داستان ادامه‌دار پرونده جنجالی رپر معروف

شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی پایتخت، پرونده حمید صفت را به دادگاه برگرداند

رپر معروف پس از فرازونشیب‌های زیاد باز هم در مقابل هیأت قضائی قرار می‌گیرد. خواننده جنجالی که از پنج سال پیش، زندگی‌اش در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. حمید صفت پس از درگیری با ناپدری‌اش زندگی‌اش از این رو به ‌آن ‌رو شد. این درگیری منحوس در خیابان شیخ‌بهایی او را در برابر اتهام قتل عمد قرار داد.

سیما فراهانی _ شهروندآنلاین؛ این خواننده جنجالی در مقابل اتهام قتل عمد ناپدری قرار گرفت. مدتی در زندان بود و بعد آزاد شد. او طی آخرین حکم دادگاه از قتل عمد مبرا و به قتل شبه عمد محکوم شد. قرار بود که به خانواده اولیای‌دم دیه بپردازد، اما وقتی پرونده‌اش روی میز شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی پایتخت قرار گرفت، قاضی برای این حکم نقص گرفت و اعلام کرد که پرونده این رپر معروف در این سال‌ها با فرازونشیب‌های زیادی همراه بوده است. پرونده‌ای که غروب شنبه، بیست‌وهشتم مردادماه‌ سال 96 همه را شوکه کرد. خواننده 29 ساله که پنج‌ سال پیش با ناپدری‌اش درگیر شد. درگیری‌ای که درنهایت با مرگ مرد 66 ساله پایان یافت و پرونده‌ای پرپیچ‌وخم را روی میز قضات جنایی و پلیس قرار داد.

تسلیم پلیس

حمید صفت ساعتی پس از مرگ ناپدری‌اش خود را تسلیم پلیس کرد. او به درگیری با هوشنگ اعتراف کرد، ولی اتهام قتل عمد را نپذیرفت. او درباره روز حادثه گفت: «از طریق تماس تلفنی متوجه شدم که مادرم با هوشنگ درگیر شده است. من هم بلافاصله به خانه آنها در خیابان شیخ‌بهایی رفتم. وقتی به آنجا رسیدم ناپدری‌ام همچنان در حال درگیری و دعوا بود. سماجت و پرخاشگری‌های ناپدری من ادامه داشت تا اینکه من هم مجبور شدم برای آرام‌کردن او کاری کنم. چند ضربه‌ای به هم زدیم، اما من با شیء یا وسیله‌ای به سر او ضربه‌ای وارد نکردم. فقط یک گلدان به دیوار کوبیدم تا او را بترسانم. بعد هم به سمتش رفتم و ضربه‌ای به ‌صورتش زدم. بعد هم از خانه بیرون رفتم، اما آن شب ناپدری‌ام فوت کرد.»

150 دقیقه محاکمه

این پرونده پس از فرازونشیب‌های زیاد، به آزادی حمید صفت با قرار وثیقه 600 میلیون تومانی ختم شده بود. حمید صفت در مقابل هیأت قضائی دادگاه و در برابر چشمان اشکبار مادرش راهی زندان شد. درخواست قصاص اولیای‌دم، تقاضای اشد مجازات از سوی دادستان و درنهایت حکم بازداشت این متهم به قتل از مهم‌ترین اتفاقات محاکمه جنجالی این خواننده بود. محاکمه‌ای که 150 دقیقه طول کشید.

حمید صفت در جلسه محاکمه‌اش در حالیکه با قرار وثیقه آزاد بود، طلب بخشش کرد و گفت: «می‌خواهم در همین ابتدا تقاضای صلح‌وسازش کنم. من، هوشنگ را دوست داشتم و مثل پدرم بود. نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. اصلا قصد کشتن او را نداشتم، برای همین پیش از هر حرفی تقاضای صلح‌وسازش دارم.»

تایید حکم

دادگاه در نهایت در رأی نهایی اعلام کرد: «با توجه به اینکه حمید صفت در لحظه مشاجره، توجه و آگاهی به وضعیت جسمی مرحوم نداشت، بنابراین نمی‌توان اتهام قتل‌عمد را متوجه او دانست. صرف‌نظر از اینکه ابهاماتی نیز در نظریه پزشکی قانونی وجود داشت.»

بنابراین حمید صفت، از اتهام قتل‌عمد و قصاص تبرئه و برای او دیه به میزان دیه یک فرد در نظر گرفته شد. همچنین قرار بازداشت موقت حمید صفت نیز به قرار وثیقه تبدیل شده و او از زندان آزاد شد. حمید صفت در نهایت از قتل‌عمد به قتل شبه‌عمد تغییر پیدا کرد. اولياي‌دم اما به رأي دادگاه اعتراض كردند. در این شرایط پرونده به ديوان‌عالي كشور فرستاده شد. قضات شعبه 51 ديوان‌عالي كشور این پرونده جنجالی را بررسی کردند و در نهایت مهر تاييد براي حكم دادگاه كيفري يعني برائت متهم از قتل‌عمدي زدند. به اين ترتيب حميد، رپر معروف كه در مخمصه‌اي گرفتار شده بود از مجازات فاصله گرفت و به اتهام قتل شبه‌عمدي به پرداخت ديه محكوم شد.

محاکمه دوباره

این پرونده جنجالی به ایستگاه آخر رسید. این پرونده به شعبه اجراي احكام دادسراي جنايي تهران فرستاده شد. قرار بود که حکم پرداخت دیه اجرا شود، اما همچنان پایانی برای این ماجرای پرحاشیه نبود. پس از بررسي‌هاي دقیق، مشخص شد كه نقصي در پرونده وجود دارد. بررسی‌ها در این پرونده نشان داد که ‌مجازاتي براي قتل شبه‌عمد در نظر گرفته نشده است. چراکه بر اساس قانون، مجرم در این پرونده باید از لحاظ جنبه عمومي جرم نيز محاكمه شود، اما چنين مجازاتي در پرونده لحاظ نشده بود. قتل شبه‌عمد در قانون، مجازات حبس نیز دارد. بنابراین ايراد تازه‌ای در پرونده جنجالي رپر معروف به‌وجود آمد و قرار شد که این خواننده بازهم به دادگاه كيفري برود تا بار ديگر از لحاظ جنبه عمومي جرم محاكمه شود.

قتل غیر عمد و مجازات حبس

اینکه این پرونده جنجالی بازهم در مسیر رسیدگی قرار گرفته، موضوعی است که باید بررسی شود. حمیدرضا گودرزی، حقوقدان، در خصوص ایراد تازه این پرونده و روند رسیدگی به آن به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «قتل شبه‌عمد در قانون مجازات اسلامی، ماده خاص خودش را دارد. یعنی برای آن، هم دیه و هم حبس تعیین شده است. حالا اگر این حکم نقصی داشته باشد، دادیار اجرای احکام می‌تواند اعلام‌نظر و توضیحات لازم را به دادگاه اعلام کند. قضات اجرای احکام می‌توانند در خصوص احکامی که قصد دارند آنها را اجرا کنند، نظر بدهند. اگر به اصلاح نیاز داشته باشد، مواردش را از طریق دادستان اعلام می‌کنند.

آنها حتی می‌توانند این موارد را به رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کنند. اگر اصلاح لازم داشته باشد می‌توانند با دادگاه مکاتبه کنند، اما نمی‌توانند حکم را نقض یا تایید کنند. چراکه دادگاه مرجع عالی است. البته در این پرونده من خودم هم معتقدم که قتل شبه‌عمد مجازات حبس هم دارد و باید تعیین شود. اگر ارا دادگاه ابهامی داشته باشد شعبه اجرای احکام می‌تواند آنها را اعلام کند. ممکن است که در مورد حکمی خلاف قانون باشد. آنها برای اجرای قوانین این حق را دارند که اعلام‌نظر کنند. این پرونده نیز ماده 616 قانون مجازات اسلامی می‌شود.

این ماده در قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود، مجرم به حبس از یک تا سه سال و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای‌دم محکوم خواهد شد. مگر اینکه‌ خطای محض باشد. مقررات این ماده شامل قتل غیر عمد در اثر تصادف رانندگی نمی‌شود.» بنابراین اگر این مجازات در پرونده از قلم افتاده باشد، دادستان می‌تواند آن را اعلام کند و از دادگاه در خصوص تعیین مجازات اعلام‌نظر کند. معمولا هم در اینگونه پرونده‌ها مجازات حبس با احتساب ایام بازداشت تعیین می‌شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.