امشب نصف جام رخ می‌گیرد!

نبرد حساس آرژانتین و کرواسی از ساعت 22:30 در نیمه نهایی جام‌جهانی

آرژانتین و کرواسی سه‌شنبه شب در مسابقه‌ای حساس به مصاف یکدیگر می‌روند تا یک پای فینال جام‌جهانی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، ورزشگاه لوسیل شهر دوحه امشب(سه‌شنبه) بزرگ‌ترین میزبانی تاریخ خود را تجربه خواهد کرد؛ نیمه نهایی جام‌جهانی میان آرژانتین و کرواسی. دو تیمی که تا اینجای مسابقات عالی کار کردند و توانستند به جمع چهار تیم برتر برسند حالا برای فینالیست‌شدن هرکاری خواهند کرد. این بازی قطعا جذابیت‌های زیادی برای اهالی فوتبال خواهد داشت.

مسیر رسیدن به نیمه نهایی

آرژانتین و کرواسی در شرایطی به نیمه نهایی رسیدند که مسیر متفاوتی را سپری کردند. کروات‌ها در گروه ششم مسابقات دو تساوی مقابل مراکش و بلژیک کسب کردند و با برد کانادا جمع امتیازات خود را به عدد 5 رساندند تا به عنوان تیم دوم راهی دور بعدی شوند. آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی در ضربات پنالتی ژاپن را از پیش‌رو برداشتند و در یک‌چهارم نهایی اگرچه در وقت‌های اضافی یک بر صفر عقب بودند، اما گل خورده را جبران کردند تا با برزیل به‌عنوان یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های جام به پنالتی بروند. نبردی که درنهایت به سود کرواسی خاتمه یافت و باعث حذف سلسائو شد. نکته قابل توجه بدون باخت ماندن کرواسی در جام‌جهانی قطر است.

آرژانتین اما بازی‌ها را ناامیدکننده شروع کرد. آنها در بازی اول در کمال ناباوری مقابل عربستان با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند تا عده‌ای از هواداران نگران آینده تیم خود شوند. با این حال لیونل مسی و یارانش از این شکست به اندازه کافی درس گرفتند و در دو مسابقه بعدی دو برد شیرین را مقابل لهستان و مکزیک جشن گرفتند و با 6 امتیاز صدرنشین گروه خود شدند. در مرحله دوم آرژانتین طبق قرعه به استرالیا خورد و توانست 2 بر یک پیروز شود. بازی یک‌چهارم نهایی را شاگردان اسکالونی در برابر هلند برگزار کردند. در حالی که تا دهمین دقیقه از وقت‌های اضافی نیمه دوم بازی یک بر صفر به سود آرژانتین بود، اما لاله‌ها گل تساوی را زدند تا بازی به وقت‌های اضافه و پنالتی کشیده شود. آنجا بود که معجزه مسی و یارانش آلبی سلسته را به نیمه نهایی رساند.

تقابل ویژه؛ مسی در برابر مودریچ

بدون شک مهم‌ترین تقابل بازی آرژانتین و کرواسی به جنگ لیونل مسی و لوکا مودریچ دو کاپیتان و دو شماره 10 باتجربه مربوط می‌شود. دو بازیکنی که در بارسا و رئال بارها برابر هم قرار گرفتند و خاطرات خوب و بدی از رویارویی برابر هم دارند. بازی برابر کرواسی برای مسی یادآور یک خاطره شیرین است. مسی برای آرژانتین 95 گل به ثمر رسانده و اولین گل ملی او برابر کرواسی بود. مسی در سال 2005 اولین بازی ملی خود را انجام داد، ولی در مارس 2006 در بازل سوییس و در یک بازی دوستانه قبل از جام‌جهانی آلمان موفق شد گل دوم تیمش را به کرواسی بزند. در دقیقه 3 کرواسی پیش افتاد، ولی کارلوس ته‌وز و لیونل مسی به فاصله 6 دقیقه دو گل برای آرژانتین زدند. بازی درنهایت با پیروزی کرواسی تمام شد. جالب اینکه آن بازی اولین بازی ملی لوکا مودریچ برای کرواسی نیز بود. او تاکنون 159 بار برای کرواسی به میدان رفته است. باید دید سه‌شنبه کدام یک خوشحال زمین را ترک خواهند کرد؛ لیونل مسی یا لوکا مودریچ؟

احتمال تکرار فینال دوره گذشته

اگر کرواسی موفق به شکست آرژانتین شود، احتمال تکرار فینال دوره قبلی جام‌جهانی وجود دارد. فینال دوره قبلی جام‌جهانی میان کرواسی و فرانسه برگزار شد و با توجه به حضور فرانسه در دیگر دیدار نیمه نهایی احتمال تکرار فینال دوره قبل در قطر هم وجود دارد. این برای دومین بار در تاریخ جام‌های جهانی است که هر دو فینالیست دوره گذشته به نیمه نهایی راه پیدا می‌کنند و باید دید که مثل 32 سال پیش فینال تکراری شاهد خواهیم بود یا خیر. در آن دوره (1990 – ایتالیا) آلمان غربی و آرژانتین که در فینال سال 1986 مکزیک حضور داشتند، برای دومین دوره متوالی هر دو در نیمه نهایی و سپس فینال حضور پیدا کردند تا اولین فینال تکراری تاریخ جام‌جهانی را برگزار کنند؛ فینال اول با برتری آرژانتین و فینال دوم با برتری آلمان همراه بود.

غایب بزرگ مسابقه کیست؟

اگرچه کرواسی برای بازی با آرژانتین نه محرومی دارد و نه بازیکن مصدوم، اما حریف دو ستاره خود را به‌صورت قطعی در اختیار نخواهد داشت. تیم‌ملی آرژانتین برای شکست‌دادن حریف و رسیدن به فینال، با دغدغه‌هایی نیز مواجه است که یکی از آنها، احتمال غیبت دی‌ماریاست. ستاره آرژانتینی یوونتوس در بازی با لهستان از ناحیه ران پای چپ دچار آسیب‌دیدگی شد و دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی تیم‌ملی کشورش مقابل استرالیا را از دست داد. دی‌ماریا در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل هلند تنها 10 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد و حالا تلاش می کند تا به بازی با کرواسی در نیمه نهایی برسد. مارکوس آکونا و گونزالو مونتیل به دلیل محرومیت دیگر غایبان تیم اسکالونی مقابل کرواسی خواهند بود. رودریگو دی پل هم بازیکن دیگری است که اخبار اخیر حاکی از آن است که مصدومیت عضلانی او رو به بهبود است. بی‌شک زلاتکو دالیچ شانس آورده که تیمش بدون غایب مقابل آرژانتین به میدان می‌رود.

داور ایتالیایی، قاضی بازی حساس

دانیله اورساتو، داور مشهور ایتالیایی برای قضاوت بازی نیمه نهایی جام‌جهانی بین آرژانتین و کرواسی انتخاب شده است. با توجه به حواشی اخیر، نام داور این دیدار محل مناقشات فراوانی در ساعات اخیر بوده است. حالا فیفا دانیله اورساتو، داور باتجربه ایتالیایی را به‌عنوان قاضی این دیدار انتخاب کرده است. البته اورساتو به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای قضاوت فینال نیز بود. او پیش از این قضاوت بازی افتتاحیه تورنمنت بین قطر و اکوادور را در دست گرفته و در ادامه و در مرحله گروهی مسابقه آرژانتین مقابل مکزیک را نیز سوت زد. او کل مرحله یک‌شانزدهم و یک‌چهارم نهایی را استراحت کرد، اما حالا و برای مرحله نیمه نهایی دوباره انتخاب شده است. چهره‌های آشنای زیادی برای داور سری آ در این دیدار وجود خواهد داشت و بازیکنانی مانند لائوتارو مارتینز، مارسلو بروزوویچ، آنخل دی ماریا، ایوان پریشیچ، لئاندرو پاردس، نیکولا ولاسیچ و پائولو دیبالا به‌خوبی او را می‌شناسند.

اورساتو تنها در یک بار و در همین تورنمنت برای آرژانتین در جریان برتری مقابل مکزیک قضاوت کرده است. اما داوری‌های او برای کرواسی شامل دو برد و البته شکست یک -صفر مقابل انگلیس در یورو 2020 بوده است. فشارها به‌ویژه پس از آنکه پرتغال و هلند داوران جام‌جهانی 2022 قطر را متهم به حمایت از آرژانتین کردند، همچنان ادامه دارد و قطعا کار اورساتو در این دیدار بسیار دشوار خواهد بود.

***

فینال جام‌جهانی تاریخ را از نو می‌نویسد!

آرژانتین، مراکش، کرواسی و فرانسه چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام‌جهانی هستند. شاگردان دشان به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی باید با شگفتی‌ساز این دوره یعنی مراکش دیدار کنند و کرواسی، فینالیست دوره گذشته با آرژانتین برای رسیدن به فینال رقابت خواهد کرد.

با توجه به تیم‌های حاضر در نیمه نهایی، احتمالات تاریخی جالبی را می‌توانیم انتظار بکشیم؛ از جمله اولین قهرمانی لیونل مسی یا اولین قهرمانی یک کشور آفریقایی در تاریخ جام‌جهانی.

لیونل مسی و آرژانتین در پنجمین ماموریت خود برای فتح جام، شرایط ایده‌آل‌تری نسبت به هر دوره دیگری دارند. آنها با غلبه بر هلند راهی نیمه نهایی شدند و باید از سد کرواسی بگذرند تا فینالیست شوند. آرژانتین که از سال 1986 به بعد طعم قهرمانی در جام‌جهانی را نچشیده، در جام‌جهانی 2014 با مسی تا فینال پیش رفت، اما با قبول شکست مقابل آلمان از کسب جام بازماند. حالا در صورتی که آلبی‌سلسته بتواند به فینال راه یافته و آنجا هم پیروز شود، لئو مهم‌ترین صفر فوتبالی خود را بعد از سال‌ها پاک خواهد کرد.

در سمت مقابل اگر کرواسی بتواند از سد آرژانتین گذشته و سپس برخلاف دوره قبل، پیروز دیدار فینال شود، برای اولین بار در تاریخ، جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد. بهترین رتبه این تیم در جام‌جهانی 2018 –نایب قهرمانی– کسب شد.

برنده دیدار نیمه نهایی دیگر این دوره هم می‌تواند تاریخ‌ساز شود. در صورتی که فرانسه از سد مراکش گذشته و فینال را هم پیروز شود، بعد از 60 سال به اولین تیمی تبدیل خواهد شد که دو دوره متوالی قهرمان می‌شود. پیش از این برزیل (58و62) و ایتالیا (34 و 38) موفق به انجام چنین کاری شده بودند. در صورتی که مراکش شگفتی‌سازی خود را با کسب دو برد دیگر ادامه داده و قهرمان شود، اولین تیم تاریخ قاره آفریقا نام خواهد گرفت که قهرمانی جام‌جهانی را به دست می‌آورد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.