زنگ اول آموزش امدادی

در نشست مشترک رئیس جمعیت هلال‌احمر و وزیر آموزش‌وپرورش تاکید شد

جمعیت هلال‌احمر و وزارت آموزش‌وپرورش وقتی کنار هم قرار می‌گیرند شبکه‌ای از ظرفیتهای انسانی توانمند را می‌سازند که می‌توانند نقش بسیار موثری در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی ایفا کنند. از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی گرفته تا حتی بچه‌های پیشدبستانی. البته در گذشته تفاهمنامه‌های مشترکی بین وزارت آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر پیرامون همین همکاری‌ها و بهره‌وری از ظرفیتهای در اختیارشان انجام شده اما اجرایی نشده است. روز شنبه وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس جمعیت هلال‌احمر به همراه مدیران خود در اردوگاه شهید باهنر حاضر شدند و درباره اجرایی‌سازی تفاهمنامه مشترک وزارت آموزش‌وپرورش با همدیگر به گفت‌وگو نشستند.

فاطمه عسگری نیا_شهروند آنلاین:جمعیت هلال‌احمر برای همه گروه‌های سنی، کلاس‌های آموزشی می‌تواند برگزار کند و چه بهتر که این آموزش‌ها از سنین پایین‌تر اتفاق بیفتد. این پیشنهادی است که پیرحسین کولیوند در نشست مشترک خود با وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد و گفت: «ما برای تربیت نسل جدیدی از امدادگران و داوطلبان نیازمند تعامل دوسویه با وزارت آموزش‌وپرورش هستیم. در این صورت می‌توانیم نتایج مطلوب‌تری را در تربیت داوطلبان هلال‌احمری بدست آوریم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر لزوم همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش در راستای توسعه مهدهای غنچه‌های هلال و ساخت مدرسه امدادونجات گفت: «مهدکودک‌ها و غنچه‌های هلال ظرفیت بسیار ارزشمندی برای شروع آموزش‌های امدادی دارند. کنجکاوی بچه‌ها و دقت‌واهتمام آنها برای یادگیری در این سن یک نقطه قوت است.»

او با اشاره به تفاهمنامه‌هایی که بین جمعیت هلال‌احمر و وزارت آموزش‌وپرورش منعقد شده اما اجرایی نشده‌اند، گفت: «امروز اهتمام جدی بین مدیران آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها برای اجرایی شدن اصول تفاهمنامه وجود دارد.»

ثبت نام و جذب داوطلبان تا پایان سال

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر جذب و ثبت‌نام داوطلبان تا پایان سال یکی از اولویت‌های کاری جمعیت است تا زمینه برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ساماندهی داوطلبان مهیا شود: «در مدتی که سال تحصیلی برقرار است و دانش‌آموزان در مدارس حاضر می‌شوند ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و نسبت به جذب آنها از طریق ثبت‌نام در مدارس اقدام کنیم.»

کولیوند مشارکت در آموزش و ساماندهی داوطلبان را در راستای اجرایی شدن گام دوم انقلاب می‌داند و معتقد است این اتفاق می‌تواند در قلب کانون‌های دانش‌آموزی روی دهد: «کانون‌های دانش‌آموزی بستر بسیار خوبی برای توسعه آموزش‌های ما هستند. چون ما به دنبال این هستیم که سرمایه‌های دانش‌آموزی خود را توسعه دهیم با این کار با توجه به اثرگذاری زیاد مدارس در کاهش آلام‌بشریت و افزایش ارائه خدمات امدادونجات کمک می‌کنیم.»

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، محور اصلی اقدامات این جمعیت، آموزش اقدامات امدادی و خصوصیات بشردوستانه به داوطلبان است. طوری که بر طبق گام دوم انقلاب، به تغییر سبک زندگی بینجامد: «مدارس جزو استراتژیک‌ترین مکان‌ها هستند، چراکه در زمان بروز بحران از توزیع اقلام امدادی تا مدیریت بحران و اسکان اضطراری در این مکان انجام می‌شود.»

دانش آموزان سفیران امدادرسانی

کولیوند معتقد است دانش‌آموزان، سفیران امدادرسانی جامعه هستند و تقویت اخلاق بشردوستانه بین آنها ضروری است: «برای این کار باید از همکاری دانش‌آموزان در برخی پروژه‌ها کمک بگیریم برای مثال ما مرکزی به نام بیمارستان نورافشار داریم که طبق نظر واقف به کودکان دارای نیاز ویژه، خدمات می‌رساند. دانش‌آموزان می‌توانند در این مرکز حاضر و با فرهنگ کمک به دیگران و اخلاق بشردوستانه آشنا شوند.»

ارائه آموزش‌های امدادی در کانون‌های دانش‌آموزی تنها مختص دانش‌آموزان نیست و به گفته کولیوند همه مربیان، والدین و اولیای مدارس هم می‌توانند در این کلاس‌ها با لزوم امدادرسانی آشنا شوند.

کولیوند نگاهی هم به آمار می‌اندازد و می‌گوید: «‌در قالب طرح دادرس که در حدود 8 هزار مدرسه اجرایی شد ۹۰ هزار مربی شرکت داشتند. ما در تلاشیم تا این آموزش‌ها را در قالب جشنواره، مسابقه و آموزش‌های ترکیبی و با برنامه‌های مشترک بین وزارت آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر تقویت کنیم.»

یکی دیگر از ظرفیت‌های تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر اردوگاه‌های این وزارتخانه و برگزاری اردوهای مشترک است: «ظرفیت‌های بی‌شماری در قالب فعالیت‌های آموزشی، مذهبی، تربیتی، زیستی و تغییر اقلیم و ورزشی وجود دارد که با برگزاری اردوهای مشترک بین وزارتخانه و جمعیت به سرانجام می‌رسد و حتی این برنامه‌ها به صورت بین‌المللی هم برگزار می‌شود.»

کولیوند در ادامه از وزارت آموزش‌وپرورش درخواست کرد تا با مشارکت در طرح غنچه‌های هلال که در مهدکودک‌ها انجام می‌شود، مشارکت بیشتری داشته باشد: «جمعیت هلال‌احمر و وزارت آموزش‌وپرورش می‌توانند در کنار همدیگر با احداث مدرسه‌های امدادونجات بستر تقویت حوزه آموزش‌های امدادی را به‌خصوص در مناطق کم‌برخوردار و محروم افزایش دهند.  با کمک این وزارتخانه، همچنین همکاری ویژه‌ای بین کانون دانش‌آموزی، اولیا و مربیان به‌وجود می‌آید تا آموزش امدادی توسعه پیدا کند. حضور کارشناسان هلال‌احمر در وزارتخانه می‌تواند کمک به‌سزایی در توسعه آموزش داشته باشد.»

آموزش مشارکت اجتماعی و مهارت امداد در مدارس

وزیر آموزش‌وپرورش هم در این نشست مشترک خواستار آموزش مشارکت‌های اجتماعی و کمک‌های امدادی در مدارس به منظور کاهش آسیب‌ها در حوادث شد: «تفاهمنامه‌های خوبی برای کمک به مردم در بعد اجتماعی سرزمین کشورمان و فراسرزمین بین وزارتخانه آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر به امضا رسیده است که باید برای اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها تمام همت خود را به کار گیریم.»

نوری با بیان اینکه برای تربیت نسل آینده باید در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، ادامه داد: «چراکه آمار حکایت از آن دارد که متاسفانه برخی افراد به دلیل فقدان مهارت امدادی در حوادث ممکن است جان خود یا دیگران را به خطر بیندازند که باید آموزش داده شوند.»

وزیر آموزش‌وپرورش برای تشریح ضرورت مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و آموزگاران به گذشته‌های کمی دور اشاره کرد و گفت: «در گذشته‌های دور مکتب‌خانه‌ها، مهم‌ترین الگو در مشارکت مردمی دانش‌آموزان هستند ولی هم‌اکنون مدارس و معلمان چنین نقشی را برعهده دارند و باید مشارکت اجتماعی را یاد دهند.»

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش آموزش امدادونجات نیاز رشد مهارت‌های اجتماعی است. اگر این مهارت‌ها نباشد، تفکر و اندیشه ایجاد نمی‌شود: «از برکات گام دوم انقلاب، ارتقای مشارکت اجتماعی است. جمعیت هلال‌احمر هم در کاهش آلام اجتماعی و هم کمک به مردم اثرگذار است.»

اگر می‌خواهیم در رشد مهارت‌ها اثرگذار باشیم باید روی آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: «در بلایای گذشته انسان‌های زیادی بر اثر ناآشنایی اطرافیان با مهارت‌های امدادی از دست می‌رفتند.»

نوری با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که دانش‌آموزان نسل امروز با نسل قبل خیلی متفاوت هستند و باید خودتنظیم‌گر شوند، گفت: «وقتی از مردمی‌سازی صحبت می‌کنیم یعنی لازم است مردم خودشان تنظیم‌گر روابط اجتماعی خود باشند. خود راهبری و خود کنترلی اگر در میان مردم باشد، نشاط اجتماعی را به همراه خواهیم داشت.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، یکی از 6 ساحت تربیتی، تربیت اجتماعی و سیاسی برشمرد و گفت: «آموزش امدادونجات لازمه رشد مهارت‌های اجتماعی است. اگر این مهارت‌ها نباشد، تفکر و اندیشه ایجاد نمی‌شود. اگر این مهارت‌ها رشد نیابد مهارت‌های شغلی هم رشد نمی‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.