دیگر هیچ‌کس جام جهانی تماشا نمی‌کند!

همه آنچه باید از جام جهانی باشگاه‌های فوتبال با حضور 32 تیم بدانید

ماجرای برگزاری مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها که قرار است از سال 2025 برگزار شود، زوایای پنهانی دارد که در این گزارش آن را بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ روز گذشته خبر برگزاری مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها با حضور 32 تیم باشگاهی برتر جهان از سال 2025 سر و صدای بسیاری در رسانه‌های سراسر جهان به‌پا کرد. ماجرا از این قرار است که اینفانتینیو به عنوان رئیس فدراسیون جهانی فوتبال پس از جلسه با اعضای شورای فیفا، دو خبر مهم را به رسانه‌ها اعلام کرد: میزبانی قطعی عربستان از مسابقات جام باشگاه‌های جهان در سال 2023 و احتمال برگزاری مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها از سال 2025. در این گزارش قصد داریم خروجی جلسه روز سه‌شنبه فیفا را که با حضور ریاست فدراسیون‌های قاره‌ها و رئیس فیفا برگزار شد، بررسی کنیم.

عربستان و  میزبانی از مسابقات جام باشگاه‌های جهان

خروجی اول جلسه شورای فیفا درباره میزبانی عربستانی‌ها در مسابقات جام باشگاه‌های جهان با فرمت فعلی در سال جاری بود که نشان می‌دهد عربستانی‌ها بعد از به خدمت گرفتن کریستیانو رونالدو و کسب یک پیروزی غیرقابل پیش‌بینی برابر مسی و تیم ملی آرژانتین در مسابقات جام جهانی 2022 قطر، تصمیم راسخی برای پیش‌بردن اهداف بزرگ فوتبالی در این شبه‌جزیره دارند. این درحالی است که در روزهای گذشته زمزمه‌هایی درباره میزبانی عربستان از مسابقات جام جهانی 2030 نیز به گوش رسیده است. نکته قابل توجه این است که بلافاصله بعد از انتشار این خبر، وزیر ورزش عربستان در اظهار نظری گفت: «اخیرا طرفداران فوتبال توانایی کشور ما را برای رقابت فوتبالی در بالاترین سطح ممکن مشاهده کرده‌اند. حالا ما این فرصت را داریم که در بیرون از زمین چمن، قدرت خود را برای میزبانی در کلاس جهانی ثابت کنیم. از رقابت‌های بین‌المللی ورزشی میزبانی می‌کنیم، چون واقعا به قدرت ورزش برای الهام بخشیدن به پسران و دختران‌مان ایمان داریم. این اتفاق برای مردم کشورمان اهمیت زیادی خواهد داشت. ۷۰ درصد از جمعیت کشور ما کمتر از ۳۵ سال دارند و کاملا با فوتبال خو گرفته‌اند.»

درآمدزایی، اولویت اصلی رئیس فیفا

اما به‌جز میزبانی عربستان در مسابقات جام باشگاه‌های جهان در سال 2023 که بعد از جلسه روز سه‌شنبه فیفا به‌طور قطعی اعلام شد، اینفانتینیو از برگزاری مسابقات جام باشگاه‌های جهان با حضور 32 تیم از سال 2025 نیز پرده‌برداری کرد. هرچند این ادعای رئیس فیفا تا این لحظه در حد یک ایده، جدی به نظر می‌رسد، اما با گریزی به پیشنهاد قبلی اینفانتینیو برای برگزاری مسابقات سوپرلیگ با حضور 24 تیم -که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد- می‌توان متوجه شد که رئیس فیفا به‌شدت دنبال افزایش درآمدهای فدراسیون جهانی فوتبال است.

اما آیا برگزاری این مسابقات و اجرا شدن این ایده ممکن است؟ بر اساس اعلام فیفا، قاره اروپا با ۱۲ تیم، بیشترین نماینده را در جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۵ خواهد داشت و ۶ نماینده از آمریکای جنوبی هم به این تورنمنت اضافه می‌شوند. آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی هر کدام ۴ نماینده خواهند داشت و اقیانوسیه با یک نماینده قطعی به رقابت‌ها افزوده خواهد شد. درست مانند نسخه فعلی این مسابقات، یک نماینده هم به کشور میزبان تعلق خواهد گرفت.

مبهم! برگزاری جام ‌جهانی باشگاه‌ها با چه فرمتی؟!

سوال اصلی این است که آیا با برگزاری مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها، مسابقات فعلی جام باشگاه‌ها که با تعداد 7 تیم برتر جهان هر ساله برگزار می‌شود، بعد از این دیگر برگزار نخواهد شد؟ رئیس فیفا مشخصا اعلام کرده است که این مسابقات جایگزین مسابقات فعلی خواهد شد و اگر این‌طور باشد، سوال بعدی این است که مبنای انتخاب تیم‌های برتر از هر قاره چیست؟

برای مثال، مسابقات جام باشگاه‌های آسیا هر سال برگزار می‌شود و در نهایت یک تیم از قاره کهن به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا می‌کند. اگر قرار باشد مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها برای دومین‌بار در سال 2029 انجام شود، در حد فاصل 2025 و 2029 ممکن است تیم‌های مختلفی قهرمان مسابقات در قاره آسیا شده باشند. فیفا بر چه اساسی این تیم‌ها را برای حضور در این مسابقات انتخاب خواهد کرد؟ آیا ملاک آخرین قهرمان است؟ اگر آخرین تیم قهرمان و 3 تیم برتر دیگر به این مسابقات راه پیدا کنند، در 3 سال دیگر، تیم‌ها با چه انگیزه‌ای برای قهرمانی و کسب مقام بهتر در این مسابقات تلاش خواهند کرد؟!

سایت رسمی فیفا تا لحظه نگارش این گزارش هیچ اطلاعات بیشتری درباره برگزاری این تورنمنت بیان نکرده و همین موضوع سبب مطرح‌شدن سوال‌های بسیاری در اذهان عموم شده است. باید دید که آیا شورای عالی فیفا و شخص جانی اینفانتینیو برنامه‌ریزی مشخصی بابت این تورنمنت دارند که در پی آن، خبر برگزاری این مسابقات را رسانه‌ای کرده‌اند یا اینکه اینفانتینیو صرفا در حد ایده این موضوع را مطرح کرده است.

خبر خوب برای باشگاه‌های ایرانی؟

نکته قابل توجه دیگر این است که در وهله اول به نظر می‌رسد حضور 32 تیم در مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها و حضور 4 نماینده از قاره آسیا می‌تواند خبر خوشی برای فوتبال ایران باشد، اما این در شرایطی است که فیفا بخواهد از برترین‌های یک سال در این مسابقات استفاده کند. در صورتی که ایده فیفا حضور 4 تیم قهرمان سال‌های متوالی در مسابقات جام باشگاه‌های جهان باشد، شانس تیم‌های ایرانی برای حضور در این تورنمنت بیش از پیش نخواهد بود و تیم‌های ایرانی همچنان باید در تلاش باشند که بعد از سال‌ها عنوان قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را از آنِ خود کنند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.