شکست مأموریت ایران‌ستیزان/ همه می‌دانند دشمن کیست/ فتنه تغییر مرزها در قفقاز

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي مهاجرت نخبگان، حاشيه‌نشيني در جامعه ايران ، نمایندگان اسرائیل در ایران ، تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه ، تخصیص مالیات به حساب‌هایی با 100 تراکنش و با سقف 35 میلیون تومان ، سیاست تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای همپیمان او علیه جمهوری اسلامی، گزارش تازه مركز آمار ايران درباره ميزان رشد اقتصادي در بهار امسال، فرنگی‌کاران ایران در فینال و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز حق مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي مهاجرت نخبگان، حاشيه‌نشيني در جامعه ايران ، نمایندگان اسرائیل در ایران ، تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه ، تخصیص مالیات به حساب‌هایی با 100 تراکنش و با سقف 35 میلیون تومان ، سیاست تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای همپیمان او علیه جمهوری اسلامی، گزارش تازه مركز آمار ايران درباره ميزان رشد اقتصادي در بهار امسال،  فرنگی‌کاران ایران در فینال و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

روزنامه آرمان امروز: مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد دست و پنجه نرم مي‌کند. شايد براي بسياري از مسئولان ايراني، نشان دادن درهاي خروج به نخبگان و بي‌تفاوتي نسبت به رفتن آنها، اهميتي نداشته باشد، اما زماني‌که کشورهاي اروپايي و آمريکايي به‌عنوان کشور ميزبان نيروهايي را که چند صد ميليون تومان براي آنها دولت ايران هزينه کره را به‌شکل مجاني جذب مي‌کند و آغوش آنها هميشه باز است، آن زمان مي‌توان به اين جمله پي برد که « فرار مغزها 300برابر لطمه بالاتر از جنگ» است. طبق آمارها و بررسي‌هاي رسمي، براي تربيت هر نيروي انساني، هزينه‌اي تحت عنوان هزينه سرانه فرد پرداخت مي‌شود که از زمان تشکيل نطفه وي در رحم مادر آغاز خواهد شد؛ بنابراين براي هر فارغ‌التحصيل ليسانس حدود 400 تا 500 ميليون تومان هزينه مي‌شود که با اقدام به مهاجرت، به رايگان در اختيار کشورهاي توسعه‌يافته قرار مي‌گيرد. طبق داده‌هاي سالنامه مهاجرتي ايران، کشورهاي داراي بيشترين جمعيت ايراني (افراد متولد ايران) امارات متحده عربي، ايالات‌متحده آمريکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکيه، سوئد، استراليا، کويت، هلند، قطر، فرانسه، نروژ، اتريش، دانمارک، ايتاليا، سوئيس و بلژيک هستند. شايد آمار دقيقي از تعداد دانشجويان، اساتيد دانشگاه، پزشکان، مهندسان، شاعران، متفکران، فيلم‌سازان، نويسندگان، صنعتگران، بازرگانان و ساير اقشار که در دهه‌هاي گذشته ايران را ترک کرده و در کشورهاي ديگر مقيم و مشغول کار شده‌اند، در دست نباشد ولي اين واقعيت را نمي‌توان انکار کرد که کشور ما از رهگذر مهاجرت چنين افرادي متحمل زيان بزرگي شده است. نبايد چنين رويداد مهم و زيانباري را صرفاً يک اتفاق طبيعي دانست و از کنار آن گذشت. آمارهاي ‌سال 2020 نشان مي‌دهد به‌طور کلي يک‌ميليون و 301‌هزار و 975 ايراني به اين کشورها مهاجرت کرده‌اند، درحالي‌‌که در ‌سال 1990 آمار ايرانيان مهاجر در کل جهان 631‌هزار و 339 نفر بوده است.

 

حمله به امنیت روانی جامعه زورگیران با قمه، مدعیان اصلاحات با قلم

روزنامه کيهان:چندی پیش سربازان گمنام امام زمان(عج) اراذل و اشرار استخدام‌شده توسط موساد را دستگیر کردند. مسئله‌ای که نشان می‌داد سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و انگلیس، سراغ استخدام مزدور از میان اوباش رفته‌اند. این موضوع را در کنار مزدوری افراطیون مدعی اصلاحات برای اسرائیل قرار دهید، با این شرح که شبکه نیابتی دشمن در داخل را تشکیل می‌دهند و خوراک جنگ روانی رسانه‌های معاند اجیرشده توسط رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کنند. سیا و موساد دُم این دو گروه را به هم گره زده‌اند. اوباش خیابانی و غربزدگان مزدور، هر دو توسط دشمن به خدمت گرفته می‌شوند.کیهان پیش از این، در سه گزارش با تیترهای «رسانه داخلی یا شبکه نیابتی دشمن؟!»، «افراطیون مدعی اصلاحات از پادویی آمریکا به مزدوری اسرائیل رسیدند» و «وارونه‌نمایی و جعل اخبار کار ویژه سرمایه‌های اسرائیل در ایران» به‌طور مستند، پادویی مدعیان اصلاحات در شیپورهای زنجیره‌ای برای تکمیل پازل جنگ روانی دشمن را تشریح کرد. سابقه سیاه مدعیان اصلاحاتسران رژیم صهیونیستی در سال ۸۸ افراطیون مدعی اصلاحات را «سرمایه‌های اسرائیل در ایران» و «نمایندگان اسرائیل در ایران» نامیدند. اراذل و اوباش اجاره‌ای نیز سرمایه دشمن و چاشنی انفجاری آنها برای مواقع فتنه و اغتشاش هستند که عناصر معاند متظاهر به اصلاح‌طلبی در رسانه‌های زنجیره‌ای با سیاه‌نمایی از جامعه به‌دنبالش هستند و سابقه آن را‌ دارند؛ آنها مرتکب جرم و جنایت و خیانت بزرگ در فتنه آشوب‌های 78 و 88 و طرفداری و زمینه‌‌سازی آشوب‌‌ در سال‌های 96 و 98 شده‌اند.

 

فتنه تغییر مرزها در قفقاز

روزنامه خراسان:ثبات نسبی که با توافق‌نامه آتش‌بس ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ما بین پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه دو کشور به وجود آمده بود بار دیگر شکسته شد تا جایی که به نظر می رسد قفقاز در انتظار یک پاییز پرتنش باشد. دور جدیدی از تنش و درگیری که  به نظر می رسد تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه را مدنظر داشته و حتی با تغییر معادلات در استان سیونیک  ارمنستان و ایجاد دالان زنگزور ارتباط کشورمان با ارمنستان را قطع کند موضوعی که قبلا از سوی مقامات کشورمان به عنوان یک خط قرمز مطرح شده بود، می تواند در استان سیونیک نقطه اتصال کشورمان به ارمنستان را نیز  قطع کند . ارتش جمهوری آذربایجان به حمله غافلگیرانه علیه مواضع ارمنستان اقدام کرده اند و درگیری شدیدی به وقوع پیوسته است.بهانه نیروهای باکو برای درگیری، مین گذاری نیروهای ارمنی در برخی مناطق زنگزور و انتقال اسلحه به آن جاست . وبگاه «بلغاریا نیوز» مدعی شد که نیروی هوایی جمهوری آذربایجان نیز در حملات به مواضع ارمنستان از پهپاد «هاروپ» استفاده می کنند. هاروپ، پهپاد انتحاری ساخت شرکت صنایع هوافضای رژیم  موقت صهیونیستی (موسوم به «آی‌اِی‌آی) است. در همین حال وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز با رد ادعای باکو اعلام کرده که درگیری نظامی نتیجه تحریکات باکو بوده و آذربایجان را به استفاده از آتش توپخانه و پهپاد متهم کرده است. نکته جالب این جاست که حملات باکو متوجه قره باغ نیست و استان جنوبی ارمنستان یعنی سیونیک را در نوک حملات خود قرار داده است. در برخی مناطق مرزی، نیروهای باکو در استان سیونیک پیشروی داشته‌اند. در حالی که در ایروان از ادامه گلوله باران نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به زیرساختارهای نظامی و غیرنظامی در خط مرزی خبر داده‌اند برخی زیرساخت‌های شبکه توزیع برق و نیروگاه‌های ارمنستان هم هدف اصابت قرار گرفته است.از هدف جدید جمهوری آذربایجان می‌توان تحت عنوان زیاده‌خواهی و زیاده‌طلبی یاد کرد، چرا که به دنبال تصرف و در اختیار گرفتن منطقه سیونیک ارمنستان یا حداقل ایجاد و تاسیس دالان زنگزور برای متصل شدن به نخجوان و به دنبال آن – و در اصل- اتصال به کشور ترکیه است.

 

مالیات‌ مضاعف بر تراکنش‌های بانکی

روزنامه آرمان ملی: خبر تخصیص مالیات به حساب‌هایی با 100 تراکنش و با سقف 35 میلیون تومان از همان ساعات اولیه واکنش‌های مختلفی را در جامعه موجب شد، هر چند نوک پیکان این طرح به سوی افرادی مانند پزشکان که به نوعی از پرداخت مالیات فرار می‌کردند بود، اما گمان اینکه دولت قصد دارد تا از محل درآمدهای مالیاتی جبران کسری بودجه کند افکار عمومی را بیش از پیش  درگیر ساخته است هر چند به گفته کارشناسان این طرح با توجه به آنچه که تاکنون اعلام شده به دلیل زیرساخت نامناسب و متصل نبودن پایانه فعالیت فعالان اقتصادی و بی‌توجهی به درآمدهای مولد و غیرمولد موفق نخواهد بود و باز هم راه‌های فرار بسیاری برای آن متصور است.حسین صمصامی کارشناس اقتصادی درباره این مصوبه به «آرمان ملی» گفت: هیچ فرد حقیقی یا حقوقی با پرداخت مالیات مخالف نیست و این روال در کلیه کشورهای جهان انجام می‌شود اما هر طرحی باید پیش از اجرا از نظرات کارشناسی دقیق و اجرای آزمایشی در برخی از شهرها برخوردار باشد تا چالش‌های احتمالی آن قابل مشاهده ورفع شدن باشد علاوه بر این از زیرساخت‌های لازم در جامعه بهره‌مند باشد تا پیش از آغاز با شکست مواجه نشود به همین جهت طرح تخصیص مالیات به تعداد مشخصی تراکنش و سقف معین جابه‌جایی مالی از سوی شورای پول و اعتبار بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده است با هیچ‌یک از اصول منطقی قابل توجیه نیست و علاوه بر آن پیش زمینه‌های مورد نیاز برای اجرا در سازمان امور مالیاتی در کشور فعلاً وجود ندارد. صمصامی افزود: اداره مالیات در ابتدا باید پایگاه‌های اطلاعاتی خود را به  جهت اطلاع از کلیه حساب‌های تجاری و گردش‌های مالی مجهز به سامانه‌های نظارتی کند و از سوی دیگر باید امکان رصد گردش مالی حساب‌های بانکی را با امکان تفکیک نوع فعالیت‌های آنها داشته باشد تا شرایط دریافت مالیات برحق از فعالیت‌های اقتصادی مولد و غیرمولد مهیا شود البته درحال حاضر این پیش نیازها فراهم نیست در نتیجه بستر مناسبی برای اجرای این طرح وجود نخواهد داشت و به تبع آن نمی‌توان میزان مالیات در نظرگرفته شده برای همه افراد را یکسان لحاظ کرد.

 

سند جزایر سه گانه به نام دولت صادر شد

روزنامه ابتکار:مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره حق مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، گفت: سازمان ثبت اسناد در جهت تثبیت مالکیت رسمی جزایر  اقدامات موثری را  انجام  داده است و در راستای صیانت از منافع ملی این اقدام صورت گرفته است. بر این اساس سند مالکیت جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک و جزیره ابوموسی به  نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد. با این اقدام ضمن اینکه اذعان داریم به مالکیت این جزایر، سند مالکیت این جزایر طبق قانون صادر شد.  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای این سه جزیره به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند رسمی مالکیت صادر کرده است.ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ترور شهید صیاد خدایی گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. چند نفر در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند و برای آن‌ها قرار قانونی صادر شده است.وی ضمن خودداری از ارائه توضیحات بیشتر در این باره گفت که تحقیقات این پرونده واجد طبقه بندی و محرمانه است.ستایشی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتصاب تاج به ریاست فدراسیون فوتبال و اتهامات او، گفت: در رابطه با این حوزه، اولاً حساسیت نسبت به این موضوع و در این مقطع زمانی روشن است‌. در راستای هر انتخاب درون سازمانی مثل فدراسیون، استعلامات بر اساس مقررات موضوعه از سوی مرجع برگزاری انتخابات و ناظر صورت می‌گیرد. یک استعلامی در این زمینه صورت گرفته و پاسخ لازم هم به فدراسیون مربوطه داده شده است و فدراسیون بررسی و اعلام نظر کرد و جمع‌بندی بر این شد که فرد مدنظر در انتخابات شرکت کند. نسبت به نتیجه نفیا و اثباتا سخنی نداریم. اجازه بدهید پرونده‌ها را بررسی و بعد اعلام کنیم. در مرحله دادسرا به دلیل اینکه تحقیقات محرمانه است به آن نپردازیم، بهتر است.

 

4 اتفاق پنهان در رشد اقتصادي بهار 1401

روزنامه اعتماد: گزارش تازه مركز آمار ايران درباره ميزان رشد اقتصادي در بهار امسال، از وضعيت بحراني چند متغير كليدي در اقتصاد ايران خبر مي‌دهد. با اينكه مركز آمار در يك برآيند كلي، رشد اقتصادي ايران در بهار امسال را «مثبت» اعلام كرده، اما نگاهي به جزييات ارايه‌شده از اين «مثبت‌انديشي آماري» از رشد واقعي اقتصادي نشان مي‌دهد كه برخي شاخص‌ها و متغيرهاي مهم اقتصادي در وضعيت نامساعدي به سر مي‌برند. نكته اول بنا بر اين گزارش، ميزان «تشكيل سرمايه ثابت ناخالص» است كه در بهار سال گذشته 11 درصد رشد كرده بود. اما در بهار امسال نه تنها رشدي در اين بخش رخ نداده، بلكه تشكيل سرمايه ثابت به زير صفر هم رسيده و روي عدد منفي 0.1 ايستاده است. در ادبيات اقتصادي، تشكيل سرمايه ثابت ناخالص به معناي هزينه خريداري كالاهاي سرمايه‌اي توسط بخش خصوصي، توليدكنندگان خدمات دولتي و توليدكنندگان خدمات خصوصي در خدمت خانوارها منهاي خالص فروش كالاهاي سرمايه‌اي دست‌دوم و قراضه در طول يك دوره حسابداري است. اين دوره نيز معمولا يكسال است. كالاهاي سرمايه‌اي، كالاهاي نهايي و بادوامي هستند كه در توليد كالاها و خدمات جديد به كار برده شده و عمر اقتصادي و مورد انتظار آنها بيش از يكسال است.در نظام حساب‌هاي ملي ايران برآورد تشكيل سرمايه ثابت ناخالص به صورت مجزا در زمينه ماشين‌آلات و لوازم كسب‌وكار و ساختمان صورت مي‌گيرد. در واقع نرخ تشكيل سرمايه ثابت ناخالص از اين دو جزو اساسي تشكيل شده است؛ يكي از اين اجزا نشان‌دهنده نرخ تشكيل سرمايه در بخش ماشين‌آلات و ديگري نرخ تشكيل سرمايه در بخش ساختمان است كه به تفكيك نشان مي‌دهد ميزان سرمايه‌گذاري براي خريد ماشين‌آلات يا ساخت‌وساز چقدر بوده است.

 

شکست مأموریت ایران‌ستیزان

روزنامه ایران:گزارش رسمی «النا دوهان»، حقوقدان بلاروسی که اردیبهشت ماه سال‌جاری به عنوان گزارشگر مستقل سازمان ملل در امور تحریم‌ها به تهران سفر کرد، روز گذشته منتشر شد و جزئیات مفصلی از سیاست تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای همپیمان او علیه جمهوری اسلامی را افشا کرد. سیاستی که در نوع خود به یک جنگ تمام عیار ولو بدون نام تبدیل شد و طراحان آن هدفی جز رساندن ایران به لبه پرتگاه نداشتند و برای تحقق آن از هیچ اقدامی جهت افزودن رنج بر دوش انسان‌های بی‌گناه دریغ نورزیدند. اما این سودای خام که پیشتر رؤسای جمهور امریکا تا «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین امریکا عهدشکنانه در خیال خود پرورانده بودند و در ادامه نیز از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهور کنونی ادامه پیدا کرد…گروه سیاسی/ گزارش رسمی «النا دوهان»، حقوقدان بلاروسی که اردیبهشت ماه سال‌جاری به عنوان گزارشگر مستقل سازمان ملل در امور تحریم‌ها به تهران سفر کرد، روز گذشته منتشر شد و جزئیات مفصلی از سیاست تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای همپیمان او علیه جمهوری اسلامی را افشا کرد. سیاستی که در نوع خود به یک جنگ تمام عیار ولو بدون نام تبدیل شد و طراحان آن هدفی جز رساندن ایران به لبه پرتگاه نداشتند و برای تحقق آن از هیچ اقدامی جهت افزودن رنج بر دوش انسان‌های بی‌گناه دریغ نورزیدند. اما این سودای خام که پیشتر رؤسای جمهور امریکا تا «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا عهدشکنانه در خیال خود پرورانده بودند و در ادامه نیز از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهور کنونی ادامه پیدا کرد، در رویارویی با تدابیر مقابله‌ای ملت ایران بی‌ثمر شد تا دولتمردان واشنگتن بویژه در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در سردرگمی و بلاتکلیفی دست و پا بزنند.

 

فرش قرمز ونزوئلا برای معدنکاران

روزنامه تجارت: رابطه ایران با کشورهای حوزه آمریکای لاتین عمری بیش از 100 سال دارد. با این حال روابط دیپلماتیک ایران با این کشورها چند دهه بیشتر قدمت نداشته و سفارتخانه های کشورمان در آن منطقه راه اندازی شده است. طی سال های گذشته و با توجه وضع تحریم ها علیه ایران به وسیله کشورهای غربی به ویژه آمریکا، واردات از آمریکای لاتین افزایش یافت و کشورهایی همچون ونزوئلا، آرژانتین، برزیل و اروگوئه به ترمینال های ورود کالاها و اقلام مورد تحریم برای ایران تبدیل شدند.با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم در ایران به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و تغییر رویکرد سیاست خارجه ایران به روی خوش نشان دادن به دوستان و حامیان تهران در سراسر جهان، بارقه‌های امیدی در زمینه توسعه روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین، ازجمله ونزوئلا، به‌وجود آمده است. طی ماه های گذشته یک سری همکاری های دانشگاهی میان ایران و ونزوئلا آغاز شده و در این مدت برخی از دانشمندان ونزوئلایی به تهران آمدند و در زمینه زمین شناسی آموزش‌هایی دیدند؛ حتی در برخی موارد کارشناسان ایرانی به آنجا رفتند.با برنامه ریزی صورت گرفته توسط دولت سیزدهم قرار است بین ایران و ونزوئلا در چند قسمت ارتباطات فنی برقرار شود. صدور خدمات فنی یکی از مهمترین برنامه هایی است که است. این یعنی ایران به عنوان کشوری که در حوزه های مختلف فنی حرفی برای گفتن دارد، علم خود را به ونزوئلا صادر می‌کند و در قبال آن می توان از معادن این کشور استفاده‌ کند.حقیقت این است که پیوند میان ایران و یک کشور تحریم شده با ذخایر عظیم خدادادی می تواند برای شکست تحریم‌ها بسیار مفید باشد و باعث بی‌اثر کردن تحریم و شکست آنان شود.

 

امنیت و اقتدار منطقه تابعی از مناسک اربعین است

روزنامه جوان:از ظاهرش پیداست متمول و سرمایه دار نیست، اما با جان و دل موکبی برپا کرده و هر آنچه در توان دارد، بی منت و با اخلاص عرضه کرده‌است؛ به وقت ظهر پشت بلندگو این‌گونه زائران ایرانی حاضر را در مشایه دعوت می‌کند: «خوش آمدید، خیلی خوش آمدید، به کشور دوست و برادرتان عراق خیلی خوش آمدید، دو سال نبودید، امسال قسمت تان شده که به اینجا بیایید، زیارت‌تان قبول باشد، اگر حاج قاسم را دوست دارید، بفرمایید قیمه نجفی». این جملات را که در مسیر نجف به کربلا می‌توان هزاران مورد مشابه دیگر آن را دید، روایتگر یک حماسه عظیم است؛ حماسه‌ای که دو ملت را به هم پیوند زده و همه کارشکنی‌ها را هم خنثی کرده‌است. حاج قاسم سلیمانی، نه فقط یک استراتژیست برتر نظامی که یک ایده‌پرداز بی بدیل در برقراری پیوند‌های عمیق بین ملل مسلمان هم بود. نمود‌ها و نماد‌های این کار بزرگ حاج قاسم را می‌توان در اربعین و همین اظهارات موکب داران عراقی هم دید. حالا دیگر حماسه اربعین به یک پدیده تمدنی هم تبدیل شده‌است. در همین رابطه «جوان» با ابراهیم فیاض، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفتگو کرده‌است. ابراهیم فیاض در گفتگو با «جوان» درباره مناسک اربعین می‌گوید: ما بدون افغانستان و عراق به هیچ جایی نمی‌رسیم، چون جاده تمدنی ایران قبل و بعد از اسلام از آسیای میانه شروع می‌شود، وارد افغانستان می‌شود و بعد از آن ایران و بعد می‌رود عراق و از آنجا تا شمال آفریقا؛ یعنی ما اگر بخواهیم تمدنی داشته‌باشیم دو رکن مهم آن عراق و افغانستان است. من این موضوع را حوالی سال ۷۵ در سخنرانی در دانشگاه امام‌صادق (ع) مطرح و در آن زمان تأکید کردم به احتمال ۹۰ درصد امریکایی‌ها این محل‌ها را اشغال کنند، آن زمان صدام برسرکار بود و طالبان هنوز اینگونه نبود؛ دیدیم که هر دو اشغال شدند.

 

اوج‌گیری تجارت با اکو

روزنامه وطن امروز: افزایش تجارت و رشد صادرات یکی از مؤلفه‌های اصلی تقویت اقتصاد است که با توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی و افزایش سطح کیفیت کالاها و خدمات این مهم اتفاق خواهد افتاد. ایران علاوه بر منابع طبیعی، از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار بوده و محل عبور کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب است، همچنین همسایگی با ۱۵ کشور امکان مهمی برای تجارت در اختیار کشورمان قرار داده است. در جهان امروز که همکاری‌های منطقه‌ای و یکپارچگی منطقه‌ای در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته، دولت سیزدهم بیش از پیش سیاست تجارت با همسایگان را در اولویت قرار داده است. به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌های تجاری مناسبی را در اختیار ایران قرار دهد. در تازه‌ترین آماری که توسط گمرک ایران منتشر شده است صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماه نخست امسال به 9 عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با 7 میلیون و 316 هزار تن، به 4 میلیارد و 118 میلیون دلار رسید که این میزان با رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.  به گزارش «وطن‌امروز»، سازمان همکاری اقتصادی «اکو» به لحاظ پتانسیل‌های اقتصادی و منابع غنی و سرشار مهم‌ترین سازمان همکاری اقتصادی در منطقه محسوب می‌شود که ایران نیز عضو آن است. بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای عضو این سازمان  نشان می‌دهد برای مثال بخش کشاورزی سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی و درآمدهای صادراتی آنها دارد و نسبت قابل توجهی از جمعیت فعال این کشورها در بخش کشاورزی اشتغال دارند. از این رو این بخش بویژه تجارت خارجی آن از اهمیت کلیدی برخوردار است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین جهت و موقعیت کلی توسعه اقتصادی اعضا داشته باشد و ایران می‌تواند نقش خود را در این بخش پررنگ‌تر کند. به دلیل کم‌توجهی سال‌های اخیر به بازارهای تجاری منطقه‌ای ایران، ظرفیت کشور به تصرف دیگر رقبا درآمده و حضور اقتصادی ایران را با دشواری‌هایی رو‌به‌رو کرده است. با این حال بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران با این کشور‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از تغییر این روند است.

 

 بنای فرسوده

روزنامه جام جم : بلگراد،صربستان. رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان. روزهایی که خیلی‌ها منتظر آن بودند تا دوباره پا به پای فرنگی‌کاران ایران در فینال بالا و پایین بپرند و هیجان و تب و تاب کشتی به اوج برسد اما این طور نشد و همان روز اول سه فرنگی‌کار ایران از جمله محمدعلی گرایی حذف شدند تا شوکی بزرگ به همه وارد شود. اما روز دوم هم اوضاع بهتر از روز اول نبود. شکست محمدرضا گرایی در باز ی فینال از یک طرف و ناکامی پشتام و نجاتی و در آخر نرسیدن هادی ساروی به فینال از طرف دیگر تمام رویاها را به باد داد و انگار مطمئن شدیم این بار داستان فرق دارد. حالا انتقادها به کشتی فرنگی، محمد بنا و سبک انتخابی او بیشتر از همیشه است.تمام آن چیزی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد دست به دست می‌شود، فن محمدرضا گرایی ستاره تیم‌ملی به حریف کره‌ای‌اش است و دیگر هیچ. ستاره‌ای که حضورش در تیم‌ملی همیشه قوت قلبی بزرگ بوده و تلخی‌ها را به دست فراموشی سپرده است. با این حال نمی‌توان این ناکامی بزرگ را نادیده گرفت و از آن حرفی نزد چرا که کشتی یکی از پر مدال‌ترین ورزش‌ها برای ایرانیان بوده و هست و داشتن تنها یک فینالیست در هشت وزن اتفاق خوبی برای کشتی ایران نیست. در این بین البته شکست عجیب و دور از انتظار محمدعلی گرایی با نتیجه ۶ بر یک برابر کیم هیون وو از کره‌جنوبی شاید بدترین نتیجه ایران در روز اول رقابت‌ها بود و به اعتقاد بسیاری سبب شد تیم ایران از لحاظ روحی خلع سلاح شود.

 

وحید هاشمیان؛ مقصری که دیده نشد

روزنامه اطلاعات: حواشی فوتبال همه را درگیر می‌کند به غیر از عده معدودی که سعی می‌کنند وارد هیچ حاشیه‌ای نشوند. ورود نکردن به حواشی کاری درست و منطقی است ولی وقتی حواشی به فوتبال آسیب برساند، کسانی که صلاح فوتبال را می‌خواهند باید از آن در برابر دسیسه‌ها و کارشکنی‌ها صیانت کنند.وحید هاشمیان یکی از با اخلاق ترین بازیکنان فوتبال ما بود که بعد از آویختن کفش‌ها، برای گذراندن دوره مربیگری به آلمان رفت و اکنون مربی تیم ملی فوتبال است. هاشمیان هم با ویلموتس کار کرد و هم با اسکوچیچ ولی هیچوقت حضور او در کادر فنی تیم ملی ملموس نبود. وی با دو مربی کاملاً متفاوت از لحاظ اخلاقی کار کرد و جالب اینکه با هیچکدام به مشکل نخورد.بی حاشیه بودن با خنثی بودن تفاوت دارد. نمونه بارز یک مربی بی حاشیه ولی تأثیر گذار کریم باقری است. کسی که هیچ حاشیه‌ای ندارد ولی حضورش در کادر فنی تیم پرسپولیس کاملاً محسوس است.حتی در مقطعی که رختکن تیم ملی به مشکل خورده بود و زمزمه‌هایی در مورد دو دستگی بازیکنان به گوش می‌رسید از کریم باقری برای جمع کردن این حواشی در تیم ملی کمک گرفته شد و اتفاقاً حضور او با چند برد متوالی تیم ملی و صعود به جام جهانی همراه شد. این کاری بود که باید وحید هاشمیان انجام می‌داد. اصلی ترین دلیل جدایی اسکوچیچ از تیم ملی، دو دستگی در رختکن و اختلاف بین بازیکنان بود که در صورت ادامه حتماً در مسابقات جام جهانی تیم ملی با مشکلات جدی مواجه می‌شد.کسی که می‌توانست به اسکوچیچ کمک کند تا فضای دو دستگی در تیم ملی را از بین برد، وحید هاشمیان بود که متاسفانه به دلیل دخالت نکردن در حواشی، اسکوچیچ را تنها گذاشت. اگر وحید هاشمیان به اسکوچیچ در مهار حواشی کمک می‌کرد و موضع خود را در برابر اتفاقات مشخص کرده بود، می‌توانست وفاق و همدلی را به اعضای تیم بازگرداند.

 

همه می‌دانند دشمن کیست

روزنامه فرهیختگان: سال ۱۹۵۰ میلادی، شرق رود سن، محله لاتین پاریس. ژان لوک گدار جوان در سالن سینما نشسته.‌ روی صندلی کناری‌اش پسرکی است با موهای نیمه‌روشن و نیمه‌مجعد و حتی در تاریکی هم لبخند محوی روی صورتش پیداست. اصولا لبخندهای محو برای دیده‌شدن نیاز به نور ندارند. شمارش معکوس روی پرده منعکس می‌شود؛ ده، نه، هشت، هفت… برای عاشقان سینما این لحظه باشکوهی مثل تحویل سال نو است و با اینکه هفته‌ای چندبار تکرار می‌شود، برایشان تکراری نمی‌شود. اینجا پاتوق علاقه‌مندان سینماست. بروبچه‌هایی که نوع خاصی از فیلم را دوست دارند. اتفاقا به‌رغم اینکه از کلیشه‌های جریان تجاری سینما خسته‌اند، از آن مدل‌های عجیب و غریب و عموما بی‌سروته روشنفکری هم چندان خوش‌شان نمی‌آید. مثلا هیچکاک را ستایش می‌کنند. روی صندلی بغلی فرانسوا نشسته. بعدها او یکی از مهم‌ترین کتاب‌های سینمایی در تاریخ جهان را درباره آلفرد هیچکاک خواهد نوشت. البته طرفه اینجاست که اهمیت این کتاب از آن پس هم به‌خاطر شهرت نویسنده‌اش در فیلمسازی بالاتر می‌رود. یعنی خود فرانسوا تروفو هم فیلمساز می‌شود؛ فیلمسازی مشهور.در سالن بچه‌های دیگری هم هستند. کلود شابرول و ژاک ریوت. اینها عادت دارند روزی سه‌چهار تا فیلم ببینند. فضای پس از جنگ جهانی است. کافه‌های پاریس محل بحث‌های ناتمام شده‌اند. ملاقات با مرگ، بشر غربی را دچار روحیات خاصی کرده و کشمکش دو ابرقدرت شرق و غرب که جنبه‌های ایدئولوژیک غلیظی هم دارد، فضای نخبگانی و حتی گاهی فضای عمومی جامعه جهانی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. عصر غول‌هاست. شیاطین زمان بزرگ‌مقدارند و حتی در اصالت‌شان هم اصیل هستند و قهرمانان عصر هم به‌واقع ابرقهرمانان‌اند. یکی دوسال بعد قرار است از دل این کافه‌ها و این سالن‌هایی که پاتوق چندبار فیلم دیدن‌های عده‌ای سینه‌فیل در روز هستند، یکی از معتبرترین نشریات سینمایی دنیا بیرون بیاید؛ کایه‌دو سینما.

 

همه حاشیه‌ها درباره پسر انسیه خزعلی

روزنامه همشهری :در روزهای گذشته انتشار خبر اقامت پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در کانادا بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و واکنش‌ها به‌ این موضوع و روایت‌های حاشیه‌ای طرح شده در این زمینه همچنان در فضای ‌مجازی ادامه دارد. به‌گزارش همشهری، حاشیه‌های اخیر در حالی این‌بار متوجه معاون رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم شده‌ که در سال‌های اخیر موضوع زندگی فرزندان مسئولان در خارج کشور،  سوژه‌ه‌ای واکنش‌برانگیز در رسانه‌ها بوده است.معاون رئیس‌جمهور اما به اخبار استعفایش واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. خزعلی در حساب توییتری خود با اشاره به خبر منتشر شده از یک اکانت جعلی  مبنی‌بر استعفایش ، نوشت: «این قبیل اکانت‌ها جعلی است و متعلق به اینجانب نیست.» این اما تنها واکنش خزعلی به رسانه‌ای شدن خبر اقامت فرزندش در رسانه‌ها نبود و وی در رشته‌توییت دیگری ضمن رد شائبه مهاجرت پسرش به خارج از کشور، این سفر را «موقت» و «کاری» عنوان کرد و تأکید کرد که وی در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردد. خزعلی در حساب توییتری خود نوشت که «گذشت آن دوران که مسئولانی مثل کوه پشت فرزندان خویش می‌ایستادند و صراحتا از ‎مهاجرت و زندگی آنها در خارج از کشور دفاع می‌کردند. اما امروز برخی با ذوق‌زدگی از مهاجرت فرزند اینجانب گفتند.» وی همچنین ادامه داد: «سفر موقت کاری ایشان جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردد. اگرچه ایشان متاهل و مستقل است، اما هرگز قصد مهاجرت نداشته‌ است.» معاون رئیس‌جمهوری در این‌ باره افزود: «بی‌شک بسترسازی برای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان جاری در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئولیت‌پذیری است. اعضای دولت مردمی و انقلابی به آرمان‌های انقلاب و دولت وفادار بوده و خواهند بود.»

از سمرقند تا نیویورک

روزنامه شرق:رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود امروز و در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست‌و‌دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر می‌کند. سیدابراهیم رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی رئیس‌جمهور ازبکستان، ملاقاتی خصوصی با شوکت میرضیایف خواهد داشت و مقامات دو کشور در حضور رؤسای جمهور چند سند همکاری امضا خواهند کرد. رئیسی همچنین ضمن شرکت و سخنرانی در بیست‌و‌دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای پنجشنبه و جمعه در سمرقند برگزار خواهد شد، با سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. در همین راستا مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، اظهار کرد که رسمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در این سفر مشخص می‌شود؛ چون ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرارداد دارد که در این مدت وزارت خارجه آنها را آماده کرده و تحویل داده است. پیش از صفری، ناصر کنعانی هم تصریح کرد که در نشست سال گذشته سران این سازمان موضوع عضویت دائم ایران در این سازمان به تصویب سران کشورهای عضو رسید و گام‌های اجرائی برای عضویت رسمی ایران در این سازمان در حال طی‌شدن است. کنعانی در ادامه گفت که عضویت ایران در حال تکمیل‌شدن است و در نشست آتی این سازمان سند روند ترکیبات اجرائی الحاق ایران به این سازمان از سوی وزیر خارجه امضا می‌شود. از این منظر «شرق» در گفت‌وگو با محمدابراهیم رحیم‌پور به بررسی اهمیت سفر رئیسی به سمرقند پرداخته است. در ادامه گپ‌و‌گفت با معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه و سفیر سابق ایران در اتریش و هند، تأثیر حضور رئیس‌جمهور ایران در ازبکستان بر عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای و مسائل مربوطه واکاوی شده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.