نکونام امشب سرمربی تیم‌ملی است!

فولاد - الفیصلی عربستان؛ در انتظار صعود نماینده ایران به جمع 8تیم برتر آسیا

بررسی شرایط تنها نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا در گزارش “شهروند”

به گزارش شهروند آنلاین، لیگ قهرمانان آسیا همواره برای فوتبالدوستان ایرانی اهمیت ویژه‌ای دارد. برترین تیم‌های ایرانی در این تورنمنت با نمایندگان قدرتمند کشورهای دیگر روبه‌رو می‌شوند و این مسأله، تب فوتبال را در قاره کهن بالا می‌برد. حالا فولاد به‌عنوان تنها نماینده باقی‌مانده ایران در لیگ قهرمانان 2022در مرحله حذفی برای صعود به مراحل نهایی تلاش خواهد کرد. شاگردان نکونام عصر دوشنبه از ساعت 18:30در ورزشگاه الثمامه دوحه مقابل الفیصلی عربستان قرار می‌گیرند.

* * *

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022برای فوتبال ایران چندان خوش‌یمن نبود. اهالی فوتبال به یاد دارند که دو تیم استقلال و پرسپولیس به‌عنوان قهرمان‌های لیگ و جام‌حذفی به‌دلیل عدم‌دریافت پروانه حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند و فولاد و سپاهان به‌عنوان نمایندگان ایران در این تورنمنت حضور یافتند. سپاهان در همان دور گروهی از مسابقات حذف شد و فولاد به مرحله حذفی رسید. حالا نماینده قرمزپوش ایران باید در مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات به مصاف الفیصلی عربستان برود و برای رسیدن به جمع 8تیم برتر آسیا تلاش کند.

تقویم عجیب AFC و تفاوت فاحش در شرق و غرب آسیا

بدون تردید شاهد برگزاری عجیب‌ترین لیگ قهرمانان تاریخ هستیم! این مسابقات به‌خاطر تقویم فشرده فیفا در سال 2023به‌طور کامل لغو شد و قرار است دور جدید آن ابتدای سال 2024(اواخر 1402شمسی) برگزار شود! جدا از این مسأله هنوز لیگ قهرمانان سال 2022به اتمام نرسیده است!

این مسابقات حدود 11ماه قبل(اوایل اردیبهشت 1401) دور گروهی خود را پشت سر گذاشت و 16تیم راه‌یافته به مرحله حذفی مشخص شدند. در شرق آسیا بازی‌های مرحله حذفی از اواسط مرداد گذشته از سر گرفته شد و تا نیمه نهایی هم پیش رفت. جایی که اوراواردز ژاپن با کنار زدن همه حریفان به فینال رسیده و منتظر حریف خود از غرب آسیاست. نکته مهم اما تعویق عجیب بازی‌ها در غرب قاره کهن است. با اینکه طبق روال گذشته تا الان باید قهرمان باشگاهی آسیا نیز مشخص می‌شد، اما بازی‌های غرب آسیا تازه وارد مرحله یک‌هشتم نهایی شده است. حالا 8تیم راه‌یافته از غرب آسیا به مرحله حذفی برای رسیدن به مراحل پایانی و در نهایت فینال، در قطر رودرروی هم قرار می‌گیرند تا بتوانند حریف نماینده ژاپن در فینال شوند.

فولاد چگونه به دور حذفی رسید؟

با همه عجایبی که در برنامه‌ریزی لیگ قهرمانان آسیای 2022شاهد بودیم، فولاد به‌عنوان نماینده ایران حضوری شایسته در دور گروهی داشت و حالا امیدزیادی وجود دارد تنها تیم ایرانی حاضر در رقابت‌ها تا مراحل بعدی نیز پیش برود. شاگردان جواد نکونام در گروه سوم مسابقات با تیم‌های الغرافه قطر، آخال ترکمنستان و شباب الاهلی امارات همگروه بودند و با کنار زدن این رقبا به‌عنوان صدرنشین گروه به دور دوم صعود کردند. فولاد در مرحله گروهی مسابقات هیچ شکستی را نداشت و در 6مسابقه انجام شده 12امتیاز به دست آورد تا مقتدرانه راهی دور یک‌هشتم نهایی شود و شایستگی‌های خود را به رخ بکشد.

انگیزه نکونام برای جبران ناکامی‌های لیگ در آسیا

باشگاه فولاد با داعیه اینکه نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است، در ابتدای فصل برای نکونام سنگ‌تمام گذاشت و همه خواسته‌های این مربی مدرن و جوان را اجرایی کرد. جذب ستاره‌های پرتعداد برای فولاد به همین منظور انجام شد، البته که در فصل جاری همه‌‌چیز برخلاف آنچه نکونام برای فولاد تصور می‌کرد، پیش رفت. درست در شرایطی که انتظار عمومی از تیمی پرستاره و موفقیتی خیره‌کننده بود، شرایط فولاد خیلی متفاوت پیش رفت و نتایج ضعیف در رقابت‌های این فصل لیگ باعث تازه‌شدن زخم‌هایی شد که به هر حال حضور یک مربی سختگیر مثل جواد نکونام در یک مجموعه کاری ایجاد می‌کند. آنها قبل از اعزام به قطر هم در آخرین بازی لیگ مقابل مس رفسنجان شکست خوردند.

با این حال تیمی که نکونام جمع کرده و به قطر برده، با انگیزه‌های متفاوتی در رقابت‌های آسیایی حضور پیدا خواهد کرد. آنها برای کسب موفقیت مقابل الفیصلی عربستان تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند و بی‌شک تیمی که عصر دوشنبه در ورزشگاه الثمامه دوحه به میدان می‌رود، احتمالا همان فولاد سختکوش و سمج در دور گروهی مسابقات است.

ستاره‌های نامدار در ترکیب نماینده ایران

بی‌شک فولاد خوزستان در ترکیب خود مقابل الفیصلی با ستاره‌های خود بسیار موردتوجه خواهد بود. اگرچه نفراتی مثل وریا غفوری، موسی کولیبالی، مجید علیاری و… در نیم فصل از جمع قرمزپوشان اهوازی جدا شدند، اما کادر بازیکنان فولاد آنقدر عضو نامدار در خود دارد که شاید جدایی آن نفرات چندان به چشم نیاید.

همین چند هفته قبل بود که فولادی‌ها روبرتو تورس، مهاجم باتجربه اسپانیایی را از اوساسونا به خدمت گرفتند و وزن خط حمله خود را بالا و بالاتر بردند. در کنار تورس باسابقه آنها چهره‌های ویژه‌ای دارند که در هر لحظه می‌توانند شرایط بازی را تغییر بدهند. سرآمد این بازیکنان اشکان دژاگه، کاپیتان سابق تیم‌ملی ایران با سابقه سال‌ها بازی در فوتبال آلمان و انگلیس است که بعد از تجربه حضور در آسیا با تراکتور حالا این شرایط را با فولاد تجربه می‌کند.

از سوی دیگر بازیکنانی مثل احسان پهلوان، سعید آقایی و مهدی شیری(سه بازیکن سابق پرسپولیس که همراه با این تیم دو بار حضور در فینال را تجربه کردند)، شهاب گردان، ساسان انصاری، سعید واسعی، عارف آقاسی، ایوب والی و… (که سابقه فراوانی از حضور در لیگ قهرمانان دارند) یا حتی یوکیا سوگیتای ژاپنی که به‌تازگی به عضویت شاگردان نکونام در آمده، می‌توانند کمک شایانی به نماینده ایران برای رسیدن به جمع 8تیم برتر قاره آسیا انجام بدهند.

حریف عربستانی؛ دسته اولی اما پرمهره

اگرچه حریف عربستانی فولاد در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به دسته اول فوتبال این کشور سقوط کرده اما بازیکنان باکیفیت و گران‌قیمتی را در اختیار دارد. الفیصلی عربستان با هدایت «اوزانیدیس»، سرمربی یونانی از هشت بازیکن خارجی در لیست خود بهره می‌برد؛ بازیکنانی از آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا که در راستای تجهیز این تیم برای مقابله با نماینده ایران جذب شده‌اند.

روسی، ستاره برزیلی الفیصلی است که در پست وینگر به میدان می‌رود و بی‌تردید انتخاب اصلی سرمربی یونانی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی است. ماریانو وازکز آرژانتینی، هافبک هجومی الفیصلی است که به‌احتمال زیاد در روز بازی با فولاد به میدان خواهد رفت. ویلی سمدو، دیگر وینگر خارجی این تیم است که با ملیتی فرانسوی، شانس قرار گرفتن برابر شاگردان نکونام را دارد. همچنین مسعود جمعه، مهاجم کنیایی این تیم و جوزف وکوویچ، ستاره کروات الفیصلی است که احتمالا یکی از آنها در لیست این تیم برابر فولاد حاضر خواهد بود. سایر بازیکنان الفیصلی از کشور عربستان هستند که حداقل 7نفر آنها برابر فولاد به میدان خواهند رفت.

امشب فولاد برای ایران، تیمملی است

با درنظر گرفتن همه جوانب، تصور اینکه یک نماینده از ایران به مراحل پایانی لیگ قهرمانان برسد و در نهایت جام قهرمانی را بالای سر ببرد، برای فوتبالدوستان ایرانی خوشایند است. جواد نکونام امیدوار است تیمش هرطور شده از این مرحله لیگ قهرمانان بالا برود و در مصاف‌های بعدی نیز با نمایش آبرومند صعود کند و در نهایت در فینال مسابقات به میدان برود. این رؤیایی است که بدون همراهی بازیکنان میسر نخواهد شد؛ بازیکنانی که باید بیش از گذشته برای سرمربی‌شان به‌اصطلاح مایه بگذارند و این تورنمنت را برای نکونام بازی کنند. پس به انتظار بازی‌ای می‌نشینیم که از ساعت 18:30عصر دوشنبه یکم اسفند در ورزشگاه الثمامه دوحه شروع می‌شود؛ امشب فولاد، تیم‌ملی ایران است و جواد نکونام هدایت آن را برعهده دارد.

* * *

کاپیتان سابق فولاد در گفت‌وگو با «شهروند»:

فولاد به یک شرط قهرمان آسیا می‌شود

احمد آل‌نعمه، ستاره سال‌های نه‌چندان دور فولاد که سابقه سه قهرمانی با تیم‌های مختلف را در ایران دارد و یکی از نفرات اعزامی تیم‌ملی به جام جهانی 2014بود، درباره شرایط فولاد قبل از مصاف با الفیصلی عربستان گفت: «من هرگز نمی‌توانم قبول کنم که فولاد در یک بحران قرار دارد. اعتقادم این است اگر این تیم در لیگ‌برتر چندان خوب نتیجه نگرفته، به‌خاطر بدشانسی بوده است. شک ندارم فولاد در لیگ قهرمانان، تیم دیگری است و نماینده شایسته‌ای برای ایران و به‌خصوص استان خوزستان خواهد بود.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد:‌ «یکی از مشکلات اصلی فولاد در لیگ‌برتر ضعف در گلزنی بوده است؛ مصدومیت علی قربانی و مجید علیاری مزید بر علت شد تا مشکلات بیشتر به چشم بیاید اما فکر می‌کنم روبرتو تورس، مهاجم اسپانیایی می‌تواند این نقیصه را برطرف کند. شخصا امیدواری زیادی به فولاد دارم و امیدوارم همه‌‌چیز خوب پیش برود و شاهد حضور این تیم در مراحل پایانی لیگ قهرمانان باشیم.»

از آل‌نعمه پرسیدیم که آیا فولاد می‌تواند به دیدار پایانی آسیا راه یابد و قهرمان شود؟ او پاسخ داد: «قطعا این مسیر، دشواری‌های خاص خود را دارد، اما یک چیز مرا امیدوار می‌کند. اینکه فولاد در مقایسه با باشگاه‌های ایرانی یک باشگاه حرفه‌ای است و البته کادر فنی و بازیکنان توانمند باتجربه بالا دارد. اگر ستاره‌های فولاد بتوانند بزرگی خود را به آسیا نشان بدهند، قطعا این تیم با هدایت جواد نکونام پتانسیل رسیدن به فینال و حتی قهرمانی را نیز دارد.»

//اتمام پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.