خودکشی فولاد قبل از آنکه تاریخ‌ بسازد!

نماینده فوتبال ایران بدون سرمربی و با حواشی عجیب به مصاف قهرمان آسیا می‌رود

پس از سه روز بلاتکلیفی و اطلاع‌رسانی نکردن از سوی مدیران باشگاه فولاد، سرانجام این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای رسمی خبر از پذیرش استعفای مربی این تیم داد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، پنجشنبه‌شب، فولاد به‌عنوان تنها نماینده ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی در برابر الهلال صف‌آرایی خواهد کرد؛ این درحالی است که در آستانه این دیدار حساس، فولادی‌ها درگیر حواشی عجیبی شده‌اند. جواد نکونام که سه روز پیش در دیدار این تیم برابر الفیصلی روی نیمکت فولادی‌ها نشسته بود و موفق شد با برتری یک بر صفر تیمش را رهسپار مرحله یک‌چهارم نهایی کند، در نشست خبری پس از این دیدار استعفای خود را اعلام کرد و ظهر دیروز با اعلام رسمی باشگاه فولاد، این استعفا پذیرفته شد. حالا فولاد با شرایطی عجیب مقابل قهرمان فصل گذشته آسیا به میدان می‌رود و ما با همه مسائل امیدواریم نماینده فوتبال ایران در قاره کهن پیروز شود.

استعفای عجیب نکونام!

عده‌ای علت استعفای سرمربی فولادی‌ها را دریافت‌نکردن پاداش صعود تیمش از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و در ادامه صعود از مرحله یک‌هشتم نهایی عنوان کردند. عده‌ای دیگر هم می‌گویند استعفای نکونام به‌دلیل مخالفت باشگاه برای جذب ستاره‌های بیشتر برای ادامه‌دادن در لیگ برتر ایران است. شایعاتی هم درباره حضور او در رأس کادر فنی تیم ملی ایران شنیده می‌شود که البته هنوز از سوی هیچ منبع رسمی‌ تایید نشده است. با همه اینها، نکونام در چهارسالی که در فولاد بود، توانست دو جام قهرمانی و همین‌طور دو سهمیه آسیا کسب کند. تیم تحت هدایت نکونام اما در لیگ برتر امسال شرایط خوبی را تجربه نکرده و حالا در مهم‌ترین بازی سال خود مقابل الهلال عربستان قرار می‌گیرد.

موافقت با استعفا بعد از سه روز کشمکش!

پس از سه روز بلاتکلیفی و اطلاع‌رسانی نکردن از سوی مدیران باشگاه فولاد، سرانجام این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای رسمی خبر از پذیرش استعفای مربی این تیم داد. در بخشی از بیانیه این باشگاه آمده است: «به‌دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های لیگ برتر و برآورده‌نشدن خواسته‌های باشگاه، صرفا سیاست صبر و سکوت هیات‌مدیره باشگاه فولاد خوزستان به خاطر جلوگیری از بروز هرگونه اخلال و حاشیه پیرامون حضور تیم بزرگسالان باشگاه به عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی بوده که متاسفانه برخلاف انتظارات قبلی و امید به اینکه با  گرفتن نتیجه در اولین بازی، تیم به ریل موفقیت بازگردد، شاهد اوج گرفتن رفتار‌های غیرحرفه‌ای با شانه خالی کردن از بار مسئولیت هدایت فنی تیم و ترک شبانه اردوی تیم بدون هماهنگی در یکی از بزنگاه‌های حساس تاریخ باشگاه فولاد ایران و درخواست‌های غیرمنطقی با هدف امتیازگیری بودیم.»

جالب این است که بیانیه باشگاه فولاد وقتی منتشر شد که نکونام قطر را به مقصد ایران ترک کرده بود. یعنی در حالی که او در تهران به منزل می‌رفت، باشگاه فولاد با استعفای او موافقت کرد!

خداحافظی اینستاگرامی به سبک آقاجواد

جواد نکونام هم بعد از بیانیه باشگاه فولاد، بدون اشاره به دلایل کناره‌گیری خود، از هواداران خداحافظی کرد. او در متنی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد، نوشت: «چیزی که می‌خواهم برایتان بنویسم، خارج از دایره لغاتی است که در فوتبالم تجربه کرده‌ام. همیشه ایستاده‌ام، جنگیده‌ام و هیچ‌گاه از تقابل با مشکلات هراسی نداشته‌ام، ولی رفتم تا شاید با رفتنم، به شما آسیبی نرسد.»

در بخش دیگری از این نامه بلندبالا آمده: «رویای ما در فولاد فقط فتح جام نبود، بلکه فتح زیبایی‌ها بود. وقتی هیچ‌کس باورمان نداشت، جام‌های مهمی کسب کردیم. اما برای من، مهم‌تر از تمام دستاوردها، دوستی با شماست، چراکه جام‌ها همیشه به دست می‌آیند، ولی این دوستی‌هاست که باقی می‌ماند. می‌دانم در بازی‌های باقیمانده با تمام وجود بازی خواهید کرد تا بتوانید جام‌های بزرگی را فتح کنید. فراموش نکنید آن روز من از همه خوشحال‌تر خواهم بود.»

سرمربی فولاد مقابل الهلال کیست؟

باشگاه فولاد خوزستان بعد از موافقت با استعفای نکونام، در اقدامی جالب دستیار او را به‌عنوان مربی موقت انتخاب کرد. مهدی هاشمی‌نسب، دستیار اول نکونام، بعد از جدایی این سرمربی حاضر نشد در فولاد بماند و او هم تیم را ترک کرد. از طرفی، رجبی که یکی از مربیان فولاد بود، این مسئولیت را پذیرفت و حالا راه نکونام را در بازی با الهلال ادامه خواهد داد. رجبی بعد از انتخاب از سوی باشگاه فولاد، در نشست خبری قبل از دیدار با الهلال هم شرکت کرد و گفت: «جا دارد از جواد نکونام تشکر کنم. ایشان در چهارسالی که در فولاد بود، توانست دو جام قهرمانی و همین‌طور دو سهمیه آسیا کسب کند. امسال هم به چهار تیم غرب آسیا رسیدیم. در رنکینگ جهانی در سال 2022 هم بهترین تیم باشگاهی ایران در دنیا شدیم. ایشان قلب‌شان با ماست و برای فولاد می‌تپد. چون نکونام مربی حرفه‌ای و بزرگی است، توقعاتش از باشگاه حرفه‌ای بوده و من فکر می‌کنم در این زمینه اختلافاتی پیش آمد. توقعات او برآورده نشد و جدا شد. به نظر من جایشان اینجا خالی است. باید بگویم تیم فولاد هم از مرحله گروهی آسیا و مرحله حذفی تاکنون باختی نداشته و بازیکنان ما انگیزه خیلی زیادی برای این مسابقه دارند.»

فولاد با رکوردهای خوب مقابل الهلال

اگرچه در هفته‌های اخیر فولادی‌ها شرایط خوبی را در لیگ برتر ایران پشت سر نگذاشتند و حتی در آخرین دیدار خود در لیگ برتر با نتیجه دو بر صفر مقابل مس رفسنجان مغلوب شدند تا اختلاف این تیم با سپاهان صدرنشین به ۱۸ امتیاز برسد و در جایگاه نهم جدول قرار بگیرد، اما جالب است بدانید که فولاد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان تاکنون هیچ شکستی نداشته و حضور مقتدرانه‌ای در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسانده ‌است. نکته قابل ذکر دیگر درخصوص فولاد این است که در سال ۲۰۲۲، بهترین رنکینگ را در جمع تیم‌های ایرانی داشته است.

الهلال، به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی

الهلال که به‌تازگی با حضور در جام جهانی باشگاه‌ها در فینال با نتیجه 5 بر 3 مغلوب رئال مادرید شد و عنوان نایب‌قهرمانی جهان را به دست آورد، در حال حاضر در لیگ برتر عربستان با انجام دو بازی کمتر نسبت به النصر صدرنشین، 32 امتیازی است و با 8 امتیاز کمتر نسبت به این تیم در رتبه چهارم جدول قرار دارد. آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الشباب امارات رفتند و در پایان این دیدار موفق شدند با نتیجه 3 بر یک این تیم را مغلوب و جواز حضور در مرحله یک‌چهارم را کسب کنند. الهلالی‌ها که سال گذشته موفق به کسب عنوان قهرمانی این مسابقات شدند، به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود و صعود به جمع دو تیم برتر غرب آسیا هستتند.

به امید موفقیت نماینده ایران

با در نظر گرفتن تمام شرایطی که ذکر شد، فولاد باید روز پنجشنبه، چهارم اسفند ماه، از ساعت 21:30 در ورزشگاه الجنوب به مصاف الهلال قدرتمند برود و مسابقه بسیار سختی را پشت سر بگذارد. این تیم که در هفته اخیر دچار حاشیه‌های بسیاری شده، امیدوار است با خلق شگفتی از سد حریف قدرتمندش بگذرد و به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود کند. پس به همین امید پنجشنبه‌شب به تماشای نمایش قرمزپوشان فوتبال ایران خواهیم نشست.

***

سرمربی سابق فولاد در گفت‌وگو با «شهروند»:
کاش نکونام به احترام مردم خوزستان می‌ماند

سیروس پورموسوی، سرمربی سابق فولاد خوزستان، معتقد است اگر جواد نکونام در این تیم می‌ماند، قرمزپوشان با شرایط بهتری مقابل الهلال عربستان قرار می‌گرفتند. او در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «از کناره‌گیری سرمربی فولاد در آستانه بازی با الهلال متعجب شدم. نمی‌دانم چه اتفاقاتی درون خانواده فولاد رخ داده که آقای نکونام چنین تصمیمی گرفته، اما فکر می‌کنم تصمیم درست این بود که ایشان به احترام مردم خوزستان و دلخوشی‌های این مردم عزیز می‌ماند و بعد از بازی‌های آسیایی کناره‌گیری خود را علنی می‌کرد. حداقل من اگر جای ایشان بودم، چنین تصمیمی می‌گرفتم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا شوک جدایی نکونام روی عملکرد فولاد مقابل الهلال تاثیر می‌گذارد، گفت: «صددرصد تاثیرگذار است. وقتی در آستانه یک بازی مهم، سرمربی تیم رها می‌کند و می‌رود، این مساله روی عملکرد بازیکنان تاثیر می‌گذارد. اگرچه بازیکنان فولاد اکثرا باتجربه و باسابقه هستند، اما وقتی رهبر تیم می‌رود، شرایط متفاوت می‌شود.»

سرمربی کنونی استقلال خوزستان صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «با همه مسائل، امیدوارم بازیکنان فولاد حرفه‌ای عمل کنند و با توجه به نکاتی که از پیش در ذهن خود دارند، مقابل الهلال نمایش خوبی داشته باشند. عادلانه اگر بخواهیم حرف بزنیم، الهلال به عنوان قهرمان آسیا خیلی سخت به هر تیمی باج می‌دهد، اما فولاد به عنوان نماینده ایران می‌تواند بازی آبرومندانه‌ای انجام بدهد. امیدوارم این بچه‌ها نماینده شایسته‌ای برای ایران باشند و مقابل تیم عربستانی خوب کار کنند و نتیجه را هم به دست بیاورند. الان دیگر وقت آن است که بازیکنان غیرت به خرج بدهند و برای شادی مردم تلاش کنند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.