8 هنرمند ایرانی در میان هنرمندان برتر قرن

مهم‌ترین مرجع هنری دنیا بر رشد بازار هنر ایران تأکید کرد

رکنی حائرزاده، فرهاد مشیری، شیرین نشاط، علی بنی‌صدر، رضا درخشانی، کوروش شیشه‌گران، افشین پیرهاشمی و صداقت جباری هنرمندان ایرانی حاضر در فهرست برترین هنرمندان قرن هستند

شهروندآنلاین: 8 هنرمند ایرانی در میان هنرمندان برتر قرن 21 قرار دارند. در این فهرست که شامل 100 هنرمند است، اسامی رکنی حائرزاده، فرهاد مشیری، شیرین نشاط، علی بنی‌صدر، رضا درخشانی، کوروش شیشه‌گران، افشین پیرهاشمی و صداقت جباری هم به چشم می‌خورد.

فهرست ۱۰۰۰ هنرمند برتر قرن ۲۱ که توسط «آرت‌پرایس» ارایه شده که به عنوان مهم‌ترین مرجع بازار هنر جهان شناخته می‌شود، مرجعی مهم برای ارزیابی هنری و اقتصادی هنر دنیا قلمداد می‌شود. البته مثل همیشه «فیاک» یا موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی پاریس هم در انتشار این فهرست همکاری کرده است.

در فهرست 1000 هنرمند برتر قرن که از بین بیش از ٥٠٠ هزار هنرمند فعال در سراسر جهان انتخاب شده‌، ژان میشل باسکیه، جف کونز، دیمن هرست، کریستوفر وول، زِنگ فِنژی، ریچارد پرینس، پیتر دویگ، ژانگ شیائوگانگ، یوشیتومو نارا و کیت هرینگ در صدر جدول قرار گرفته‌اند.

از میان هنرمندان ایرانی نیز فرهاد مشیری در رتبه 124، شیرین نشاط در رتبه 201، علی بنی‌صدر در رتبه 355، رضا درخشانی در رتبه 399، کوروش شیشه‌گران در رتبه 487، افشین پیرهاشمی در رتبه 605، صداقت جباری در رتبه 901 و رکنی حائری‌زاده در رتبه 943 قرار دارند.

امسال حضور هشت ایرانی در فهرست هنرمندان برتر توجه مجامع هنری دنیا را به خود جلب کرده است. به خصوص که فضای رسانه‌ای دنیا در تمام سال‌های اخیر در تلاش بوده به مخاطبان خود بقبولاند که هنر و به ویژه بازار هنر در ایران جایگاهی ندارد.
اما همین که در فهرست برترین هنرمندان که به ادعای «آرت پرایس» با تحلیل دقیق آثار، خرید و فروش آثار، حراجی‌ها و دیگر ایونت‌های هنری تنظیم شده، نام هشت هنرمند ایرانی نیز به چشم می‌خورد، حکایت از رشد این حضور در یک سال اخیر دارد.

گفتنی است که سال گذشته در فهرست هنرمندان برتر جهان نام 6 هنرمند ایرانی دیده می‌شد. پارسال فرهاد مشیری، کوروش شیشه‌گران، رضا درخشانی، کامران یوسف‌زاده، علی بنی‌صدر و شیرین نشاط ایرانی‌های این فهرست بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.