پیدا و پنهان‌های دوران پسا کی‌روش

«شهروند» عملکرد تیم ملی فوتبال با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی فوتبال سه ماهه شد؛ پرافتخارترین مربی عرصه باشگاهی ایران حالا خودش را برای بزرگ‌ترین چالش دوران مربیگری‌اش آماده می‌کند. جایی که باید با تیم ملی ایران به جام ملت‌های آسیا برود و ماموریت دارد که بهترین نتایج را به‌دست بیاورد. قلعه‌نویی در این دوره کوتاه نشستن روی نیمکت تیم ملی، اقدام‌هایی را انجام داده که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

* * *

حضور در سومین جام جهانی متوالی با سرمربیگری کارلوس کی‌روش برای ایران خوشایند نبود. در شرایطی که خیلی از فوتبالدوستان امیدوار به رقم خوردن نخستین صعود از مرحله گروهی بودند، اما دریافت 6گل از انگلیس و باخت یک بر صفر مقابل آمریکا باعث حذف تلخ ایران از جام جهانی شد. حتی برد مقابل ولز هم دردی دوا نکرد تا بلافاصله بعد از بازگشت کاروان تیم ملی به ایران انتقادها از عملکرد ملی‌پوشان زیاد شود. پایان کار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران بعد از دوره‌ای طولانی محتمل بود، اما با این حال پروسه انتخاب سرمربی جدید زمان زیادی به طول انجامید. در نهایت چند روز مانده به پایان سال 1401اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال رأی به انتخاب سرمربی ایرانی دادند و امیر قلعه‌نویی 16سال بعد از دوره قبلی هدایت تیم ملی بار دیگر این مسئولیت را پذیرفت.

از سرمربیگری قلعه‌نویی در تیم ملی حدود 3ماه می‌گذرد و این مربی در این مدت اقدام‌هایی انجام داده و بازی‌های دوستانه‌ای داشته که می‌شود یک بررسی آماری و فنی درباره عملکردش داشت.

نظارت دقیق روی لیگ برتر و عملکرد لژیونر

یکی از اتفاق‌های مثبتی که در دوره سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی رقم خورد، نظارت دقیق این مربی و همکارانش روی لیگ برتر و عملکرد لژیونرها بود. در این مدت بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی فوتبال در جریان بود و بسیاری از این مسابقات میزبان امیر قلعه‌نویی یا دستیاران او شدند که برای زیرنظر گرفتن عملکرد همه نفرات در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کردند. در همین حال آنالیز عملکرد نفرات لژیونر هم بخش دیگری از فعالیت‌های کادرفنی تیم ملی را تشکیل می‌داد. خروجی این مسئله دعوت از برخی نفرات خوب لیگ برتر و البته برخی لژیونرها به تیم ملی برای نخستین بار بود.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که در سال‌های گذشته و به‌خصوص در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش و مارک ویلموتس خیلی کم پیش می‌آمد که آنها یا دستیاران‌شان به ورزشگاه بروند و به تماشای مسابقات بنشینند. قلعه‌نویی اما در تمام این مدت سعی کرد تعامل مناسبی با مربیان لیگ داشته باشد و همه بازیکنان را زیرنظر داشته باشد.

نظارت ویژه روی عملکرد تیم‌های پایه

در همه جای دنیا، عرف بر این است که سرمربی تیم ملی بزرگسالان فعالیت‌های تیم‌های ملی پایه را نیز زیر نظر بگیرد و نظارت ویژه‌ای روی عملکرد آنها داشته باشد. انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی پایه معمولا با نظر سرمربی تیم ملی بزرگسالان است و شاید برای نخستین بار چنین اتفاقی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم.

تأکید مدیران فدراسیون روی نظر قلعه‌نویی برای انتخاب سرمربیان تیم‌های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان باعث شد تا یک هماهنگی ویژه میان سرمربیان تیم‌های ملی پیش بیاید. جلسات میان سرمربیان تیم‌های ملی پایه با قلعه‌نویی هر چندوقت یک‌بار به‌صورت منظم برگزار می‌شود و بی‌شک ثمره این اقدام در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد.

4+1مسابقه انجام شد، آماده‌سازی ادامه دارد

تیم ملی فوتبال از زمان حضور امیر قلعه‌نویی در رأس کادرفنی دو فیفادی در اختیار داشته که در این مدت سه اردو را برپا کرده است. یک اردو در فروردین ماه، یک اردو اواسط خرداد در تهران و یک اردو(که هنوز به اتمام نرسیده) در قرقیزستان و ازبکستان برای شرکت در تورنمنت کافا. در این مدت دو بازی دوستانه با روسیه و کنیا در اردوی اول برگزار شد. در اردوی تهران یک بازی دوستانه میان تیم ملی بزرگسالان و تیم امید انجام شد و تا الان دو بازی با افغانستان و قرقیزستان در تورنمنت کافا برگزار شده و آخرین بازی هم در این مسابقات سه‌شنبه با ازبکستان است.

آمار ضعیف خط دفاعی، خبری از کلین‌شیت نیست

در دوره طولانی حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران یکی از خصوصیات مهمی که وجود داشت، سبک دفاعی بازی بود. در آن دوره تیم ایران بسیار سخت گل می‌خورد و آمار ویژه‌ای را در این خصوص داشت. حالا اما از زمان حضور امیر قلعه‌نویی با توجه به تفکرهای هجومی‌ای که او دارد و تغییرات ایجادشده در شکل بازی تیم ملی شاهد از دست رفتن آمارهای تدافعی هستیم.

اگر دیدار دوستانه و نه چندان مهم با تیم امید را فاکتور بگیریم، تیم ایران با هدایت قلعه‌نویی تاکنون 4 بازی انجام داده که نکته عجیب دریافت گل در همه این مسابقات است. ایران در همه مسابقات با روسیه، کنیا، افغانستان و قرقیزستان گل دریافت کرده و این مسئله انتقادهایی را در پی داشته است.

انتظار می‌رفت دریافت گل از کنیا اتفاقی بوده باشد و تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بتواند در تورنمنت کافا و حداقل در دو دیدار برابر افغانستان و قرقیزستان دروازه خود را بسته نگه دارد و نخستین کلین‌شیت‌ها را به ثبت برساند اما در عین ناباوری این اتفاق رخ نداد. ایران در جدال با تیم 155رنکینگ فیفا یعنی افغانستان که با ترکیب دوم خود به میدان آمده بود، برد 6بر یک را به‌دست آورد و شیرهای خراسان به نخستین گل زده خود در طول تاریخ به ایران دست یافتند.

چهارمین آزمون تیم ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی در دیدار برابر قرقیزستان در تورنمنت کافا بود که منجر به برتری 5بر یک ملی‌پوشان شد. نتایج ایران در چهار مسابقه اخیر، یک نگرانی را به‌وجود آورده و آن هم ناتوانی در بسته نگه داشتن دروازه حتی برابر تیم‌های سطح پایین آسیایی بوده است.

آمار گلزنی فعلا خوب است

تیم ملی در مجموع 4مسابقه با هدایت قلعه‌نویی 14گل به ثمر رسانده که عملکرد خوب در خط حمله را نشان می‌دهد. قلعه‌نویی خوشحال است که در خط حمله ستاره‌های ارزشمندی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون و…. را در اختیار دارد که شم گلزنی بالایی دارند و می‌توانند کارگشا باشند. اگرچه 11گل از 14گل زده شده مقابل افغانستان و قرقیزستان که تیم‌های مطرحی نیستند، زده شده اما به هر حال می‌شود از عملکرد خط حمله ایران با هدایت قلعه‌نویی تمجید کرد. هرچند که در آینده بدون تردید کار مهاجمان تیم ملی سخت‌تر خواهد بود.

فعلا خبری از جوانگرایی نیست

با پایان جام جهانی 2022تصور می‌شد که تعدادی از بازیکنان باتجربه کنار گذاشته شوند و جوان‌های بیشتری جای آنها را بگیرند. اگرچه شاهد دعوت از نفرات جدید به تیم ملی هستیم، اما هنوز ترکیب اصلی ایران را همان نفرات قبلی تشکیل می‌دهند. یکی دو بازیکن از ترکیب اصلی ایران کنار رفته‌اند، اما همچنان سرشناس‌های گذشته در ترکیب حضور دارند و خبری از اضافه شدن جوان‌ها نیست. یکی از دلایل این مسئله، حضور برخی ستاره‌های جوان تیم ملی در ترکیب تیم امید است. بازیکنانی که بر حسب نیاز و با تعامل ایجاد شده میان قلعه‌نویی و رضا عنایتی به تیم امید رفته‌اند و شاید در آینده و برای جام ملت‌های آسیا در لیست نهایی تیم بزرگسالان قرار بگیرند.

* * *

ازبکستان دومین حریف سرسخت قلعه‌نویی
فرصت برای جبران وجود دارد

در بین رقبای تدارکاتی ایران در سه ماه گذشته شاید بتوان گفت فقط روسیه تیمی اسم ‌و رسم‌دار بوده است. از سوی دیگر تیم ملی  سه‌شنبه در فینال تورنمنت کافا مقابل ازبکستان به میدان می‌رود که این حریف هم برای ایران تیمی خوب محسوب می‌شود. دیدار با ازبکستان فرصتی مناسب برای امیر قلعه‌نویی و همکارانش به‌وجود می‌آورد که بتوانند نقاط ضعف تیم ملی را بیشتر تماشا کنند و در راستای ترمیم آنها گام بردارند.

این مسابقه که سه‌شنبه در تاشکند برگزار می‌شود، تقابل دو تیمی است که ستاره‌های مناسبی ندارند. اگرچه ازبک‌ها هنوز جزو تیم‌های درجه یک آسیا به شمار نمی‌روند، اما سرمایه‌گذاری مناسبی که در چند سال اخیر داشته‌اند، آنها را در شرایط خوبی قرار داده است.

تیمی که هدایتش برعهده سرتکو کاتانچ، سرمربی سرشناس صربستانی است، حالا لژیونرهای مطرحی مثل ماشاریپوف را در ترکیب خود می‌بیند و می‌تواند رقیبی خوب برای قلعه‌نویی و شاگردانش محسوب شود. بازی با ازبکستان مثل افغانستان و قرقیزستان ساده نیست و حتی می‌تواند عیار واقعی خط حمله ایران را که کادرفنی بر عملکرد فوق‌العاده‌شان تأکید دارد، نیز مشخص کند.

تیم ایران تا جام ملت‌های آسیا چند اردوی دیگر و مسابقات تدارکاتی و تورنمنت‌های دوستانه را پشت سر می‌گذارد و این امیدواری وجود دارد ملی‌پوشان با بهترین شرایط ممکن آماده حضور در مسابقات حساس زمستان شوند. بی‌شک قلعه‌نویی با تجربه خوبی که دارد، برای روزهای سخت در جام ملت‌های آسیا برنامه‌ریزی کرده و هدفی جز کسب بهترین نتایج و صعود به مراحل پایانی این تورنمنت بزرگ در سر ندارد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.