عصای موسی در دست حمیدیان/ بدون کلاهک هسته‌ای می‌توانیم اسرائیل را چند بار شخم بزنیم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انتخاب مدیران کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان ، منازعه بر سر ماليات نهادها و بنيادها ، رزمایش مشترک با عنوان «هرکول 2» در مصر ، برنامه‌های جدید را برای بازار سرمایه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تاخیر در انتشار تصمیم ایالات متحده درباره پیشنهاد ایران در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي انتخاب مدیران کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان ، چرا سازمان‌ها محلی برای مفسده شده‌اند ، منازعه بر سر ماليات نهادها و بنيادها ، رزمایش مشترک با عنوان «هرکول 2» در مصر ، برنامه‌های جدید را برای بازار سرمایه ، چرا مهدی تاج تا زمانی که انتخابات برگزار شود هر زمان اراده کند در قاب تلویزیون ظاهر می‌شود ؟و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تأخیر مشکوک

روزنامه شرق: با گذشت یک هفته از ارسال پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، هنوز جوابی روشن و رسمی‌ به تأیید یا رد آن داده نشده است. آن‌گونه که مقامات آمریکایی گفته‌اند، هنوز بحث و بررسی بر سر آنچه ایران در پاسخ مکتوب طرح کرده است، ادامه دارد. شنبه جاری یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرده بود اگر ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد، این کشور نیز آماده انجام همین کار خواهد بود. «ما پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم». این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «واشنگتن تماس‌های منظم و گفت‌وگوهای ویژه‌ای با اتحادیه اروپا دارد. البته گزارش‌های منتشرشده مبنی بر دادن امتیازهای جدید به ایران برای بازگشت به برجام مطلقا نادرست است». این در حالی است که با رصد موضع‌گیری منابع غیررسمی اروپایی و آمریکایی در ساعات ابتدایی دریافت پاسخ ایران در همان سه‌شنبه گذشته، واکنش‌ها به قدری مثبت بود که این انتظار وجود داشت در کمترین زمان ممکن شاهد حصول توافق باشیم. حال با گذشت هفت روز هنوز فضای ابهام بر سرنوشت برجام حاکم است. در این بین، الجزیره در واپسین ساعات شنبه از اعلام توافق گفت. این شبکه قطری به نقل از منابع خود با ادعای اینکه «به‌زودی توافقی برای احیای برجام اعلام می‌شود»، گزارش داد این توافق احیای برجام در چهار مرحله و طی دو دوره دوماهه اجرا خواهد شد. اما به فاصله چند ساعت بعد آکسیوس گزارش داد حصول توافق قریب‌الوقوع نیست. این پایگاه خبری – تحلیلی در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی عنوان کرد کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌ها اطمینان داده‌ که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است؛ بنابراین نمی‌توان به حصول توافق در کوتاه‌مدت خوش‌بین بود.

 

کانون را شوخی گرفته‌اید؟

روزنامه فرهیختگان:برای مدیریت سازمانی که بیضایی و کیارستمی و پوراحمد و خیلی‌های دیگر جزء اولین خروجی‌های آن بودند، کسی باید انتخاب شود که در این حد و اندازه‌ها باشد. اگر چنین نباشد یا باید به این نتیجه رسید که دیگر آن سازمان یا ماموریتش برای دولتمردان و مدیران جدید اهمیت ندارد یا اینکه خودشان متوجه نتیجه کارهایی که می‌کنند، نیستند. شاید هم هر دوی این موارد! نیازی به این نیست که مدیر چنین سازمانی یک فرد با کارنامه‌ای پرافتخار و احتمالا نام‌آور در عرصه رسانه‌ای باشد یا حتما بتواند خودش را در زمره هنرمندان شاخص و بزرگ به‌حساب آورد؛ اما سنخیت او با این فضا و علامت‌هایی که نشان می‌دهند دارای ذوق و خلاقیت مدیریتی است، حتما لازم هستند. چقدر در سال‌های اخیر به سینمای کودک، کتاب کودک و سایر محصولاتی که کودکان‌ونوجوانان نیاز دارند توجه شده است؟ پاسخ همین سوال نشان می‌دهد که در انتخاب مدیران کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان هم چقدر دقت و وسواس به خرج می‌رود.ظاهرا اهمیت کانون پرورش فکری، در مقطع زمانی کنونی در حدی بالا نیست که از انتخاب یک مدیر غیرمتخصص برای آن ترسی وجود داشته باشد اما متاسفانه این سازمان در حدی هم برایشان بی‌اهمیت نشده که رهایش کنند تا افراد متخصص خودشان بنا به مقتضیات همان سازمان، یکی را به‌عنوان مدیر پیشنهاد دهند. کسی به‌عنوان رئیس جدید کانون پرورش انتخاب شده که مهم‌ترین مزیتش نزدیکی به یکی از رجال سیاسی کشور است.

 

عصای موسی در دست حمیدیان

روزنامه همشهری:در 11ماه اخیر معاونت سیما بیشتر سریال‌های تولیدی دوره مدیریت گذشته را روی آنتن برد؛ مجموعه‌های فصلی و سریال‌هایی که در میانه راه و پایان کار بودند. البته به واسطه نظارت بیشتر، در این مدت برخی از تولیدات و نگارش فیلمنامه‌ها هم متوقف شد. حالا معاونت سیما بعد از 11ماه خبر داده که هر ماه قرار است قرارداد تولید 5سریال بسته شود؛ موضوعی که جزئیات بیشتری از آن اعلام نشده، اما به‌نظر می‌رسد سریال‌هایی چون فصل دوم «مستوران»، «عشق کوفی» که هر دو از تولیدات اوج است و همچنین فصل چهارم «نون. خ» سعید آقاخانی و «ترور» و «شهباز» جزو این مجموعه‌ها باشند.در میان سریال‌هایی که تولیدشان شروع شده یا از نیمه گذشته، سریال‌های ویژه – الف قرار دارند. «سلمان فارسی» داوود میرباقری که تولید آن از نیمه گذشته، سازندگانش برای ادامه کار به شاهرود رفته‌اند. با آماده‌سازی‌ دکورهای لوکیشن کلیسای جامع دمشق در شاهرود، تصویربرداری سکانس‌های این بخش آغاز شد. قرار است عوامل سریال سلمان فارسی حدود 2ماه در این لوکیشن مستقر باشند. سلمان فارسی که نگارش اولیه آن در ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه‌‌ای ۲۰ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. قشم، شاهرود، جلفا، رود ارس، شهرک غزالی، سواحل مازندران، شهرک سینمایی نور و… از مکان‌هایی بودند که ظرف 2سال گذشته فیلمبرداری در آنجاها صورت گرفت.

 

لغت‌نامۀ دهخدا روحِ ایران

روزنامه اطلاعات:اگر بخواهیم برای آغاز رویداد کتاب‌گردی‌ها جایی را معرفی کنیم، همین ساختمان لغت‌نامۀ دهخدا در مجموعۀ موقوفات مرحوم دکتر محمود افشار یزدی است. روز آدینه‌ای در سال ۱۳۹۳ میهمان آن‌ها بودیم و آقای محقق داماد میزبان ما؛ پس از بازدید از تالارهای اجتماعات، «بهبودستان»، انتشارات و کتابفروشی حوزۀ ایران‌شناسی و زبان فارسی وارد فضای دیگری شدیم: مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا؛ در همان ورودی بنا در تابلویی نام و تصویر «هیأت پنج نفرۀ همکاران استاد فقید علی‌اکبر دهخدا در تدوین لغت‌نامه» آمده بود: آقای دکتر خان‌بابا بیانی، آقای دکتر ذبیح‌الله صفا، آقای دکتر عبدالحمید زنگنه، آقای دکتر غلامحسین صدیقی و آقای دکتر محمد معین؛ در کنار ایشان بایستی از دکتر سید جعفر شهیدی نیز یاد کنیم که به‌ویژه در سال‌های پس از انقلاب در حفظ و نگهداری این سازمان از ذره‌ای تلاش فروگذار نکرد و از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۸۶ که ریاست آنجا را عهده‌دار بود اجازۀ حرمت‌شکنی به حریم مقدس مؤسسۀ لغت‌نامه را نداد. همۀ این بزرگان دل و جان در گرو گسترش زبان و ادب فارسی داشته‌اند و اکنون به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.در تابلو نوشتۀ دیگری آمده بود که علی‌اکبر دهخدا امید داشت پس از پایان لغت‌نامه به تدوین فرهنگ‌های عمومی و تخصصی دیگر از جمله فرهنگ زبان فارسی، فرهنگ طبی، فرهنگ گیاهان و گل‌ها، فرهنگ جانوران و فرهنگ اعلام نیز پرداخته شود. هنگامی که افشار ساختمان بهبودستان را در باغ فردوس (پسیان) وقف دانشگاه تهران کرد و دانشگاه این مکان را به لغت‌نامه سپرد، مؤلفان دیدند پس از سال‌ها منزلی برای این کار فراهم آمده و چاپ آن رو به پایان است. تصمیم گرفتند «نیت پدر لغت‌نامه‌نویسی» را عملی کنند.

 

گلوگاه‌های فساد در اقتصاد

روزنامه ابتکار:آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی درمورد فساد در اقتصاد می‌گوید: دو مسئله باعث بروز فساد در هر نهاد و یا شرکتی می‌شود، اولین مسئله نظارت و دومین مسئله انتخاب افراد و مدیرانی است که اخلاقیاتی در کارشان ندارند و متعهد نیستند.فساد اقتصادی و مالی از مشکلات بسیار جدی است که امروزه در سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در سراسر دنیا مشاهده می‌شود و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست بنابراین مقابله با فساد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که از گذشته تا به امروز وجود داشته و هر از چندگاهی پیشنهادی برای مبارزه با این پدیده از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شود. اما اینکه این راهکارهای پیشنهادی تا چه میزان می‌تواند مثمرثمر باشد خود جای سوال دارد.فساد تعاریف متفاوتی دارد. گروهی فساد را سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه سازمان برای مقاصد مشخصی تعریف کرده، عده‌ای هم فساد را رشوه‌هایی با مبالغ هنگفت می‌دانند، از سوی دیگر برخی‌ها هم فساد را سوءاستفاده از منابع و امکانات شرکت برای انجام امور غیرقانونی و شخصی در سازمان‌ها تعریف می‌کنند. هر تعریفی هم که برای فساد داشته باشیم می‌دانیم یک کار غیراخلاقی و غیرقانونی در شرکت و نهادهایی است که می‌تواند چالش‌هایی را به وجود بیاورد. حال در این میان سوال مهم این است که چه عواملی باعث بروز فساد در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود؟ مهراد عباد، عضو کمیسیون مبارزه با فساد اتاق تهران در گفت‌و‌گو با مهر درمورد عوامل موثر بر بروز فساد در شرکت‌های دولتی می‌گوید: «قیمت‌گذاری دستوری، ارز چندنرخی و دولتی بودن از عوامل اصلی بروز فساد است. متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده که فساد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بسیار زیاد شده است. فقط هم نمی‌توان گفت که فساد در شرکت‌ها رخ می‌دهد بلکه سازمان‌ها نیز محلی برای مفسده شده‌اند.

 

نهادهاي حاكميتي بايد ماليات بدهند

روزنامه اعتماد: منازعه بر سر ماليات نهادها و بنيادها همچنان ادامه دارد. با اينكه برخي نهادهاي حاكميتي تاكنون از معافيت‌هاي خاص مالياتي برخوردار بوده‌اند، اما رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد اين نهادها و بنيادها بايد ماليات بدهند. گرچه ماليات دريافت شده از آنها را در حوزه «شركت‌هاي زير‌مجموعه» و «فعاليت‌هاي اقتصادي» دسته‌بندي كرده است. داود منظور، رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد: «اين نگراني در اذهان عمومي وجود دارد كه اين نهادها چقدر ماليات پرداخت مي‌كنند اما همه بدانند براي سازمان امور مالياتي تمام فعالان اقتصادي فارغ از اينكه به كدام نهاد مربوط مي‌شوند، بايد نسبت به فعاليت‌هاي اقتصادي انجام شده ماليات پرداخت كنند و اگر اين نهادها هم نسبت به پرداخت ماليات اقدام نكنند، مشمول مجازات و جرايم خواهند شد.» وي ادامه داد: تمام نهادهاي حاكميتي كه فعاليت اقتصادي داشته باشند بايد اظهارنامه ابرازي ارايه دهند و در سال گذشته به‌ طور دقيق شناسايي كرديم اين نهادها چه تعداد واحد‌هاي اقتصاد دارند و چه ميزان ماليات ابرازي داشتند و ميزان ماليات تشخيصي آنها چقدر بوده است و اطلاعات كامل نسبت به ماليات اين نهادها را اطلاع‌رساني براي عموم مردم خواهيم كرد. منظور با تاكيد بر اينكه در نظام مالياتي همه‌چيز شفاف است، گفت: تنها درباره آستان قدس رضوي طبق قانون مالياتي كه از اين نهاد دريافت مي‌شود براي پوشش هزينه‌هاي ارايه خدمات عمومي به خود آستان قدس رضوي برگردانده مي‌شود. رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد 70 هزار ميليارد تومان ماليات معوق در كشور وجود دارد كه عمده آن به دليل فعاليت‌هاي زيرزميني، حساب‌هاي اجاره‌اي، كارت‌هاي بازرگاني به نام اشخاص ديگر و مواردي از اين دست به وجود آمده است.

 

تهدید در دریای سرخ پاسخ در کارائیب

روزنامه ایران: ارتش مصر از آغاز رزمایش نظامی مشترک با حضور نیروهای مسلح عربستان، امارات، یونان و قبرس علاوه‌بر مشارکت کشورهای دیگری به‌عنوان ناظر خبر داده است. به گزارش الجزیره، غریب عبدالحافظ، سخنگوی ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش مشترک با عنوان «هرکول 2» در مصر با مشارکت نیروهای ویژه عربستان، امارات، یونان و قبرس آغاز شده است. این سخنگو همچنین افزوده که اردن، امریکا، کنگو و بحرین به‌عنوان ناظر در این رزمایش حضور دارند. قرار است این رزمایش به مدت چند روز در پایگاه نظامی محمد نجیب و مناطق رزمایش در مناطق نظامی شمالی در مصر ادامه داشته باشد. روند برگزاری رزمایش‌های نظامی در خاورمیانه از اوایل 2022 در سایه تهدیدها و تنش‌های منطقه و جهان افزایش یافته است؛ اما سؤال اینجا است که آیا صرف برگزاری رزمایش نشانه قدرت نمایی است یا اینکه نکات دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن می‌توان اهمیت رزمایش‌ها را مشخص کرد؟ منافع امریکا در غرب آسیا و تأمین امنیت کشورهای دست‌نشانده‌‌اش در منطقه باعث شده که خلیج‌فارس، دریای عمان و آب‌های غرب آسیا یکی از نقاط پرتردد برای نیروی دریایی امریکا باشد. امریکا تقریباً در تمام کشورهای منطقه پایگاه نظامی احداث کرده و ناوگان این کشور دائم در این آب‌ها در رفت و آمد بوده‌اند. یکی از کشورهای هم‌پیمان امریکا در منطقه عربستان سعودی است. امریکا نزدیک به ده پایگاه نظامی در این کشور احداث کرده و همکاری بین دو کشور به امریکا این امکان را داده که از پایگاه‌های سعودی نیز استفاده کند. عربستان همیشه یکی از مقاصد اصلی تولیدات کارخانه‌های نظامی امریکا بوده و ۲۳ درصد از تسلیحات تولیدشده در امریکا را عربستان می‌خرد.

 

بازنگری بازارگردانی در بورس

روزنامه تجارت: رئیس سازمان بورس برنامه‌های جدید را برای بازار سرمایه اعلام کرده است که بر این اساس لزوم بازنگری دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس یکی از برنامه‌های اعلامی رئیس سازمان بورس بوده است. به گزارش «تجارت»، دو سال از افت تاریخی بورس می‌گذرد. ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه در آن سال و همین طور پایین‌آمدن نرخ سود بانکی باعث شد تا بر جذابیت بورس دمیده شود. حتی نااطمینانی حاصل از پاندمی کرونا هم نتوانست جلوی رشد عجیب و غریب بورس را بگیرد. تصمیمات سیاسی و دعوت عمومی مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، شرایط را به سمتی برد که برخی سرمایه‌گذاران، بورس را کم‌ریسک فرض کردند و از صدای دعوت وزیر و وکیل بوی خوش سود استشمام شد. روند ورود نقدینگی به بورس که از نیمه دوم سال ۹۹ کمتر می‌شد، در سال ۱۴۰۰ به خروج پول تبدیل شد؛ موضوعی که باید در سطح کلان دولت برای آن چاره اندیشی شود. همچنین دولت مستقر که با شعار بهبود شرایط بورس و قول‌هایی برای اصلاح رویه‌ها پا به عرصه خدمت گذاشت، در انجام تعهدات و قول‌های بورسی‌اش چندان توفیقی نداشته است. نوسان نرخ ارز و تثبیت آن به واسطه مشخص‌نشدن آینده توافق برجام، از دیگر عواملی است که التهاب بازار سرمایه را کم نمی‌کند و هر ازگاهی به آن دامن می‌زند. یکی دیگر از عوامل بااهمیت بازار سرمایه، افزایش نرخ تورم و به تبع آن بالا رفتن نرخ سود بین بانکی و افزایش هزینه مالی شرکت‌هاست. در چنین شرایطی، به هزینه بنگاه‌ها برای تامین مالی اضافه می‌شود و همین‌طور روند سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت افزایش می‌یابد؛ مواردی که باید برای حل آن تصمیمات سخت گرفت تا بورس به مدار منطقی و عادی بازگردد. حمایت از بازار تنها به معنی جمع کردن صف نیست. در سال‌های گذشته و زمانی که بازار سقوط را تجربه می‌کرد سهامداران عمده‌ای که سهام ارزنده‌ای داشتند برای آن سهام، اوراق تبعی صادر می‌کردند و سهامدار مطمئن بود سهامش را بدون ضرر و با سودی مشخص می‌تواند بفروشد. حمایت از بازار به معنی خرید در منفی نیست و کسانی که بازار را جمع می‌کنند باید به شرایط بازار آشنایی داشته باشند.

 

تقلای تلویزیونی متهم «ویلموتس– فولاد»!

روزنامه جوان:متهم اصلی پرونده ویلموتس که حالا با اضافه شدن پرونده اختلاس فولاد مبارکه، تخلفاتش دوقبضه شده و باید از آن به عنوان «ویلموتس– فولاد» یاد کرد، دوباره این فرصت را پیدا کرد تا از طریق رسانه ملی و در برنامه زنده از خودش تعریف کند و به خودش نمره ۲۰ بدهد!اینکه چرا مهدی تاج تا زمانی که انتخابات برگزار شود هر زمان اراده کند در قاب تلویزیون ظاهر می‌شود و از دوران تلخ مدیریتی‌اش تعریف و تمجید می‌کند، سؤالی است که مسئولان باید پاسخ آن را بدهند، به‌خصوص مسئولان نهاد‌های امنیتی و نظارتی و حتی قوه قضائیه که از ترس متهم شدن به دخالت در امور فدراسیون مهر سکوت بر لب زده‌اند.تا هشتم شهریور یک هفته باقی مانده، ولی همین مدت زمان اندک نیز برای نامزد خاص و حامیانش کافیست تا برای رسیدن به هدف‌شان تلاش کنند. آن‌ها تمام هم و غم خود را معطوف تطهیر مهدی تاج و دفاع از قرارداد شبه‌ترکمانچای مارک ویلموتس کرده‌اند. ظاهر شدن گاه‌وبی‌گاه نامزد مدعی ریاست در برنامه‌های مختلف تلویزیونی عجیب نیست. تیم حامی او شبانه‌روز و با استفاده از همه تمهیدات و امکانات موجود می‌کوشد رئیس امتحان پس‌داده دوباره سکان هدایت فوتبال را به دست گیرد. برای رسیدن به این مقصود هم هیچ چیز جلودارشان نیست و در کمال تعجب تمام امکانات سمعی و بصری نیز در اختیارشان قرار دارد! یک‌شنبه شب تاج آمده بود تا با مطرح کردن مسائل مختلف بحث را به حاشیه بکشاند. نامزدی که این روز‌ها حامیان زیادی در محافل مختلف دارد و به هر دری زد که بتواند از کارنامه سیاه کاری‌اش در قامت رئیس فدراسیون دفاع کند، اما با توجه به عملکردی که از خود به جا گذاشته، هرچه بیشتر دست و پا زد، مخاطبان بیشتر به عمق فاجعه و ادعا‌های ضد و نقیض او پی بردند. برخلاف انتظاری که تاج داشت، اظهاراتش به همه ثابت کرد او یک مهره سوخته برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.

 

کسب و کار ۹ میلیون نفر در اینستاگرام

روزنامه خراسان:اینستاگرام یکی از پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی بین المللی فیلتر نشده در کشورمان است که هم اکنون بیش از 48 میلیون کاربر ایرانی در آن عضو هستند. به گفته ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، طبق آمار در اینستاگرام دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی در کشور فعالیت دارند که از تعداد واحد‌های صنفی واقعی هم بیشتر هستند. در ابتدای آشنایی کاربران ایرانی با اینستاگرام، این پلتفرم فضایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی بود. در آن زمان، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این پلتفرم بتواند به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین، محلی برای کسب درآمد تعداد قابل‌توجهی از مردم شود اما حالا شاهد این هستیم که بسیاری از صفحات در اقصی‌نقاط کشور در حال فروش محصولات کشاورزی، غذایی، صنایع‌دستی و… هستند که باعث شده در کنار تامین مخارج زندگی و ایجاد شغل، از مهاجرت به شهرهای بزرگ هم جلوگیری شود. در این مطلب سعی داریم براساس گزارش های «تکراسا‌فارسی» و «مرکز پژوهشی بتا» از تعداد و سهم مختلف کسب و کارها در اینستاگرام و تعداد افرادی بنویسیم که با استفاده از این پلتفرم صاحب شغل و درآمد شده اند.   مقایسه تعداد واحد‌های صنفی مجازی و واقعی صحبت های دبیر شورای عالی فضای مجازی در شورای اداری استان مازندران در خصوص کسب و کارها در اینستاگرام مورد توجه قرار گرفت. فیروزآبادی در این جلسه گفته، هم اکنون تنها در اینستاگرام دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی مشغول فعالیت  هستند. نکته قابل تامل این جاست که براساس گزارش ها این تعداد واحد صنفی مجازی حدود 100 هزار از تعداد واحدهای صنفی واقعی در سال 1400 بیشتر است. براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت ، در سال 1400 دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعالیت می‌کرده که نیمی از آن‌ها توزیعی و حدود ۱۹ درصد آن‌ها تولیدی بوده اند. البته برخی کارشناسان براین باورند که تعداد کسب‌وکارها در اینستاگرام حدود 5میلیون است که به خاطر تعداد کم دنبال‌کننده در آمارها لحاظ نشده است.

 

بدون کلاهک هسته‌ای می‌توانیم اسرائیل را چند بار شخم بزنیم

روزنامه کيهان:سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست بصیرتی دانش‌پژوهان بیست‌وهفتمین دوره طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه ما سالهاست که شاهد جنگ ترکیبی از سوی دشمن هستیم، گفت: به لطف خداوند و با استقرار دولتی انقلابی و همت مسئولان و همچنین کمک آحاد مردم امیدواریم که این موضوع را نیز حل کنیم. به گزارش فارس، وی در ادامه تصریح کرد: مشکل اقتصادی ما از دو عامل اصلی ناشی شد. یکی از آن عامل خارجی بود که با تحریم و فشار دشمن آغاز شد. دشمن برای این تحریم حداکثری تمام توان خود را به‌کار گرفت. بر همین اساس در دوره اوباما شروع تحریم با به‌کارگیری افراد و ایجاد قرارگاه و هزینه‌های بسیار صورت گرفت و در دوره ترامپ نیز همین فشار حداکثری حفظ شد. سردار حاجی‌زاده در ادامه تاکید کرد: دشمن با راهبرد و هدف ثابت اما تاکتیک متفاوت و البته به‌کارگیری سایر روش‌ها، با محوریت اقتصاد و هدف فروپاشی نظام برنامه‌ریزی کرده بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به عامل دوم تضعیف شرایط اقتصادی خاطرنشان کرد: آنچه که این مسئله را تشدید کرد موانع داخلی بود. آنهایی که به آمریکا امید بستند و بسیاری از اقدامات لازمی را که باید در طول 8 سال انجام می‌دادند، انجام ندادند. وی افزود: اقدام آمریکایی از خارج و امید آمریکایی در داخل، دو تیغه قیچی تضعیف شرایط اقتصادی کشور بود. سردار حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت موضوع تولید، تصریح کرد: نسخه حل مشکلات کشور همان است که مقام معظم رهبری در طی سال‌های مختلف مطرح کرده‌اند و امسال نیز موضوع تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین را بیان فرمودند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه بیان داشت: اینها عصاره صدها جلد کتاب و راهکار و روش‌هایی است که دانشمندان و متخصصین روایت کردند و رهبر معظم انقلاب آن را در این سه کلمه مطرح کردند.

 

گروسی: PMD می‌ماند!

روزنامه وطن امروز: در میانه پالس‌های منفی‌ای که مقامات آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته نسبت به آنچه امتیازهای جدید ایران در پاسخ مکتوب تهران به طرف اروپایی خواندند ارسال کردند، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام را معقول دانست.  به گزارش «وطن‌امروز»، جوزپ بورل در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود. بر اساس گزارش الجزیره، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که متن پیش‌نویس فعلی با ابتکار او تهیه شده است، ادامه داد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شد و ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امیدواریم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را کامل کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد اما نمی‌توانم به شما در این زمینه اطمینان بدهم. بورل در ادامه با کنایه نسبت به تاخیر دولت بایدن در ارائه پاسخ گفت: این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود. امکانش وجود نداشت. احتمال دارد این هفته برگزار شود. این در حالی است که دولتمردان آمریکایی در تمام هفته گذشته اعلام کرده‌اند در حال بررسی پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپایی هستند، در عین حال اما برخی مقامات ارشد دولت بایدن در ادعاهایی عجیب گفتند گزارش‌ها درباره اینکه ایالات متحده امتیاز جدیدی برای ایران شناسایی کرده است مطلقا نادرست است. در همین حال پولیتیکو  نوشت: آمریکا تصمیم خود را درباره پیشنهاد ایران گرفته  اما در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل است. لارا روزن، خبرنگار آمریکایی نزدیک به دولت بایدن هم در توئیتی نوشت: منبع من می‌گوید که می‌داند ایالات متحده تصمیم خود را درباره پیشنهاد ایران گرفته است اما در حال مشورت با متحدانش است و با تروئیکا و احتمالا اسرائیل قبل از ارسال پاسخ گفت‌وگو خواهد کرد. «وطن‌امروز» در گزارش روز گذشته خود نوشت: «تعلل معنادار آمریکایی‌ها، برای کارشناسان نشانه‌ای از «دست رد» دولت بایدن به متن ایران قلمداد می‌شود ولی طرف آمریکایی نمی‌خواهد مستقیما شکست مذاکرات را اعلام کند و شاید بخواهد یک پاسخ مبهم ارائه دهد. چه اینکه دیپلمات‌ها و مقامات غربی اخیرا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تهران و واشنگتن چه پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپایی را بپذیرند یا نپذیرند، هیچ‌کدام احتمالا شکست برجام نخواهد بود و مذاکرات را مرده اعلام نخواهند کرد،

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.