف مقررات و پروتکل‌های بهداشتی ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها در شرایط کرونایی است.

بازگشت فحاش‌ها به ورزشگاه‌ها

بدون تعارف رفتار هواداران پرسپولیس در مسابقه با فولاد خوزستان ضدفرهنگی‌ترین رفتار هفته دوم بود. هواداران این تیم که بیش از 50درصد ظرفیت ورزشگاه را هم به تصرف خود درآورده بودند، نباید با استفاده از الفاظ زشت و زننده مربی و برخی بازیکنان فولاد را خطاب می‌کردند. فحاشی‌های صورت‌گرفته به مهدی هاشمی‌نسب، شیری، آقایی و پهلوان بازیکنان سابق پرسپولیس واقعا زننده و خجالت‌آور بود.

این رفتار با واکنش جواد نکونام سرمربی فولاد هم روبه‌رو شد و در این مورد اظهار داشت: «اصلا نمی‌دانیم در فوتبال‌مان چه کسی باید چه کار کند. در هنگام گرم‌کردن، مهدی شیری چه گناهی کرده که باید فحش بخورد؟ یا مهدی هاشمی‌نسب، حسین کعبی و خود من. برای چه بی‌احترامی؟ من هرچه بگویم چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌توانند تماشاگران استقلال و پرسپولیس را محروم کنند؟ صد سال دیگر این اتفاق در فوتبال ایران نمی افتد. نمی‌توانند چنین کاری بکنند.»

در این‌خصوص باشگاه فولاد خوزستان هم اعتراض رسمی خود را به مراجع قضائی داد. وکیل باشگاه فولاد گفته است: «روز گذشته متوجه شدیم که درصد حضور هواداران در تهران بیشتر از همه جای دیگر و 50درصد است. چرا باید چنین تفاوتی بین تیم‌ها قائل شوند و امیدواریم همه چیز برابر باشد.»

عارف‌نیا صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: «متاسفانه روز گذشته به سرمربی، کادرفنی و ‌بازیکنان ما در طول ۹۰ دقیقه مسابقه توهین و فحش‌های رکیک داده شد. قرار است هواداران به ورزشگاه بیایند که اینگونه سرمربی و بازیکنان فحش بخورند؟ باشگاه ما از طریق مراجع قانونی قطعا نسبت به این فحاشی اعتراض  خواهد کرد و امیدواریم شاهد چنین صحنه‌هایی در هیچ کدام از مسابقات نباشیم. اعتراض خود را در این‌خصوص کتبا به سازمان لیگ و مراجع ذی‌صلاح خواهیم فرستاد و امیدواریم با این بدرفتاری در همین ابتدای لیگ برخورد قاطع شود تا درس عبرت برای تمام فوتبال ایران شود.»

ورود بانوان به ورزشگاه‌ها چه شد؟

با اینکه گفته می‌شد اصلی‌ترین دلیل عدم‌حضور تماشاگران در هفته نخست لیگ برتر به موضوع عدم‌صدور مجوز برای ورود زنان برمی‌گردد، اما با وجود حضور تماشاگران در سه بازی هفته دوم بازهم خبری از ورود زنان نبود!

موضوع ورود زنان البته در دست پیگیری است و فدراسیون فوتبال جلساتی در این‌خصوص داشته، اما هنوز نتیجه نداده است.

سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره بیان کرد: ‌«این مسأله در حیطه کاری ما نیست، اما باید درنهایت با بررسی همه جوانب صورت بگیرد. ما مشکلاتی در بحث زیرساختی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها داریم که باید سریعا حل شود. از طرفی می‌توانیم با رفع مشکلات حضور زنان را از ورزشگاه‌ آزادی تمرین کنیم و به سایر ورزشگاه‌ها برسانیم.»

او همچنین گفت:‌ «فیفا در این‌خصوص الزام‌هایی را قرار داده است. البته مسئولان فیفا انتظار ندارند همه ورزشگاه‌ها مجهز به امکانات حضور بانوان شوند، اما باید در برخی ورزشگاه‌ها این اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله فضای خوبی مهیا شود و به‌زودی شاهد حضور دختران و خواهران خود در ورزشگاه‌ها باشیم.»

سهیل مهدی در گفت‌وگو با «شهروند»: خیلی چیزها دست ما نیست

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگو با «شهروند» درباره مشکلاتی که در حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد:‌ «متاسفانه مشکلاتی وجود دارد. برخی مسائل به موضوعات فرهنگی برمی‌گردد که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با همکاری باشگاه‌ها باید با ایجاد برنامه‌های فرهنگی ذهنیت تماشاگران را تغییر بدهند و کاری کنند که شاهد فحاشی و توهین به افراد در ورزشگاه‌ها نباشیم. یک موضوع دیگر که شامل ناهماهنگی‌هاست نیز باعث با کمک‌های همه‌جانبه انجام شود.»

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «ما قانون را ابلاغ کردیم و باشگاه‌ها باید هماهنگ شوند. مثلا اینکه باشگاه به ما اعلام می‌کند 25هزار بلیت فروخته، اما می‌بینیم 50هزار نفر در ورزشگاه هستند، دست ما نیست. ما می‌توانیم بعدا با مدیر باشگاه صحبت کنیم که چرا چنین اتفاقی افتاده، اما باید مسئولان زحمتکش یگان ویژه هم همکاری کنند. اینکه هزاران نفر بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند با نظر فرمانده میدان بوده و قطعا او نیز برای تامین امنیت چنین تصمیمی گرفته، اما واقعیت این است که کاری از دست ما برنمی‌آید.»

سهیل مهدی افزود: «فکر می‌کنم همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و کمک کنیم تا بازی‌ها با جذابیت زیاد برگزار شود. الان مهم‌ترین مسأله تجهیز همه ورزشگاه‌ها به گیت‌های الکترونیکی و متصل‌شدن گیت‌ها به سامانه وزارت بهداشت است. ان‌شاءالله به‌زودی چنین اتفاقی رخ بدهد و شاهد حضور تماشاگران در همه ورزشگاه‌های کشور باشیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.