اعتراض چینی‌ها علیه سیاست «کووید صفر»/ فشار بر بایدن بر سر کمک به اوکراین

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 28 نوامبر 2022

دوشنبه، 28 نوامبر 2022، روزنامه‌ها بر بالا گرفتن نارضایتی در چین بر سر سیاست‌های سختگیرانه «کووید صفر» متمرکز بودند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، فایننشال‌تایمز و واشینگتن‌پست به شرح زیر است:

نیویورک‌تایمز

«آتش‌سوزی مرگبار ناآرامی‌ها را در چین بر سر «کوید صفر» برانگیخت»، «شی در تنگنایی جدید» و «درد مشترک گروه‌های متفاوت را در خیابان‌ها متحد می‌کند» عناوین گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است که در آن آمده: «آتش‌سوزی به دلیل اشکال در کابل برق در اتاق خوابی در طبقه پانزدهم آپارتمانی در غرب چین آغاز شد. آتش‌نشانان سه ساعت را صرف خاموش کردن آن کردند که کندتر از آن بود که بتواند از مرگ حداقل 10 نفر جلوگیری کند؛ و آنچه ممکن بود یک حادثه باشد به یک تراژدی و دردسر سیاسی برای رهبران محلی تبدیل شد. بسیاری از مردم احتمال می‌دادند که قرنطینه کووید تلاش‌ها برای نجات را مختل کرده یا قربانیان را در خانه‌هایشان به دام انداخته است. اگرچه مقامات این اتفاق را انکار کردند، اما سیل پیام‌های سرشار از خشم روانه شبکه‌های اجتماعی شد و مردم به خیابان‌های شهر محل آتش‌سوزی ریختند.»

تصویر اصلی با این توضیح آمده: «آتش‌سوزی که هفته گذشته در آپارتمانی در ارومچی چین منجر به کشته شدن 10 نفر شد، اعتراض‌های چندروزه‌ای را، مانند این تصویر که پکن را نشان می‌دهد، رقم زد.»

فایننشال‌تایمز

چندین روزنامه بریتانیایی روز دوشنبه، 28 نوامبر 2022، بر نارضایتی فزاینده در چین و درگیری معترضان با پلیس بر سر سیاست‌های سختگیرانه «کووید صفر» متمرکز شدند.

تشدید اعتراض‌ها در چین به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه کووید صفر این کشور موضوع گزارش اصلی فایننشال‌تایمز است. این روزنامه گزارش داد یکشنبه، 27 نوامبر، در شانگهای، پلیس برای متفرق‌کردن جمعیت زیادی که تجمع کرده بودند، تلاش کرد و در دومین روز ناآرامی شعارهای ضد دولتی سر داده شد.  فایننشال‌تایمز در گزارش خود می‌گوید که این واکنش شدید مردم، چالشی آشکار برای اقتدار حزب حاکم کمونیست چین در دهه‌های اخیر ایجاد کرده است.

واشینگتن‌پست

«فشار برای نظارت دقیق‌تر بر کمک به اوکراین» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است که از بررسی بیشتر کمک نظامی 20 میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری، به اوکراین که از حمایت دو حزبی برخوردار است، گفته و ادامه داده: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که اکثریت قاطعی در کنگره بعدی نخواهند داشت و پس از موفقیت خود در انتخابات میان‌دوره‌ای جسارت یافته‌اند، به دولت بایدن هشدار داده‌اند که انتظار نظارت شدیدتر را بر کمک‌های نظامی گسترده‌ای که به اوکراین ارائه کرده است، داشته باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.