اتاق‌فرمان آشوب/ کار خودشونه!/ ژنرال را خانه نشین کردند/ موشک نان می‌دهد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اتهام برخي خبرنگاران و اهالي رسانه به عنوان مظنون‌هاي اصلي برانگيختن احساسات مردم، قائله قیمت گذاری دستوری خودرو، هشدار آشوب انتخاباتی در امریکا، منازعه گازی لبنان با رژیم صهیونیستی ، بحران آب و خشکسالی ، ۲۰ روز تا شروع بزرگترین رویداد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی جهان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تصویب لایحه دولت در مجلس برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  اتهام برخي خبرنگاران و اهالي رسانه به عنوان مظنون‌هاي اصلي برانگيختن احساسات مردم، قائله قیمت گذاری دستوری خودرو، هشدار آشوب انتخاباتی در امریکا، منازعه گازی لبنان با رژیم صهیونیستی ، بحران آب و خشکسالی ، ۲۰ روز تا شروع بزرگترین رویداد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی جهان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

حقوق ها در پاییز، بهاری شد

روزنامه خراسان:نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کردند؛ لایحه‌ای که حقوق دریافتی آن‌ها در نیمه دوم امسال را حداقل 900 هزار تومان و بیشتر افزایش خواهد داد.اما ببینیم جزئیات این افزایش حقوق‌ها چیست؟ حمایت ویژه از کارمندان مهم‌ترین بخش این مصوبه مربوط به افزایش حقوق کارکنان و شاغلان دستگاه‌های مشمول نظام هماهنگ پرداخت و قانون خدمات کشوری است که محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن را تشریح کرده است: «حدود یک میلیون تومان به پایه حقوق کارکنان و شاغلان این دستگاه‌ها  اضافه می‌شود. شیوه این افزایش، اضافه شدن 3 هزار امتیاز و معادل ریالی آن برای کارمندان و معادل ریالی 210 امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق است که به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود و این امتیازات برای سال‌های آینده نیز در ضرایب حقوقی آن‌ها لحاظ می‌شود».

 

ژنرال را خانه نشین کردند

روزنامه آرمان امروز: روز گذشته میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، دولت لبنان را مستعفی اعلام و حکم پذیرش استعفای دولت را امضا کرد. ژنرال میشل عون در مراسم امضای استعفای خود، از عملکرد میقاتی درباره تشکیل دولت انتقاد کرده و گفته بود که وی تمایل و اراده‌ای برای تشکیل دولت ندارد. میقاتی به دلیل اختلافات درباره توزیع وزارتخانه‌ها نتوانست دولت جدید را تشکیل دهد. نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان با دستور میشل عون مخالفت و اعلام کرد که دولت موقت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به تمام وظایف خود طبق قانون اساسی ادامه می‌دهد.اداره موقت از وظایف دولت مستعفی است و نیازی به دستور رئیس جمهور ندارد. دولت به کلیه وظایف مبتنی بر قانون اساسی خود از جمله پیشبرد امور ادامه خواهد داد. حکم پذیرش استعفای دولتی که قبلاً به موجب احکام قانون اساسی استعفا کرده، فاقد هرگونه ارزش و وجاهت قانونی است.برخی از حامیان با در دست گرفتن تصاویر رئیس دولت که به طور گسترده از او به عنوان « ژنرال» یاد می‌شود، به سمت کاخ ریاست‌جمهوری رفتند تا میشل عون را تا خانه شخصی‌اش همراهی کنند.نه موافقان و نه مخالفان عون نامزدی برای جانشینی او ندارند. لبنان اکنون توسط یک دولت موقت اداره می‌شود زیرا اختلافات سیاسی از تشکیل کابینه جدید از زمان انتخابات در بهار جلوگیری کرده است.

 

روزنامه‌نگارکار میدانی نکند چه کند؟

روزنامه آرمان ملی: ما روزنامه‌نگارها در تمام اين سال‌ها آموخته‌ايم که چطور با شرايط موجود، کنار آمده، حرف خود را بزنيم و از نوشتن باز نمانيم. اما حالا و در اين برهه از تاريخ اجتماعي و سياسي ايران، به اين نتيجه رسيده‌ايم که اگر رسانه‌اي دولتي نباشيم، با مشکلات عديده‌اي مواجه هستيم و گاه به هيچ لطايف الحيلي نمي‌توانيم حرف خود را بزنيم. حرف خود نه به اين معنا که صحبتي غرض ورزانه يا تحليلي شخصي باشد که مراد همان نشر اخبار و اطلاعات رخ داده، توصيف وقايع و انعکاس تحليل و نظر کارشناسان در آن رابطه است. همه مي‌دانند عصري که ما مردم ايران مثل ساير مردم دنيا در آن زندگي مي‌کنيم، عصر ارتباطات است حالا با يک سري تفاوت‌ها در نوع بهره‌مندي از وسايل ارتباط جمعي و البته محدوديت‌ها و آزادي‌هايي که براي آن تعريف شده در جوامع مختلف. با توجه به گسترش شرايط ارتباطي مجازي و استفاده گسترده مردم ايران از ابزاري مهم و حياتي به نام گوشي تلفن همراه، انتشار مطالب و اخبار و مستندات زندگي اجتماعي هم به شکل وسيعي توسط شهروندان صورت مي‌گيرد و همين کارکردهاي کاري خبرنگاران را تا حد زيادي تحت الشعاع قرار داده است و حالا ديگر به قطعيت نمي‌توان گفت اگر رسانه‌ها خبري را منتشر نکنند، آن خبر به گوش مردم و حتي سراسر جهان نمي‌رسد. با توجه به التهاباتي که کشور را بعد از مورد «مهسا اميني» – دختر جوان اهل سقز که جان خود را از دست داد- فرا گرفته .برخي خبرنگاران و اهالي رسانه هم به عنوان مظنون‌هاي اصلي برانگيختن احساسات مردم، مورد قضاوت قرار گرفته‌اند. در روزهاي گذشته هم بيانيه‌اي مشترک توسط دو نهاد امنيتي رسمي کشور منتشر شد که به دو نفر از خبرنگاران بازداشتي اخير در خصوص وقايع يک ماه گذشته ايران هم اشاره کرده و اتهاماتي را متوجه آن‌ها کرده بود. اما با توجه به شرايطي که براي فعاليت صنف روزنامه‌نگار و خبرنگار به وجود آمده، ‌چه مرزي را مي‌توان ميان انجام کار خبري و آنچه ايجاد اغتشاشات و جريحه‌دار کردن احساسات مردم خوانده مي‌شود، قائل شد؟

 

داعش در مسیر افول یا احیا؟

روزنامه ابتکار: هفت سال قبل وقتی گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد و بعد در سوریه و عراق توانست چند شهر مهم را تصرف کند، کمتر کسی فکر می‌کرد در کمتر از یک دهه، تبدیل به گروهی ورشکسته و منزوی شود. داعشی‌ها با چنان سرعتی شهرهای این دو کشور را تصرف کرده و قوانین خود را بر آن حاکم می کردند که به نظر می رسید حداقل تا یکی دو دهه مهمان ناخوانده خاورمیانه باشند. اما شکست های پیاپی آنها خیلی زود ورق را برگرداند.از بازگشت داعش به عراق دو سالی می‌گذرد. این گروه بعد از آنکه همه مناطق تحت تصرفش را در این کشور از دست داد، بار دیگر در مناطقی خالی از سکنه و به ویژه در نزدیکی مرز با سوریه عرض اندام کرد و در چند عملیات تروریستی، دست به خشونت علیه نیروهای عراقی زد. با این حال این وضعیت خیلی زود برعکس شد. در روزهای انتهایی مهر ماه امسال فرماندهی عملیات مشترک عراق خبر داد که گروه تروریستی داعش طی سال جاری ۱۵۰ فرمانده خود را در این کشور از دست داده است. مرزهای سوریه و عراق از سوی نیروهای نظامی عراقی به طور کامل رصد شده و تحت کنترل هستند. همان مرزهایی که در دو سال اخیر باعث شده بود تا داعش بار دیگر نشانه‌هایی از خود در عراق به جای بگذارد، حالا به گفته نیروهای نظامی این کشور، کاملا کنترل می شوند و خبری از عملیات تروریستی در آنها نیست.

 

موشک نان می‌دهد

روزنامه ایران:بار دیگر صحنه نظام بین‌الملل ثابت کرد که اگر با عینک رئالیستی (واقع‌گرایانه) به این نظام نگاه کنیم، آنچه اولویت دارد منافع ملی است.قدرت، محور است هرچند قدرت ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد، اما قدرت نظامی یک پشتوانه بسیار قوی در یک نظام بین‌الملل آنارشیک (فاقد قدرت فائقه) است.این مفروضات رئالیستی قابلیت کاربرد در محیط آنارشیک منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را دارد؛ محیطی که دو کلیدواژه اصلی آن امنیت و ژئوپلیتیک است. خاورمیانه محیطی دارد که با توجه به نقش بازیگران فرامنطقه‌ای (روسیه، امریکا، فرانسه) از یک‌‌سو و قدر‌ت‌های منطقه‌ای (ایران، ترکیه، عربستان) از سویی دیگر، منافع ملی را در رأس اولویت‌ها قرار می‌دهد.برای نمونه می‌توان کشور لبنان را در قالب این منطق تحلیل کرد. از زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، کشورهای عربی جنگ‌های مختلفی را از سال ١٩٤٨ تا ١٩٧٣ با رژیم صهیونیستی داشتند که سرانجام این جنگ‌ها از دست دادن بخش‌هایی از سرزمین خود و همچنین ایجاد موج سرخوردگی در بین ملت‌های عرب بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی روح جدیدی در فرایند مبارزاتی علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفت. یعنی درست در زمانی که رژیم‌های عربی برای پذیرش این رژیم جدید دست به دامان کمپ دیوید شدند، نوع جدیدی از مبارزه تعریف شد در حالی که رژیم جدید خود را قدرت اول منطقه می‌دانست و فقط به فلسطین قانع نبود.

 

قائله قیمت گذاری دستوری خودرو

روزنامه تجارت: «ارز از هزار تومان، ۳۰ هزار تومان شده است. گندم از پارسال تا امسال دو برابر شده است. چرا همه این‌ها گران شود، اما خودرو نه.» بیان همین عبارات کوتاه از زبان محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در نقد قیمت گذاری دستوری خودرو، موجب ایجاد موجی از واکنش های منفی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس شد. نظر نجفی منش و همفکرانش این است که زیان خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری روز به روز در حال افزایش است و از سال ۹۳ که قیمت‌گذاری دستوری اجرا شد، این زیان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. پیشنهاد رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور البته این است که برای جبران این زیان نیاز است که دولت قیمت‌گذاری دستوری را لغو کند و دیگر دخالتی در امور خودروسازان نداشته باشد و اینکه باید میزان زیان را پرداخت کند.با این حال منتقدان این نظر هرچند منکر زیان های قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودروی کشور نیستند، اما مقایسه قیمت خودرو با محصولی مانند گندم را قیاسی مع الفارغ می دانند. از طرف دیگر قانون می‌گوید که اگر دولت در جایی قیمت‌گذاری کرد و قیمت‌ها باعث ضرر و زیان بود، باید دولت مابه‌التفاوت را تامین و موظف است خود این زیان را پرداخت کند. بنابراین اکنون باید دولت در بخشی از بودجه زیان خودروسازان را لحاظ کند و دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. ببینید، در سال ۹۰ در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید شد. الان ظرفیت تولید ۲ میلیون خودرو را داریم. برخی معتقدند که دولت باید تصمیم کبری بگیرد که اول اینکه دست از قیمت‌گذاری بردارد و دوم این‌که دست از مدیریت بردارد.

 

هشدار آشوب انتخاباتی در امریکا

روزنامه جوان:یک هفته به انتخابات امریکا، احتمال آشوب به اوج رسیده؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین درباره «در خطر بودن دموکراسی» صحبت می‌کند، وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که به دلیل افراط‌گرایی خشونت‌آمیزی که آن را به حامیان ترامپ نسبت می‌دهند، تهدید خشونت انتخاباتی تشدید شده و از همه بدتر اینکه، ۶۲ درصد جمهوریخواهان احتمال می‌دهند که در انتخابات تقلب شود. به گزارش «جوان» دو روز بعد از حمله خشونت آمیز به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، آژیر خطر برای انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (دو شنبه ۱۶ آبان) به صدا درآمده است. جامعه امریکا یکی از دو‌قطبی‌شده‌ترین دوره‌های خودش را پشت سر می‌گذارد؛ در نظر سنجی مشترکی که «یواس‌ای تودی» و دانشگاه سافولک انجام داده‌اند، ۷۲ درصد امریکایی‌هایی که به دموکرات‌ها تمایل دارند، گفته‌اند که مطمئن هستند انتخابات دو شنبه آینده منصفانه خواهد بود و به شمارش دقیق آرا، اطمینان دارند، وضعیتی که در میان جمهوریخواهان کاملاً برعکس است. ۶۲ درصد جمهوریخواهان می‌گویند نگرانند نتایج انتخابات دستکاری شود، در حالی که فقط ۳۲ درصد می‌گویند که در انتخابات تقلب نخواهد شد. ظاهراً بحث‌هایی که دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات در سال ۲۰۲۰ مطرح کرده، بیش از آن چیزی که تصور می‌شد، بر شهروندان حامی حزب جمهوریخواه در امریکا اثر گذاشته طوری که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها (۲۶ درصد) می‌گویند که در انتخابات روز دو شنبه کنگره، به نامزدی رأی خواهند داد که مشروعیت انتخاب بایدن را زیر سؤال ببرد.

 

فتح‌الفتوح لبنان و حزب‌الله

روزنامه کيهان:«لبنان به همه آنچه در منازعه گازی با رژیم صهیونیستی می‌خواست رسید.» این بخشی از سخنان روز شنبه آیت‌الله سیدحسن نصرالله است که با شرح آنچه در پرونده شناسایی و اکتشاف گاز در دو حوزه «کاریش» و «قانا» از سال 1390 گذشته، توأم بود. مسئله گاز در مدیترانه با موضوع مرزهای جغرافیایی و به‌خصوص مرز آبی گره خورده بود. از این رو بحث گاز در این حوزه جنبه ژئوپلیتیکی و سرزمینی هم داشت و در این میان رژیم صهیونیستی به‌صورت موذیانه و با بهره‌گیری از کمک آمریکا و با استفاده از شرایط آشوب‌های سیاسی و درگیری حزب‌‌الله در پرونده امنیتی سوریه و با متهم‌‌سازی حزب‌الله در پرونده‌های امنیتی لبنان تلاش کرد تا سیاست سیطره مطلق بر گاز مدیترانه را به ثمر برساند.دو منطقه «قانا» و «کاریش» در دریای مدیترانه، در آب‌های اختصاصی و بعضاً متداخل لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد و حجم عظیمی از گاز مدیترانه و شامات را در خود جای داده است. حدود سه چهارم این دو حوزه گازی در آب‌های ساحلی لبنان و حدود یک چهارم در آب‌های ساحلی فلسطین اشغالی قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی به گمان اینکه می‌تواند با زور و با استفاده از اختلافات داخلی لبنان، این منطقه گازی را برای خود تبدیل به یک ‌هاب نماید و نقل و انتقال گاز از کشورهای آفریقایی و آسیایی از طریق مدیترانه را در کنترل خود درآورد و از این حیث بر روند اقتصادی کشورهای غرب سواحل جنوبی و شرقی مدیترانه از یک‌سو و اروپا از سوی دیگر تأثیر بگذارد.

 

حقوق‌ها افزایش یافت

روزنامه وطن امروز: دولت سیزدهم در نیمه دوم سال با مطمئن شدن از تامین منابع بودجه، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان خود را کلید زد. به گزارش «وطن‌امروز»، طی جلسه علنی دیروز مجلس بررسی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری به پایان رسید و مواردی مانند افزایش ۳۰ درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افزایش اختیار دولت در پرداخت فوق‌العاده ویژه تا ۵۰ درصد به تصویب رسید.  بررسی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری طی روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، بر اساس این لایحه حقوق کارکنان دولت یک‌میلیون تومان و حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان افزایش خواهد یافت.  نمایندگان در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، با ردیف 5 و 7 این لایحه موافقت کردند.  بر اساس ردیف 7 این لایحه، کمک‌معیشت جانبازان 25 درصد و بالاتر فاقد شغل و درآمد و مشمولان ماده 38 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب سوم تیر 1386 به 5 میلیون و 600 هزار تومان و کمک‌معیشت جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش می‌یابد.  همچنین با توجه به ردیف 5 ماده واحده این لایحه؛ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌ میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

 

کارخانه‌ها برای افزایش قیمت، دارو تولید نمی‌کنند

روزنامه جمهوری اسلامی:عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه شایعه‌ای شده و خبری به گوش شرکت‌های داروسازی و توزیع دارو رسیده که مواد اولیه گران و یا واردات آنها کم شده است.به گزارش خبرآنلاین، “همایون سامح یه نجف‌آبادی” افزود: بعضی شرکت‌های توزیع، دارو را در کارخانه‌ها نگه داشتند و حتی کارخانه‌هایی که مواد اولیه داشتند به‌خاطر اینکه تغییر قیمت ایجاد خواهد شد از تولید دست نگه‌داشتند و در نهایت باعث ایجاد معضل شده‌اند. کسانی هستند که جهت سو استفاده‌های مالی به مسئله کمبود دارو دامن می‌زنند. با وجود اینکه بودجه‌های ریالی برای واردات مواد اولیه زیاد داده شده است اما همچنان توانایی واردات نیست. متاسفانه آن 9 درصد خدمات و تعرفه‌های گمرکی که به دارو تعلق گرفته و خود وزارتخانه هم پیشنهاد داد ولی مجلس قبول نکرد این مسئله را بغرنج‌ترکرد.وی ادامه داد: طرح دارویار با اطمینان از اینکه سازمان برنامه و بودجه تامین بودجه می‌کند بالاخره شروع شد، ولی متاسفانه الان با این مشکل مواجه‌ایم که داروها و شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان که قبل از این به‌صورت فراوان در دسترس مردم بود الان دیگر موجود نیست و آنتی‌بیوتیک‌های دیگر منع فروش شده است.این نماینده در پایان گفت:هنگام بروز یک مشکل، مدیر مربوطه نمی‌تواند مسئولیت آن را نپذیرد تمام مسئولیت‌های این معضل به سازمان غذا و دارو بازمی‌گردد که تدابیر لازم را اندیشه نکرده است. قطعا مجلس این موضوع را از وزارت بهداشت پیگیری می‌کند.

 

فردای بهتر، راهکار می‌خواهد

روزنامه شرق: نزدیک به دو ماه است که کشور در شرایط خاصی قرار دارد و معترضان هر روز به دلایلی به کف خیابان می‌آیند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان برسانند. انتظار می‌رفت مسئولان مربوطه برای حل مشکلات و شنیدن صدای اعتراضات گام بلندی بردارند اما مجلس و دولت برنامه‌ای راهبردی برای ایجاد آرامش در کشور ارائه نداده‌اند. از‌این‌رو موانعی پیش‌روی کشور است که باید هریک از مسئولان در حد وسع و توانشان برای رفع آنها همه تلاش و توانشان را به کار بگیرند. نکات و مطالباتی که پاسخ و برآورده‌کردن هریک از آنها می‌تواند در این شرایط خاص راه‌گشا باشد و معترضان را از کف خیابان به خانه‌های‌شان برگرداند؛ چراکه بخشی از اعتراضات جدای از نگاه سیاسی، مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی و احساس تبعیض و نبود اشتغال جوانان و افزایش تورم و… است که در صورت تدبیر می‌توان راهکار مناسب آن را پیدا کرد و رضایت نسبی را به جامعه برگرداند. در‌این‌میان برخی با موضع‌گیری‌های ناصواب سعی دارند به‌جای باز‌کردن گره از مشکل ایجاد‌شده، گره روی گره بزنند. موضوعی که به گفته مسعود پزشکیان، نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس، این اتفاقات ناشی از کوتاهی‌هایی است که مسئولان در قبال مسئولیت و وظایفشان در اجرای سیاست‌های کلی نظام انجام داده‌اند و با بی‌تدبیری سعی دارند مسئولیت قصور خود را نپذیرند و هر‌کسی را که به این اشکالات ایراد گرفت، ضد‌نظام معرفی کنند تا از خود سلب مسئولیت کنند. از طرفی اما جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم، می‌گوید مجلس در‌حال تدارک برنامه‌ای جدی است تا صدای نسل جدید و اعتراضات را بشنود. او تحقق این برنامه‌ها را منوط به ایجاد آرامش نسبی در کشور دانست.

 

کار خودشونه!

روزنامه فرهیختگان:اینکه با شکاف دادن کدوها برایشان دهان‌هایی با دندان‌های تیز و شیطانی درست کنند یا کودکان و بزرگسالان با زدن صورتک‌هایی، بقیه را به شوخی بترسانند، در ذات خودش چه عیبی می‌تواند داشته باشد؟ در بعضی از نقاط دنیا، در مقابل چنین رسوم مقاومت کرده‌اند. مثلا روس‌ها آن را یک رسم به‌جامانده از دوران بت‌پرستی می‌دانند و در زمان کمونیسم به عنوان خرافات کنار گذاشته می‌شد و پیش و پس از آن کلیسای ارتودوکس ممنوعش کرده بود. مردم هند هم جشن‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود سراغ هالووین نروند. در انگلستان هم به‌رغم قرابت فرهنگی با آمریکا و باقی اروپا، به دلیل جشن مهم دیگری که در همان ایام برگزار می‌شود، هالووین معمولا کم‌رنگ‌‌تر است. بسیاری از کشورهای مسلمان هم به دلیل منشاء هالووین در سنت‌های بت‌پرستی یا به کار رفتن نماد‌های شیطان‌پرستی در آن، جشن گرفتن در این روز را مجاز نمی‌دانند. با این حال هالووین در بسیاری از کشورهای دنیا جشن گرفته می‌شود که به لحاظ فرهنگی هیچ قرابتی با منشا غربی و اروپایی آن ندارند. ورود چنین جشنی به آن کشورها به لحاظ فرهنگی وضعیت پیچیده‌ای ایجاد می‌کند. هالووین یک پدیده ذاتا مدرن نیست که ورود آن به هر کشوری، بخشی از فرایند تجددپذیری محسوب شود. بله این سنت طی قرن‌ها توانسته به‌روزرسانی شود ولی همچنان هیچ جنبه مدرنی به آن اضافه نشده است. هالووین برای کشورهای پیرامونی در نظام سرمایه‌داری غرب، یک سنت بیگانه است اما از سوی کسانی آمده که نماد تجدد هستند. به عبارت ساده و خلاصه، کار به جایی می‌رسد که رسوم بت‌پرستان چند هزار سال پیش اروپایی هم امروز برای ملت‌هایی که خودشان دارای تاریخی کهن هستند، به عنوان رسمی نو پذیرفته می‌شود. این بیشتر از هر چیز میل به «از خود بیگانگی» و حتی «خود نبودن» است. این نشانه تمایلی است برای تبدیل شدن به دیگری و به عبارتی دیدن کمال در تبدیل شدن به دیگری‌های موطلایی و چشم‌آبی. چنین رفتاری گزینش ویژگی‌های قابل تحسین یک تمدن دیگر نیست، مسخ شدن در برابر یک تمدن و مرعوب شد مقابل آن است.

 

اتاق‌فرمان آشوب

روزنامه همشهری:اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون « مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» دارای نکات مهم و جزئیات متعددی بود که شاید به دو دلیل دیده نشد؛ یکی حجم بسیار بالای این بیانیه برای مخاطب کم‌حوصله این روزها و دیگری توجه رسانه‌ها به بخشی از این بیانیه که درباره دو خبرنگار بازداشت شده بود و نادیده گرفتن بخش‌های دیگر. در این بیانیه به 5 نکته تاکید شده است که عبارتند از:  1- در این بیانیه بر درست و مستندبودن داده‌ها تأکید شده است. 2- زمینه‌‌سازی و عملیات اجرایی آشوب‌‌ها توسط سرویس‌‌های جاسوسی بیگانه 3- سوءاستفاده از بسترها و زمینه‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه 4- رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک‌سال گذشته کشور 5-  نقش‌‌آفرینی همه‌جانبه‌‌ آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار این غائله‌‌. در ادامه به‌طور خلاصه و مفید این بیانیه را مرور کرده‌ایم.پیش از آشوب‌ها:  آغاز یک پروژه‌ از پیش طراحی‌شده توسط آمریکا با کمک ماجرای دردناک خانم امینی.  طراحی سرویس جاسوسی سیا پیش از آغاز آشوب‌‌ها برای راه‌اندازی یک غائله‌‌ سراسری.  نقش اصلی با سیا و مشارکت با سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، صهیونیست‌ها و عربستان.  پیش از حادثه‌‌ اخیر، مناسبت‌‌های دیگری را هم برای آغاز آشوب‌‌ها طراحی کرده بودند. (سالگرد برخی وقایع، زمان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، زمان اجرای پروژه کشف حجاب در 21تیر)

 

تروریسم رسانه‌ای از استودیو تا خیابان

روزنامه جام جم:این روزها آن‌قدر از سواد رسانه‌ای و تروریسم رسانه‌ای گفتیم و شنیدیم که شاید به نوعی به درجه اشباع‌شدگی رسیده باشیم اما هرروز که می‌گذرد اتفاقات جدیدی می‌افتد که نشان می‌دهد دیتا و اطلاعات هیچ‌گاه در یک جنگ شناختی از سکه نمی‌افتد و تکراری نمی‌شود. حقیقت این است که ما با یک جنگ رسانه‌ای پیچیده و ترکیبی مواجه هستیم که فقط محدود به نبرد روایت نیست، بلکه ما در دل غائله‌ای قرار داریم که تروریسم رسانه‌ای با خشونت هرچه تما‌م‌تر به صورت ۲۴ساعته و با تکنولوژی کاملا جدید در این جنگ شناختی به سراغ نظام ادراکی و سیستم‌عامل هر فرد آمده است. رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی برای بالا نگه‌داشتن خط آشوب در فضای آنلاین، مدعی می‌شود انقلاب به روز چهل‌وسوم خود رسیده یا مثلا رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و ایندیپندنت از احتمال سقوط نظام صحبت می‌کنند و فکت خود را هم از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در تجمع ایرانیان آنجا می‌آورند. تشنج و هیجان‌زدگی که بیشتر از هر جا ابتدا در تلویزیون و فضای مجازی اتفاق می‌افتد و مکانیسم و سازوکار خاص خود را دارد،‌ بحث اصلی ماست که چطور از دل آن ما به یک تروریسم حساب‌شده رسانه‌ای می‌رسیم. گذشته از این‌که هر انقلاب به ما هو انقلاب، در فضای آکادمیک و علوم انسانی، خوانش اصیل خود را دارد که حداقلی‌ترین مولفه‌های آن مثلا در جامعه ما پیوستن عناصر اصلی یک جامعه به آن است که سال ۵۷ هم حضور تمام‌قد، مسجد، بازار و مردم رکن اساسی آن بود‌ اما حتی هیچ‌کدام از این سه عامل اصلی هم در اعتراضات استودیویی اخیر وارد این بازی نشده‌اند ولی در عمل و در بازنمای رسانه‌ای آن، ‌یعنی در قالب تصویر و کلمات، خبر به گونه‌ای بزرگنمایی می‌شود که رسانه بی‌بی‌سی بدون هیچ پشتوانه و قرینه صحیحی از واژه «انقلاب» استفاده می‌کند.

 

فرصت از دست رفته

روزنامه اطلاعات :کمتر از ۲۰ روز به شروع بزرگترین رویداد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی جهان در کنار مرزهای جنوبی ایران باقی مانده و ما منفعلانه نظاره گر برنامه ریزی کشورهای دور و نزدیک برای بهره مندی از این فرصت طلایی هستیم، بی آنکه کوچکترین طرح و هدفی برای برخورداری از منافع سرشار فرهنگی و اقتصادی این رخداد جهانی داشته باشیم.برگزاری بازی های جام جهانی فوتبال در کشور قطر جدا از جاذبه های ورزشی برای تمامی طرفداران فوتبال در دنیا امکان معرفی پتانسیل های فرهنگی و اقتصادی کشورهای اطراف را به تمامی بینندگان حضوری و مجازی این مسابقات در اقصی نقاط جهان فراهم می کند و این اتفاقی نیست که ما تازه از آن باخبر شده باشیم. حداقل ۸ سال قبل تکلیف میزبانی قطر برای برگزاری مسابقات پیش رو مشخص شده بود و دستگاه های مختلف فرهنگی و اقتصادی (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی) فرصت برنامه ریزی فراوانی برای برخورداری از پیامدهای این رویداد بین المللی را داشته اند.حضور صدها هزار بیننده مسابقات فوتبال از کشورهای مختلف در کنار مرزهای جنوبی ما و توجه رسانه ای میلیاردها نفر از مردم دنیا به این نقطه از قاره آسیا، طی یک ماه برگزاری این رویداد بین المللی فرصتی بی بدیل را برای معرفی جاذبه های گرشگری، تعامل فرهنگی و شناسایی امکانات سرمایه گذاری اقتصادی ایران فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر محدودیت های لجستیکی، جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان برای حمل و نقل، اسکان و پذیرایی از خیل عظیم مسافران جام جهانی فوتبال می تواند زمینه جذب بخشی از متقاضیان سفر به منطقه را برای استفاده از امکانات گردشگری ایران به وجود آورد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.